Selkärankareumaa sairastavat !

  • Viestiketjun aloittaja Jöröjukka
  • Ensimmäinen viesti
Jöröjukka
Itse sain diagnoosin n. puoli vuotta sitten. Vieläköhän uskaltais yrittää perheenlisäystä ? Tiedän että jokaisella tauti erilainen, mutta arveluttaa jos se pahenee raskausaikana. En voisi syödä kuin Panadolia kipuun raskausaikana. Onko sinulla kokemusta raskaanaolosta, kun jo tiesit sairaudestasi ?
 
typy
Minulla ei ole kokemusta selkärankareumasta, mutta kylläkin nivelreumasta. Sairastuin 8 vuotta sitten ja nyt olen 3v ja 1v lasten äiti. Tauti "parani" aika pian sen jälkeen ku tulin raskaaksi ja sain jättää lääkityksen pois eikä oireita ollut koko raskausaikan ollenkaan. Tosin n.kk synnytysten jälkeen tauti alkoi oireilla voimakkaasti. En tiedä käyttäytyykö selkärankareuma erilailla raskauden aikana, mutta kannattaa ottaa asia puheeksi lääkärin kanssa.
 
hanna016
Aivan kuin minun ajatuksia vuosi sitten.... Mulla todettiin selkärankareuma 3 vuotta sitten; olin 7 kk tosi huonossa kunnossa, välillä konttailin ja särkylääkkeet meinas tehä vatsahaavan; sen jälkeen tauti ollut tosi rauhallinen. Nyt olen raskaana, tosin vasta rv 10, mutta ainakaan tähän mennessä ei selkä ole kipuillut. Tilanne voi olla toinen kun kohtu alkaa kasvamaan.... :eek: :eek:
 
Jöröjukka
Onnea Hanna odotukseen ! :flower:

Niinhän ne toiset sanovat, että saattaa olla välillä pitkiäkin aikoja oireettomana, toivottavasti ainakin sun raskausaika olis sellanen.
 
hanna016
Hei,
Päivitystä olosta.... Nyt 26 viikkoa takana; ei isompia ongelmia selän kanssa; pitkien työpäivien jälkeen ihan normaalia kipuilua, mutta ei aamuyön särkyä tms. joka tähän reumaan liittyy.
Tietysti nämä jutut henkilökohtaisia ja vielähän tässä on viikkoja jäljellä...
 
mulla on selkärankareuma.Ja nyt 3 lasta .Tosin diagnoosia ei ollu vielä kun toisen lapsen syntymän jälkeen , mutta oli mulla reuma jo tuolloin.Raskasuaikana mulla oli toosi hyvä vointi siis mahtava, synnytyksen jälkeen tilanne romahti (kaikkien 3 synnytyksen) ja oli sellainen n.puolisen vuotta ei koko ajan kauheen kipee mutta aina välillä.Raskausaikana ei kipulääkkeitä tarvittu ja imetyksen takia käytin panadolia ja sitten jäägeeliä ja kipulääkkeitä geelinä.
Lapset on 8/99 3/01 ja 11/04
 
helpotus
mulla kuvista katottu et ois muutoksia jotka viittaa selkärankareumaan (pitäis viel todeta)
mut mulla kivut paheni raskaus aikana tosi paljon ja väkisin raahauduin tohtorille ja kirjotti semmosta lääkettä ku panacod. on kolmio lääke, mut turvallinen sikiölle. ja pakko niitä oli vetää et pystyi elämään suht normaalisti.
et jos kivut pahenee raskaus aikana niin ainakin jotain helpotusta voi saada.
onnea loppu raskauteen ja myös lasta suunnitteleville =)
 
Janina76
Heips!

Olen ajatellut monesti, että olisi kivaa vaihtaa ajatuksia ja kokemuksia toisten "kohtalo"-tovereiden kanssa. Nyt vasta sain aikaiseksi ekaa kertaa etsiä teitä :)

Mulla todettiin selkärankareuma -99. Oireina on ollut aamuselkäkipua ja SI-nivelissä tulehdusta ja kipua, joka on on haitannut liikkumista aika laillakin. Syksyllä -03 tulin raskaaksi ja hups kaikki vaivat katosivat. Lapsi syntyi kesällä -04 ja vielä tähänkin päivään mennessä olen saanut aika rauhassa olla kivuilta. Ainoastaan aamuselkäkipuilua on ollut. *koputtaa puuta*

Janina
 
Jöröjukka
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.09.2005 klo 08:06 hanna016 kirjoitti:
Hei,
Päivitystä olosta.... Nyt 26 viikkoa takana; ei isompia ongelmia selän kanssa; pitkien työpäivien jälkeen ihan normaalia kipuilua, mutta ei aamuyön särkyä tms. joka tähän reumaan liittyy.
Tietysti nämä jutut henkilökohtaisia ja vielähän tässä on viikkoja jäljellä...
Mitäs nyt Hanna kuuluu ??!!
 
palleero
Jörö jukka!

Miten sua tutkittiin, eli mitkä tutkimukset paljasti sulle diagnoosin? Mulla on nyt epäily ja tutkinta käynnissä. Tuntuu vaan et kirjallista tietoa saa, mut haluaisin kuulla myös ns. epävirallista tietoa taudista. Jos viitsit niin kirjoittele kokemuksistasi..
 
Jöröjukka
Mulla sairaus paljastui vasta magneettikuvista. Sieltä löytyi selvää tulehdusta SI-nivelten lähettyviltä. Ja kaikki muutkin viat siinä näkyi hyvästi. Takana monta vuotta kipuja. Eipä enää kukaan sano, että tee sitä ja tätä, ja kyllä se kipu siitä häviää. Mutta ilman lääkkeitä se tulehdus ei sieltä minnekään häviä. Kaikki kun eivät näytä sitä ymmärtävän, että nuorikin ihminen voi oikeesti olla selästä kipeä. Mulla ei verikokeissa ole ollut lainkaan muutoksia, eli hb on ollut koko ajan normaali, ja tulehdusarvotkin hyvät.
 
Mulla on todettu selkärankareuma. Rtg-kuvissa ei näkynyt muutoksia mutta kun mulla on ollut iriittejä 5 kertaa ja reumatekijä löytyy ja suvussa reumaa nin sitten sain tällaisen diagnoosin. Lääkityksenä on salatsopyriini 3+2 päivässä ja sillä pysyy oireet poissa. Itselläni eniten kipua oli jalkaterissä ja ristiselässä. Niin ja lääkkeet aiheutti vauvalle yliherkkyysreaktion äidinmaidosta, jolloin lopetin lääkkeet imetyksen ajaksi.
 
palleero
piija!

Koska sulla todettiin selkärankareuma. Mulla on erittäin vahva epäily, vielä osa testeistä puuttuu. 2löydettiinkö" tauti sulta kuinka nopeaan vai kärsitkö pitkään oireista?
 

Yhteistyössä