Sertralin ja raskaus?

Mulla sama lääke ahdistuneisuushäiriöön, koko raskauden meni ja menee vieläkin. Lääkäri sanoi et jos imettää niin vauvalle ei tule vieroitusoireita mut muuten VOI EHKÄ tulla (ei välttis siltikään). Mä en voi imettää ja siltikään ei onneks tullut mitää vieroitusoireita. Oli loppuraskaudes vielä opamoxikin käytössä. Niin ja samat annostukset on ku sullakin. =)

Mä sain tänään reseptin ahdistukseen setralin teva lääkettä ja mietin tässä et nyt olemme avon kanssa yrittäneet lasta pian 9kk:tta. Lääkärillä oli kiire ruokatauolle joten mulla jäi mm se asia kysymättä että voiko tuota lääkettä syödä jos yrittää raskautua. Onko teillä kokemuksia? Tuo ahistus on niin monen asian summa (vauvautuminen on yksi osa).

Mulla on ollut jokaisessa raskaudessa alusta alkaen mielialalääkitys Seroxat/Optipar, jota vähennettiin loppuraskautta kohden ja ihan ilman olin lopussa jonkin aikaa ettei tulisi vieroitusoireita vauvalle. Ilman lääkitystä en olisi missään nimessä pärjännyt. Tällä kertaa Optipar päätettiin vaihtaa tuohon "turvallisempaan" Sertraliniin 50 mg/vrk, mutta äitiyspoliklinikan gyne sanoi että voin palata entiseen jos näyttää ettei Sertralin jostain syystä sovi. Nyt olenkin sitten koekaniinina että mitenkä tämän mulle uuden lääkkeen kanssa käy ja epäilen vähän ettei tämä taida oikein käydä.

Onko tuo Sertralin teva sitten eri lääke?

Mielestäni voit huoletta yrittää raskautua lääkityksestä huolimatta ja mietitte sitten jatkoa jos raskaaksi tulet.

Mä mietin kans samaa ku pari vuotta sitten söin sertraliniä itsekkin mutta tuota tevan lappusta luin niin siinä oli paljon mutkikkaampi oheistus. Täytyy koittaa alottaa :) jos kerta on tullut joku raskaaksi tuosta huolimatta :) Lopetan jos raskaudun.

Viime viikolla kävin psykiatrilla ja sanoi, että saa syödä n. 50 mg päivässä. Myös oxepam ja propral on sallittuken listassa. Edellisen lapsen aikana jo söin pientä määrää tuota lääkettä. Itseasiassa vaihdettiin tuohon kun raskautta yritettiin. Mulla paha sos.tilanteiden pelko.

Mä oon syöny tän raskauden ajan koko ajan (50-)100mg sertralinia. Diapam meni aluksi ja mirtatzapin nukkumiseen. Ne oli siiis vain kolmisen viikkoa mutta jjuuri alkuraskaudesta. sertralin ollan purettu nyt kun 2vk laskettuun aikaan.
Ja turvallinen hyvin siedetty lääke on. Vauvalle ei muita riskejä kuin vieroitusoireet mahdollisia synnyttyään.
Ja jos joutuu diapamia käyttämään enempi niin silloin suositellaan sitä oxepamia. Propralista mulle sanottiin ettei suositella raskaus aikana..
Mulla ahdistukseen ja stressiin nämä lääkkeet.

Yhteistyössä