Siis ei kai liivalehti ole kielletty raskaana ollessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kotiäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kotiäiti

Vieras
juuri sain tehtyä suklaatuorejuusto kakun,pistin sen jääkaappiin.
Mies sitten sanoi,että eikös liivatelehti ole kielletty raskaana ollessa?

Mä en ainakaan muista,mutta uskallanko nyt muutaman tunnin päästä syödä sitä herkkua ?

Alkuperäinen kirjoittaja wb:
no ei kyl oo,en oo ikinä kuullu. tuorejuustosta saattaa olla jos on pastöroimatonta ni olla listeriavaara.

Paitsi että suomessa ei myydä pastöroimattomasta maidosta tehtyä tuorejuustoa... ainakaan tavallisissa ruokakaupoissa!!!

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja wb:
no ei kyl oo,en oo ikinä kuullu. tuorejuustosta saattaa olla jos on pastöroimatonta ni olla listeriavaara.

Paitsi että suomessa ei myydä pastöroimattomasta maidosta tehtyä tuorejuustoa... ainakaan tavallisissa ruokakaupoissa!!!

Mut ne on vissii silti vältettävien listalla ku listeriaa niissä saattaa silti olla. Mä en henk.koht. tiedä, kun en oo mitään vältelly koko raskauden aikana, oon vaan pitäny keittiöhygieniasta huolta (En syö kalaa enkä sisäelimiä enkä erilaisia juustoja, paitsi auraa)

Alkuperäinen kirjoittaja nöttiäinen:
No kerroppas sen kakun resepti jos vaan jaksat, alko ihan vesi herahtaa tässä kielelle... :p :D :whistle:

Kai tää raskaus vaikuttaa, ku teke koko ajan mieli leipoa ja kokeilla ties mitä herkkuja. :ashamed: :p :D

Haluutko kokeilla karpalohyydykepiirakkaa :D On aivan taivaallista, jos tykkää raikkaasta ja ehkä vähän kirpeästä (ei oo pakko tehä kirpeetä )

Täällä on ennenkin pyörinyt tälläinen legenda, että liivate ois kielletty. Tai siis ns. riskielintarvike. Mutta mä luulen, että se liittyy siihen, kun noissa liivatekakuissa usein on tota tuorejuustoa, joka taasen on riskielintarvike raskaana olevalle. Eli ehkä jollain on mennyt puurot ja vellit sekaisin ja kuvitellut näin ollen ylipäätään liivatekakkujen olevan kielletty ja että se liivatekin ois haitallista.

Mutta joo - anna mennä vaan. :)

http://www.kotimami.vuodatus.net/blog/224032

tuolta bongasin ohjeen. Täytyy sanoa että ku maistelin tekiessä tuota täytettä ni oli tosi hyvää :) ei ole mustikka koskaan maistunut yhtä hyvälle.....

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
http://www.kotimami.vuodatus.net/blog/224032

tuolta bongasin ohjeen. Täytyy sanoa että ku maistelin tekiessä tuota täytettä ni oli tosi hyvää :) ei ole mustikka koskaan maistunut yhtä hyvälle.....

Kiitos. Ja tuon mustikan voi varmaan vaihtaa mielensä mukaan mihin vaan tahtoo. :D :p

digestive hyydykepiirakka
----------------------------
piirakkavuokallinen (pellillinen 2x)

muropohja:

14kpl digestivepipareita muussattuna
100g margariinia sulatettuna sekaan
2rkl sokeri sekaan

taputtele vuokaan/pellille

valkoinen kerros:

2dl vispikermaa vaahtona
2dl rahkaa vaahdon sekaan
2 rkl vanilliini/vanilja sokeria
4 rkl tavallista sokeria
2 liivatelehteä sitruunamehu/vesi tilkkaan (0,5dl) liuotettuna

kaadetaan piparin päälle, voi laittaa kylmään hyytymään siksi aikaa kun tekee päällimäisen kerroksen

marjapäällinen:

3-4dl marja sosetta (karpaloa/mansikkaa/vadelmaa mitä nyt haluaakaan)
3kpl liivatelehteä sitruuna/vesi tilkkaan liuotettuna

Levitetään valkoisen kerroksen päälle ja kylmään hyytymään.

Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:
digestive hyydykepiirakka
----------------------------
piirakkavuokallinen (pellillinen 2x)

muropohja:

14kpl digestivepipareita muussattuna
100g margariinia sulatettuna sekaan
2rkl sokeri sekaan

taputtele vuokaan/pellille

valkoinen kerros:

2dl vispikermaa vaahtona
2dl rahkaa vaahdon sekaan
2 rkl vanilliini/vanilja sokeria
4 rkl tavallista sokeria
2 liivatelehteä sitruunamehu/vesi tilkkaan (0,5dl) liuotettuna

kaadetaan piparin päälle, voi laittaa kylmään hyytymään siksi aikaa kun tekee päällimäisen kerroksen

marjapäällinen:

3-4dl marja sosetta (karpaloa/mansikkaa/vadelmaa mitä nyt haluaakaan)
3kpl liivatelehteä sitruuna/vesi tilkkaan liuotettuna

Levitetään valkoisen kerroksen päälle ja kylmään hyytymään.

Kiitos tästäkin. =)

Kyllä noi tuorejuustot on meidän neuvolassa ehdottomasti kiellettyjen listalla,koska pastöroinnista huolimatta listeria riski on olemassa. Liivatteesta ei kyllä kukaan ole maininnut,eikä luotettavaa tutkimustulosta liivatteen vaikutuksesta sikiöön ole todettu...hmm...

No miettikääpä nyt. Liivate??? Sitä on joka paikassa! Ja mulle annettiin ekassa raskaudessa ohje, että lähiruokaa (myös tuorejuustoa ja graavilohta) voi syödä kohtuullisesti raskaana ollessa. On eri asia ruveta ulkomailla syömään jotain maitotuotteita yms. On ihan äärimmäisen harvinaista, että kyseistä bakteeria löytyy jostain tuorejuustosta suomessa. Itse en muista yhtään tapausta. Sama juttu kun sen kissankakan kanssa. Kysyin synnytyslääkäriltä, että mikä on todellinen riski saada kissankakasta se (joku tauti jonka nimeä en muista). Lääkäri vastas että"jos laitat sitä kissanpaskaa suuhun, niin saattaa se silloin tarttua".

Alkuperäinen kirjoittaja rv 12:
mite valkohomejuusto? Jostain maitotuotteista aina sanotaan, just vetelen brietä, että elänkö mä nyt veitsenterällä? Ku ei mua kauheesti kiinnosta.

NAM

Anteeks mut kannattaakohan tollasen ihmisen tehdä lapsia, jos ei kauheesti kiinnosta...? Sanotko samaa ku ipanas vetelee huumeita ja ryöstelee kauppoja???

Yhteistyössä