Siis mikä on, että pakkanen estää ulkoilun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pakkasäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja km:
meillä on molemmat lapset astmaatikkoja ja minä myös ja hyvin meni eilenkin ulkoilu vaikka oli pakkasta -17. Toki ajallisesti ollaan ulkona vähemmän kun on kova pakkanen, mutta hulluksihan tässä tulisi koko perhe jos pitäis pakkasen takia sisällä kykkiä.

Tätä mä ajoin takaa.... En ole siis ainoa, joka on huomannut, että myös astmaatikko voi ulkoilla kohtuullisessa pakkasessa... Eihän ole tarkoitus olla tuntikausia pakkasessa kerrallaan!

Alkuperäinen kirjoittaja miuku:
Alkuperäinen kirjoittaja daa:
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Mä en pakota lapsia pakkaseen jos ne ei halua. Eilenkin pakkanen taas puri nuorimmaisen posket ihan punasiksi :/

oletko tosissasi? :laugh: punaiset posket ulkoilun jälkeen on terveen merkki.

ulos vaan kaikki!

Hah, tää on kyllä paras :) Meidän lapsilla posket punehtuvat pienimmilläkin pakkasilla. EI päästäis ikinä ulos, jos poskien punaisuudesta mitattaisiin..... Huppu ja kunnon hattu niin posketkin pysyvät lämpimämpinä.

Punehtuminen ja poskien rohtuminen on kyllä kaksi eri asiaa. Ei se rohtunut naama kivalta tunnu, kun on posket ja leuka ihan ruvella.
Ja meillä kyllä on käyty ulkona ihan pakkasista riippumatta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja km:
meillä on molemmat lapset astmaatikkoja ja minä myös ja hyvin meni eilenkin ulkoilu vaikka oli pakkasta -17. Toki ajallisesti ollaan ulkona vähemmän kun on kova pakkanen, mutta hulluksihan tässä tulisi koko perhe jos pitäis pakkasen takia sisällä kykkiä.

Tätä mä ajoin takaa.... En ole siis ainoa, joka on huomannut, että myös astmaatikko voi ulkoilla kohtuullisessa pakkasessa... Eihän ole tarkoitus olla tuntikausia pakkasessa kerrallaan!

me ollaan yli -10 pakkasilla n puoli tuntia kerrallaan pihalla, se on sopiva määrä. sen puolituntisen voi olla vaikka useamman kerran päivässä siellä kun välillä tulee sisälle. meillä ainaki lapset menis pitkin seiniä jos olisivat koko päivän sisällä joten pyrimme ulkoilemaan säällä kuin säällä.

Alkuperäinen kirjoittaja pakkasäiti:
Eilenkin muutama kaveri valitti, kun eivät pääse ulos kun pakkasta täällä Etelä-Suomessa -17. Me ainakin ulkoiltiin eli käytiin hiihtämässä, pulkkamäessä ja luistelemassa. Muutamassa erässä siis noi ulkoilut ja yhteensä ulkona oltiin yli 3 tuntia! Siis ei voi kun ihmetellä, että miten tällainen pakkanen estäisi ulkoilun? Ymmärrän, että jos mittari kipuaa yli -25 niin sitten ei kyllä kärsi ulkona olla kuin hetken...

Voi että. Kun te voitte, niin miks ei kaikki voi. Voi luoja. :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja kinuski:
Mä en mene ulos jos on kylmä, ellei ole pakko! Esikoinen kyllä menee vaikka millä pakkasilla, eikä sitä koskaan palele. Kuopus taas ei mene ulos jos on kylmä, ja tästä on tullut jo iso ongelma päiväkodissakin...

Ei päiväkodissa pahammin onneksi lapsilta kysytä menetkö ulos. Kaikki menee ja se on hyvä :)

Niin mutta joutuvat kuulemma joka päivä käymään kamalan taiston siitä, kun kuopus ei halua ulos, saa raivarit kun pitäis alkaa pukemaan. Mä kyllä vähän ihmettelen, koska kotona jos mä sanon että joku asia tehdään, niin se sitten tehdään ilman mitään taisteluita. On vähän outoo meininkiä muutenkin ollu tuolla päiväkodissa.

Just porukat kerto, et P-K:ssa -28 astetta; kuka piru sellaseen pakkaseen lapsensa laittaa? Muistan kyllä lukioon mennessä bussipysäkillä odottavani kolmenkymmenen asteen pakkasessa ja se ei ollu yhtään inhimillistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Kunnolla päälle niin kyllä tarkenee.

Mä vihaan tätä tokaisua.
Ihan todella.

Ei tarkene. Kaikki vaan ei tarkene. Hengissä pysyy, mutta kylmä tulee ja mukavaa ei ole.

Tokihan ihmiset on erilaisia. Minun vaan on oikeasti välillä se vaikea käsittää kun hikoilen untuvatakki päällä ja toppahousut jalassa ja koskaan en ole villapaitaa voinut päällä pitää kun tukehdun.

Mä olin hetki sitten ulkona.
Kahdet villasukat ja toppasaappaat, lämpökerrasto ja paksu villapaita toppavermeiden alla.
Sellaiset ylihintaiset termosuperhyperhanskat ja toppahanskat, vuoritettu korvaläpällinen villapipo. Kauluri.
En seissyt suinkaan tumput suorana, vaan kanniskelin vettä ja heinää, taluttelin hevoset pihalle ja lappasin paskat tallista.
Silti olin koko ajan aivan umpijäässä.

sormiin ja varpaisiin palaili tunto vasta 10 minuutin sisällä olon jälkeen.

Mä en tod. keksi sellaista päälle puettavaa, jossa tarkenisin. (ottaen siis huomioon, että liikkumaankin pitää pystyä, ei voi olla niin topattu että pääsee eteenpäin vain jos joku tuuppaa vauhtia ja vierittää alamäkeen...)

No, me emme kyllä tosiaankaan ulkoile missään -20 asteen pakkasessa, -10 voi olla liikaa jos tuulee paljon. Emme ulkoile, koska kaksivuotiaan atooppisesta ihosta kärsivän iho reagoi vahvasti rasvauksista huolimatta ja lapsi ei tunnu ulkoilusta kovalla pakkasella nauttivan. Tököttää vain paikallaan. Ihan sopivasti puetaan päälle, mutta kädet ovat helposti kylmät vaikka mitä laittaisi. Itsekään en välitä kovista pakkasista, kun tuntuu raskaalta hengittää. En tajua, miksi pitäisi väenvängällä ulkoilla superkylmällä, jos ei huvita? Juu, ja me siis tosiaan oikeasti olemme ulkoilmaihmisiä, retkeilemme paljon luonnossa jne., mutta paukkupakkanen sucks!

Koska MINUA ei huvita palella. Vaikka vedän päälle kalsarit, verkkarit, toppahousut, kolmet sukat, villapaitaa, pooloa, kaksi pipoa ja kahdet hanskat, niin minua paleltaa. Nyt on pakkasta 27 astetta ja tosiaankaan ei mennä ulos. Ulkoilu ei tee kenestäkään parempaa ihmistä ja me keksitään kyllä tekemistä sisälläkin. Ja ei, lapsi ei kiipeile seinille sen enempää kuin muutenkaan... ulkoilkoon huomenna päiväkodissa :D

Olimme juuri 45min ulkona (pakkasta -15) ja nyt lapsen kasvoissa verta vuotava rohtuma. Luulin, että olisi tuon ajan kestänyt eikä lapsikaan valittanut ennen kuin verta alkoi tulemaan. Ensi kerralla sitten lyhennämme aikaa 30 minuuttiin, toivotaan, että kestää.

Alkuperäinen kirjoittaja t:
Villa?! Mikä olis parempi?
Mulla on jotain keinokuitua kauluri, jonka nostan ulkoillessa naamani eteen. Se pitää lämmön, mutta siirtää kosteuden ulos. Varustelekasta ostettu, jenkkiarmeija käyttää sellaisia kylmissä olosuhteissa.

Mä kyllä ymmärrän sen, ettei - varsinkaan täällä etelässä - ihmisillä ole soveltuvaa vaatetusta kovilla pakkasilla ulkoiluun. Erityisesti lapset kasvavat nopeasti ja useampi talvi on ollut jo leuto, joten yksinkertaisempaa pysytellä kovilla pakkasilla sisällä kuin investoida joka vuosi vaatteisiin, joita ei sitten tarvitakaan.

Mun naparetkivarusteisiini kuuluu alusvaatteiden lisäksi
- puuvillaiset pitkät kalsarit
- villahousut
- flanellipyjaman housut
- laamapaita
- puuvillapaita
- villapaita
- 2 numeroa liian suuri halpahallista ostettu toppapuku
- jenkiarmeijan kauluri
- puuvillasukat
- villasukat
- 3 numeroa liian suuret huopatossut
- toppahattu
- puuvillasormikkaat
- rukkaset

Luonnollisestikaan en edes yritä iskeä ketään koiraansa ulkoiluttavaa miestä matkalla :D

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mun naparetkivarusteisiini kuuluu alusvaatteiden lisäksi
- puuvillaiset pitkät kalsarit
- villahousut
- flanellipyjaman housut
- laamapaita
- puuvillapaita
- villapaita
- 2 numeroa liian suuri halpahallista ostettu toppapuku
- jenkiarmeijan kauluri
- puuvillasukat
- villasukat
- 3 numeroa liian suuret huopatossut
- toppahattu
- puuvillasormikkaat
- rukkaset

Luonnollisestikaan en edes yritä iskeä ketään koiraansa ulkoiluttavaa miestä matkalla :D

:laugh: nauran tuolle loppulauseelle.

Alkuperäinen kirjoittaja Piika-äiti:
Rakastuneilta 17-vuotiailta ei mikään pakkanen estä ulkoilua. Ulos lähtivät, ja pakkasta on 28...

:D kyllä sitä itsekin muistaa värjötelleensä ja pyöräilleensä 17-vuotiaana 10km poikakaverin luokse -25 asteessa. Oikea pukeutuminen :) Voi niitä aikoja...

Alkuperäinen kirjoittaja emmy83:
meillä astma estää ulkoilun noilla pakkasilla, yli -15, tai

Meillä nuoremmalla on astma, mutta hoidettuna kyllä sietää pakkasenkin :)
terve ihminen kyllä kestää pakkasessa ulkoilla vaikka olis 25 mutta vaikka olis kuinka hoidettu astma, niin voi olla, ettei kestä yli kymmenen asteenkaan pakkasta. että ei voi ajatella näin, että kun meillä on näin, niin sitten muuallakin on. kyllä sairaudet asetta kaikenlaisia rajoitteita

Mulla on astma, eikä lääke auta jos on näin kylmä, tosi vaikea hengittää.

Tänään kävimme vaunulenkin sijasta autoajelulla, auto oli etukäteen lämmitetty. Oli miellyttävämpi "lenkki" sillä tavalla, ja vauvakin tykkäsi katsella ikkunasta puita. =)

Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:
Just porukat kerto, et P-K:ssa -28 astetta; kuka piru sellaseen pakkaseen lapsensa laittaa? Muistan kyllä lukioon mennessä bussipysäkillä odottavani kolmenkymmenen asteen pakkasessa ja se ei ollu yhtään inhimillistä.

Meillä ovat lapset olleet jo muutamaan otteeseen tuossa -28 asteen pakkasessa ihan oma-aloitteisesti toista tuntia kerrallaan. Ilman, että tämä äiti-piru on edes ehdottanut ulkoleikkejä. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Suzytte:
Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:

Meillä ovat lapset olleet jo muutamaan otteeseen tuossa -28 asteen pakkasessa ihan oma-aloitteisesti toista tuntia kerrallaan. Ilman, että tämä äiti-piru on edes ehdottanut ulkoleikkejä. :D

Meillä lähtevät nyt, mutta nuorin on jo viisivuotias.

Ton 1,5-vuotiaan pukeminen on jo sen verran työlästä, että en viitsi jonkun 15 minuutin takia sitä tehdä. Kauempaa noilla pakkasilla tuolla ei viitsi olla, kun jätkä on suurimman osan paikallaan tai liikkuu rauhallisesti, johan siinä tulee kylmä itse kullekin. Ja sitten kun jätkä kaatuu, niin se jää istumaan tuonna maahan, kun on niin paljon vaatetta päällä, että nouseminen on aika työlästä. Ehkä ensi talvena on helpompi ulkoilla.
Niin ja täällä on ollut koko päivän yli 20 astetta pakkasta.

Alkuperäinen kirjoittaja emmy83:
meillä astma estää ulkoilun noilla pakkasilla, yli -15, tai

Meillä nuoremmalla on astma, mutta hoidettuna kyllä sietää pakkasenkin :)

Meillä on kahdella astma. Toinen ei kestä pakkasta, toinen kestää. Ei se hoidosta ole kiinni. Suututtaa tämmöinen syyllistäminen. Häpeä.

Kun on tarpeeksi kylmä, on ulkoilusta nautinto kaukana.

Ja siksi me ei mennä reippaasti luistelemaan, hiihtämään ja pulkkailemaan jos on jotain 20 c pakkasta (tai vähemmänkin pakkasta mutta navakka tuuli kuten täällä rannikolla usein on).

Sen takii.

Minäkin ihmettelen ettei pihalla voi olla jos pakkanen nousee hiukankin yli -15asteeseen. Tosin astman nyt ymmärrän. Meillä on lapset olleet ulkona tosi pienestä saakka, kovallakin pakkasella. Pienet pakattu pulkkaan niin että "nenänpää" näkyy:)

Eilen oltiin ulkona yli kolme tuntia, pakkasta -21astetta, eikä kenelläkään ollut kylmä. Vaatetuksesta johtuu paleleeko pihalla ja tottumuksesta... Siksi toiseksi jos vaan seisoo tumput suorana, tietty tulee kylmä. Pihalla voi liikkua, se kummasti lämmittää;)

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Olimme juuri 45min ulkona (pakkasta -15) ja nyt lapsen kasvoissa verta vuotava rohtuma. Luulin, että olisi tuon ajan kestänyt eikä lapsikaan valittanut ennen kuin verta alkoi tulemaan. Ensi kerralla sitten lyhennämme aikaa 30 minuuttiin, toivotaan, että kestää.

No en kyllä usko! EI noin lyhyessä ajassa noin vähässä pakkasessa voi vielä tulla verta vuotavia haavoja!

Yhteistyössä