Selittäkääs mulle.. (teineistä/koulusta yms)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja keppälerttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

keppälerttu

Tunnettu jäsen
02.08.2005
18 153
53
48
Kuka on suuressa viisaudessaan päättänyt, et murrosikäisten (eli yläasteikäisten) kaikissa ongelmissaan ja "typeryydessään" pitää just pahimmalla ajalla mitä elämässä on, käydä just se tärkein ja suuntaa antavin aika koulussa??

|O

Mitäköhän järkeä siinä on?

mä olen miettinyt samaa...
tosin mä luin onneksi näköjään kolmen mieluisen ammatin joukosta ammatin mitä haluan tehdä...
veli taas haahuilee koulusta kouluun eikä oikein tiedä mitä haluis..
siskolla on taas ollu ala-asteelta asti selvät sävelet...

Alkuperäinen kirjoittaja parsakaalenpalanen:
No mitäs ne tekis jos eivät koulua kävis? Eiköhän se koulu ole aika tärkeä asia nuorten elämässä ja suuntaa antava!

en nyt ihan sitä tarkoittanut..

vaan sitä, et kun se koulu ON tärkeä, ja sen perusteella (peruskoulu) pääsee opiskelemaan ja se näyttää tien eteenpäin, ja sit tuon ikäinen (ainakin tuo oma) on vaiheessa jossa koulu on se vähiten kiinnostava asia elämässä.

(ja juu, vielä vuos sitten se tajus et koulu on tärkeä ja hyvät numerot pitää saada, mut eipä ymmärrä enää :headwall: )

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Tarkoitat varmaan siis, että miksi se hankalin vaihe murrosiässä tulee juuri, kun koulu olisi niin tärkeä asia tulevaisuuden takia?

juu, sama asia, mut mä näen sen vaan toisinpäin, murrosikä on ollut ennen koulutus järjestelmää, joten.. :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
Tarkoitat varmaan siis, että miksi se hankalin vaihe murrosiässä tulee juuri, kun koulu olisi niin tärkeä asia tulevaisuuden takia?

juu, sama asia, mut mä näen sen vaan toisinpäin, murrosikä on ollut ennen koulutus järjestelmää, joten.. :kieh:

Ai käänsit sen vielä noin. Joo, ymmärrän mitä tarkoitat. Mitä sitten ajattelit, että nuori tekisi ne kenties monetkin hankalat vuodet, jos murrosikä ottaa koville? =)

Ai käänsit sen vielä noin. Joo, ymmärrän mitä tarkoitat. Mitä sitten ajattelit, että nuori tekisi ne kenties monetkin hankalat vuodet, jos murrosikä ottaa koville? =)

tottakai sitä koulua voi silloinkin (tai siis pitää ) käydä, mut miks just se aika on se tärkein..periaatteessa lapsi on voinut 7v olla 10 oppilas koulussa, ja kahden viimeisen vuoden aikana sen numerot laskee (vaikkei älykkyys laskekkaan) sellaisiksi ettei pääsekkään jatko-opiskelemaan :whistle:

Se kuuluu joillakin tuohon ikävaiheeseen.Meillä se alkoi pojalla 13vuotiaana ja sitä kesti ysiluokan jouluun saakka.Olin jo lähes epätoivoinen...meillä oli paljon lintsausta ja tyttöystävä oli se kaikkein tärkein siinä vaiheessa, mutta yht´äkkiä tapahtui täyskäännös.Poika korvas poissaolonsa ja nosti numeronsa päättötodistukseensa ja nyt opiskelee ammattikoulussa ja viihtyy =)

Alkuperäinen kirjoittaja Pantteri:
Se kuuluu joillakin tuohon ikävaiheeseen.Meillä se alkoi pojalla 13vuotiaana ja siträ kesti ysiluokan jouluun saakka.Olin jo lähes epätoivoinen...meillä oli paljon lintsausta ja tyttöystävä oli se kaikkein tärkein siinä vaiheessa, mutta yht´´äkkiä taåahtui täyskäännös.Poika korvas poissaolonsa ja nosti numeronsa päättötodistukseensa ja nyt opiskelee ammattikoulussa ja viihtyy =)

joo, kyllähän sitä voi opiskella peruskoulunkin uudestaan, ja nostaa numeroitaan, ja jossain vaiheessa (ainakin osa ) herää siihen et jotain tarttis tehdä..
Mä vaan kiukuttelen ku MÄ EN JAKSA tota pentua :snotty:
:kieh: ärsyttäväääääää |O

Se on ihan nuoresta itse kiinni mitä haluaa tehdä. Vaikka on vaikea murrosikä niin ei se tarkoita sitä, että järkensä on menettänyt, silloin vaan vanhemmat ovat hyvin tärkeässä asemassa potkaisemassa nuorta persuksille ja kannustamassa stemppaamaan, koska koulu ON OIKEASTI sen ikäisen tärkein asia!!!!!!

nyt minäkin hoksasin mitä tarkoitit! :)

On se kyllä aikamoista, että just siinä iässä pitäs yhtäkkiä tietää miksi sitä tulee, kun ei tiedä mistään muutenkaan mitään ja on ihan hukassa.
Moni alkaakin ajelehtimaan ja syrjäytyy, kun ei uskalla jatkaa peruskoulun jälkeen minnekään... jotkut heittäytyvät raskaaksi koska haluavat hetken olla rauhassa (eivät raukat ymmärrä mihin ryhtyvät), loput menevät vääriin kouluihin aikaa tappamaan.
Ratkaisua en tiedä.

Itse syrjäydyin heti ysiluokan jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja Pantteri:
Se kuuluu joillakin tuohon ikävaiheeseen.Meillä se alkoi pojalla 13vuotiaana ja siträ kesti ysiluokan jouluun saakka.Olin jo lähes epätoivoinen...meillä oli paljon lintsausta ja tyttöystävä oli se kaikkein tärkein siinä vaiheessa, mutta yht´´äkkiä taåahtui täyskäännös.Poika korvas poissaolonsa ja nosti numeronsa päättötodistukseensa ja nyt opiskelee ammattikoulussa ja viihtyy =)

joo, kyllähän sitä voi opiskella peruskoulunkin uudestaan, ja nostaa numeroitaan, ja jossain vaiheessa (ainakin osa ) herää siihen et jotain tarttis tehdä..
Mä vaan kiukuttelen ku MÄ EN JAKSA tota pentua :snotty:
:kieh: ärsyttäväääääää |O

:hug: mä tiedän tuon tunteen...ihan samoja fiiliksiä kävin läpi ja ajattelin ettei poika ikinä järkiinny, mutta uskon että se teilläkin vielä ajan kanssa kääntyy parempaan suuntaan.Se ei nyt ehkä paljon lohduta, mutta usko ja luota siihen että vielä se muuttuu ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Se on ihan nuoresta itse kiinni mitä haluaa tehdä. Vaikka on vaikea murrosikä niin ei se tarkoita sitä, että järkensä on menettänyt, silloin vaan vanhemmat ovat hyvin tärkeässä asemassa potkaisemassa nuorta persuksille ja kannustamassa stemppaamaan, koska koulu ON OIKEASTI sen ikäisen tärkein asia!!!!!!

mut onko se oikeasti siitä nuoresta kiinni?
murrosikä kun sotkee sen lapsen kuitenkin, niin eihän se silloin ole siitä itsestään kiinni ;)
samanlainen hormonimyräkkä ku raskaanaolevalla tai pms vaivoista kärsivällä, onkos ne sit hyvät ajat tehdä elämän tärkeitä päätöksiä??I think not :/

murrosikä kun sotkee sen lapsen kuitenkin, niin eihän se silloin ole siitä itsestään kiinni ;)
samanlainen hormonimyräkkä ku raskaanaolevalla tai pms vaivoista kärsivällä, onkos ne sit hyvät ajat tehdä elämän tärkeitä päätöksiä??I think not :/

Ei nuoren tarvitse itse mitään päättää. Sinä olet huoltaja ja jos toinen on epävarma niin tarvitsee potkua persiille ja tönäisyn oikeaan suuntaan. Kyllä meillä ainakin vanhemmat antoivat selkeät säännöt joiden mukaan elettiin myös murrosikäisenä. Koulutusvaihtoehdoissa oli ammattikoulu tai lukio, joten ei kovin monimutkaiset vaihtoehdot.

tottakai sitä koulua voi silloinkin (tai siis pitää ) käydä, mut miks just se aika on se tärkein..periaatteessa lapsi on voinut 7v olla 10 oppilas koulussa, ja kahden viimeisen vuoden aikana sen numerot laskee (vaikkei älykkyys laskekkaan) sellaisiksi ettei pääsekkään jatko-opiskelemaan :whistle:

Nyt minäkin pääsin kärryille siitä, mitä tarkoitat =)

Jos peruskoulu loppus kun nuori täyttää 20v, vois olla jo vähän enemmän jotain hajua jatkosta.
Jotta peruskoulu venyis sinne asti, se ois ihan helppoa lomia lisäämällä ja tahtia hiljentämällä.

Ei ne onneksi kaikki niin sekoa etteivät koulua kunnolla käy... Meillä oli pojalla melko helppo murrosikä muutenkin, mutta tyttö on aika tapaus! Pahemmaksi varmaan menee vielä, mutta koulua kumpikaan ei missään välissä ole laiminlyönyt, vaan numerot pysyneet hyvinä, eikä ole pinnausta tms.

Mutta heille on teroitettu koulun käynnin tärkeyttä, painotettu että nyt "päätetään loppuelämästä" ja heillä on myös sukulais-nuorissa esimerkkejä siitä miten käy kun kouluaan ei kunnialla hoida. Osaltaan vamaan sekin auttaa jaksamaan sitä -ei niin kivaa opiskelua-.

Kyllä, yläaste ikäinen pitäisi ruotuun kotona saada, eikä päästää, juuri hankalassa murrosiässä, hunnigolle. Helppo on mennä alaspäin, ylös kipuaminen onkin sitten jo vaikeampaa....

Alkuperäinen kirjoittaja huomenta:
Jos peruskoulu loppus kun nuori täyttää 20v, vois olla jo vähän enemmän jotain hajua jatkosta.
Jotta peruskoulu venyis sinne asti, se ois ihan helppoa lomia lisäämällä ja tahtia hiljentämällä.

Kyllä suurimmalla osalla nuorista murrosikä loppuu jo tuohon 16v. tai joillakin toki se voi vasta alkaa, mutta yleisesti. Meillä ainakin jo lukiossa kaikki oli suhteellisen rauhallisia. Voisi olla tosi turhauttavaa suurimmalle osalle nuorista vitkutella peruskoulussa siihen asti kunnes täyttää 20v. Peruskoulu on kuitenkin vasta se alku ja pieni alkusysäys opiskelun maailmassa.

Ei nuoren tarvitse itse mitään päättää. Sinä olet huoltaja ja jos toinen on epävarma niin tarvitsee potkua persiille ja tönäisyn oikeaan suuntaan. Kyllä meillä ainakin vanhemmat antoivat selkeät säännöt joiden mukaan elettiin myös murrosikäisenä. Koulutusvaihtoehdoissa oli ammattikoulu tai lukio, joten ei kovin monimutkaiset vaihtoehdot.

Totta, että vanhemmat voivat tönäistä oikeaan suuntaan, mutta kyllä meillä poika sai ihan itse päättää peruskoulun jälkeisen koulutusvaihtoehdon...emme sanoneet että ammattikoulu tai lukio, siinä annoimme vapaan päätäntävallan.Samoin oli itseni kohdalla aikoinaan.Sain, kuten sisarenikin, itse päättää mitä peruskoulun jälkeen =)

Onneksi voi vähän lykätä noita päätöksiä. Lukiossa voi kuluttaa kolme vuotta lisää miettien mihin ryhtyisi. Kymppiluokka on myös oiva vaihtoehto, jos ei ysiluokka sujunut. Siellä saa hieman lisäaikaa päättää jatkosta ja mahdollisuuden korottaa arvosanoja. Eiköhän siinä vaiheessa ala kiinnostaa se jatko-opiskelu, kun kaverit hyvää vauhtia opiskelee ammattiin tai ylioppilaiksi.

Se on totta, että vastuu on tuossa vaiheessa vanhemmalla. Se vastuu siirtyy sitten pikkuhiljaa nuorelle itselleen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei ne onneksi kaikki niin sekoa etteivät koulua kunnolla käy... Meillä oli pojalla melko helppo murrosikä muutenkin, mutta tyttö on aika tapaus! Pahemmaksi varmaan menee vielä, mutta koulua kumpikaan ei missään välissä ole laiminlyönyt, vaan numerot pysyneet hyvinä, eikä ole pinnausta tms.

Mutta heille on teroitettu koulun käynnin tärkeyttä, painotettu että nyt "päätetään loppuelämästä" ja heillä on myös sukulais-nuorissa esimerkkejä siitä miten käy kun kouluaan ei kunnialla hoida. Osaltaan vamaan sekin auttaa jaksamaan sitä -ei niin kivaa opiskelua-.

Kyllä, yläaste ikäinen pitäisi ruotuun kotona saada, eikä päästää, juuri hankalassa murrosiässä, hunnigolle. Helppo on mennä alaspäin, ylös kipuaminen onkin sitten jo vaikeampaa....

Ja moniko teini on tehnytkään itsemurhan, kun kotona on kova painostus että pärjätä pitää ja tietää jatkosta, ja samaa tolkutetaan muualtakin. Siinä on moni hormonihöyryistä herkkä teini kävellyt junan alle tai mennyt hirteen.
(tiedän 2 tapausta tässäkin kylässä).

Yhteistyössä