siis lapset ja alkoholi ei sovi yhteen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Williviini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Williviini:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Se tarkoittaa sitä, että osalle ihmisistä ei ole olemassakaan sellaista asiaa kuin kohtuullinen alkoholinkäyttö. Heille vaihtoehdot ovat totaalikieltäytyminen tai kaatokännit.

Ja jotkut pelkäävät, että lapset menevät pilalle, jos vanhemmat ottavat jussina saunan jälkeen oluen ja grilliruoan kera pari lasia valkkaria.

Juuri näin :flower:

Musta on ihan hyvä, että lapset näkee miten alkoholia otetaan nätisti. Ja juuri sen ettei aina tartte olla se räkä poskella, vaan muitakin vaihtoehtoja on.

Varmaan näinkin, mutta musta on saattanut tulla asian suhteen hiukan yliherkkä, koska omien lasteni isä saattoi "sivistyneesti" juoda ilman että missään vaiheessa vaikutti edes selkeästi humalaiselta. Kuitenkin kaljan juonti alkoi tunnin sisällä heräämisestä ja sitä saattoi hyvinkin kulua yli 24 pulloa vuorokaudessa. Reippaastikin yli. Mutta parissa lasillisessa/pullollisessa en näe mitään pahaa vaikka sen tekisi lasten nähden.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Se tarkoittaa sitä, että osalle ihmisistä ei ole olemassakaan sellaista asiaa kuin kohtuullinen alkoholinkäyttö. Heille vaihtoehdot ovat totaalikieltäytyminen tai kaatokännit.

Ja jotkut pelkäävät, että lapset menevät pilalle, jos vanhemmat ottavat jussina saunan jälkeen oluen ja grilliruoan kera pari lasia valkkaria.

Musta on ihan hyvä, että lapset näkee miten alkoholia otetaan nätisti. Ja juuri sen ettei aina tartte olla se räkä poskella, vaan muitakin vaihtoehtoja on.

Varmaan näinkin, mutta musta on saattanut tulla asian suhteen hiukan yliherkkä, koska omien lasteni isä saattoi "sivistyneesti" juoda ilman että missään vaiheessa vaikutti edes selkeästi humalaiselta. Kuitenkin kaljan juonti alkoi tunnin sisällä heräämisestä ja sitä saattoi hyvinkin kulua yli 24 pulloa vuorokaudessa. Reippaastikin yli. Mutta parissa lasillisessa/pullollisessa en näe mitään pahaa vaikka sen tekisi lasten nähden.

Näin samoilla linjoilla, jälleen

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

vai niin, luuletko että lapsesi on teininä tai aikuisena 100% kohtuukäyttäjä vain koska Te olette näyttänet miten sivistyneenä juodaan. Mä en taju tätä että lapsille pitää muka opettaa jotenkin alkoholin käyttöä., niin että nenän edessä juodaan : "katsons niko näin me juodaan oikeaoppisesti" ..tää on joku nykymutsien juttu että sitä viinanjuontia puolletaan sillä että lapset näkevät muka miten juodaan "nätisti" kyllä minä yhden siiderin/lasin viiniä ymmärrän mutta en enempää, LASTEN AIKANA!

No parempi tietty vetää ihan lärvit ja riehua ja örveltää niin lapset alkaa vihaan alkoholia eivätkä ite käytä sitä koskaan!!! Kohtuukäyttö suks...

Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

vai niin, luuletko että lapsesi on teininä tai aikuisena 100% kohtuukäyttäjä vain koska Te olette näyttänet miten sivistyneenä juodaan. Mä en taju tätä että lapsille pitää muka opettaa jotenkin alkoholin käyttöä., niin että nenän edessä juodaan : "katsons niko näin me juodaan oikeaoppisesti" ..tää on joku nykymutsien juttu että sitä viinanjuontia puolletaan sillä että lapset näkevät muka miten juodaan "nätisti" kyllä minä yhden siiderin/lasin viiniä ymmärrän mutta en enempää, LASTEN AIKANA!

No parempi tietty vetää ihan lärvit ja riehua ja örveltää niin lapset alkaa vihaan alkoholia eivätkä ite käytä sitä koskaan!!! Kohtuukäyttö suks...

ei varmaan ole, enkä sellaista odotakkaan. Minusta alkoholi, esim viini kuuluu kyllä ihan arkeen ja nyt esim jussiin . Ei siitä tartte tehdä tabua.

Moni tuohon jussiketjuun kirjoitti alkoholi aiemmin kuuluneen jussiin. Lasten syntymän jälkeen ei enään.

Tarkoittaako tämä; ettei suomalaiset osaa ottaa sivistyneesti vähän, vaan aina pitää ottaa räkö poskella.

Vai pienikin määrä alkoholia on pahasta jos on lapsia?

Mun puolestani muut saa ottaa miten haluaa :) Jotkut ottaa sivistyneesti ja jotkut vähemmän sivistyneesti, jälkimmäisessä tapauksessa toivon että lapset eivät sitä ole näkemässä.

Meillä ei ruoan kanssa juoda viiniä eikä saunan jälkeen ole koskaan ollut tapana ottaa siideriä/kaljaa... Jos joskus alkoholia otetaan niin se tapahtuu esim. kavereiden kanssa istumassa iltaa, bändin keikalla tms. missä ei ole lapsia mukana...

Niin se vaan on ollut tapana aina myös ennen lasta, eikä se johdu siitä että joko vedämme perseet tai sitten olemme ilman :)

minusta on tärkeintä se, että lapsella on aina selvä, luotettava ja ajokykyinen hoitaja läsnä. Toiseksi lapsi voi pelätä alkoholin aiheuttamaa käytöksen muutosta isässä/äidissä. Lapset ja juominen ei todellakaan kuulu yhteen, jo senkin takia että lapsi voi vahingossa mennä juomaan aikuisten juomia. eihän lapsi tietenkään väkeviä paljoa juo, mutta esim. siiderit voi olla aika makeitakin. Tärkeintä on turvata lapsella turvallinen ympäristö ja tärkeää on myös näyttää hyvää esimerkkiä elämän kaikissa tilanteissa. Tätä ei esim yksi saunakalja mielestäni estä, jos se tosiaan jää siihen.

Alkuperäinen kirjoittaja meetu:
minusta on tärkeintä se, että lapsella on aina selvä, luotettava ja ajokykyinen hoitaja läsnä. Toiseksi lapsi voi pelätä alkoholin aiheuttamaa käytöksen muutosta isässä/äidissä. Lapset ja juominen ei todellakaan kuulu yhteen, jo senkin takia että lapsi voi vahingossa mennä juomaan aikuisten juomia. eihän lapsi tietenkään väkeviä paljoa juo, mutta esim. siiderit voi olla aika makeitakin. Tärkeintä on turvata lapsella turvallinen ympäristö ja tärkeää on myös näyttää hyvää esimerkkiä elämän kaikissa tilanteissa. Tätä ei esim yksi saunakalja mielestäni estä, jos se tosiaan jää siihen.

Minkä ikäinen sinusta on lapsi? Miksi pitäisi olla ajokuntoinen?

no jos vaikka lapsi sairastuu tai käy jotain että täytyy olla ajokuntoinen

Alkuperäinen kirjoittaja AavikonNorsu:

Miksi?
Taksit kulkee, ambulanssit myös, ja ihminen voi olla täysin normaalijärkinen ja toimintakykyinen vaikkei olisikaan kirjaimellisesti ajokunnossa muttei humalassakaan.

+ täytyy olla auto
+ olisi suotavaa, jos osaisi ajaa sitä
+ ajokorttikin olisi hyvä olla olemassa (vaikkei kortilla ajetakkaan)

Miksi?
Taksit kulkee, ambulanssit myös, ja ihminen voi olla täysin normaalijärkinen ja toimintakykyinen vaikkei olisikaan kirjaimellisesti ajokunnossa muttei humalassakaan.

Tätä minäkin. Ei vois edes lasillista ottaa...

Sitä paitsi minulla ei ole edes autoa.

no ajattelin lähinnä jossain mökillä, jonne ambulanssin tulokin kestää aika kauan, ehkä ei keskustan tuntumassa se ajokunto ole niin tärkeää ja tosiaan onhan se niin, ettei autolla taida saada ajaa jos on ottanut vähänkään. Mutta kumminkin alkoholi vaikuttaa harkintakykyyn aika äkkiä, minusta olisi tärkeää että lapsilla olisi aina joku täysin selvä henkilö hoitamassa. Tällä ajattelen lähinnä pieniä lapsia.

no ajattelin lähinnä jossain mökillä, jonne ambulanssin tulokin kestää aika kauan, ehkä ei keskustan tuntumassa se ajokunto ole niin tärkeää ja tosiaan onhan se niin, ettei autolla taida saada ajaa jos on ottanut vähänkään. Mutta kumminkin alkoholi vaikuttaa harkintakykyyn aika äkkiä, minusta olisi tärkeää että lapsilla olisi aina joku täysin selvä henkilö hoitamassa. Tällä ajattelen lähinnä pieniä lapsia.

Kaikki ei ole juhannusta mökillä tai kaikkien mökki ei ole niin korvessa. Tai jos on kunnon matkan päässä ja jotain sattuu niin ei autolla minnekkään enään kerkeä. Silloin on helikopteri ainoa vaihtoehto.

Siis jos lapset ei ole ihan pieniä niin homma muuttuu? Kuinka?

En ole koskaan ajokuntoinen, mutta minulla ei olekaan ajokorttia. :D Miehellä on, mutta en kyllä näe sitä etten minä kykene ajamaan syyksi miestä jättää niitä paria mahdollista saunaoluttaan juhannuksena tai muuna saunailtana ottamatta.
Joskus olen juonut lasten valveilla ollessakin pari lasia, samoin mies ja aina lapset ovat tulleet kunnolla hoidetuksi, saaneet iltapalan, iltasadun, pesut ja pusut ja pääseet nukkumaan.

Kaikki ei ole juhannusta mökillä tai kaikkien mökki ei ole niin korvessa. Tai jos on kunnon matkan päässä ja jotain sattuu niin ei autolla minnekkään enään kerkeä. Silloin on helikopteri ainoa vaihtoehto.

Niinpä...Mekin ollaan kotosalla vaan. Pyöräilen yliopistolliselle sairaalalle 20 minuutissa ilman lasta (työmatkani), lapsen ollessa kyydissä siihen menisi ehkä viisi minsaa kauemmin. Ambulanssi on kotiovella tarvittaessa alle 10 minuutissa (ikävä kyllä sekin on tullut testattua) ja lapsi sairaalassa viidessä minuutissa ambulanssikyydillä.

Jos jostain syystä menemme mökille, niin sieltä on yliopistolliseen sairaalaan 30 kilsaa ja samanmoinen matka toiseen sairaalaan. Lanssin saa ovelle alle vartissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
En ole koskaan ajokuntoinen, mutta minulla ei olekaan ajokorttia. :D Miehellä on, mutta en kyllä näe sitä etten minä kykene ajamaan syyksi miestä jättää niitä paria mahdollista saunaoluttaan juhannuksena tai muuna saunailtana ottamatta.
Joskus olen juonut lasten valveilla ollessakin pari lasia, samoin mies ja aina lapset ovat tulleet kunnolla hoidetuksi, saaneet iltapalan, iltasadun, pesut ja pusut ja pääseet nukkumaan.

Fiksulta kuulostaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Lapset ja alkoholi ei sovi yhteen. Lasten VANHEMMAT ja alkoholi sopii. Humala ja lasten vanhemmat ei.

Kohtuudella voi ottaa, annoksen tai kaksi ruuan kanssa/saunan jälkeen/hellepäivän kunniaksi mutta humalassa EI OLLA lapsen nähden.

Tiesitkö että alkoholi ja humala eivät ole välttämättä sama asia.

joo, tästä on niiiiin monta kertaa väännetty :D ja mä ja åbohan ollaan ihan alkkiksia :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
sitä monet ihmiset ei ymmärrä että mikä on sitä sivistynyttä kohtuu käyttöä... Lasten kanssa ei "sivistyneesti kohtuukäytetä" pulloa punkkua tai 12-packiä kaljaa illan aikana... Tuskin kukaan tuollaisesta määrästä kaatokänniin tulee, mutta ei se ole "sivistynyttä kohtuukäyttöä"...
¨¨

Höpöhöpö. Suuri osa Eurooppaa juo lasten läsnäollessa joka ilta pullon punkkua tms. per pari. Ja ei niillä Välimeren maiden lapsilla ole alko-ongelmaa teininä/vanhempana vaan juuri täällä Suomessa. Sivistyneesti juovat ja känni on siellä häpeä. Vaikka vanhemmat on juoneet periaatteessa koko niiden lapsuuden joka päivä viiniä.

Siis jos lapset ei ole ihan pieniä niin homma muuttuu? Kuinka?

Aika monikin juttu muuttuu lapsen kasvaessa löyhemmäksi :) Tarkoitin tuolla sitä vain että mitä pienempi lapsi niin sitä vähemmän osaa itse tehdä ja tarvitsee enemmän turvaa ja hoivaa ja joku murkkuikäinen osaa jo vaikka hoitaa toisia... Itsellä todella huonoja muistoja lapsuudesta kun vanhempien alkoholin käyttö loi turvattoman ympäristön. Muistakaa aina miettiä millä tavalla lapsi kokee teidän alkoholin käytön! esim. jos puheääni kohoaa niin varsinkin pieni lapsi voi helposti ahdistua

mä en itse henkilökohtaisesti koe sitä mitenkän tarpeelliseksi juoda yhtä tai kahta lapsen nähden, se ei hyödytä mitenkään mun olotilaa. mieluummin vaikka syön hyvää ruokaa ja rentoudun sillä kuin juomalla alkoholia :) se, mitä muut tekee on mulle yks ja sama, kokemuksesta tiedän että vaikka sitä "kohtuukäyttöä" näytetään kotona, lasi punkkua tai muutama saunakalja, ei se lapsi opi siitä välttämättä muuta kuin sen että on ok juoda alkoholia, aikuisetkin tekee sitä niin miksi en minä. siitä sitä mallia sitten otetaan. siksi mulla on aivan nolla linja alkoholin suhteen kun lapset kotona.

Yhteistyössä