Siis mikä on, että pakkanen estää ulkoilun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pakkasäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja nyt harmaa:
eli piippua vaan ja tahallaan kohtausta hakemaan. Kun meillä ei muuta hoitoa ole kun kohtauksiin piippu

Mutta kun kohtausta ei tule ja ihan kortisonilla aamuin illoin ollaan pärjätty. Runsas liikunta on entisestään parantanut lapsen keuhkojen toimintakykyä, mutta vielä ei pärjätä ilman Flixotidea... Enkä nyt tarkoita, että, jos lapsella on taipumus saada kohtaus pakkasesta, niin eikun ulos vaan... Astmaatikkoja on monenlaisia ja muistakaa pitää ne pienet hyvässä kunnossa ja liikkukaa paljon niin keuhkotkin vahvistuvat :) Ennen vanhaan astmaatikkojen piti välttää kovaa rasitusta, mutta nykyään sitä sietokyvyn rajoissa jopa suositellaan. Älkää sulloko astmalasta lasikaappiin!

Niin tuota mulla on itselläni astma ja voin vakuuttaa että tuo pakkanen ottaa henkeen kovasti, liikunnasta ei voi puhuakkaan tuolla ja pelkkä leppoisa kävely yskittää ja salpaa hengityksen ja lisäksi vielä kun nyt ulkoilen niin illalla ja yöllä ottaa henkeen vaikka tuplaa lääkkeet. Että mitä jos et vaikka hauku ja viisastele asiassa josta et mitään tiedä.

Alkuperäinen kirjoittaja yonnazzz:
Ihmeteltiin ihan samaa. Eilen oltiin pulkkailemassa ja pihalla n. tunnin ajan ja yhtään lasta ei näkynyt. Normaalisti n. 20 lasta pihalla!

Joo ja kaikki tuskin ovat edes astmaatikkoja! Pohjoisissa eivät pääsis ulos varmaan ollenkaan, jos mittaria tuijotetaan...

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
ihmiset vieraantuneet luonnosta. Tosin ymmärrän kyllä astman, mutta tuskin kaikilla lapsilla astmaa on. Ollaan me kyllä happihyppelyllä käyty, vaikka nytkin pakkasta -25 täällä etelässä. Kunnolla päälle niin kyllä tarkenee.

MItä teillä puetaan silloin kun on kunnolla päällä? Siis lapsilla..

Alkuperäinen kirjoittaja t:
ihmiset vieraantuneet luonnosta. Tosin ymmärrän kyllä astman, mutta tuskin kaikilla lapsilla astmaa on. Ollaan me kyllä happihyppelyllä käyty, vaikka nytkin pakkasta -25 täällä etelässä. Kunnolla päälle niin kyllä tarkenee.

Nenä jäätyy kuitenkin...

Pistä kaulaliina nenänpäälle niin ei jäädy...

Alkuperäinen kirjoittaja tiiu:

kalsarit/sukkahousut, colleget, villapuku, toppahaalari, hanskat, villasukat, pipot ja kaulurit

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja nyt harmaa:
eli piippua vaan ja tahallaan kohtausta hakemaan. Kun meillä ei muuta hoitoa ole kun kohtauksiin piippu

Mutta kun kohtausta ei tule ja ihan kortisonilla aamuin illoin ollaan pärjätty. Runsas liikunta on entisestään parantanut lapsen keuhkojen toimintakykyä, mutta vielä ei pärjätä ilman Flixotidea... Enkä nyt tarkoita, että, jos lapsella on taipumus saada kohtaus pakkasesta, niin eikun ulos vaan... Astmaatikkoja on monenlaisia ja muistakaa pitää ne pienet hyvässä kunnossa ja liikkukaa paljon niin keuhkotkin vahvistuvat :) Ennen vanhaan astmaatikkojen piti välttää kovaa rasitusta, mutta nykyään sitä sietokyvyn rajoissa jopa suositellaan. Älkää sulloko astmalasta lasikaappiin!

Niin tuota mulla on itselläni astma ja voin vakuuttaa että tuo pakkanen ottaa henkeen kovasti, liikunnasta ei voi puhuakkaan tuolla ja pelkkä leppoisa kävely yskittää ja salpaa hengityksen ja lisäksi vielä kun nyt ulkoilen niin illalla ja yöllä ottaa henkeen vaikka tuplaa lääkkeet. Että mitä jos et vaikka hauku ja viisastele asiassa josta et mitään tiedä.

näin! peeeeesaaan

Nenä jäätyy kuitenkin...

Pistä kaulaliina nenänpäälle niin ei jäädy...

Jätyy sitten puolet kasvoista, kun höyrystynyt märkä huivi lösötää turvanpäällä...

Nenä jäätyy kuitenkin...
Ei ole pakko mennä ulos nenä paljaana. Mulla on itselläni astma ja kova pakkanen vaikuttaa heti siihen, mutta en mä kuljekaan hengitystiet suojaamattomina kovilla pakkasilla. Koiran vuoksi on kuitenkin pakko ulkoilla säällä kuin säällä, joten mulla ei näy pakkasilla ulkoillessa kuin just ja just silmät.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Mä en pakota lapsia pakkaseen jos ne ei halua. Eilenkin pakkanen taas puri nuorimmaisen posket ihan punasiksi :/

oletko tosissasi? :laugh: punaiset posket ulkoilun jälkeen on terveen merkki.

ulos vaan kaikki!

Alkuperäinen kirjoittaja Ambrosine:
Alkuperäinen kirjoittaja emmy83:
meillä astma estää ulkoilun noilla pakkasilla, yli -15, tai

ja mulla kylmäutrikaria. Näin "koviin" pakkasiin en viitti allergialääkkeitä syödä. Saan sitä muutenkin sitten syödä taas kun koivut alkaa kukkimaan niin pari kuukautta.

Meidän pojalla on kylmäurtikaria, mutta ei sitä saa pysymään poissa tuolta luistelukentältä ;-D Ikää siis 13v. ja kun kaverit luistelee niin tottakai poikakin ja raapii sitten itseään :( Kaula menee sellaisille pienille näppylöille...

Moni pukee lapsiaan liikaa. Sisätiloissakin on sukkahousut, trikoopaita ja päällä vielä collegepuku. Meillä on sisällä aina lämmintä 21-22 astetta, eikä todellakaan pueta kahta kerrosta sisätiloissa. Sitten kun nämä liikaa puetut yrittää mennä ulkoilemaan, niin eihän siitä mitään tule, kun vaatteita pitäisi pukea monta kerrosta. Villapuvut vielä sisävaatteiden päälle. Liikkuminen on tönkköä, eikä kovin mukavaa. Ihmettelen miten olen pärjännyt lapsena, jolloin kovat pakkaset oli ihan tavallisia. Kouluun piti silti kävellä ja välitunnilla käytiin ulkona ainakin hetken. Nykylapset jäätyy heti ja päiväkodissa eivät viitsi pukea lapsia ja ovat sisätiloissa koko päivän, jos pakkasta on 10 astetta tai yli.

Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Kunnolla päälle niin kyllä tarkenee.

Mä vihaan tätä tokaisua.
Ihan todella.

Ei tarkene. Kaikki vaan ei tarkene. Hengissä pysyy, mutta kylmä tulee ja mukavaa ei ole.

Tokihan ihmiset on erilaisia. Minun vaan on oikeasti välillä se vaikea käsittää kun hikoilen untuvatakki päällä ja toppahousut jalassa ja koskaan en ole villapaitaa voinut päällä pitää kun tukehdun.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ihme ja kumma:
Pienten lasten keuhkot eivät kestä kovia pakkasia. Ei ne pakkasrajat turhaan ole.

No miten ne ovat ennen kestäneet?

No ei ne ole ennenkään ulkoilleet pakkasilla, ootko sä ihan urpo!

Pienten VAUVOJEN keuhkot ei kestä pakkasta .
Lapsien keuhkot kestää kyllä ihan hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja tiiu:

kalsarit/sukkahousut, colleget, villapuku, toppahaalari, hanskat, villasukat, pipot ja kaulurit

Joo, meillä on sama vaatetus pihalla jos on pakkasta. Esikoinen just ja just pärjää, kuopus ei kun ei liiku niin paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja daa:
Mä en pakota lapsia pakkaseen jos ne ei halua. Eilenkin pakkanen taas puri nuorimmaisen posket ihan punasiksi :/

ulos vaan kaikki!

Hah, tää on kyllä paras :) Meidän lapsilla posket punehtuvat pienimmilläkin pakkasilla. EI päästäis ikinä ulos, jos poskien punaisuudesta mitattaisiin..... Huppu ja kunnon hattu niin posketkin pysyvät lämpimämpinä.

Alkuperäinen kirjoittaja ihme ja kumma:
Pienten lasten keuhkot eivät kestä kovia pakkasia. Ei ne pakkasrajat turhaan ole.

No miten ne ovat ennen kestäneet?

Ennen taisi olla lapsikuolleisuus paljon korkeampi mitä nykyisin.

No jos ennen ajalla tarkoitetaan vaikka mun 1900-luvun alkupuolella syntyneen mummon aikoja niin silloin ulkoili ne joilla oli kengät ja jos perheessä oli 10 lasta niin talven kestäviä kenkiä ei välttämättä ollu koko porkalle ja sitte ne oli pirtissä sisällä. Että ei ennen välttämättä ulkoiltu talvella varsinkaan lapset.

meillä on molemmat lapset astmaatikkoja ja minä myös ja hyvin meni eilenkin ulkoilu vaikka oli pakkasta -17. Toki ajallisesti ollaan ulkona vähemmän kun on kova pakkanen, mutta hulluksihan tässä tulisi koko perhe jos pitäis pakkasen takia sisällä kykkiä.

Alkuperäinen kirjoittaja daa:

ulos vaan kaikki!

Nii ja aikuisella se on cuoeperosan merkki ja on muuten kipeet posket pakkasulkoilun jälkeen :/

Yhteistyössä