Siipeilyäkö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nina

Vieras
Olen noin vuoden seurustellut miehen kanssa, asumme erillään, mutta hän yöpyy viikosta monta yötä minun luona ja päivät on muualla. Tulee yöksi ,syö ja nukkuu ja päivällä syötyään lähtee ja jos tulee ilta päivällä käymään (noin kerta tai kaks per viikko) syö, jos on meillä ruoka aika menossa. Onko tämä teidän mielestä ok eli vastuuntuntoista käytöstä? Hän siis ei ota osaa ruoka menoihin eikä mihinkään muuhunkaan, tyyliin että käy ""kylässä"" koen itse sen vastuuntunnottomaksi käytökseksi, sillä olen pieni tuloinen ja on useampi lapsi elätettävänä, minkä hän kyllä tietää.

No sano miehelle suoraan kun seuraavan kerran on tulossa että minä haluan sinun osallistuvan ruokamenoihin, kun kerran täällä käyt täysihoidossa monta kertaa viikossa. Eli tässä lista, kulta, ole hyvä ja käy kaupassa. Miehen reaktiosta näkee kannattaako siipeilijää hyysätä sen enempää.

Vaihtoehtoisesti voit pyytää miestä ohimennen tuomaan aina jotain pientä mukanaan kun tulee kylään tyyliin toisitko kaksi litraa maitoa, tai leivän, tai kuule kulta, kahvi pääsi loppuun, viittisitkö tullessa napata mukaas yhden kahvipaketin. Tällä tavalla miehellä ei ehkä ole otsaa esittää muutaman eukun laskua joka kerta ja pyytää takaisin niin pientä kertasummaa. Jos on otsaa, niin katso sitä ja naura ja moiskauta iso pusu poskelle ja sano että mitä, etkös sinä sitten meinaa tätä syödä tai juoda ollenkaan? Kohtele sitä kuin itsestään selvää asiaa että totta kai mies maksaa nuo pikkulaskut. Jos mies rupeaa vänkäämään vastaan, niin tajuaa kyllä itsekin näyttävänsa pikkumaiselta tyypiltä.

Muistaakseni joku elli kehitteli joskus vastaavassa tapauksessa sellaista, että söi itse lasten kanssa eri ruokaa ja ruokahuoltoon osallistumaton mies sai vaikka keitettyjä perunoita pussikastikkeen kera.

..ja härskiä hyväksikäyttöä se on! Potkaise se pihalle, säälittä, syömästä niukkaa toimeentuloasi. Miehiäkin ON, ainakin noin hyväsydämiselle naiselle

Olet ihan liian kiltti ja mies on ehdottomasti siipeilijä ja ajattelematon. Hänen kuuluisi viedä sinut ja lapset syömään usein, eikä päinvastoin. Hänen kuuluu kustantaa tielle joskus ilmaisia aterioita ja viedä teitä matkoille ja kustantaa tielle huvituksia, elokuvia, mäkkäriaterioita, kylpylälomia, ulkomaanmarkoja yms. Sinun luonasi syödessään miehen kuuluu maksaa ainakin oma ateriansa, hyvä mies maksaa kaikkien ruuat.

Tarkkaile muutenkin miehen rahankäyttöä, hän kuulostaa minun ex-mieheltäni. Sitä miestä joutui elättämään, syöttämään, ostamaan hänen ruokansa, maksamaan osan bensasta, maksamaan hänen laskujaan ja sakkojaankin. Mitään parannusta ei tapahtunut, vaikka asioista huomautin. Ukko pihalle ja parempi tilalle.

Minulla oli onneksi järkeä ja taitoa löytää ex:n tilalle kunnollinen ja ihana mies. Tämä mies osaa hoitaa raha-asiansa, ostelee lahjoja minulle ja lapsilleni, maksaa aina matkamme, ruokamme ja bensansa. Olen onnellinen hänestä. Pistäpäs nyt se rutjake pellolle
ja etsi uusi, kunnollinen ja normaali mies tilalle. Onnea elämääsi, Nina.

surkutellut tällä palstalla ihan vastaavaa. Mikä näihin miehiin on mennyt, jotka käyttävät meitä yksinhuoltajaäitejä hyväkseen.

Kaverini joka mielellään söi meillä (emme asu yhdessä) ja toi lapsensakin syömään, perusteli yhteen aikaan sillä, että ""kun muutenkin laitat ruokaa ja sitä jää"" tai että ""heität kuitenkin pois ruokaa"".

Saattoi soittaa ja kysyä että laitatko hänelle ruokaa tänään.

Olisin mielelläni jatkossa laittanutkin, jos hän olisi ollut reipas ja tullut esim. ruokakassin kanssa joskus ja sanonut, että tuossa on sinulle kun olet niin monta kertaa minua ruokkinut.

Tuli siinä sitten yksi päivä kuppi täyteen ja ilmoitin, että kun me ei asuta yhteistaloudessa eikä osteta yhdessä ruokatarvikkeita, minä ilmoitan, JOS teen sellaista ruokaa josta riittää hänellekin. Ilmoitin myös, että en minäkään mene esimerkiksi naapuriin syömään tai johonkin lounaspaikkaan, kun heiltä kuitenkin jää ruokaa...

Luonnollisesti hän loukkaantui mutta lopetti ruuan kerjäämisen. Ilmoitti vielä että HÄN ei kysele enää ruokaa., johon minä, että se onkin oikein ja että kerjääminen on rumaa. Ehdottipa, että voisi vaikka maksaa ruuasta, mutta minä en lounasravintolaksi enää rupea. Pääsinpäs siipeilijästä, mutta tarkkana täytyy olla vieläkin varsinkin kun omat tulot ovat 3 x pienemmät kuin hänen, osa-aikaisen työn takia.

Hyvin toimittu sinulta, onnittelen. Tuollaisella surkimuksella ei mitään tee nainen, varsinkaan yh. Miehen kuuluu kyetä itse ruokansa ja laskunsa maksamaan, ellei siihen pysty, pysyköön erossa naisista.

Ertsipä nyt kunnollinen ja asiansa hoitava mies luuserimiehen tilalle. Niitäkin on olemassa.

Ovatko ne teidan siipeilijamiehenne edes tulleet ajatelleeksi koko asiaa? Minulle ei ainakaan ikina edes tullut mieleenkaan, etta minun pitaisi ruokatarpeista kylassa maksaa. Jos joku olisi pyytanyt mukanani ruokakassin tuomaan, olisin oitis niin tehnyt. Mutta etta silkkaa kateista olisi joku ollut kasi ojossa pyytamassa? Minusta se olisi perin omituista, vaikka toinen olisi kuinka persaukinen.

Kylla mina herrasmiesmaisesti olen aina ravintolassa ja ties missa tarjoutunut viulut maksamaan. Enka taatusti ole taloudellisesti voitolle suhteissani jaanyt. Taitaa olla vanhat asenteet viela voimissaan. Naisen rahat ovat naisen ja miehen rahat ovat yhteisia, ellei halua siipeilijan tai pihin mainetta.

Jos elättäjää itsellesi haluut sano se suoraan. Työssä käyvä yksinäinen miehän on yksinhuoltajien tavoit, menot maksuu ja silleen. Rakkaus ei laske ruokalaskuja, herran jestas.... Naurettavaa kyselyä, vai oliko kysymyksesi vain, annanko liian helposti ?

Inhorealisti, et edes sinä voi olla niin typerä, että ruokailisit yksinhuoltajan luona jatkuvasti osallistumatta kuluihin ja olettaisit sen olevan ihan oikein? Et kai. Kai sinäkin oivaltaisis reiluuden ja vastavuoroisuuden periaatteen. Kai sinunkin tyhmään päähäsi pälkähtäisi, että tuo pienipalkkainen yh ei tarvitse uutta vakituista suuta enää ruokittavakseen, vaan sinäkin voisit osallistua ruokakuluihin tuomalla tarvikkeet, mistä sitä ruokaa yh tekee sinulle ja lapsilleen ja itselleenkin. Kai älyäisit välillä viedä kiitollisuuden osoituksena koko poppoon välillä ravintolaan syömään. Ellei tätä tajua, olet tyhmä. Kyllä tuon verran tyhmäkin ihminen voisi tajuta, eikä olla luuseri.

inhorealistia. Milloin kyläily muuttuu sellaiseksi, että siitä pitäisi alkaa maksaa korvaus?
En minä ainakaan välttämättä ymmärrä, että minulle tarjottu ruoka pitäisi maksaa. Ja todellakin maksaisin, jos siitä huomautettaisiin.
Eli ei kaikki ystävänsä luona syvät miehet tiedä olevansa siipeilijöitä. Minäkin tarjoan ruokaa, mutta ei ole koskaan tullut edes mieleeni vaatia siitä jotakin, hyvä kun kelpaa.
Kieltämättä lapset ovat usein kavereillaan yökylässä ja heillä on aina tuliaiset viemisinään.

Suomalaisissa on se pieni paha puoli etteivät he tykkää sanoa toisille ihmisille mitään suoraan. Aina odotetaan että toisen ihmisen on kyettävä lukemaan sosiaalista etikettiä rivien välistä. Niinpä tulee sitten näitä tilanteita jossa toinen tuntee olevansa hyväksikäytetty ja ärtyy ja ärtyy aina vain enemmän ja toisella ei välttämättä ole aavistustakaan että mitään on pielessä. Miksi sitä luojan luomaa suuvärkkiä ei voi avata ja kertoa toiselle hyvissä ajoin rauhallisesti mitä haluaa, sen sijaan että lopulta vain pimahtaa kerrasta?

Varsin nokkelaa. Juuri kuin psykopaatin käsikirjan mukaan neuvomista. Ensin käydään syömässä itseään huomattavasti pienempalkkaisen yh:n luona toistuvasti ja pitkän aikaa. Ei tuoda koskaan mitään ruokatarviketta yh:lle tai muutenkaan häntä huomioida. Mutta kun kiltti ja ystävällinen yh viimein tuskastuu epäreiluun tilanteeseen, onkin helppoa vierittää syy yh:n niskaan. Nainen ei osaa keskustella, ei saa suutaan auki. Naisen oma vika tietankin. Sellaista naista on siis ihan oikein käyttää hyväksi ja syödä hänen luonaan ilmaisia aterioita. Säästyneen rahan voi sitten psykopaatti käyttää omaksi hyödykseen. Ihan varmasti psykopaatti huomaa, että rahaa tuolla tyylillä säästyy paljon. Huh huh.

Joku nainen tässä ketjussa kertoikin, että oli ottanut asian puheeksi vapaamatkustajan kanssa, mutta miehen mielestä hänen ja hänen lapsillaankin on oikeus syödä ilmaiseksi yh:n luona. Ruokaa kun jää yh:lta ähteeksi. Samalla periaatteella vapaamatkustaja voisi vaatia ilmaisia aterioita ravintoloistakin, sielläkin jää joskus ruokaa tähteeksi. Totta kai se tähteeksi jäänyt ruoka ilman muuta ja veloituksetta kuuluu vapaamatkustajalle ja hänen lapsilleen.

Varsin huvittavia puolusteluja jatkuvaan ilmaiseen ruokailuun. Päivä ei voisi paremmin alkaa, kuin lukemalla moisien humoristien kirjoituksia. Sallikaa minun nauraa makeasti.

Nyt täytyy kyläily ystävien kesken ja parisuhde (erillis- tai yhteinen) käsitellä erillisinä. Kyllä minäkin tarjoan ystävilleni ruokaa, enkä odota heiltä maksua, sehän on ihan eri asia.

Kun hyvätuloinen mies pitää ""äitinään"" eli itsestään selvyytenä, että hän voi ruokailla tyttökaverillaan, kun nyt on sen poikakaveri, on jossakin jotain vikaa. Kun tämä samainen tyyppi mielellään juo kavereiden tarjoamia drinksuja, mutta ei itse tarjoa ja lainailee tavaroita ja pitää niitä ominaan vähän ajan päästä.

Se, että ei tule heti sanottua suoria sanoja johtuu siitä, että kestää aikansa ennenkuin kokonaisuus hahmottuu ja sitten se ärsyttää. Yritin esittää asiaa hienovaraisesti pitkän aikaa, tuloksetta. Mies on joko röyhkeä tai tyhmä.

Lähti mm. ruokaostoksille kanssani ja kysyi kaupassa että voidaanko mekin syödä teillä, mutta ei esim. kassalla kysynyt voiko hän osallistua kustannuksiin? Viikonloppuisin ei kauppareissuillaan ostanut ruokatarvikkeita itselleen vaan ilmeisesti laski, että saa minulla ruokaa ja jos ei saa syö ulkona.

Ilmeisesi hän on ns. visukinttu eli ei osaakaan olla reilu. Jos hänellä olisi samanlaiset tulot kuin minulla ja minä parempituloinen, tarjoaisin kyllä hänelle ruokaa, mutta kun asia ei ole näin. Joka kuukausi täytyy laskea että rahat riittää ja jos tulee esim. lääkemeno, se on pois ruuasta.

Ei tässä nyt kuulkaas niuhoteta!

Kyllä näitä elämäntapasiipeilijöitä on niin naisissa kuin miehissäkin. Miehissä kuitenkin valtaosin. Kerron esimerkin naispuolisesta siipeilijästä. Sukulaisnainen valitti, että kuukauden alkupäivinä hänellä on rahaa vain 20 senttiä, hän on sairaspäivärahalla, joten ymmärsin hänen hätänsä. Hän saa rahaa vasta kuukauden kuluttua. Korvauksissa saattaa mennä aikaa ja hätä ja rahavaje voi olla itsestä riippumaton.

Lupasin, että nainen voi syödä maksutta luonani yhden kuukauden ajan. Olen yh ja rahat ovat itselläkin tiukoilla. Nainen söi päivittäin, marmatti ruuasta, tuo ei maistu, tuota en syö jne. Kiitosta en kuullut kertaakaan, vaan nainen valitti kuin huippuravintilassa ruuan laadusta, kotini siisteydestä ja lasteni käytöksestä.

Kuukausi kului ja nainen katsoi, että ilmainen ruokailu luonani oli jo saavutettu etu. Hän jatkoi käymistään, kunnes kielsin sen. Hän suuttui ja välit menivät poikki. Nainen oli koko tuon ajan juossut haukkumassa minua, ruokiani ja kotiani yhteisille tuttaville.

Toinen tapaus on 2 luokkalainen tyttö, joka tuli joka päivä koulusta meille lapseni kanssa. Tyttö oli kovin nälkäinen kun tarjosin heille välipalaa. Tyttö söi niin paljon, että jouduin piilottelemaan ruokia, hedelmiä, leipää, keksejä yms. Viimein tyttö toi mukanaan yhtä nälkäisen pikkusiskonsa ja ruokaa meni. He menivät itse ottamaan jääkaapista ruokaa ja ahmivat kuin eivät olisi ruokaa ennen nähneet.

Kysyin, mikseivät he syö kotonaan ja vastaus oli, ettei heillä saa itse ottaa ruokaa ja vanhemmat ovat töissä. Kielsin myös tyttöjä meillä syömästä. Heillä on kotona kaksi hyväpalkkaista vanhempaa elättäjinä ja minä yksinhuoltaja jouduin näitä lapsia syöttämän päivittäin.

Siipeily on elämäntapa, luonnevika ja toisen ihmisen hyväksikäyttöä. Taloudellisesti erittäin kannattavaa, mutta uhrille kallista ja kiusallista. Jokaisen on puolensa pidettävänäitä luonnevikaisia luusereita kohtaan.

Onko tämä osa tekstistäsi provo?
--Hänen kuuluisi viedä sinut ja lapset syömään usein, eikä päinvastoin. Hänen kuuluu kustantaa tielle joskus ilmaisia aterioita ja viedä teitä matkoille ja kustantaa tielle huvituksia, elokuvia, mäkkäriaterioita, kylpylälomia, ulkomaanmarkoja yms. Sinun luonasi syödessään miehen kuuluu maksaa ainakin oma ateriansa, hyvä mies maksaa kaikkien ruuat.---

En ymmärrä, miksi miehen pitäisi kaikki tuo heille kustantaa?
Riittää jos tuo tullessaan ruokakassin ja sillä tavalla näyttää, että ymmärtää yh:n tilanteen. Ja jos ulos syömään niin VOI maksaa, jos on parempituloinen ja itse ulosmenoa ehdottaa. Vai olenko minä liian vatimaton,. peräti tyhmä? :)

Kuulepas arvoisa nimimerkki ;-D : Älä ole huolissasi. En minä ole tulossa siipeilemään sen enempää sinun kuin kenenkään muunkaan köyhän yksinhuoltajan ruokapöytään.

Jos sisälukutaitosi olisi hieman parempi, olisit huomannut, että kyllä minä olen aina suhteissani osani kustantanut. Ja kyllä, olen älynnyt tarjoutua maksamaan, kun on johonkin menty. Tosin elämäntyylistäni johtuen minulla ei ole laajaa empiiristä kokemusta yksinhuoltajista. Yksinhuoltajien maineen vuoksi toivon, ettet edusta mielipiteinesi heitä kaikkia.

Kuulepas arvoisa nimimerkki Inhorealisti. En todellakaan oleta, että olisit tulossa minun ruokapöytääni syömään. Kahdestakin syystä se on mahdotonta. Ensiksi siksi, etten sinua kotiini huolisi ja toiseksi siksi, että minulla on nykyisin hyvä ja ihana mies itselläni. Mies, joka pystyy elättämään hyvin itsensä, hänen ei tarvitse siipeillä. Hänellä on korkea moraali, hän ei voisi sellaista kieroilua voisi hyväksyä edes.

Sisälukutaitoni on minulle riittävä. Kyllä huomasin, että olet suhteissasi maksanut jotain sinäkin. Olet myös älynnyt maksaa, kun olet jonnekin naisen vienyt. Se on hyvä se. Ärsyynnyin tyylistäsi kirjoittaa puolustelevaan sävyyn siipeilijöistä ja se on mielestäni melko outoa. Jopa sinulta.

Olen seurannut kirjoituksiasi, ja olen saanut sellaisen käsityksen, että olet ilkeä, näsäviisas, mutta myös kohtuulllinen ja sivistynyt. Naisvihaava taidat kuitenkin olla, mutta se on oma asiasi. Käsityksiäni fiksuudestasi kuitenkin horjuttaa tyylisi niputtaa yksinhuoltajat samaan nippuun ja pitää heitä ei niin kunniallisina ihmisinä. Yksinhuoltajia on kuitenkin kaikista yhteiskuntaluokista ja kaikenlaisia ihmisiä.

Onneksi emme tunne toisiamme, joten on loppujen lopuksi yhdentekevää, millaisina toisiamme pidämme. Kummallakin on varmasti läheisinään ihmisiä, joita voimme ihailla, kunnioitta ja rakastaa. Pääasia lienee, että läheisten kanssa välit ovat kunnossa ja luottamus pelaa.

Lopuksi sanon vielä, että minun maineeni on kaikin tavoin tahraton ja yksinhuoltajana ollessani olisin ollut oiva roolimalli muillekin yksinhuoltajille.

Nina. Olet ihmiselle luontaisen läheisyyden tarpeen seuraukena
kohdannut ilmeisen siipeiliän.Miehelle ainoa puolustus voisi olla, että on hyvä rakastaja. Onko hän hyvä ?

Inhorealisti, ja muut:Alkuperäinen kertoi seurustelleensa vuoden verran ja miehen tulleen sinä aikana jatkuvasti syömään hänen luokseen. Ainut asia, mitä kirjoituksesta ei tullut ilmi, oli se, että kävikö nainen vastavuoroisesti miehen luona, söi siellä ja mies kustansi ruuat?

Itse nimittäin seurustelun alkuaikoina vietettiin aikaa lähinnä miehen luona melkein vuosi. Mutta kyllä itse toin joka viikonloppu ruokakassin mukanani, ei olisi tullut mieleenikään siipeillä toisen kustannuksella!

Miten te tulette johtopäätökseen, että mies on vastuuton? Ajattelematon ehkä, mutta eihän AP ole kirjoitustensa perusteella asiasta edes maininnut miehelle. Ottaisi asian esille, eikä asettaisi miestään netissä ruoskinnan kohteeksi.

Teidän kriteereillänne olen tavannut elämäni aikana runsaasti siipeileviä naisia. En vain ole koskaan aiemmin sisäistänyt tätä ongelmaa. Tarkemmin ajatellen vaimonikin on melkoinen siipeilijä, kun ei ole vielä ikinä yhtään laskua tai kauppareissua maksanut. Onko hän mahdollisesti mielestänne myöskin vastuuntunnoton ihminen?

Yhteistyössä