Sepelvaltimoiden ohitusleikkaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja todella huolissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mun isälle tehtiin pallolaajennus 7 v sitten, eli lievempi versio kuin ohitus, oli lekuris 3 päivää leikkauksen jälkeen
muuten en osaa sua auttaa/ neuvoa
varmasti yksillöllistä toipuminen on.

Alkuperäinen kirjoittaja sohvii:
mun isälle tehtiin pallolaajennus 7 v sitten, eli lievempi versio kuin ohitus, oli lekuris 3 päivää leikkauksen jälkeen
muuten en osaa sua auttaa/ neuvoa
varmasti yksillöllistä toipuminen on.

Jostain luin että leikkaussairaalassa menisi 6-7vrk + lähisairaalassa vielä jatkuisi hoito...mutta kuinkahan kauan???

Isä ohitusleikattiin vasta. Meni ilman sydänkeuhkokonetta ja viisi ohitusta tehtiin. 1vrk teholla, 1vrk osaston valvontahuoneessa ja kahdeksantena päivänä kotiin. Isä 65v ja hyväkuntoinen, siksi pääsi kotiin.

Riippuu mistä roikkuu. Yks tuttu pääsi jo viikon päästä kotiin, viis ohitusta tehtiin. Toinen pääsi vasta kuukauden päästä ja kolmannella menikin sitten muutama kuukaus kun iski sairaalabakteeri eikä leikkaushaava parantunut lainkaan

Pallolaajennus ja ohitusleikkaus on kyllä aika kaukana toisistaan... ei edes mikään lievempi versio ohitusleikkauksesta. Mun miehelle on tehty pallolaajennus, joka on toimenpiteenä helpohko eikä vaadi mitään teho-hoitoja, päivä tai kaksi sairaalassa. Ohitusleikkaus on avoleikkaus eli rintakehä avataan. Suonia yhdistetään niin, että veri pääsee kulkemaan tukkeutuneen suonen ohi. Iso leikkaus, pitkä saikku.

Joo, komplisoitumattomat keissit, nuorehkot potilaat joilla hyvä kunto ja ei muita perussairauksia, usein kyllä toipuu nopeasti ja pääsee parissa viikossa kotiutumaan. Mutta olen hoitanut jos jonkun näköisiä komplikaatioita saaneita myös, osa kuukausikaupalla teholla.