Siis kertokaa nyt tälle typerykselle mitä on opintopisteet???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja liian vanha koulunpenkille
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

liian vanha koulunpenkille

Vieras
Olen aikuisopiskelija, 47-vuotias. Haaveilen avoimesta AMK.sta, mutta en ymmärrä noita opintopisteitä. Voisiko joku ystävällinen selittää, mitä ne on, mitä on esimerkiksi 3 opintopistettä ja mikä se ajassa on?
Alkaa tuntumaan että olen liian vanha opiskelemaan :(

Vaihtelee tosi paljon mikä on todellinen tarvittava työmäärä. Ennen oli opintoviikot. Yksi opintoviikko vastasi yhtä työviikkoa (40h) ja nykyiset opintopisteet kai vastaa n. kahta opintoviikkoa (tai ihan vähän vähemmän).

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vaihtelee tosi paljon mikä on todellinen tarvittava työmäärä. Ennen oli opintoviikot. Yksi opintoviikko vastasi yhtä työviikkoa (40h) ja nykyiset opintopisteet kai vastaa n. kahta opintoviikkoa (tai ihan vähän vähemmän).

Ja meil esim. tosiaan jotkut kieliopinto-kurssit oli 2 op:n kursseja ja niihin sai ihan hulluna tehdä töitä ja sitten 5 op:n kirjatenttejä jotka sai läpi pari illan lukemisella.

No kyllä se vähän aika sitten oli 40h, kun opiskelija olen tälläkin hetkellä.. Onko se muuttunu sit tässä n. vuoden aikana? Vai oonko ymmärtäny jotain väärin?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Veera:
Alkuperäinen kirjoittaja Ei kuitenkaan niin:
Taisi olla niin että yksi kouluviikko = n. 40 tuntia= yksi opintopiste.

Näin.

Ei ei ei ei...

1 opintopiste tarkoittaa 27 työtuntia!

Munki mielestä suurinpiirtein näin. Ja riippuu niin siitä mitä opiskelet, että mitä toi tuntimäärä todellisuudessa on.

Alkuperäinen kirjoittaja veera:
No kyllä se vähän aika sitten oli 40h, kun opiskelija olen tälläkin hetkellä.. Onko se muuttunu sit tässä n. vuoden aikana? Vai oonko ymmärtäny jotain väärin?

Siis onko sinulla ollut käytössäsi opintoviikot vai opintopisteet?
Opintopisteet ovat nykyään käytössä, ja se on 27 tuntia.

Siis... yksi opintoVIIKKO on 40 h, ei opintopiste. Ennen kaikki mitattiin viikoissa, nyt pisteissä.

2 opintoviikkoa on 3 opintopistettä, eli yksi piste on vähän alle sen 40h. Tosin käytännössä yhden pisteen työmäärä voi vaihdella suurestikin, kuten vaihteli opintoviikkojenkin työmäärä.

Kokopäiväopiskeluna vuodessa oli mulla 40 opintoviikkoa, eli nykyisin 60 opintopistettä. Eli lukukaudessa kokopäivänen opiskelutahti on n. 30 opintopistettä (20 opintoviikkoa). KELA tosin hyväksyy ilmeisesti vähän vähemmänkin ennen kuin pistää tuen katkolle.

Alkuperäinen kirjoittaja ei onneksi enää opiskelija!:
Siis... yksi opintoVIIKKO on 40 h, ei opintopiste. Ennen kaikki mitattiin viikoissa, nyt pisteissä.

2 opintoviikkoa on 3 opintopistettä, eli yksi piste on vähän alle sen 40h. Tosin käytännössä yhden pisteen työmäärä voi vaihdella suurestikin, kuten vaihteli opintoviikkojenkin työmäärä.

Kokopäiväopiskeluna vuodessa oli mulla 40 opintoviikkoa, eli nykyisin 60 opintopistettä. Eli lukukaudessa kokopäivänen opiskelutahti on n. 30 opintopistettä (20 opintoviikkoa). KELA tosin hyväksyy ilmeisesti vähän vähemmänkin ennen kuin pistää tuen katkolle.

Tarkoitit varmaan, että yksi opintopiste on 27 tuntia, ei "vähän alle 40".

"Yhden lukuvuoden työmäärä tunteina on n. 1600 tuntia, joka vastaa 60 opintopistettä (eli 1 op = 1600 h/ 60 op = n. 26,7 työtuntia"

Näin lukee monessa linkissä kun kuuklettaa ton aiheen.

Lukukaudessa tekee helposti tuplamäärän pisteitä

Alkuperäinen kirjoittaja mie:

Lukukaudessa tekee helposti tuplamäärän pisteitä

No ei ainakaan meillä, jos meinaa jotenkin elääkin, ja tehdä jotain töitä opiskelujen ohessa.

Yhteistyössä