Siis eivätkö jotkut tosiaan vahdi lapsiaan uimarannalla joka sekunti? :o

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
olen 5veeni kanssa aina samassa altaassa. Siis en tyydy katselemaan altaan reunalta vaikka hän osaa jo uidakin. Lapsen keuhkot täyttyy niin hetkessä vedestä ettei sitä ehdi hätiin jos istuksii jossain "lähettyvillä".

Alkuperäinen kirjoittaja jep:
järkkyä oli kun eräs mamma juoksi ja etsi lastansa. Löytyi laiturilta, onneksi ei päättänyt hypätä (noin 2m vettä). Ei mennyt kun 30min- 1h kun taas sama mamma hädissään juoksi ja etsi. Näkyi se 1.5- 2v taapero löytyvän silloinkin ehjänä, en tosin tiedä mistä sillä kertaa

Minäkin näin tämmöisen tapauksen muutama päivä sitten. Mainitsin asiasta mukana olleelle miehelleni, joka tokaisi, että menisit auttamaan, jos kerran niin huolissasi olet.

Mies oli huomannut, että kyseisellä äidillä oli vilkkaat kaksospojat, joista toinen katosi aina, kun äiti kääntyi auttamaan toista. Lisäksi mukana oli hieman isompi esikoinen. Minä en taas tätä huomannut.

Ärsytti miehen tokaisu niin, että kävin kysymässä äidiltä, voinko olla avuksi. Loppureissu menikin poikien perässä juostessa. Enää ei ihmetytä yhtään, miten lapsi voi silleen kadota uimarannalla...

Itse meinasin hukkua joskus 5-vuotiaana etelässä uimarannalla. Olin vedessä kahlailemassa, ja yhtäkkiä valtava aalto tuli ja veti minut syvälle pinnan alle, enkä päässyt pois. Tuli paniikki, hätä ja kauhu, mutta onneksi äiti ehti napata kädestä kiinni ennen kuin ajauduin liian pitkälle. Äiti oli ollut itse aurinkotuolilla siinä lähellä, ja kuulemma tarkkaillut minua koko ajan, mutta tuo tapahtui niin nopeasti, ettei tarvitse kuin pariksi sekunniksi katseensa kääntää. Ei kyllä tulisi mieleenkään syyttää äitiäni siitä, mutta ehkä itse vahdin sitten haukkana omia lapsiani joskus.

Alkuperäinen kirjoittaja syklaaminkukka:
Mä en yleensä niin vahtaa muiden tekemisiä, mutta tänään kyllä vähän hirvitti uimarannalla, kun noin 2 -vuotias pikkupoika leikki vedessä ilman kellukkeita ja äiti istui viltillä noin kymmenen metrin päässä. Olihan äidillä toki näköyhteys, mutta en mä silti olisi uskaltanut olla noin kaukana :ashamed:

se olin varmaan minä :D

vettä noin 10cm seuraavat 15m lapsen ympärillä...

Mikä sua naurattaa? Mä olen ollut rannalla kun kolmen lapsen kanssa ollut isä havahtuu siihen kun 4v.poikaansa ei näy missään ja löytyi sitten kaislikosta hukkuneena vedestä jota oli10cm. Oli karsee kokemus.

Ai kauhia... itse olin tänään kahden lapsen kanssa rannalla ja kehtasin istua 2m päässä lapsista vilillä, lukemassa lehteä! Kumminkin kok ajan vilkuilin lapsia, joista kumpikin

a) osaavat sukeltaa, isompi myös uida
b) eivät menneet kertaakaan yli 10cm syvyyteen tai yli 2m kauemmaksi rantaviivasta

Kyllä. Uskalsin ottaa tälläisen riskin, koska ranta oli turvallinen ja lapset eivät kylmään veteen polvimittaa kauemmaksi uskalla mennä, jos siinä kaatuvat niin hetkessä olisin ollut viltiltä lapsia auttamassa ja jos kaatuvat niin luotan että eivät vedä paniikissa vettä keuhkpoihin kun ovat vauvasta saakka sukeltaneet ja olleet tekemisissä veden kanssa.

Ehkä huomenna jäämme vain tuohon leikkipuistoon, mutta sanomista tulee varmaan siitäkin kuinka lapset saavat kiipeillä vapaasti leikkitelineissä, hiekkalaatikolla, keinussa jne ja minä en vahdi vieressä kiinni pitämässä :(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä en ikinä lukisi lehtiä silloin, kun lapseni on vedessä!

En edes pystyisi nauttimaan siitä lehdenlukemisesta, jos lapsi on samalla uimassa.

Mutta kun lapseni eivät uinneet, kuten voinet arvata jos vettä oli maks 10cm syvyydellä ( ja tällä rannalla on vedensyvyys alle 1cm vielä 4-5m päässä rantaviivasta eli ei tosiaan äkkijyrkkää.. )

Lapset tosiaan vain kaivoivat rantaviivassa lapioilla hiekkaa ja vettä, joten ihan hyvin uskalsin lukea ja antaa heidän olla touhuissaan...

Alkuperäinen kirjoittaja ******:
Alkuperäinen kirjoittaja taaperon äiti:

peesi...

Samoin. Ruumiinavauksia tekevä tuttuni kertoi, miten paljon lapsia on hukkunut, vaikka vettä on ollut vain 10 cm :(

Kyllä, lapsi joka ei osaa sukeltaa hukkuu vakka kotona ämpäriin jos vetää sitä vettä keuhkoihinsa... mutta lapsi joka osaa sukeltaa/on sukellusrefleksi tallella ja osaa uida niin on asia erikseen.

Eihän tästä elämästä tulisi mitään jos pitäisi 2 m päässä olla kokoajan, meillä on pihalla uimakuoppa ja siellä noi viettävät aikaa 12-16h/vrk. Mun täytyy välistä tehdäkin jotain :(

peesi...

Samoin. Ruumiinavauksia tekevä tuttuni kertoi, miten paljon lapsia on hukkunut, vaikka vettä on ollut vain 10 cm :(

Kyllä, lapsi joka ei osaa sukeltaa hukkuu vakka kotona ämpäriin jos vetää sitä vettä keuhkoihinsa... mutta lapsi joka osaa sukeltaa/on sukellusrefleksi tallella ja osaa uida niin on asia erikseen.

Silti kun vaikka kompastuu, kaatuu yllättäen ja pelästyy, voi olla eri kuin "tavallinen" uinti/sukellustilanne.

mun vajaa 6 v leikkii rantavedessä kun itse olen kauempana varjossa vauvan kanssa.
eilen taisin lueskella ilta-sanomatkin siinä..

mä kallistun tässä vahvasti siihen , että tää homma riippuu lapsesta. tosin jotain 2veetä minust kyl pitää eritaval vahtii ylipäätään ku isompaa..mun poika ei ees uskalla mennä veteen ku nilkkoja myöten.leikkii mieluummin hiekkaleluilla märässä hiekassa...

peesi...

Silti kun vaikka kompastuu, kaatuu yllättäen ja pelästyy, voi olla eri kuin "tavallinen" uinti/sukellustilanne.

Siksipä minä istuinkin siinä maks 2m päässä lapsistani. Kyllä minä heitä vilkuilin ihan koko ajan vaikka samalla selailin lehteä :)

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Eihän tästä elämästä tulisi mitään jos pitäisi 2 m päässä olla kokoajan, meillä on pihalla uimakuoppa ja siellä noi viettävät aikaa 12-16h/vrk. Mun täytyy välistä tehdäkin jotain :(

No aika kauan sun lapset polskuttelee, jos 12-16 tuntia yhtä soittoa. Mee vahtimaan niitä lapsiasi!!! Mä en tajua, kuinka joku voi päästää puoliksi uimataidottomat kakaransa keskenään jonnekin montulle!

[/quote]

Jos näin hysteeriseksi menee niin lapsihan voi kaatua ja hukkua ihan vaan pihalla lätäkköön!

Mä ainakin vahdin haukkana. Pieni lapsi ja vesi ei ole niitä maailman parhaita yhdistelmiä.... :whistle: Tosin tuntuu välillä siltä, että usein aikuisiltakin on veden voima hakusessa.
Keskimmäinen oli n. 3-4-vuotias kun olimme uimahallissa ja hän tömpsähti istualleen pohjaan siten, että pää oli veden alla..poika meni ihan lukkoon eikä liikahtanutkaan, istui vain vedessä...mä olin siinä vieressä ja nostin pojan ylös heti kun tajusin, ettei itse pääse nousemaan...joitakin sekunteja siinä meni ja pojalla oli silmät auki koko ajan.
On se vesi vaan sellanen elementti, että saattaa yllättää tottuneemmankin uimarin. :/

Yhteistyössä