Siis ei oo todellista

Mä olin elokuun puolessa välissä leikkauksessa ja mun haava infektoitui ja mä olin (enemmän tai vähemmän) kuumeessa ja kipeä yli kuukauden. Nyt tällä viikolla mä oon melkein unohtanut että mulla mitään haavaa onkaan (mitä nyt oon kahdesti käynyt haavahoidossa tk:ssa) ja särkylääkettäkään en oo tarvinnut oikeastaan lainkaan.
Tänään mä sit menin piiiiitkän tauon jälkeen pilatekseen ja kävelin salilta kotiin (vajaa tunnin matka), nyt mulla on ihan hirvee olo: paleltaa (eli taas varmaan vähän lämpöä), haava alkoi vähän sattumaan ja on ihan punainen ja turvonnut ympäriltä, huomenaamulla on onneks aika taas haavahoitoon, mä en ala mitään jos tässä hommassa tulee taas takapakkia :headwall:|O:kieh:
 
[QUOTE="kultakutri";24746863]Minkälaiset haavanhoito ohjeet sait kotiin? Siis missä se haava on?
Suihkutteletko miten usein?[/QUOTE]

Ei tota voi suihkutella... Siihen laitetaan aina joku vedenpitävä lappu ja haavan sisällä on sorbact-nauhaa (se haava on ihan ällön syvä, vieläkin joku 4-5cm, pahimmillaan 10cm). Nyt oon käynyt hoitajalla kahdesti viikossa ja huuhtelee haavan sisältä keittosuolalla yms, aluksi kävin päivittäin ja nyt siis tällainen hoitoväli.
 
:hug: :hug: :hug:

Toivottavasti takapakkia ei tule!

Saanko udella, missä sulla se haava on? Mietin vaan, kun mulle ei oo tuollaisesta edes puhuttu, että haavaa hoidettaisiin tk:ssa - tai ei sitä kyllä ole tarvinnut itsekään mitenkään erityisesti hoitaa.
 
Ei tota voi suihkutella... Siihen laitetaan aina joku vedenpitävä lappu ja haavan sisällä on sorbact-nauhaa (se haava on ihan ällön syvä, vieläkin joku 4-5cm, pahimmillaan 10cm). Nyt oon käynyt hoitajalla kahdesti viikossa ja huuhtelee haavan sisältä keittosuolalla yms, aluksi kävin päivittäin ja nyt siis tällainen hoitoväli.
No jo on sitkeä tapaus :( Toivon mukaan alkaa paranemaan!
 
"vieras"
Siis onko sinulla uusi haava? Vai se vanha haava edelleen parantumatta?

Millaiset ohjeet olet saanut liikunnan suhteen? Itselelsi ei tulisi mileen lähteä venyttelemään haavan kanssa, eikä liikenteeseen niille "puhtaille" saleille jos haava on vielä auki.
 
Ei tota voi suihkutella... Siihen laitetaan aina joku vedenpitävä lappu ja haavan sisällä on sorbact-nauhaa (se haava on ihan ällön syvä, vieläkin joku 4-5cm, pahimmillaan 10cm). Nyt oon käynyt hoitajalla kahdesti viikossa ja huuhtelee haavan sisältä keittosuolalla yms, aluksi kävin päivittäin ja nyt siis tällainen hoitoväli.
Voihan sitä suihkutella, revit vaan sen obsite teipin pois päältä ja sorbact nauhat pois, lopuksi huuhtelet sen keittpsuolalla ja tunget uudet sorbact nautat rööriin ja teippaat sen uusiks.
 
Josku ne haavat aan kestää paranemaan. Nyt vaan varmaan koko polvi (onko polvi vvai mikä kyseessä? alaraaja kuitenkin), niin ärtynyt jumpasta ja sit vielä kävelystä. Liikunta tietenkin hyväksi jo haavan paranemisen kannalta, mutta ehkä kuitenkin liikaa kerralla. Vajaa tunti on kuitenkin melko paljon kävelyä leikatun raajan kanssa ja jos haava ei kunnossa.

Tsemppiä ja paranemisia. Kyllä se haava siitä pikkuhiljaa paranee. Se vaan vie aikaa. Haava hoito jutut kuulostaa ihan normaalilta.

Ps: Joku mainitsi miksi hoidetaan tk:ssa. Tuollaiset haavat yleensä hoidetaan tk:ssa, niin hoitaja pystyy sitä ammattitaidollaan seuraamaan ja jos tule takapakkia, niin hoitaja sen huomaa yleensä nopeammin tai tietää, että nyt ei ole sellaista vuotoa kuin pitäisi jne.
 
Ps: Joku mainitsi miksi hoidetaan tk:ssa. Tuollaiset haavat yleensä hoidetaan tk:ssa, niin hoitaja pystyy sitä ammattitaidollaan seuraamaan ja jos tule takapakkia, niin hoitaja sen huomaa yleensä nopeammin tai tietää, että nyt ei ole sellaista vuotoa kuin pitäisi jne.
Mua kiinnostaisi nimenomaan, että millaisesta haavasta on kyse? Kun itselläni kuitenkin iso haava jalassa, eikä kukaan ole mistään haavahoidosta maininnut sanallakaan. Ei sillä että tarvitsisinkaan, koska hyvin on parantunut, mutta kiinnostaa silti.
 
Mua kiinnostaisi nimenomaan, että millaisesta haavasta on kyse? Kun itselläni kuitenkin iso haava jalassa, eikä kukaan ole mistään haavahoidosta maininnut sanallakaan. Ei sillä että tarvitsisinkaan, koska hyvin on parantunut, mutta kiinnostaa silti.
ap:lla on ilmeisesti ollut mätää täynnä ollut paise jossain ja se on kirurgisesti avattu ja putsattu. Niitä ei suljeta vaan kasvatetaan umpeen pohjalta alkaen avohaavana.
 
Jaaaa
No otettiinko siitä eritteestä bakteeriviljely? Jotainhan siellä selkeästi on kasvanut. Jotta voi syödä oikeat loopit, on hyvä tietää, että mikä siellä kasvaa. Voihan se olla mrsa, mut voi se olla moni muukin bakteeri.
 
[QUOTE="vieras";24747060]Onko otettu missään vaiheessa näytettä. Miehellä oli kädessä klapikoneen jäljiltä avomurtuma ja haavoja, joita paranteli koko kesän. Muistaakseni pari kertaa otettiin haavan eritteestä bakteeriviljely.[/QUOTE]

Joo on otettu toi bakteeriviljely.

Vaarallisia kapistuksia noi klapikoneet :/
 

Yhteistyössä