Kohdunpoiston kokeneita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nipsukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin onko teille kokeiltu tuota Progrenia? Miks tähän ei voi vastata? Se on hyvin usein hoitona vaikeessa endossa.

Mulla ei oo kokeiltu mut mulla taustalla on muu ku endo.

Ok :) Se on nimenomaan hoitona endometrioosiin. Samaa lääkettä käytetään myös joskus IVF/ICSI hoidossa sammuttaan omaa hormoonitoimintaa nenäsumutteen sijaan.

Joo se on kyl ollu käytöss raskauden onnistumisessa meilläkin. Mut ku tehtii päätös kohdun poistoistosta tällä ei ollu sille kyl mitään merkitystä.

Saanko olla utelias ja kysyä, millä perusteella se sulta poistettiin? Ei tarvi vastata jos et haluu :) oon vaan utelias.

Alkuperäinen kirjoittaja Nipsukka:
Niin onko teille kokeiltu tuota Progrenia? Miks tähän ei voi vastata? Se on hyvin usein hoitona vaikeessa endossa.

Ei ole koskaan edes ehdotettu

Mä luulen, että sitä ehdotetaan vielä... ehkä. Huomattavasti helpompaa ku kohdunpoisto, kaikille osapuolille.

Ok :) Se on nimenomaan hoitona endometrioosiin. Samaa lääkettä käytetään myös joskus IVF/ICSI hoidossa sammuttaan omaa hormoonitoimintaa nenäsumutteen sijaan.

Kerro lisää mitä tiedät asiasta

Ai mistä ? :)

Alkuperäinen kirjoittaja Heavyfreak:
Alkuperäinen kirjoittaja Nipsukka:
Alkuperäinen kirjoittaja Heavyfreak:
Kyllähän se endo yleensä siihen radikaalileikkaukseen loppuu. Mä tiedän yhden naisen jolta on kaikki leikattu pois pahan endon takia. Myöhemmin sit selves että oli ollu adenomyoosi. Mutta sen tarkemmin en tiedä leikkauksesta.

Mulle on endon takia just kierukka vaihdettu, toivottavasti nyt helpottais, muuten on 6. skopia edessä.

Sulle isot :hug: ja kovasti jaksuja!

Koko kipulääke arsenaali jo käyty läpi ja viimeisimmässä kipukohtauksessa jouduttiin jo antamaan oxynormia, mikään ei juuri tuohon kipuun auta ja tuokin vei vain terävimmän kärjen pois....

Tämä oli menny kokonaan ohi..

Mulla on kans testattu kaikki mahdolliset kipulääkkeet, viimeks laittoivat ison annoksen Litalginia, Tramalia oisivat laittaneet mutta sitä mä en kestä ollenkaan.. Ei siihen kipuun mikään tahdo auttaa, mulla on nyt käytössä Burana 800mg+Panadol 1 g -yhdistelmä, se auttaa vähän.

Tramalia munkaan nuppi ei kestänyt.Panadol, panacod, ibuprofeiini maximi annoksilla testattu.Jonkinlainen vaste tuli aikoinaan yhdistelmällä voltaren+norflex, mutta eipä siitäkään enää viimeisimissä kipukohtauksissa ole ollut hyötyä.Oxynormia jouduin ottamaan 5ml:aa 3:sti päivässä, ja siitäkin vain pieni helpotus...

Tosta mitä aikasemmin kirjotit varmaan tarkotin

Tosta mitä aikasemmin kirjotit varmaan tarkotin

Mä tiedän vaikka mitä lapsettomuushoidoista ja naistentautien hoidosta, että jos ihan himpun tarkentasit, mitä haluut tietää :D

Välillä tuntuu, että nämä lääkitys asiat on lääkäri kohtaisia.Yksi ehdottaa yhtä ja toinen toista.Yksi ehdottaa kohdunpoistoa, toinen munasarjojen, yksi on sitä mieltä, että katsellan tuleeko vielä kipukohtaus ja mietitään sitten...Mitään yhtä selkeetä hoitolinjaa ei varmasti ole.Kohdunpoisto lähetteeellä olen menossa, mutta en ole yhtään vakuuttunut, että taas toisessa sairaalassa lääkäri on samaa mieltä....

Voi helvada, millaisia hankaluuksia tuo endo on teille aiheuttanut 8(
Itsekin siitä kärsin, se on ollut kivulias ja vaikeuttanut elämää monilla tavoin, mm. raskaaksituloa (lasta yritettiin vuosia hoidoilla ja ilman). Sitä on hoidettu mm. toisen operaation yhteydessä polttamalla pesäkkeitä ympäri sisuksia (rakon pinnalta, suolen mutkasta, jne.). Paskamainen kumppani, kerrassaan.
Nyt melkein 2 vuotta toisen synnytyksen jälkeen endo on alkanut oireilla niin voimakkaasti, että olen varannut ajan gynekologille, jotta asiaa selviteltäisiin ja funtsittaisiin hoitoja.
Vaihtoehdot on kai: kipulääkitys (pärjään moniin verrattuna miedoilla tropeilla eli ihan käsikauppalääkkeillä), e-pillerit tai hormonikierukka (mutta hormoniehkäisy ei sovi mulle), laparoskopia tai kohdunpoisto. Vai onko jotain muuta vielä?

Yhteistyössä