Siis jos on toiminimi niin ei voi olla työtön?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Siis luin tälläistä:

http://www.yrittajat.fi/yrittajaihmisena/yrittajan_tyottomyysturva/yritystoiminnan_keskeyttaminen_ja_lopettaminen

Tuon mukaan minut luetaan kylläkaiketi todellakin työttömyysturvan piiriin kuuluvaksi. Alv-ja enakkoperintärekistereistä olen ollut poistettuna jo varmaan 3vuotta, toiminellä ei ole ollut toimintaa viiteen vuoteen (ja hoitovapaa loppuu siis vasta ensi vuonna).

Eli mitä minä nyt en ymmärrä tuosta oikein? Tuossa puhutaan neljästä kuukaudesta ja siinäkin mainitaan, että sivutoiminen yrittäjä on mahdollista olla ja silti oikeutettu työttömyysturvaan.

Ai niin ja luonnollisestikaan en ole maksanut mitään Yel-juttuja viiteen vuoteen.

nosto

Sivutoiminen yrittäjyys edellyttää, että on se päätoiminen työpaikka, josta maksetaan kaikki työnantajavelvollisuudet.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis luin tälläistä:

http://www.yrittajat.fi/yrittajaihmisena/yrittajan_tyottomyysturva/yritystoiminnan_keskeyttaminen_ja_lopettaminen

Tuon mukaan minut luetaan kylläkaiketi todellakin työttömyysturvan piiriin kuuluvaksi. Alv-ja enakkoperintärekistereistä olen ollut poistettuna jo varmaan 3vuotta, toiminellä ei ole ollut toimintaa viiteen vuoteen (ja hoitovapaa loppuu siis vasta ensi vuonna).

Eli mitä minä nyt en ymmärrä tuosta oikein? Tuossa puhutaan neljästä kuukaudesta ja siinäkin mainitaan, että sivutoiminen yrittäjä on mahdollista olla ja silti oikeutettu työttömyysturvaan.

Ai niin ja luonnollisestikaan en ole maksanut mitään Yel-juttuja viiteen vuoteen.

nosto

Sivutoiminen yrittäjyys edellyttää, että on se päätoiminen työpaikka, josta maksetaan kaikki työnantajavelvollisuudet.

No mutta tässä ei nyt ole kyse siitä edes. Kunhan mainitsin sen. Mutta enkö minä siis muka ole oikeutettu työttömyysturvaan kun kerran ei kuuteen vuoteen ole ollut toimintaa ja poistettu rekistereistä kaikista muista paitssi toiminimi on.

Omasta kokemuksesta puhun nyt, enkä "musta tuntuu". Saan työttömyystukea vaikka minulla on toiminimi. Olen sivutoiminen yrittäjä enkä siis päätoiminen. Pystyn vastaanottamaan päivätyön koska vain ja tulot toiminimellä ovat sen verran pieniä etten ole YEL velvollinen. Voin tehdä toiminimelläni töitä työttömyyden aikan, liitto vähentää sitten mitä vähentää noista laskutetuista tuloista. Aamen.

Minä en muuten ole tiennyt, että on olemassa joku yrittäjien työttömyyskassa. :/ JOskus yritin ottaa selvää, mutta en löytänyt ja asia taisi unohtua. No en ole töitä kovin pitkään tehnytkään joten...

Mutta tuntuu vähän oudolta tuo ettei edes toiminimeä saa olla.

Kahden miespuolisen työkaverin piti antaa erillinen selvitys liittyen heidän vaimojensa yrityksiin ja niiden kautta työllistymismahdollisuuksiin, ennen kuin saivat ansiosidonnaista. Toisen vaimo on psykologi ja toisen kampaaja, miehet taasen insinöörejä =)

Yhteistyössä