Vauva ja vieraat (hygienia-asiaa)...

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Gluteus maximus
Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Me ei annettu vauvaa kenenkään syliin ihan pienenä. Ei niinkään hygieniasyistä, vaan koska musta tuntui pahalta että "kaikki" ois pidelly meidän vauvaa. En halunnut lykätä vauvaa kaikkien syliin.

Sitten kun vauva oli n parikuinen, niin mikäli syliin pyydettiin, niin jos epäilin ettei oltu pesty käsiä, en sitä sanonut koska mun mielestä aikuista ihmistä ei voi tommosessa asiassa holhota. Sen sijaan sanoin "no en mä nyt kun odottelen röyhyä/nukahtamista/vauva on väsynyt" tms syy joka saattoi olla keksittykin sillä hetkellä. Joskus sanoin vain "en mä halua nyt antaa". Kun välttämättä muutenkaan en halunnut.

Ja kun oli ollut jonkun sylissä, aina putsasin puhdistuspyyhkeillä vauvan käden jälkeenpäin, kunnes se alkoi ryömiä. Kun se nuolee lattiaa, niin se on sitten yhtä tyhjän kanssa vahtia käsiä koko ajan


voi hyvä luoja sentäs!! :LOL:
Niin tuossa ei kyllä ollut se pöpöpelko mitenkään pointti. Vaan että kun vauva on pieni niin hetken aikaa, niin mun mielestä vanhemmilla on oikeus "omia" se sillä aikaa:)
"omia" vauva jos sukulainen haluaa pitää 5 min. sylissä???? Jokainen minuutti on tärkeä! apua!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Me ei annettu vauvaa kenenkään syliin ihan pienenä. Ei niinkään hygieniasyistä, vaan koska musta tuntui pahalta että "kaikki" ois pidelly meidän vauvaa. En halunnut lykätä vauvaa kaikkien syliin.

Sitten kun vauva oli n parikuinen, niin mikäli syliin pyydettiin, niin jos epäilin ettei oltu pesty käsiä, en sitä sanonut koska mun mielestä aikuista ihmistä ei voi tommosessa asiassa holhota. Sen sijaan sanoin "no en mä nyt kun odottelen röyhyä/nukahtamista/vauva on väsynyt" tms syy joka saattoi olla keksittykin sillä hetkellä. Joskus sanoin vain "en mä halua nyt antaa". Kun välttämättä muutenkaan en halunnut.

Ja kun oli ollut jonkun sylissä, aina putsasin puhdistuspyyhkeillä vauvan käden jälkeenpäin, kunnes se alkoi ryömiä. Kun se nuolee lattiaa, niin se on sitten yhtä tyhjän kanssa vahtia käsiä koko ajan


voi hyvä luoja sentäs!! :LOL:
Niin tuossa ei kyllä ollut se pöpöpelko mitenkään pointti. Vaan että kun vauva on pieni niin hetken aikaa, niin mun mielestä vanhemmilla on oikeus "omia" se sillä aikaa:)
"omia" vauva jos sukulainen haluaa pitää 5 min. sylissä???? Jokainen minuutti on tärkeä! apua!
Synnytyksen jälkeiset hormonit hyrrää voimakkaasti. Mulla oli niin totaalinen rakastuminen siihen vauvaan, että oikeesti tuntui pahalta kun pyydettiin syliin. Se oli kyllä sivuseikka tässä ketjussa. Hygieniaan liittyen: voihan niitä vauvan käsiä putsata sitten!
 
Hygieenikot, mites muuten sitten kun mennään kylään, vauva (ja miksei aikuisetkin ) kelmuun, vai? Siellä kun on eri bakteerit ja voihan olla, että asukkaat ei ole pessyt käsiään ihan joka kerta postilaatikolta tullessaan, annatteko vauvan ryömiä lattialla kylässa tai koskea mihinkään?
 
Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Me ei annettu vauvaa kenenkään syliin ihan pienenä. Ei niinkään hygieniasyistä, vaan koska musta tuntui pahalta että "kaikki" ois pidelly meidän vauvaa. En halunnut lykätä vauvaa kaikkien syliin.

Sitten kun vauva oli n parikuinen, niin mikäli syliin pyydettiin, niin jos epäilin ettei oltu pesty käsiä, en sitä sanonut koska mun mielestä aikuista ihmistä ei voi tommosessa asiassa holhota. Sen sijaan sanoin "no en mä nyt kun odottelen röyhyä/nukahtamista/vauva on väsynyt" tms syy joka saattoi olla keksittykin sillä hetkellä. Joskus sanoin vain "en mä halua nyt antaa". Kun välttämättä muutenkaan en halunnut.

Ja kun oli ollut jonkun sylissä, aina putsasin puhdistuspyyhkeillä vauvan käden jälkeenpäin, kunnes se alkoi ryömiä. Kun se nuolee lattiaa, niin se on sitten yhtä tyhjän kanssa vahtia käsiä koko ajan


voi hyvä luoja sentäs!! :LOL:
Niin tuossa ei kyllä ollut se pöpöpelko mitenkään pointti. Vaan että kun vauva on pieni niin hetken aikaa, niin mun mielestä vanhemmilla on oikeus "omia" se sillä aikaa:)

no joo rajansa toki kaikella.. siis uskotko todella et sen 5min---> tapahtuu sen vauvan elämässä jotain maata mullistavaa josta voisit kenties jäädä paitsi??
 
Alkuperäinen kirjoittaja hulipumpsis:
Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Me ei annettu vauvaa kenenkään syliin ihan pienenä. Ei niinkään hygieniasyistä, vaan koska musta tuntui pahalta että "kaikki" ois pidelly meidän vauvaa. En halunnut lykätä vauvaa kaikkien syliin.

Sitten kun vauva oli n parikuinen, niin mikäli syliin pyydettiin, niin jos epäilin ettei oltu pesty käsiä, en sitä sanonut koska mun mielestä aikuista ihmistä ei voi tommosessa asiassa holhota. Sen sijaan sanoin "no en mä nyt kun odottelen röyhyä/nukahtamista/vauva on väsynyt" tms syy joka saattoi olla keksittykin sillä hetkellä. Joskus sanoin vain "en mä halua nyt antaa". Kun välttämättä muutenkaan en halunnut.

Ja kun oli ollut jonkun sylissä, aina putsasin puhdistuspyyhkeillä vauvan käden jälkeenpäin, kunnes se alkoi ryömiä. Kun se nuolee lattiaa, niin se on sitten yhtä tyhjän kanssa vahtia käsiä koko ajan
:eek: tää ei voi olla totta :eek: :eek:
No miksei voi olla totta? Tiedätkö kuinka moni jättää kätensä pesemättä kusella ja paskallakäynnin jälkeen???
Aivan liian moni. Meillä sai vauvaan vieraat koskea, mutta sen verran järkeviä olivat että kätensä pesivät.
Pari ekaa viikkoa voi hyvin olla vähän huolellisempi ettei vastasyntynyt saa ihan kaikkea paskaa mitä on liikkeellä.
Meillä kans on sitten isompana lattiat nuoltu, koirankupista syöty ja omaa paskaakin maistettu.
 
annu
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Kyllä te jaksatte stressata joka asiasta. Ehkä on ihan hyvä, että pysyttekin niiden lasten kanssa kotona niin saatte kuurata ja putsata paikkoja ja suojella ja varjella jopa bakteereilta. Anteeksi vaan, mutta en jaksa enää ymmärtää useampiakaan äitejä!!!! Olikohan elämä ennen näin hysteeristä kun elettiin lehmän kanssa samassa huoneessa ja vauvat ja taaperotkin elossa siellä taapersivat. Ei ollut allergioita ja astmoja.
Veit sanat suustani! Eipä tarvii paljon ihmetellä miks lapsilla on nykyään niin paljon allergioita, kun näitä juttuja lukee...

 
milla
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No voi hlvtn hlvetti kun on taas kovapäistä porukkaa! Kun Britanniassa on nyt sairastunu tänä talvena kolme miljoonaa ihmistä noron takia oksennustautiin niin valtion viranomaiset kampanjoi suureen ääneen käsihygienian puolesta - jotta epidemia pystyttäs edes jollain tavalla hallitsemaan!!! Niin on se kumma kun koko Uusimaa tällä hetkellä oksentelee ja silti vaan riittää näitä "tarttuu, jos on tarttuakseen" tyyppejä!! Ei ihme, että noro on ryöpsähtäny vitsaukseks asti viime vuosina.
meidän poppoo sairasti noron, vaikka käsihygieniasta huolehditaankin.

niin ja kuinka moni muistaa, että bakteerit oikeen jyllää kynsien alla, joten ei riitä se, että kädet pesee ja desinfioi, vaan pitää myös käyttää kynsiharjaa ja pitkiä kynsiä ei saisi koskaan pitää!!kynnet pitäisi olla aina niin lyhyet ettei niiden alle pääse mitään likaa tai bakteereja.

meillä ei olla hysteerisia vaan ihan järki kädessä mennään tuon käsien pesun kanssa. itse tykkään pestä kädet kun tulen kotiin jostain, mutta ei meillä mitään käsidesiä ole. pisti vähän huvittamaan se, kun tuttuni luona oli käytettävä käsidesiä siihen asti kunnes vauva täytti 6kk!!

ihan niin kuin heidän ulkona vapaana laukkova kissansa ei toisi sisälle vaikka mitä bakteereja, vaan vieraat ne vaan pahimpia on =)

mutta jokainen tyylillään, ei kait tämmöisestä tapella tarvitse? =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Alkuperäinen kirjoittaja hulipumpsis:
Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Me ei annettu vauvaa kenenkään syliin ihan pienenä. Ei niinkään hygieniasyistä, vaan koska musta tuntui pahalta että "kaikki" ois pidelly meidän vauvaa. En halunnut lykätä vauvaa kaikkien syliin.

Sitten kun vauva oli n parikuinen, niin mikäli syliin pyydettiin, niin jos epäilin ettei oltu pesty käsiä, en sitä sanonut koska mun mielestä aikuista ihmistä ei voi tommosessa asiassa holhota. Sen sijaan sanoin "no en mä nyt kun odottelen röyhyä/nukahtamista/vauva on väsynyt" tms syy joka saattoi olla keksittykin sillä hetkellä. Joskus sanoin vain "en mä halua nyt antaa". Kun välttämättä muutenkaan en halunnut.

Ja kun oli ollut jonkun sylissä, aina putsasin puhdistuspyyhkeillä vauvan käden jälkeenpäin, kunnes se alkoi ryömiä. Kun se nuolee lattiaa, niin se on sitten yhtä tyhjän kanssa vahtia käsiä koko ajan
:eek: tää ei voi olla totta :eek: :eek:
No miksei voi olla totta? Tiedätkö kuinka moni jättää kätensä pesemättä kusella ja paskallakäynnin jälkeen???
Aivan liian moni. Meillä sai vauvaan vieraat koskea, mutta sen verran järkeviä olivat että kätensä pesivät.
Pari ekaa viikkoa voi hyvin olla vähän huolellisempi ettei vastasyntynyt saa ihan kaikkea paskaa mitä on liikkeellä.
Meillä kans on sitten isompana lattiat nuoltu, koirankupista syöty ja omaa paskaakin maistettu.
no herranjumala sentään,rajansa kaikella!!!hullua |O
 
Gluteus maximus
Alkuperäinen kirjoittaja annu:
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Kyllä te jaksatte stressata joka asiasta. Ehkä on ihan hyvä, että pysyttekin niiden lasten kanssa kotona niin saatte kuurata ja putsata paikkoja ja suojella ja varjella jopa bakteereilta. Anteeksi vaan, mutta en jaksa enää ymmärtää useampiakaan äitejä!!!! Olikohan elämä ennen näin hysteeristä kun elettiin lehmän kanssa samassa huoneessa ja vauvat ja taaperotkin elossa siellä taapersivat. Ei ollut allergioita ja astmoja.
Veit sanat suustani! Eipä tarvii paljon ihmetellä miks lapsilla on nykyään niin paljon allergioita, kun näitä juttuja lukee...

joo ei tarvitse ja kaikki muutkin ongelmat kyllä alkaa selvitä kun näitä juttuja lukee! En enää ihmettele yhtään, että nuoret miehet eivät pärjää armeijassa, ovat huono kuntoisia, nuoret uusavuttomia ja kärsivät pahoista mielenterveysngelmista sekä peloista, fobioista. Täällä kun lukee yhden päivän näitä juttuja mitä useimmat vanhemmat tekevät niin selviää kyllä miksi näin on!
 
Eilen tein aloituksen, jossa ihmettelin, kuinka ihmisillä on niin vaikeaa kaikki. Aloitus tippui aika nopeasti, mutta just tälläistä tarkoitin, kyllä ihmiset jaksaa tunkea elämänsä täyteen kaikenmaailman periaatteita ja sääntöjä ja pelkoja.
 
metsänpeitto
Alkuperäinen kirjoittaja winhis:
Hygieenikot, mites muuten sitten kun mennään kylään, vauva (ja miksei aikuisetkin ) kelmuun, vai? Siellä kun on eri bakteerit ja voihan olla, että asukkaat ei ole pessyt käsiään ihan joka kerta postilaatikolta tullessaan, annatteko vauvan ryömiä lattialla kylässa tai koskea mihinkään?
Riippuu varmaan, että minkä ikäisistä vauvoista tässä kukin puhuu :D Musta on ihan normaalia, että ihan vastasyntyneen kanssa pestään kädet eikä ehkä luuhata ihan joka kyläpaikassa. Ei se tarkoita sitä, ettenkö minä voisi sitten jo vähän isomman vauvan kanssa kyläillä, ja liikkua oikeastaan missä vaan.
 
Gluteus maximus
Alkuperäinen kirjoittaja winhis:
Eilen tein aloituksen, jossa ihmettelin, kuinka ihmisillä on niin vaikeaa kaikki. Aloitus tippui aika nopeasti, mutta just tälläistä tarkoitin, kyllä ihmiset jaksaa tunkea elämänsä täyteen kaikenmaailman periaatteita ja sääntöjä ja pelkoja.
sanopas muuta!
 
Tätä lukiessa ei tarvi enää ihmetellä, miksi allergiat sun muut sairaudet vaivaa jo lähes jokaista lasta. Eihän ne saa vastustuskykyä mistään, jos koko ajan vaan pestään käsiä ja tapetaan käsidesillä kaikki elävä, niin hyvä kuin pahakin)
Itselläni on kahden kuukauden ikäinen vauva ja ihmettelisin, jos joku terve ihminen pesisi käsiään ottaessaan hänet syliin.
Ainut keneltä olen pyytänyt käsipesua on siskoni, jolla on marsuilta saatu sieni-ihottuma. Vauva saa hänenkin sylissään olla kuitenkin muuten normaalisti.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
En ole ennen tämän ketjun lukemista tajunnutkaan kuin paljon on ihmisiä, jotka suhtautuu bakteereihin noin vakavasti. En ole törmännyt omassa kaveripiirissä (lukuisia perheitä) kuin yhteen, jotka vauvaa katsomaan mennessä käski heti sisään tullessa desinfioida kädet. Ja pidin kyllä sitä hieman outona...

Meillä eletään varmaan kuin pellossa, kun ei käsiä hinkata koko ajan. En todellakaan muista pestä niitä kotiin tullessani. Meillä ei kyllä aikuiset eikä lapsetkaan sairasta mitään IKINÄ ja turha kai meillä olisi liikaa noihin asioihin kiinnittää huomiotakaan, kun on kaksi koiraakin tuomassa likaa sisälle.

Relatkaa hyvät ihmiset, bakteerit kuuluvat elämään.

**Avaa sateenvarjon**

OHO, teillä ei sairasteta IKINÄ!!!, olettepa tosi erikoisia...
Niinpä. Ollaankin tosi erikoisia ainakin ympärille katsoen. Enkä voi olla väittämättä, että osasyy siihen on sillä, ettei meillä olla turhan tarkkoja hygieniasta eli meillä on terve bakteerikanta. Usko tai älä.
Minä eikä mieheni olla vuosiin oltu sairauden vuoksi töistä poissa ja pojallakin on ollut yksi vatsatauti ja flunssa kohta kolmen vuoden aikana, vaikka on päiväkodissa. OK, siis sairastetaan meillä joskus, mutta huomattavasti vähemmän kuin muissa perheissä.

IKINÄ on pikkasen eriasia kuin "kolmeen vuoteen"...
POjalle se kolmeen vuoteen on ikinä, koska hän on sen ikäinen tai oikeastaan vielä vähän alle.
lueppa itse uudelleen miten se IKINÄ oli lauseessasin "aikuiset tai lapset"...

Mikä sinun ongelmasi on?

Se että kirjoitetaan ihan mitä sattuu, aika kovaa väittää ettei heillä IKINÄ SAIRASTETA. Niin siinä viestissä seisoo!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja winhis:
Niinpäniin... Ihmiset elää nykypäivän lähemmäs satavuotiaiksi ja sitten he pelkäävät hiekkaa ja flunssaa ja syöpää aiheuttavia ranskanperunoita. On se kyllä hullua. mä en hirveästi usko tohon käsienpesuun jo ihan senkin takia, että koulussa labrassa testailtiin käsienpesun vaikutusta käsien bakteerimäärään. Todella kunnolla sai saippualla hinkata kyynärpäitä myöten, että oli edes vähän vaikutusta. Toi käsidesi tietysti on tehokas, mutta enpä liputtaisi senkään käytön järkevyyttä. Terve ihmine kestää pienet taudit (vastasyntyneet on vähän eri asia ) ja saa niistä paremman vastustuskyvyn. Sairaaloissa tietysti on ihan eri asia, kun ihmisten immuunipuolustus ei siellä ole kovin vahva.
ja tässä oli juuri kyse pienestä vauvasta...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja milla:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No voi hlvtn hlvetti kun on taas kovapäistä porukkaa! Kun Britanniassa on nyt sairastunu tänä talvena kolme miljoonaa ihmistä noron takia oksennustautiin niin valtion viranomaiset kampanjoi suureen ääneen käsihygienian puolesta - jotta epidemia pystyttäs edes jollain tavalla hallitsemaan!!! Niin on se kumma kun koko Uusimaa tällä hetkellä oksentelee ja silti vaan riittää näitä "tarttuu, jos on tarttuakseen" tyyppejä!! Ei ihme, että noro on ryöpsähtäny vitsaukseks asti viime vuosina.
meidän poppoo sairasti noron, vaikka käsihygieniasta huolehditaankin.

niin ja kuinka moni muistaa, että bakteerit oikeen jyllää kynsien alla, joten ei riitä se, että kädet pesee ja desinfioi, vaan pitää myös käyttää kynsiharjaa ja pitkiä kynsiä ei saisi koskaan pitää!!kynnet pitäisi olla aina niin lyhyet ettei niiden alle pääse mitään likaa tai bakteereja.

meillä ei olla hysteerisia vaan ihan järki kädessä mennään tuon käsien pesun kanssa. itse tykkään pestä kädet kun tulen kotiin jostain, mutta ei meillä mitään käsidesiä ole. pisti vähän huvittamaan se, kun tuttuni luona oli käytettävä käsidesiä siihen asti kunnes vauva täytti 6kk!!

ihan niin kuin heidän ulkona vapaana laukkova kissansa ei toisi sisälle vaikka mitä bakteereja, vaan vieraat ne vaan pahimpia on =)

mutta jokainen tyylillään, ei kait tämmöisestä tapella tarvitse? =)

Meillä käytetään käsidesiä siihen asti kun vauva alkaa ryömiä. Kysyttiin just neuvolalääkäriltä että onko haittaa ja sanoi ettei ole mitään haitaa puolin eikä toisin.
Kätilö laitoksella sanoi että "hyvä idea" ostaa kotiinkin käsidesiä kun sielläkin kotiuduttua sitä kysyin.
En imetä (ei tuu maitoa, joten ei saa minulta vasta-aineita imetyksessä).
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja milla:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No voi hlvtn hlvetti kun on taas kovapäistä porukkaa! Kun Britanniassa on nyt sairastunu tänä talvena kolme miljoonaa ihmistä noron takia oksennustautiin niin valtion viranomaiset kampanjoi suureen ääneen käsihygienian puolesta - jotta epidemia pystyttäs edes jollain tavalla hallitsemaan!!! Niin on se kumma kun koko Uusimaa tällä hetkellä oksentelee ja silti vaan riittää näitä "tarttuu, jos on tarttuakseen" tyyppejä!! Ei ihme, että noro on ryöpsähtäny vitsaukseks asti viime vuosina.
meidän poppoo sairasti noron, vaikka käsihygieniasta huolehditaankin.

niin ja kuinka moni muistaa, että bakteerit oikeen jyllää kynsien alla, joten ei riitä se, että kädet pesee ja desinfioi, vaan pitää myös käyttää kynsiharjaa ja pitkiä kynsiä ei saisi koskaan pitää!!kynnet pitäisi olla aina niin lyhyet ettei niiden alle pääse mitään likaa tai bakteereja.

meillä ei olla hysteerisia vaan ihan järki kädessä mennään tuon käsien pesun kanssa. itse tykkään pestä kädet kun tulen kotiin jostain, mutta ei meillä mitään käsidesiä ole. pisti vähän huvittamaan se, kun tuttuni luona oli käytettävä käsidesiä siihen asti kunnes vauva täytti 6kk!!

ihan niin kuin heidän ulkona vapaana laukkova kissansa ei toisi sisälle vaikka mitä bakteereja, vaan vieraat ne vaan pahimpia on =)

mutta jokainen tyylillään, ei kait tämmöisestä tapella tarvitse? =)

Meillä käytetään käsidesiä siihen asti kun vauva alkaa ryömiä. Kysyttiin just neuvolalääkäriltä että onko haittaa ja sanoi ettei ole mitään haitaa puolin eikä toisin.
Kätilö laitoksella sanoi että "hyvä idea" ostaa kotiinkin käsidesiä kun sielläkin kotiuduttua sitä kysyin.
En imetä (ei tuu maitoa, joten ei saa minulta vasta-aineita imetyksessä).
piti tulla sulkukiinni...
 
vieras
Kun ovat riisuneet ja elleivät oma-aloitteisesti pese käsiään, niin sanon ihan ystävällisesti että Pesettekö vähän käsiä niin saatte sitten vauvan syliin tai että Pese vähän käsiäsi ettei vauva saa pöpöjä.

Kukaan ei ole vielä koskaan pahastunut eikä etenkään väittänyt vastaan.
 
vieras
ihan niin kuin heidän ulkona vapaana laukkova kissansa ei toisi sisälle vaikka mitä bakteereja, vaan vieraat ne vaan pahimpia on


Tuota... se kissa tuskin ottaa sen vauvan syliinsä ja tassuillaan näpläilee vauvan kasvoja jne.
Eiköhän tuossa ole sama kuin meillä että siihen asti käytetään kunnes alkaa lattialla pyöriä - sitten ei ole millään deseillä enää väliä kun saa niitä sieltä lattialta (pöpöjä siis) ja on jo sen ikäinen että "saa" saadakkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja winhis:
Niinpäniin... Ihmiset elää nykypäivän lähemmäs satavuotiaiksi ja sitten he pelkäävät hiekkaa ja flunssaa ja syöpää aiheuttavia ranskanperunoita. On se kyllä hullua. mä en hirveästi usko tohon käsienpesuun jo ihan senkin takia, että koulussa labrassa testailtiin käsienpesun vaikutusta käsien bakteerimäärään. Todella kunnolla sai saippualla hinkata kyynärpäitä myöten, että oli edes vähän vaikutusta. Toi käsidesi tietysti on tehokas, mutta enpä liputtaisi senkään käytön järkevyyttä. Terve ihmine kestää pienet taudit (vastasyntyneet on vähän eri asia ) ja saa niistä paremman vastustuskyvyn. Sairaaloissa tietysti on ihan eri asia, kun ihmisten immuunipuolustus ei siellä ole kovin vahva.
ja tässä oli juuri kyse pienestä vauvasta...
Mun mielestä monet viestit on koskenut muitakin ja aloituksessakin puhuttiin puolivuotiaaksi asti. Mun mielestä puolivuotias ei ole enää vastayntynyt.
 
En ole oikeastaan kiinnittänyt asiaan mitään huomiota eli en ole pyytänyt pesemään käsiä. Olishan se varmaan ihan järkevää, mutta meillä ainakin kuopuksen aikana oli pöpöjä ihan omasta takaakin, kun esikoinen oli jatkuvasti nuhassa (ja sitten oli toki kuopuskin). Esikoinen taas välttyi taudeilta 1.5v asti.
 
Vieras
Meidän lähipiirissä osa ihmisistä, usein hoitoalan ihmiset, ymmärtää pestä kätensä ilman kehottamista, mutta ikävä kyllä muut ei. Kotona käsiä ei mun mielestä tartte olla pesemässä koko ajan, mutta ehdottomasti pestään kädet kun tullaan kaupasta ym. yleisiltä paikoilta, joissa pyörii ihmisiä paljon. Mä en vienyt tuota meidän pikkuihmistä pienenä paljoakaan kauppoihin paitsi kun oli pakko enkä mä ymmärrä sitä miksi niitä kuukauden ikäisiä sinne kauppoihin on jo niin pienenä vietävä...tietysti jos ei ole vaihtoehtoa niin sittenhän on pakko. Toinen niin suunnattoman ärsyttävä asia on se, että ihmiset tulevat flunssaisena hipelöimään pientä ihmistä...ei järki sano yhtään mitään!
 

Yhteistyössä