pulauttelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja elisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

elisa

Vieras
Eli meillä tuntuu olevan ainut ongelma vauvan pulauttelu. Loppuuko se ikinä? kuinka kauan kestää? Miten saisi vauvan lopettamaan pulauttelun?
Eli vauvan on reilun viikon ikänen, rintaruokinnassa, maitoa tulee erittäin runsaasti. Olen syötön jälkeen pyrkinyt aina röyhtäyttää pikkuherran, mutta silti hän pulauttaa ulos heti syötyään ja esim. herätessään.
Vauva syö noin. 2-4 tunnin välein.....
Kertokaapa ootteko keksineet jotain poppaiskonstia, tai tuleeko hyviä ideoita.
Kyse on esikoisestani, joten kokemus puuttuu

eipä ole poppakonsteja tarjota mutta lohdutuksena se että vaikka oma tyttö oli kova pulautteleen niin kuitenkin kasvanut ja kehittynty aivan normaalisti. meillä röyhtäytys ja pystyssä pitäminen(pienenä sylissä ja vähän isompana istuen sylissä)auttoi jonkun verran. vasta kiinteiden alottelu 4 kk rauhoitti pulauttelun lopullisesti. tsemppiä!

Tässä on äiti, jolla on kokemusta tosi pulauttelijoista. Kumpikin lapsistani on pulautellut tosi runsaasti. Olen itkenyt monet itkut, kun ajattelin, että se on epänormaalia ja välillä tuntui, että kun lattialle läiskähti pulautuslätäkkö, jonka halkaisija saattoi olla 30-40 cm, että miten nuo vauvat voivat kasvaa.

Neuvolassa näki omin silmin, että vauvojeni pituus- ja painokäyrät kehittyivät normaalisti. Nuorimmaiselleni määrättiin jopa jotain suun kautta antavaa voidetta, joka auttaisi pulautteluun, mutta itseasiassa kävi päinvastoin eli hän ei osannut niellä voidetta ja hän oksensi voiteen ja maidot ulos kaaressa!

Neuvolassa sanottiin, että pulauttelu helpottuu, kun lapsi oppii istumaan ja loppuu kun lapsi lähtee kävelemään. Omalla kohdallani lapset ovat kuitenkin oppineet tosi varhaisessa vaiheessa fyysiset taidot, joten kummankin kohdalla pulauttelua jatkui jopa yli 1 vuotiaaksi asti. Toki siinä vaiheessa pulauttelu oli vähäistä, mutta sitäkin nolompaa, kun taapero osaa kiivetä itse sohvalle ja pulauttaa kyläpaikassa upouudelle kangassohvalle...:(

Monella siis auttaa pystyasennossa pito, röyhtäytys ja kiinteiden syöttäminen. Omasta kokemuksestani tiedän, että kaikilla sekään ei auta, vaan vasta ruoansulatuselimistön kehittyminen eli AIKA korjaa asian lopullisesti.

Voihan myös olla, että kun oma maidontuotantosi tasoittuu niin sekin hillitsee pulauttelua. "Ylimääräiset" maidothan sieltä masusta tulee vain pois. Pulautteluhan johtuu siitä, että ruokatorven läppä on vielä väljä ja päästää maitoa takaisin masusta eli pystyasento aina ruuan jälkeen on paras ehkäisykeino. Myöskin sängynpäätyä kannattaa nostaa reippaasti ylöspäin.

Voi, "ihanaa" että kanssasisaria löytyy! Poikani on nyt 4 kk vanha ja on todellinen pulauttelija ollut koko ajan. Mulla tulee maitoa oikein suihkuamalla ja poika syö hotkimalla eli "ruokatauot" kestää meillä maksimissaan 10 min. Eräätkin itkut olen itkenyt, pyykit pessyt ja neuvolaan soitellut. Tuntuu, että vauvan sai kapaloida harsoon, että vähän sai ympäristöä pidettyä kuivana.

Mutta mutta! Poika syönyt vajaa kuukauden perunaa ja porkkanaa ja kuinkas ollakaan neuvola-tädin puheet piti paikkansa eli pojan pulauttelut on jääneet lähes olemattomiin. Siis meidän näkökulmasta olemattomiin (pulauttelemattoman vauvan kulmasta katsoen varmaan pitävät pahana).

Tänään ei esim. ole pulauttanut ollenkaan...vielä!

Ei muuta kuin pyykkipuolveria vaan kovasti, jotta saa kaiken puhtaaksi ja aikaa ja perunaa, niin kyllä se siitä! Tiedän, että asia on kiusallinen, mutta hyvin sen kanssa oppii olemaan ja kyllä se ajastaan todellakin loppuu! :)

Hei!
Kiitos kaikille jotka ovat jaksanneet vastailla. Toivotaan että maidon tuotanto tasaantuu ja poika rauhottuu syödessään, niin että malttaisi syödä rauhallisesti. Jospa se ainakin siten vähentyisi. Itse olen huomannu että jos poikaa syöttää ns. puoliistuvassa asennossa niin se ei pulauta läheskään niin paljon. Nyt ollaan jo monesti päästy siihen että hän pulauttaa vaan muutaman kerran päivässä. Joten voipi tosiaan olla että se läppä kehittyy pikkuhiljaa ja pulauttelu saattaa loppuakin. Toivossa on hyvä elää......

Imetyksestä vielä sen verran, että tosiaan makuulla imettäminen kannattaa lopettaa ihan kokonaan, se lisää vain pulauttelua. Eli ihan istuen kannattaa imettää ja vielä niin, että vauvan jalat ovat mahdollisimman paljon alempana kuin pää, jotta maito "valuu" helposti mahaan asti.

En ole mikään asiantuntija, mutta ainakin meillä makuulla imetys nimenomaan vähentää pulauttelua. Tämä johtuu siitä, että ainakin multa tulee makuulla huomattavasti pienemmällä paineella se maito. Joskus aiemmin imetin istualtaan, ja ihmettelin, että vauva kakoo syödessään ja puklailee paljon. Ihmettelin, kun yöllä ei ollut mitään ongelmaa. Sitten jossain vaiheessa tajusin tämän homman. Kaveri sanoi ihan samaa, joten tuskin ainoa olen. Eli kokeilemalla varmaan kannattaa edetä: mikä asento tuottaa enemmän puklailua.

Meillä poika nyt 5kk, ja makuulla imetän aina kotona ja mahdollisuuksien mukaan kylässä. Vain kaupungilla tms. istualtaan. Tosin tässä on se huono homma, että kun vauva tottuu syömään niin että äiti makaa, niin sitten ei aina meinaa rauhottua syömään, kun asento on toinen.

Meillä pulauttelua on vähentänyt myös se, että annan vauvan imeä ensin vajaan minuutin ja sen jälkeen annan suihkuavan maidon suihkuta ylimääräiseen harsoon ja sitten jatkan imetystä. Näin ainakaan meidän vauva ei ole enää joutunut hotkimaan maitoa ja pulauttelu on vähentynyt huomattavasti...

Meillä pulauttelua on vähentänyt myös se, että annan vauvan imeä ensin vajaan minuutin ja sen jälkeen annan suihkuavan maidon suihkuta ylimääräiseen harsoon ja sitten jatkan imetystä. Näin ainakaan meidän vauva ei ole enää joutunut hotkimaan maitoa ja pulauttelu on vähentynyt huomattavasti...

Yhteistyössä