sihtikurkkulapsi ja päivähoidossa ruokailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohtija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohtija

Vieras
Olen täällä miettinyt, että mitenköhän pojan ruokailu onnistuu kun hoitoon olis mentävä tuossa kohtapuoliin...

Ongelmana on siis sihtikurkku elikkä mikään "kökköruoka" ei mene alas. Poika on todella herkkä tämän suhteen, jopa leivän murut saavat aikaan oksennuksen. Hän syö ainoastaan niitä 5-6 kuukauden ikäisille tarkoitettuja soseita, karkeammat ei mene.

Nyt on siis piakkoin aika mennä päivähoitoon ja mietinkin, että saako hän hoidosta ruoan vai onko minun vietävä hänelle omat ruoat sinne. Äidinmaidonkorvikkeethan on alle 1 vuotiaille vietävä... Siis poika täyttää 1 vuotta ennen kun hoito alkaa. Periaatteessahan 1 vuotias lapsi syö samaa ruokaa kun muutkin.

Osaako joku kertoa tarvitaanko joku lääkärinlausunto asiasta vai saako soseutettua ruokaa ylipäätään? Meidän kunnassa päivähoitoon (koulunyhteydessä olevaan ryhmikseen) tulee ruoka keskuskeittiöltä eli on samaa ruokaa kun koulun puolella ja sairaalassa ja vanhainkodilla jne. Ajattelin, että kyllähän vanhainkodillakin tarvitaan soseutettua ruokaa?!
 
Kannattaisko tsekata lapsen kurkkuun ettei oo esim. ylisuuret kitarisat? Jos ei ole anatomista ongelmaa, alat vaan tarjota karkeampaa ruokaa. Ei kai sinne kouluun sitte tarvi lääkärinlausuntoa, että letkuruokinnalla mennään kun en viittinyt lastani opettaa karkeampaan ruokaan.
 
Vuosia päiväkodissa työskennelleenä voin sanoa että ehkä 1/20 hienokurkkuisesta lapsesta on potenut oikeasti jotain rakenteellista vikaa ja muut on "parantuneet" kummasti kun ei oo oma vanhempi hösäämässä vieressä. Lääkäri kurkkaa kurkkuun ja toteaa jos siellä jotain poikkeavaa on tai jatkotutkimuksia vaaditaan.
 
Joo kiitti taas, kysehän toki on siitä että en ole viitsinyt tarjota karkeaa ruokaa (nimim. huoh)! Tarkoitus on tosiaan puhua asiasta ensikerralla neuvolassa, haluan toki, että kurkku tutkitaan en todellakaan ole iloinen siitä että jokaikinen päivä joka ainoan ruokailun yhteydessä luuttuan oksennusta lattialta.

Tarjoan toki pojalle karkeaa ruokaa ja olisin äärettömän onnellinen jos se joskus edes pysyisi sisällä! Voihan olla että äidin läsnäolo tekee pojasta oksentelevan ja olen vaan hysteerinen kun minusta on outoa että vielä 10 kuukauden ikäinen oksentaa leivänmuruista lähtien kaiken rakeisen ruoan. Ompahan sitten ainakin tämän lapsen etu että pääsee hoitoon ja saa alkaa syömään oikeaa ruokaa kun ei ole äiti paapomassa. -Se lohduttikin tässä jaakobin painissa jota käyn kun joudun työhön palaamaan...

Taidan tosiaan ottaa yhteyttä sinne hotopaikkaan ennemmin kun kyselen täällä tyhmiä!
 
kiitti vaan kun haukuit kaikki jotka yritti auttaa : / Ei kannata tuolla asenteella tulla täältä kyselemään meiltä tyhmiltä... Toivottavasti pönkitti itsetuntoasi meidän mollaaminen : (
 
Noissa vastauksissa oli tasan yksi neuvo ja se oli että kysy päiväkodista, ja sen tosiaan aion tehdä! Mitä muuta neuvoa noissa oli? Alat vaan antaa sitä karkeaa ruokaa ettei tartte letkuruokinnassa kouluun mennä ja tieto siitä että ani harvalla on vikaa, paitsi siinä että äiti on vieressä hösäämässä. -Kiitos näistä neuvoista ei ollut tosiaan tarkoitus ketään loukata, mutta kun oikeasti kysyin että tietääkö joku saako soseutettua ruokaa päivähoitoon jos lapsi ei voi niellä palsia ja tähän kysymykseeni ei vastausta kyllä tullut tai sitten en osaa lukea:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Siis neuvoa?:
Noissa vastauksissa oli tasan yksi neuvo ja se oli että kysy päiväkodista, ja sen tosiaan aion tehdä! Mitä muuta neuvoa noissa oli? Alat vaan antaa sitä karkeaa ruokaa ettei tartte letkuruokinnassa kouluun mennä ja tieto siitä että ani harvalla on vikaa, paitsi siinä että äiti on vieressä hösäämässä. -Kiitos näistä neuvoista ei ollut tosiaan tarkoitus ketään loukata, mutta kun oikeasti kysyin että tietääkö joku saako soseutettua ruokaa päivähoitoon jos lapsi ei voi niellä palsia ja tähän kysymykseeni ei vastausta kyllä tullut tai sitten en osaa lukea:

Kyl luulis että saa ainakin alkuun kun muutenkin uusi tilanne. Ei ne sentään nälässä pidä lapsia. Eli kerro tosiaan tilanne sinne päiväkotiin ja näytä se kurkku lääkärille. Muiden lasten esimerkki on aika vahva opettaja ruoka-asioissakin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vuosia päiväkodissa työskennelleenä voin sanoa että ehkä 1/20 hienokurkkuisesta lapsesta on potenut oikeasti jotain rakenteellista vikaa ja muut on "parantuneet" kummasti kun ei oo oma vanhempi hösäämässä vieressä. Lääkäri kurkkaa kurkkuun ja toteaa jos siellä jotain poikkeavaa on tai jatkotutkimuksia vaaditaan.

näinhän se menee! :D
 
Kyllä minä ainakin ihmettelen millä jotkut lapset elävät kun eivät hoidossa syö oikeastaan mitään ja pakaottaa ei saa. Syövät tietenkin kotona jotain määrättyä mieliruokaa....
 
Alkuperäinen kirjoittaja hoitaja:
Kyllä minä ainakin ihmettelen millä jotkut lapset elävät kun eivät hoidossa syö oikeastaan mitään ja pakaottaa ei saa. Syövät tietenkin kotona jotain määrättyä mieliruokaa....

Meillä ei muuta ruokaa tehdäkään, kuin lemppariruokia. B)
 
Alkuperäinen kirjoittaja hoitaja:
Kyllä minä ainakin ihmettelen millä jotkut lapset elävät kun eivät hoidossa syö oikeastaan mitään ja pakaottaa ei saa. Syövät tietenkin kotona jotain määrättyä mieliruokaa....

Silläpä ne elää että kotona saa mitä haluaa.
 
Kyllä hoidossa soseutetaan ruoka jos niin tarvitaan. Kyllähän siellä voi olla lapsia, joilla ei ole vielä hampaita. Oman lapseni ruoka soseutettiin, kun hän oli alle vuosikas hoidossa.

Mutta ap ottaa herneen nenästä pois. Lapset voivat juoksuttaa äitiään eri tavalla kuin vieraampia hoitajia. On ihan normaalia, että kotona ja hoidossa käyttäytyy eri tavoin. Lisäksi on sitä esimerkkiä vieressä...
 
Kyllä vuosien kokemuksella en ole sellaiseen sihtikurkkuun törmännyt, jolle ei vuoden iässä kelpais karkeampi ruoka ;-D harjoittele sitkeästi ja pistä alussa siihen 5-6 kk soseeseen aivan minimaalisen kokoisia sattumia ja suurenna sattumien kokoa pikkuhiljaa. Myös aistiyliherkkyys saattaa aiheuttaa sitä, että karkea ruoka oksettaa. Mutta harvemmin on kyse muusta kuin siitä, että lapsi haluaa saada sitä sileää ruokaa, koska on siihen vain niin tottunut :)
 
Kiitti! Kyllä se herne on sieltä jo tippunut, otti vaan "vähän" päähän päivällä kun kirjoittelin, olin näet juur taas siivonnut niitä ykiä lattialta...

Kyllä sitä tässä sitkeästi yritetään karkeuttaa tuota ruokaa, nyt ajattelin jo että jos koittais jauhelihaa niin ettei juuri soseeksi vetäis. -Tähän saakka oon senkin sauvasekoittimella vetänyt. Ja kyllähän hän varmaan oppii sitten tehokkaasti pureskelemaan kun saa riittävästi hampaita... -Että se hyöty tästäkin vaivasta?!

Sorry vielä kaikille, ei oo mun tapa ilkeillä tollain...
 
Ottaa ihan oikeasti hermoon se, että lapsi ei syö tai että hän nirsoilee. Itse omaan lapsen, joka tekee molempia. Tosi kurjaa kun neuvolan käyrät menevät alaspäin kuin lehmän häntä, mutta lapsi ei syö! Ja jos joku vielä kerrankin sanoo mulle, että annat olla sitten syömättä niin.... Minkäs teet? Tyttö on 3v. ja painaa 11 kiloa :'( Mutta onneksi on terve ja kaikki mahdollinen tutkittu miksi lapsi ei syö :/
 
Mun kuopus meni hoitoon 1v3kk iässä ja oli myös sihtikurkku.Tämän ilmoitin hoitoa varten täytettävässä lapussa ja hoitoon tilasivat keskuskeittiöltä pojalle "vauvaruoan" eli sai sileänä soseena ruokansa,samoin aamupuuron hoitajat pistivät sauvasekoittimella hienoksi.Nyt on ikää 1v 11kk ja menee jo karkeampikin ruoka hyvin.
 
Onko teillä ollut korvatulehduksia? Tutun sihtikurkku alkoi syödä, kun oli saanut reilusti tujumman kuurin korvatulehdukseen. Ilmeisesti ne bakteerit oli elelly nielussa ja tehny karkean ruuan syömisestä epämiellyttävää.
Heillä oli siis ollut korvatulehduskierre ja samalla kun se loppui tuohon lääkitykseen, alkoi lapsi syödä.
 
Alle 1-vuotiaat saavat meidän kunnassa soseutettuna ruuan.

Kannattaa muutenkin tarkkailla päivähoidon ruokailutilanteita, jos olet niistä huolissasi lapsesi kohdalla. Eli menet tutustumaan erityisesti lounasaikana. Joihinkin päiväkoteihin kun on pesiytynyt niitä ruualla simputtajia. Lapsia seisotetaan ruuan ääressä, pakkosyötetään jne.
Monissa on toki se fiksu käytäntö, että ruokaa maistetaan ja jos ei maistu ei sitä kukaan pakota fyysisesti tai psyykkisesti uhkailemalla syömään.
 

Yhteistyössä