Kysymyksiä laparoskopiasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "lapa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"lapa"

Vieras
Tuommoiseen toimenpiteeseen olen luultavasti joutumassa, tai pääsemässä, tässä kevään aikana, ja olisi mukava kuulla jos jollakin olisi kertoa kokemuksia leikkauksesta :)
Varmasti myös lääkäri kertoo toimeenpiteestä, mutta jos tieto leikkauksen läpikäyneiltä hiukan lievittäisi jännitystä..

Kauanko leikkauksen jälkeen pitää olla sairaalassa? Jos siis kaikki menee hyvin.
Toipuuko kuinka nopsaan?
Milloin voi yrittää raskautta leikkauksen jälkeen?

Laparoskopia ei ole oikeastaan leikkaus, vaan tähystystoimenpide, joka tehdään vatsonteloon. Yleensä laparoskopiat ovat päiväkirurgisia toimenpiteitä, mutta jos joudutaan tekemään paljon toimenpiteitä, niin voi joutua olemaan sairaalassa yön yli-pari päivää. Sairaslomaa saa muutaman päivän-muutaman viikon, riippuen ihan siitä mitä on tehty. Et kerro tarkemmin, minkäasian vuoksi sinulle tehdään toimnepide, niin on aika vaikea kertoa tarkemmin...Lapsroskopia voidaan nimittäin tehdä niin monesta syystä: tutkimustarkoituksessa, sappirakon-umpparin-jopa kohdunpoiston vuoksi, endometrioosin polttamisen vuoksi jne...

Laparoskopia ei ole oikeastaan leikkaus, vaan tähystystoimenpide, joka tehdään vatsonteloon. Yleensä laparoskopiat ovat päiväkirurgisia toimenpiteitä, mutta jos joudutaan tekemään paljon toimenpiteitä, niin voi joutua olemaan sairaalassa yön yli-pari päivää. Sairaslomaa saa muutaman päivän-muutaman viikon, riippuen ihan siitä mitä on tehty. Et kerro tarkemmin, minkäasian vuoksi sinulle tehdään toimnepide, niin on aika vaikea kertoa tarkemmin...Lapsroskopia voidaan nimittäin tehdä niin monesta syystä: tutkimustarkoituksessa, sappirakon-umpparin-jopa kohdunpoiston vuoksi, endometrioosin polttamisen vuoksi jne...

Endon takia olisi luvassa tuo operaatio.

no mulla poistettiin sappirakko laparoskopiassa, kotiuduin saman päivänä, parina kolmena päivänä oli vatsa kipeä, liitty lähinnnä siihen että suoli oli leikkauksesta 'säikähtäny ' ja täynnä ilmaa, käveleskelmällä yms vatsa alko taas vetämään.
mutta sulle vissin tehdän ns diagnostinen laparoskopia lapsettomuuden vuoksi? siinä varmaan toipuminen riippuu siitäkin että mitä siellä tehdään tai todetaan. jos siellä on endometrioosi mitä laajasti siivotaan niin kai se voi olla kipeämpi

Oisko näistä apua?

http://metku.net/~pesu/tekstit/tutkimukset.php

http://www.endometrioosiyhdistys.fi/index.php?section=23

http://www.hus.fi/default.asp?path=1;46;616;617;618;1319;7071&text=1

Mulle tehty pari kertaa endon vuoksi.
Aamulla menin, toimenpide tehtiin ja pääsin sitten kotiin. Olin todella kipeä
sen jälkeen varmaan viikon verran. Eikä saanut nostella mitään painavia, joten lapsenhoitaja kannattaa varata ainakin pariksi päiväksi kotiin...

Mulle tehty pari kertaa endon vuoksi.
Aamulla menin, toimenpide tehtiin ja pääsin sitten kotiin. Olin todella kipeä
sen jälkeen varmaan viikon verran. Eikä saanut nostella mitään painavia, joten lapsenhoitaja kannattaa varata ainakin pariksi päiväksi kotiin...

No mies saa luvan hoitaa lasta sen aikaa kun toivun =)
Yritittekö te raskautta operaation jälkeen? Jos, niin onnistuiko ja kuinka äkkiä?

Mulle tehtiin tuo operaatio 3 vuotta sitten. Olin jo ennen sitä riutunut kipujeni kanssa alipainoiseksi ja endoa putsailtiin paljon. Olin todella kipeä pari päivää... Kaikkia ei kuitenkaan saatu pois(vaatii tomian).
Lasta ei kuulunut ja käytiin IVF-hoitoja. Tuloksena vain km tai ei mitään. Sitten onni potkaisi hoitotauolla. Pieni luomuvaavi on nyt sylissä. =)

Yhteistyössä