Siis eikö ihmiset oikeesti opeta lapsilleen perusjuttuja?!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kasvatus?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja NaimakasPuuhaSiviä:
Alkuperäinen kirjoittaja Estu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja NaimakasPuuhaSiviä:
Mulle tuli tästä aloituksesta jotenkin huono mieli...
Ymmärsin kyllä pointin, ja olen ehdottomasti hyvien käytöstapojen kannalla ja sitä mieltä, että ne tulisi kotona lapselle opettaa, mutta... Kuitenkin. Niiden arvosteltujen lasten puolesta tuli paha mieli, vaikkei ne varsinaisesti heihin kohdistuneetkaan ne arvostelut, vaan vanhempiinsa, mutta silti...

mulle tuli myös semmonen olo, etten haluaisi omien lasten vierailevan tommosessa paikassa. :( ei ne lapset aina kaikkea muista ja pieniähän tommoset 7-vuotiaat vielä on. vaan mistäs mä tiedän vaikka omien lasten kavereiden vanhemmat ajattelis mun lapsista noin...

En mä ainakaan ajattele pahaa sellaisista lapsista, jotka eivät kaikkea muista. Eikä lapsi voi kaikkea osata, jos ei ole kotona opetettu.
Minä esim. huomautan lempeästi, että "Kävitkös sä Ville pesemässä kädet? Voit laittaa vaikka sitä sammakkosaippuaa". En todellakaan ala rähjätä, että "Ville, eikö sulle oo kotona opetettu, että kädet pestään ennen ruokailua?!?!?"

Eri asia on sitten, jos Ville alkaa irvistellä mulle sen jälkeen, kun olen kauniisti pyytänyt häntä käsien pesulle.

Joo, mutta jotenkin tää tämmönen "julkinen" arvostelu vaan tuntu ainakin mun mielestä semmoselta... Jos mun lapseni olisivat kyläilyikäisiä, eivätkä käyttäytyisi toivotulla tavalla, niin mä kyllä kuulisin siitä ihan mielelläni, koska meillä on kotona tarkat tavat, ja toivoisin niitä noudatettavan muuallakin... Joten jos kuulisin näistä ongelmakohdista, niin voisin keskustella niistä lasten kanssa.

Se on totta, että jos asia oikein kovasti riepoo, niin siitä voisi asiallisesti huomauttaa vanhemmille.
Enkä mä lähtisi huomauttamaan mistään vessan vetämättä jättämisestä tms, mutta irvailuista ja niskoitteluista/tottelemattomuudesta kyllä.

näitä juttuja lueskellessa tulee väkisinkin olo,et asiat on vielä ees jollain tolalla.Mun poika jo yheksän,joten jo monta vuotta kaikenlaisia kavereita tullu kylään.Osan oon joutunu ihan heittämään ulos ja sanomaan,et jos ei osaa käyttäytyä,ni ei voi olla meillä. Rääkätään koiraa,mennään jääkaapille,kinutaan,kiukutellaan,roikutaan aikuisissa,haetaan huomioo,käyttäydytään täysin häpeämättömästi. Yks käsien pesemättä jättäminen on pieni juttu.....näitä lapsia ei siis oo kohdeltu silmiinpistävän kaltoin,mutta ihmettelempä vaan,että mikä nykyajan lapsia oikeen riepoo....(kuullostan ihan tädiltä,vaikka ikää vasta reilusti alle 30:)Oma lasi sentään osaa käyttäytyä edes jotenkin)

Alkuperäinen kirjoittaja kahden äiti:
Voisko ap selittää, että miks niitä käsiä pitää sitten pestä joka välissä. Jos pestään jo sisälle tullessa ja vessassa käynnin jälkeen, niin miksi pitää pestä vielä ennen ja jälkeen syömisenkin?

Muut kohdat kyllä sisältyvät meidänkin lasten kotikasvatukseen...

Jos seuraat lapsia leikeissään, huomaat kyllä, kuinka he jatkuvasti pyyhkäisevät nenänalustaan, nuolaisevat sormia, kaivavat nenää, yms.
Siksi pitää pestä kädet ennen ruokailua, jotta pöpöt ei leviäisi esim. juustopalaan koskiessa.

Tuli vaan tällainen mieleen: pesettekö te aikuiset aina kylään mennessä kätenne?

Jos menemme kylään esim. kaupungilta tai kaupan kautta, pesen tietenkin, ihan samalla tavalla kuin tekisin kotiin mennessäkin. En tietenkään halua viedä ja levittää kaikkia mahdollisia pöpöjä toisten kotiin. Toisinaan saattaa riittää pelkkä käsidesi. Näin siis kun menen kylään lapsiperheeseen.
Jos menen esim. kaveripariskunnan luo (ei lapsia), en välttämättä pese käsiä, jollei ne ole likaiset tai jollen mene suoraan kahvipöytään.

Aika monesti tällaisessa keskustelussa näkee kommentin 'lapsihan on vielä pieni'.

Juuri se on minusta suurin ongelma nykyään lasten kasvatuksessa.

Koska lapsia ajatellaan niin kehittymättöminä, heille ei opeteta tarpeeksi, heiltä ei vaadita mitään ja valitettavan usein ei myöskään selitetä syitä ja seurauksia, asioita ja ilmiöitä. Ei yksinkertaisesti nähdä sitä vaivaa ja omisteta aikaa lapsille. Pistää silmään, että moni kouluikää lähestyvä lapsi ei edes osaa keskustella aikuisten kanssa. Jotkut lapset taas tietävät mitä ei saa tehdä, mutta heillä ei ole aavistustakaan miksi niin on.

Kun lasta alkaa pitämään ihmisen alkuna, jolla on valtava kapasiteetti oppia ja omaksua asioita (huomattavasti suurempi kuin aikuisella!!), saattaa yllättyä. Se ei kuitenkaan tarkoita lapsen rinnastamista aikuiseen vaan lapsen arvostamista.

Ei lapset yhdessä yössä ole isoja, kasvatus pitää aloittaa alusta asti ja pitää rimaa riittävän korkealla. Yksinkertaisesti vaatia lapseta tarpeeksi (ei tietenkään liikaa). Silloin hän vaatii myös itseltään tarpeeksi.

Jos esim. 5-7-vuotiaan lapsen huonoa käytöstä voi perustella sillä, että hän on niin pieni, viilaa itseään pahasti linssiin. Se on puhtaasti vanhemman laiskuutta ja leväperäisyyttä jos kerta toisensa jälkeen tuon ikäinen normaali lapsi käyttäytyy huonosti.

Nuo asiat joita ap peräänkuuluttaa, on ihan peruskauraa, jotka joka nassikalla kuuluisi olla hallussa. Jos ei ole, aiheesta saa vanhempia syyttää. Kummastuttaa vaan millaisia on ne vanhemmat jotka eivät lapsilleen näitä perusjuttuja opeta? Mua risoo suunnattomasti se, että kun tulee kylään perhe, javaikka selvästi sanon että aikuiset tulevat kahvipöytään ensin, ja sitten laitetaan lapsille, tai toisinpäin, omat lapset on pöydässä vuorollaan, mutta vierailevat lapset ovat pöydässä sitten äitinsä kyljessä ja syövät niin kauan kuin syötävää riittää.
Tai se, että maistetaan jotain pullaa ja yökötellään sille, otetaan toisenlainen ja kohta on lautanen täynnä kerranhaukattuja, ja pahimmassa tapauksessa vielä kysytään että eiksulloo muuta? Ja äiti hymyää kun lapsi on ollu aina niin tarkka syömisistään..

Alkuperäinen kirjoittaja jill:
Mua risoo suunnattomasti se, että kun tulee kylään perhe, javaikka selvästi sanon että aikuiset tulevat kahvipöytään ensin, ja sitten laitetaan lapsille, tai toisinpäin, omat lapset on pöydässä vuorollaan, mutta vierailevat lapset ovat pöydässä sitten äitinsä kyljessä ja syövät niin kauan kuin syötävää riittää.

Onneksi kaikissa meidän tuttavaperheissämme saa lapset tulla samaan aikaan pöytään. Miksi ihmeessä pitäisi vuorotella? Varsinkin jos lapset ovat vielä vahdittavan ikäisiä, niin ei ole järin hauskaa siinä kahvitellessa miettiä mitähän se 2v tekee yläkerran lastenhuoneessa tällä hetkellä. Ja sitten kun on lasten vuoro, pitää taas olla vahtimassa ettei 3v tosiaan maistele jokaisesta lajista puraisun ja ota saman tien uutta herkkua.

Miksi ihmeessä lapsia ei voi ottaa mukaan kahvipöytään? Siinähän niitä tapojakin oppii kun ollaan yhdessä.

Alkuperäinen kirjoittaja tyylilyyli:
ap, ET OLE NIPO!!!

Olen kanssasi täysin samaa mieltä, ja tottakai ne törkytassujen vanhemmat nyt täällä älisee että "antakaa lapsien olla lapsia" ja plaa plaa... Älä välitä, meitä viksuja on vielä jäljellä, onneksi ;)

Veikkaanpa, että olet itseasiassa tyhmempi, kuin mitä ne "törkytassut" tulevat olemaansinun iässäsi. Miksi lapset eivät saisi olla lapsia? Kukaan ei synny täydellisenä, et edes sinä vaikka niin oletkin luullut. Tekstistäsi huomaa kaksi asiaa:
1: Sinunkin lapsesi on lapsi, eikä käsienpesu ja housujen vaihto tee hänestä fiksumpaa kuin muista, sitäpaitsi on tutkittu, että lapset jotka tulevat tiukemmista perheistä ovat "_ei_niin_elämänhaluisia_"
2:Olet nipo.

lapset tekevät samoin kuin itse vanhemmat. Olen huomannut aivan samat asiat työpaikalla... on kyse naisesta tai miehestä, ei väliä..jätetään käsien pesut, pöntöt vetämättä ja veskin ovet auki...jne

no meilä pestään kädet kun tullaan kotiin. kaupasta, päiväkodista, ulkoa, aina pestään kädet.
ja kädet pestään vessassa käynnin jälkeen.
tällä mentiin viime talvena, sairastamisia 0 kappaletta.

ei moni ehdi kasvattaa, se on totta. Toisaalta vielä halveksuttavampaa on sellainen, että ottaa itse sen asenteen "naapurin kakarat" ja vahtii jokaista vieraan lapsen tekoa ja mietii miten oma on parempi.

Mutta tottakai jokaisen pitäisi kertoa, että toisen kodissa kunnioitetaan sen toisen kodin tapoja.
Mielestäni tuossa ei ollut mitään erityisen kamalaa, mitä ap kertoi. Minusta on tärkeämpää opettaa kohtelemaan muita hyvin.
Esim. joissain perheissä tuijotetaan syntymäpäivillä, ahmiiko jonkun lapsi tai millaiset vaatteet. Mielestäni tällainen on kaikista surkeinta kasvatusta, opetetaan lapsi ilkeäksi ja suvaitsemattomaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja nih:
no meilä pestään kädet kun tullaan kotiin. kaupasta, päiväkodista, ulkoa, aina pestään kädet.
ja kädet pestään vessassa käynnin jälkeen.
tällä mentiin viime talvena, sairastamisia 0 kappaletta.

ei moni ehdi kasvattaa, se on totta. Toisaalta vielä halveksuttavampaa on sellainen, että ottaa itse sen asenteen "naapurin kakarat" ja vahtii jokaista vieraan lapsen tekoa ja mietii miten oma on parempi.

Mutta tottakai jokaisen pitäisi kertoa, että toisen kodissa kunnioitetaan sen toisen kodin tapoja.
Mielestäni tuossa ei ollut mitään erityisen kamalaa, mitä ap kertoi. Minusta on tärkeämpää opettaa kohtelemaan muita hyvin.
Esim. joissain perheissä tuijotetaan syntymäpäivillä, ahmiiko jonkun lapsi tai millaiset vaatteet. Mielestäni tällainen on kaikista surkeinta kasvatusta, opetetaan lapsi ilkeäksi ja suvaitsemattomaksi.

siis että jos kutsut teille vieraan, sinun ei kuulu kasvattaa häntä vaan ottaa hänet selaisena kuin hän on. et sinä ala aikuisiakaan kasvattamaan vaikka eivät toimisi kuten sinä haluat.
kukaan ei ole täydellinen ja perheissä on erilaisia tapoja ja aikuisen ihmisen pitäisi tämä hyväksyä, eikä ihmetellä jos joku rakastaa herkkuja tai ottaa lisää vaikka teillä se ei kuulu tapoihin.

Tuo käsienpesu asia kiinnitti minunkin huomion. Itse ja lapset mukaan lukien en ole kyllä pesemässä käsiä joka välissä ja en kyllä vaadi että kun meille tullaan niin kädet täytyy ensin pestä. Antakaapas muuten vinkkejä miten menetellä kun käymme aina silloin tällöin paikkallisella abc:llä syömässä ja siellä vessa (käsienpesupaikka) on ulko-oven lähettyvilllä ja ruokailutila peremmällä. Eli jos mennään syömään ja käydään käsien pesulla tullessa niin kummiskin lapset menevät leikkipaikalle ja siellähän ne kädet kummiskin "likaantuvat". Jos taas mennään vasta ruuan tultua käsien pesulle niin tuntuu vähän hölmöltä jättää ruuat pöytään ja mennä sinne vessaan, kun se ei tosiaankaan ole siinä ihan lähettyvillä.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Mua risoo suunnattomasti se, että kun tulee kylään perhe, javaikka selvästi sanon että aikuiset tulevat kahvipöytään ensin, ja sitten laitetaan lapsille, tai toisinpäin, omat lapset on pöydässä vuorollaan, mutta vierailevat lapset ovat pöydässä sitten äitinsä kyljessä ja syövät niin kauan kuin syötävää riittää.

Onneksi kaikissa meidän tuttavaperheissämme saa lapset tulla samaan aikaan pöytään. Miksi ihmeessä pitäisi vuorotella? Varsinkin jos lapset ovat vielä vahdittavan ikäisiä, niin ei ole järin hauskaa siinä kahvitellessa miettiä mitähän se 2v tekee yläkerran lastenhuoneessa tällä hetkellä. Ja sitten kun on lasten vuoro, pitää taas olla vahtimassa ettei 3v tosiaan maistele jokaisesta lajista puraisun ja ota saman tien uutta herkkua.

Miksi ihmeessä lapsia ei voi ottaa mukaan kahvipöytään? Siinähän niitä tapojakin oppii kun ollaan yhdessä.

juu, tällaisiin perheisiin en mene, joss akahvitellaan aikuiset ensin

Eipä tuo nyt vielä tarkoita, etteikö kavereiden perheissä opetettaisi peruskäytöstapoja. Kyllä meilläkin toimitaan suunnilleen samoin kuin ap:n viestissä, mutta silti 9v. saattaa joskus unohtaa vetää vessan. Käsienpesusta joudun välillä muistuttamaan ja astiat voisi useammin löytää tiensä tiskialtaaseen käskemättä. Mutta kyllä nämä silti on meille ihan perusasioita.
Sitä en tiedä miten sitten kylässä käyttäytyvät, kun en ole katsomassa ja minkälaiset tavat on kyläpaikassa. Toivottavasti edes jotenkuten. Kyllä meilläkin käyviltä lapsivierailta saattaa joskus unohtua pönttö vetämättä ja kädet pesemättä, kun on kiire leikkeihin ja monelle vessakäynti vieraassa paikassa voi olla vähän pelottavaakin. Ainakin itselle oli lapsena. Mutta en mä silti ajattele, että heidän perheessä ei opeteta vetämään vessaa.

Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:

juu, tällaisiin perheisiin en mene, joss akahvitellaan aikuiset ensin

jos on niin heikko itsetunto että pitää päteä näin, että "me aikuiset olemme tärkeämpiä ja otamme ensin, odottakaa te, jotka sitä makeaa eniten mielitte, niin " eivät kuulu tuttavapiiriin.

Alkuperäinen kirjoittaja mee:
Eipä tuo nyt vielä tarkoita, etteikö kavereiden perheissä opetettaisi peruskäytöstapoja. Kyllä meilläkin toimitaan suunnilleen samoin kuin ap:n viestissä, mutta silti 9v. saattaa joskus unohtaa vetää vessan. Käsienpesusta joudun välillä muistuttamaan ja astiat voisi useammin löytää tiensä tiskialtaaseen käskemättä. Mutta kyllä nämä silti on meille ihan perusasioita.
Sitä en tiedä miten sitten kylässä käyttäytyvät, kun en ole katsomassa ja minkälaiset tavat on kyläpaikassa. Toivottavasti edes jotenkuten. Kyllä meilläkin käyviltä lapsivierailta saattaa joskus unohtua pönttö vetämättä ja kädet pesemättä, kun on kiire leikkeihin ja monelle vessakäynti vieraassa paikassa voi olla vähän pelottavaakin. Ainakin itselle oli lapsena. Mutta en mä silti ajattele, että heidän perheessä ei opeteta vetämään vessaa.

just näin.
En voi itsekään uskoa, että monet kyläilevistä lapsista käyttäytyvät kotonaan samoin. Eli revitään hyllyltä lelua eikä keskitytä mihinkään. Miten ne vanhemmat kotonaan jaksaisivat? jatkuvaa siivoamista, lelut hajalla. omat lapset pyytävät leikkimään jotain, mutta toinen vaan penkoo hyllyjä.

Luulen, että moni vaan riehaantuu kylässä ja unohtaa ne tavat.

Tuli vaan tällainen mieleen: pesettekö te aikuiset aina kylään mennessä kätenne?

Minä pesen aina jos tulen jostain julkiselta paikalta, jossa olen joutunut koskemaan vaikkapa ovenkahvoihin tai jos olen käsitellyt rahaa/pankkikorttia. Tunnen oikein sen lian käsissäni, enkä pysty olemaan ennen kuin saan sen pestyä.

Aika monesti tällaisessa keskustelussa näkee kommentin 'lapsihan on vielä pieni'.

Juuri se on minusta suurin ongelma nykyään lasten kasvatuksessa.

Koska lapsia ajatellaan niin kehittymättöminä, heille ei opeteta tarpeeksi, heiltä ei vaadita mitään ja valitettavan usein ei myöskään selitetä syitä ja seurauksia, asioita ja ilmiöitä. Ei yksinkertaisesti nähdä sitä vaivaa ja omisteta aikaa lapsille. Pistää silmään, että moni kouluikää lähestyvä lapsi ei edes osaa keskustella aikuisten kanssa. Jotkut lapset taas tietävät mitä ei saa tehdä, mutta heillä ei ole aavistustakaan miksi niin on.

Kun lasta alkaa pitämään ihmisen alkuna, jolla on valtava kapasiteetti oppia ja omaksua asioita (huomattavasti suurempi kuin aikuisella!!), saattaa yllättyä. Se ei kuitenkaan tarkoita lapsen rinnastamista aikuiseen vaan lapsen arvostamista.

Ei lapset yhdessä yössä ole isoja, kasvatus pitää aloittaa alusta asti ja pitää rimaa riittävän korkealla. Yksinkertaisesti vaatia lapseta tarpeeksi (ei tietenkään liikaa). Silloin hän vaatii myös itseltään tarpeeksi.

Jos esim. 5-7-vuotiaan lapsen huonoa käytöstä voi perustella sillä, että hän on niin pieni, viilaa itseään pahasti linssiin. Se on puhtaasti vanhemman laiskuutta ja leväperäisyyttä jos kerta toisensa jälkeen tuon ikäinen normaali lapsi käyttäytyy huonosti.

Aamen! Erittäin hyvin sanottu. Jo pienikin ihminen (2- vuotias) osaa automaattisesti tehdä tietyt asiat jos ne on vain opetettu. Ja meiän pienelle ne ei ole mitään pakkopullaa (esim siis käsien pesu) vaan yks kiva askare muiden joukossa, joka vaan kuuluu tehdä. Ei lapsi niitä rupea kyseenalaistamaan jos on ihan pienestä asti ollut tietyt tavat.

Tuo eri aikaan kahvipöytään on mulle kyllä ihan uusi juttu, eri pöydistä olen kuullut, mutten ikinä oikeassa elämässä kokenut. Mun näkökulmasta omituinen kulttuuri, mutta kuin taaplaa tyylillään.

Meillä lapset vievät astiat kotona, kuten mekin- vieraat eivät, emmekä mekään vieraissa noin yleisesti ottaen (aikuisten juhlat asia erikseen). Meidän tuttavapiiri on sattumalta sellainen ettei meistä kukaan halua määrätä tarkkaa tarjoiluaikaa, vaan kerran aloitettua voi ottaa siitä samasta lasista limsaa tai toisen kupillisen juotavaa vaikka puolen tunnin päästä.

Minä en edes halua panna vieraitani kotitöihin siivoamaan pöytää, enkä lasten yrittävän kantaa astioita vieraassa kodissa. Olenpa huonotapainen- onneksi joku vielä huolii kylään.

Yhteistyössä