siis käydäänkö jossain päin suomea jo tänään virpomassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohjanmaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohjanmaa

Vieras
miten ihmeessä eihän vielä oo pääsiäinen? meillä päin tota kutsutaan trullitteluksi, ei virpomiseksi. meidän lapset ei käy trullittelemassa kun ei pääsiäistä vietetä, mutta oon ymmärtäny että vasta viikon päästä on pikku noidat liikenteessä.. missä päin suomea jo tänään kierretään?

miten ihmeessä eihän vielä oo pääsiäinen? meillä päin tota kutsutaan trullitteluksi, ei virpomiseksi. meidän lapset ei käy trullittelemassa kun ei pääsiäistä vietetä, mutta oon ymmärtäny että vasta viikon päästä on pikku noidat liikenteessä.. missä päin suomea jo tänään kierretään?

Aikanaan jo Oulunseudulla kierrettiin palmusunnuntaina, samaten Ähtärinseudulla ja nyt täälä etelässä. Se kyl tosiaan vaihtelee ja mie esim en oo koskaa suuremmi törmänny pääsiäiskokkoon jne....Äiti on hämäläinen ja opettanu meille virpomisen palmusunnuntaina.

[QUOTE="ap";23597361]uskonnoton ap kysyy että koska on palmusunnuntai?
pitää vissiin kattoo googlesta :)[/QUOTE]

eli siis tänään se on..
hassua, mikähän sinä sitten on että täälä päin noidat kiertää vasta ens lauantaina. ton tiedän koska asiasta kysyin sukulaiseltani sillä että osaan varata karkkia kotiin

Mulle sopii pohjanmaan perinne: virpominen lankalauantaina eil päivänä ennen pääsiäistä jolloin oli "kaudat auki" ja siitä kai noitaperinne lähtöisin TAI sitten omamma, karjalainen ja ortodoksinen perinne jolloin virvotaan tänään, palmusunnuntaina ja siihen ei todellakaan kuulu mikään noitapukeutuminen ja se virpomispalkka..se saadaan vasta pääsiäisenä...

Mäkin olen uskonnoton mutta lapsi virpoo toki. Kiva perinne.

meillä juhlitaan kyllä joulua. ei mitenkään uskonnollisessa mielessä ja joulun alkuperähän onkin pakanallinen. pääsiäisen miellän vaan uskonnolliseksi juhlaksi, enkä ole pääsiäistä koskaan oikeen osannut viettää. kyllä me osallistuttiin paikallisen avoimen päiväkodin noitatapahtumaan menneellä viikolla, mutta muuten meillä kyllä menee pääsiäinen ihan ohi meidän perheessä.

[QUOTE="ap";23597374]eli siis tänään se on..
hassua, mikähän sinä sitten on että täälä päin noidat kiertää vasta ens lauantaina. ton tiedän koska asiasta kysyin sukulaiseltani sillä että osaan varata karkkia kotiin[/QUOTE]

Ne ovat ne perinteet riippuen asuinseudusta. Samaten kun nuuttipukit, kekri jne...Minusta taas semmoinen pohjanmaan trullittelu ja lankalauantain virpominen on hassua.

siis täh? mun mielestä ei joulussa ja pääsiäisessä (ja mitä niitä onkaan kaikkia noita juhlia) ole mitään uskonnolista? ehkä joskus miljoona vuotta sitten? ei mulla ainakaan oo mikää uskonnollinen olo ku syön pääsiäismunia. vihaan kirkkoa en todellakaan ole uskovainen, pitäskö mun sit muka lopettaa niiden syöminen ja kaikki muutki muka uskonnolissten juhlat..

siis täh? mun mielestä ei joulussa ja pääsiäisessä (ja mitä niitä onkaan kaikkia noita juhlia) ole mitään uskonnolista? ehkä joskus miljoona vuotta sitten? ei mulla ainakaan oo mikää uskonnollinen olo ku syön pääsiäismunia. vihaan kirkkoa en todellakaan ole uskovainen, pitäskö mun sit muka lopettaa niiden syöminen ja kaikki muutki muka uskonnolissten juhlat..

voi hyvänenaika :) mähän puhuin vaan omasta puolestani. mä miellän pääsiäisen uskonnolliseksi juhlaksi, mulle pääsiäisellä ei ole mitään merkitystä. toki meillä suklaamunia syödään, siihen se sitten jääkin. minä en vietä pääsiäistä. mähän kerroin viettäväni joulua. eiköhän nuo ole jokaisen henkilökohtasia näkemyksiä ja valintoja mitä juhlia kukin viettää ja miten viettää :) mä en oikeesti oo sanonu ettei uskonnottomat vois viettää pääsiäistä, mä vaan en vietä. mulle pääsiäinen ei merkitse mitään muuta ku sitä että kaupat on taas turhana kiinni

Tiedoksi sinulle Pohjanmaa, että se on yleisin tapa Suomessa käydä virpomassa palmusunnuntaina! Itse en ollut koskaan aikaisemmin kuullut, että Pääsiäslauantaina käydään trullittelemassa ja poltetaan kokkoja, minusta outoa! Asun itse nykyään Pohjanmaalla!

Karjalaliitto kertoo:

"Palmusunnuntai

Palmusunnuntai oli Karjalassa nimeltään virposunnuntai. Ortodoksien Lasaruksen lauantain vigiliassa siunattiin pajunoksat, joita sai viedä kotiin ikonin taakse. Lapset keräsivät pajunoksia ja koristelivat niitä. Varhain palmusunnuntaiaamuna perheenäiti virpoi lapset ja karjan, siis ne, joiden kasvua toivottiin. Isäntä virpoi hevoset. Lapset lähtivät aamulla virpomaan kummia, sukulaisia ja naapureita.

Karjalaiselle virpomiselle on ominaista runsaat ja hauskat virpomisluvut. Muita olennaisia piirteitä ovat virpovitsan luovuttaminen virvotulle ja tämän maksama palkka. Palkka haettiin pääsiäislauantaina.

Pääsiäinen

Pääsiäinen on ortodokseille kirkkovuoden suurin juhla. Luterilaisillekin se on vakava juhla. Hiljainen viikko vietettiin ahtisaarnoja kuunnellen ja kiirastorstaina käytiin ehtoollisella. Pitkänäperjantaina käytiin vain kirkossa.

Kylässä käynti oli lapsillakin ehdottomasti kielletty. Pääsiäismämmi oli varsin nuori tulokas Karjalassa. Se yleistyi1920- ja 1930-luvulla. Kananmunia värjättiin sipulinkuorilla ja kreppipaperilla. Ortodoksit nauttivat pääsiäisenä paaston päättyessä pääsiäisleipää eli kulitsaa, pashaa ja babaa.

Noita-perinne on vanha Länsi-Suomalainen pakanallinen perinne joka liittyy pääsiäiseen. Virpominen on karjalainen perinne joka liittyy pääsiäisen aikaan eli Palmusunnuntaihin. Toisen maailmansodan jälkeen tynkä-Suomeen sijoitetun karjalaisväestön mukana tullut virpomisperinne sekoittui läntisen trulliperinteen kanssa. Sen seurauksena syntyi nykyinen lasten harjoittama tapa kulkea ovelta ovelle virpomassa pääsiäislauantaina noidiksi pukeutuneena.

Virpolukuja

Lähde: Johannekselainen 2004, Maire Uotilan muistelmia

Virpoluvuissa esiintyy onnentoivotuksia, palkanpyytelyjä ja leikillisiä jopa pelottaviakin uhkailuja. Jos sanat "Luppaan, luppaan, luppaan!" viipyivät, virpoja alkoi leikillisesti uhkailla huonolla onnella ja muilla vastoinkäymisillä. Esim. "Jos et luppaa murinaa, ni haukka syöp siu kannais!"

Toisinaan uhkaus saattoi olla hyvinkin pelottava, tunteisiin vetoava, palkitseva tai tuhoava kuten seuraava: "Jos olet hyvä emäntä, nuku villavuotehella. Jos olet paha emäntä, nuku kivirauniossa!"

Lukuja käytettiin muihinkin onnentoivotuksiin. Kun niitto pellolla saatiin loppuun, huudettiin pellonpäästä talonväelle: Hoi hoi, pelto loppu! Isännäl iso maha, emännäl paksu perä, talol paljo tavaraa!"

Kokon poltto täällä liittyy pahojen henkien karkoitukseen, siksi siellä kokon päällä usein on kepin nokassa noita

Yhteistyössä