Siis jos on toiminimi niin ei voi olla työtön?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Entä nämä tupperi tms. esittelijät, jotka tekee töitä toimiimellä? En tiedä vaaditaanko tupperiesittelijälle se, mutta ainakin jossain vastaavissa kaiketi se on pakollinen? Entä jos he on muuten työttömänä? Eivätkö muka saa mitään työttömyysrahaa?

Eli kun olen tehyt kampaajan töitä vuokratuolilla ja omalla toiminimellä ennen lapsia niin minä en voi jäädä työttömäksi hoitovapaan jälkeen ellen lopeta toiminimeäni?`Minulla on siis vain toiminimi, en kuulu enää alv ja ennakonperintärekisteriin ja mitään firmaa tai ylipäätään mitään tuloa ei ole. Se toiminimi vain roikkuu jossain tuolla missälie ne sitten roikkuukin.

Pitääkö se ensin hukata, että voi olal työtön? Ja jos saisin vuokratuolipaikan vaikka 5kk kuluttua niin pitäis hankkia uusi toiminimi ja maksaa turhaan siitä taas?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä työttömyyskorvauksen pitäisi saada, jos yrityksen toiminta on ollut pysähdyksissä neljä kuukautta

No siis mulla ei ole ollut yritystä vaan tein vuokratuolilla töitä omalle toiminimelle. Ja se homma on loppunut jo viisi vuotta sitten.

Niin ja siis alv ja ennakonperintärekisteristä mut poistettiin automaattisesti muistaakseni kahden vuoden jälkeen. Eli kun ei kahteen vuoteen ollut toimintaa niin ne laitto lapun kotio, että poistetaan rekisteristä.

Kyllä liiketoiminta pitää lopettaa ja yritys poistaa kaupparekisteristä, ennakkoperintärekisteristä ja Alv- rekisteristä, ennenkuin voit nostaa työttömyyskorvausta yrittäjien työttömyyskassasta tai peruspäivärahaa Kelasta. Näin tietysti. Ei yrittäjäkään voi olla yhtäaikaa yrittäjä ja työtön. Jos yritystoiminnan kannattavuus on yrityksen rekisteröintikuluista kiinni, niin tuskin kannattaa yrittäjäksikään lähteä.

Alkuperäinen kirjoittaja yrittäjä myös:
Kyllä liiketoiminta pitää lopettaa ja yritys poistaa kaupparekisteristä, ennakkoperintärekisteristä ja Alv- rekisteristä, ennenkuin voit nostaa työttömyyskorvausta yrittäjien työttömyyskassasta tai peruspäivärahaa Kelasta. Näin tietysti. Ei yrittäjäkään voi olla yhtäaikaa yrittäjä ja työtön. Jos yritystoiminnan kannattavuus on yrityksen rekisteröintikuluista kiinni, niin tuskin kannattaa yrittäjäksikään lähteä.

Minä en muuten ole tiennyt, että on olemassa joku yrittäjien työttömyyskassa. :/ JOskus yritin ottaa selvää, mutta en löytänyt ja asia taisi unohtua. No en ole töitä kovin pitkään tehnytkään joten...

Mutta tuntuu vähän oudolta tuo ettei edes toiminimeä saa olla.

mä en kelvannut edes työkkärin työnhakijaksi (!!!), kun yritykseni oli rekisterissä. ei auttanut, vaikka pyysin yritystutkijalta lausunnon, ettei yritykseni ole toiminnassa enkä saa palkkaa yrityksestä. tämä yritystutkija oli sosiaalitoimiston käyttämä ja hyväksymä henkilö.

Jos olet ollut ulkopuolisella töissä päätoimisesti ja kuulut työttömyyskassaan niin silloin on mahdollista soviteltuun päivärahaan jos yritystoiminta on ollut pientä.

Jos et kuulu em. ehtojen piiriin vaan olet viimeksi tehnyt töitä vain tuon toiminimen kautta ja kuulut "vain" ns. yleisen työttömyysturvan piiriin niin silloin napsahtaa nakki; et saa työttömyyskorvausta. Tällöin on viisaampi lopettaa koko firma ajoissa ja aloittaa tyhjästä sitten joskus jos aloittaa.

Ei se paperien teko itseasiassa edes maksa paljoa (65 ?) jos kaupparekisteriin haluat. Jos taas et sitä tarvitse vaan riittää verottajan tiedot niin ilmoitus ei maksa mitään.

Siis kun mulla on yksi vaivainen toiminimi niin tarkoittaako se muka työkkärin silmissä, että mulla on firma? Vaikka mulla ei itseasiassa koskaan ole ollut mitään firmaa vaan olen tehnyt töitä toise henkilön liikkeessä ja maksanut vuokraa hänelle tuolista ja tehnyt työni omalle toiminimelle. Mitään firmaa ei siis ole ollut ja viiteen vuoteen en ole tehnyt toiminimelle töitä vaan ollut äitiyslomilla ja hoitovapaalla. Alv ja ennakkoperintärekisterit poistivat minut automaattisesti listoiltaan, kun ei ollut toimintaa.

Eli jos jäisin työttömäksi niin saisin työttömyyskorvausta vasta, kun olen hävittänyt toiminimen? Olen muuten aina luullut, että työttömyyskorvaus perustuu myös maksettuun Yel:iin kuten esim. äitiys- ja vanhempainpäiväraha.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Siis kun mulla on yksi vaivainen toiminimi niin tarkoittaako se muka työkkärin silmissä, että mulla on firma?

Mun silmissä tarkoittaa ainakin. Miehelläni on "yksi vaivainen toiminimi" ja itsensä lisäksi siinä kolme alaista..

Alkuperäinen kirjoittaja sivusta:
Siis kun mulla on yksi vaivainen toiminimi niin tarkoittaako se muka työkkärin silmissä, että mulla on firma?

Mun silmissä tarkoittaa ainakin. Miehelläni on "yksi vaivainen toiminimi" ja itsensä lisäksi siinä kolme alaista..

Öh... sun miehellä kaiketi siis on jotain toimintaa sen toiminimen alla? Mun toiminimellä ei ole tapahtunut mitään viiteen vuoteen ja kuten kerroin niin minut on poistettu noista alv ja ennakonperintärekistereistäkin. Toki se toiminimi on hiukan eri juttu, jos sillä tekee jotain mutta kun en kerran tee. Tuntuu vain oudolta, että se pitäisi ensin hukata jotta voin sitten hakea sitä vaikka uudelleen 4-5kk kuluttua, jos saan vuokratuolipaikan.

Kukaan ei näimmä osaa sanoa mitään tuohon, että jos ihminenon työtön ja tekee jotain tupperi tms. esittelyä missä vaaditaan toiminimi. En siis tosiaan tiedä, että tarvitaanko tupperissa sitä, mutta jossain ainakin tarvitaan ja tälläinen ihminen kaiketi voi olla myös työtönkin.

Ei sitä toiminimeä tarvitse poistaa, mutta pirunmoiset selvitykset pitää tehdä siitä ettei ko. toiminimellä tosiaan ole toimintaa. Ja kyllähän työnhakijaksi saa ilmoittautua kuka vaan (työssä olevakin) ja se kannattaa myös tehdä. Sitten kun selvitykset on tehty niin voit jopa saada sinulle kuuluvaa työttömyyskorvausta, jos firmallasi ei todellakaan ole toimintaa.
Kannattaa ottaa yhteys sinne työkkäriin ja alkaa selvittää asiaa sieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei sitä toiminimeä tarvitse poistaa, mutta pirunmoiset selvitykset pitää tehdä siitä ettei ko. toiminimellä tosiaan ole toimintaa. Ja kyllähän työnhakijaksi saa ilmoittautua kuka vaan (työssä olevakin) ja se kannattaa myös tehdä. Sitten kun selvitykset on tehty niin voit jopa saada sinulle kuuluvaa työttömyyskorvausta, jos firmallasi ei todellakaan ole toimintaa.
Kannattaa ottaa yhteys sinne työkkäriin ja alkaa selvittää asiaa sieltä.

Juu ajattelinkin, että kyselen sieltä mutta tuli vain mieleen kysellä. Asia ei ehkä ja luultavasti ei olekaa koskaa ajankohtainen, koska en millään jaksa uskoa etteikö töitä olisi tarjolla kun niiden aika on.

Miten tuollaiset selvityksen muuten tehdään? Kun kerran ei ole viiteen vuoteen (ja ensi keväänä siis kuutee vuoteen) ollut mitään toimintaa niin ei ole. Noi rekisteritki ilmotti vaan, että kun et kerran mitään tee niin heivataan pois sen enempiä kyselemättä edes. Siis alv ja ennakkoperintärekisteristä.

Kyllä se vain on niin, että niin kauan kuin sinulla on olemassaoleva toiminimi olet yrittäjä ja et siis oikeutettu saamaan peruspäivärahaa. Missään nimessä ei voi tienata toiminimellä ja saada päivärahaa yhtäaikaa!

Riittää muuten, että puoliso on yrittäjä (oli sitten avo tai avio) niin voivat suuressa viisaudessaan katsoa, että myös sinä olet yrittäjä. jokaisen kohdalla tehdään erillinen selvitys näissäkin tapauksissa ja jos katsotaan (luoja tietää millä perusteilla)että puolison yritys voisi työllistää niin simsalabim oletkin yhtäkkiä yrittäjä, etkä siis oikeutettu päivärahaan.

Kai minä kuitenkin saan ryhtyä halutessani normaaliksi palkansaajaksi, jos haluan ja hukata vain tuon toiminimen halutessani?

Voi vittu miten vaikeeta. Eipä taida yrittäjäksi ryhtyminen kannattaa suomessa.

Kauankohan toi toiminimi sitten pitää olla poistettuna, että kelpaan normaaliksi työttömäksi? Riittääköhän vuosi?

Siis luin tälläistä:

http://www.yrittajat.fi/yrittajaihmisena/yrittajan_tyottomyysturva/yritystoiminnan_keskeyttaminen_ja_lopettaminen

Tuon mukaan minut luetaan kylläkaiketi todellakin työttömyysturvan piiriin kuuluvaksi. Alv-ja enakkoperintärekistereistä olen ollut poistettuna jo varmaan 3vuotta, toiminellä ei ole ollut toimintaa viiteen vuoteen (ja hoitovapaa loppuu siis vasta ensi vuonna).

Eli mitä minä nyt en ymmärrä tuosta oikein? Tuossa puhutaan neljästä kuukaudesta ja siinäkin mainitaan, että sivutoiminen yrittäjä on mahdollista olla ja silti oikeutettu työttömyysturvaan.

Siis luin tälläistä:

http://www.yrittajat.fi/yrittajaihmisena/yrittajan_tyottomyysturva/yritystoiminnan_keskeyttaminen_ja_lopettaminen

Tuon mukaan minut luetaan kylläkaiketi todellakin työttömyysturvan piiriin kuuluvaksi. Alv-ja enakkoperintärekistereistä olen ollut poistettuna jo varmaan 3vuotta, toiminellä ei ole ollut toimintaa viiteen vuoteen (ja hoitovapaa loppuu siis vasta ensi vuonna).

Eli mitä minä nyt en ymmärrä tuosta oikein? Tuossa puhutaan neljästä kuukaudesta ja siinäkin mainitaan, että sivutoiminen yrittäjä on mahdollista olla ja silti oikeutettu työttömyysturvaan.

Ai niin ja luonnollisestikaan en ole maksanut mitään Yel-juttuja viiteen vuoteen.

Siis luin tälläistä:

Ai niin ja luonnollisestikaan en ole maksanut mitään Yel-juttuja viiteen vuoteen.

nosto

Siis kun mulla on yksi vaivainen toiminimi niin tarkoittaako se muka työkkärin silmissä, että mulla on firma? Vaikka mulla ei itseasiassa koskaan ole ollut mitään firmaa vaan olen tehnyt töitä toise henkilön liikkeessä ja maksanut vuokraa hänelle tuolista ja tehnyt työni omalle toiminimelle. Mitään firmaa ei siis ole ollut ja viiteen vuoteen en ole tehnyt toiminimelle töitä vaan ollut äitiyslomilla ja hoitovapaalla. Alv ja ennakkoperintärekisterit poistivat minut automaattisesti listoiltaan, kun ei ollut toimintaa.

Eli jos jäisin työttömäksi niin saisin työttömyyskorvausta vasta, kun olen hävittänyt toiminimen? Olen muuten aina luullut, että työttömyyskorvaus perustuu myös maksettuun Yel:iin kuten esim. äitiys- ja vanhempainpäiväraha.

Voi voi. Mistä näitä aina sikiää. Kyllä sä olet ollut ihan oikea ammatinharjoittaja/yrittäjä, vaikka oletkin ollut vuokrapaikalla. Sehän koko vuokrapaikan idea onkin, että vuokraavat ilman työnantajavelvoitteita tilat, (kuten kauppaliike kauppakeskuksessa) vuokraa toimitilat, maksaa osansa markkinointikuluista jne, sinulle ja toimit yrittäjänä, joka maksaa omat veronsa, alvinsa, yel-maksut, sosturvamaksut vuokran paikasta, kirjanpitokulut jne. Eihän työpaikastakaan voi jäädä vain vähän pois ja ottaa puolilopputilin ja tulla taas töihin kun huvittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja toinen yrittäjä:

Voi voi. Mistä näitä aina sikiää. Kyllä sä olet ollut ihan oikea ammatinharjoittaja/yrittäjä, vaikka oletkin ollut vuokrapaikalla. Sehän koko vuokrapaikan idea onkin, että vuokraavat ilman työnantajavelvoitteita tilat, (kuten kauppaliike kauppakeskuksessa) vuokraa toimitilat, maksaa osansa markkinointikuluista jne, sinulle ja toimit yrittäjänä, joka maksaa omat veronsa, alvinsa, yel-maksut, sosturvamaksut vuokran paikasta, kirjanpitokulut jne. Eihän työpaikastakaan voi jäädä vain vähän pois ja ottaa puolilopputilin ja tulla taas töihin kun huvittaa.

No voi voi olen ollut ihan oikea yrittäjä, mutta pointti olikin se etten ole tehnyt töitä viiteen vuoteen, ensi keväänäkuuten vuoteen. Minulla on vain ja ainoastaan toimiinmi, en maksa yelliä, en kuulu alv enkä ennakonperintärekisteriin ja tuossa linkissä minkä laitoin niin siinä ainakin puhuttiin neljästä kuukaudesta eli luulisi kuusi vuotta riittävän todistamaan ettei toimintaa tosiaan ole.

Yhteistyössä