Selittämätön lapsettomuus ja inseminaatio

Hei, haluaisin kuulla mielipiteitänne siitä, kannattaako inseminaatiota edes kokeilla meidän tapauksessa, kun selvää syytä lapsettomuuteen ei ole todettu. Miehellä nopeasti liikkuneita simppoja vähän viitearvoja vähemmän, ja lääkäri sanoi, että ei pitäisi vaikuttaa... Meille suositeltiin hormonihoitoa ja inseminaatiota hoitomuodoksi. Jotenkin haluaisin toisen mielipiteen asiaan ja siksi kyselen myös teiltä kokemuksia...
 
liiva
Heips!Minä ainakin kokeilisin tätä hormonit+inssi..siinä kun voi saada paremmin täsmäämään munasolun irtoamisen ym. Meillä itsellä onnistui ensimmäisellä hormoni-inssillä kun miehellä "hitaita" simppoja ja itellä toki lievää irtoamishäiriötä.Ehdottomasti kokeilisin teidän tilanteessa.
 
jaa-a
Samankuuloisessa tilanteessa ollaan. Minä täysin toimiva, ja mieskin normaalin kirjoissa. Meillä yksi NEGAinssi takana puregon + pregnyl pistoksilla. (toinen niistä oli siis se mikä stimuloi munasarjoja, ja toinen se mikä irroitti).

Mietin jo silloin, että mitä järkeä on stimuloida toimiviksi todettuja munasarjoja. Meillä stimulaatio aiheutti odotetusti myös sen, että soluja kypsyikin kaksi kappaletta. Ja sitten kyseltiin, että ollaanko valmiita ottamaan kaksosriski :LOL: Ihan kuin siinä vaiheessa olisi varaa kieltäytyä....

Perusteluhan kunnallisella puolella on luonnollisesti se, että eivät voi ultrata naista joka päivä, ja että inssiin pitää varata aika. Käydään vielä yksi lääkkeellinen inssi julkisella, ja sen jälkeen otetaan konsultaatio yksityiseltä. Stimuloitu tai ei, tuntuu aika turhalta käydä inssejä kun saman asian voi hoitaa kotonakin paljon kivuttomammin. Mutta epätoivoissaan sitä ryhtyy mihin vain.

 
Meillä lähes samanlainen tilanne. Mies kunnossa, mulla ovulaatio häikkää jota nyt lääkkeiden avulla korjaillaan. Kaksi nega inssiä takana ja vika nyt edessä. Mulla itsellä ei uskoa tähänkään inssiin ole, mutta kannattaa yrittää. Kyllähän ne inssit kannattaa tehdä, jos tosiaan ei vikaa ole. Ettei suinpäin syöksytä rankempiin. Mulla on molempiin insseihin kypsynyt 2 munista. Molemmille puolille siis, eikä multa edes kysytty mitään että tehdäänkö. Enkä kyllä olisi pakittanut vaikka olisivat kysyneetkin. Taitaa olla siis aika yleistä tuo että irtoaa molemmilta puolilta.
 
Meillä samanlainen tilanne. Molemmat täysin kunnossa. Mitään vikaa ei ole. Suositeltiin kanssa inseminaatiota ja nyt takana on yksi epäonnistunut inssi. Popsin inssikierrossa clomeja, pistin Menopuria ja Pregnylin. Uutta inssiä lähden kokeilemaan kun taas siltä tuntuu.
Eli suosittelen kokeilemaan.
 
Mekin selittämättömiä ja tehtiin 3 inssiä. Ainakin julkisella puolella taitaa olla "sääntö" että ne pitää tehdä ennenkuin pääsee eteenpäin hoidoissa.
Nyt takana myös eka IVF ja hoidot jatkuu.. n. kuukauden päästä eka PAS luonnolliseen kiertoon.
 
Hämmästyttävän vähän täällä on keskustelua (täysin) selittämättömästä lapsettomuudesta (=ei edes yhtään raskauden alkua koskaan) tai sitten en osaa etsiä tuoreempia/pidempiä keskusteluketjuja. Kertooko tämä siitä, ettei meitä ole paljoa? Apua. Kaipaisin kovasti aiheesta vertaiskeskustelua!

Meillä ei ole tutkimuksissa löytynyt mitään selittävää tekijää yli kaksi vuotta piinanneeseen lapsettomuuteen. Takana akupunktiohoidot, homeopaattinen hoito, 4 inseminaatiota (yksi luomukiertoon ja 3 clomifen-kiertoon) ja edessä Puregon & Pregnyl + 2 inseminaatiota, joiden jälkeen IVF. Olen seurannut kiertojani lähes kahden vuoden ajan tarkasti ja ovulaatio tulee luonnostaan jokaiseen kiertoon. Kierto on myös erittäin säännöllinen. Koskaan ei ole tullut pienintäkään raskauden alkua, ei haaleista haaleinta viivaa. Tämä on vaan niin turhauttavaa... ja nyt tarvitsisin rohkaisua ja motivaatiota aloittaa Puregon-pistokset tänä iltana! Voiko tässä tilanteessa oikeasti vielä onnistua? Ja onko kuudessa inssissä jotain järkeä? Onko joku onnistunut vasta kuudennella kerralla?

Plussaonnea kaikille kohtalotovereille!
 
moi,

me ollaan kanssa selittämättömiä. Takana kaksi pian 2 vuotta yritystä ja kaksi plussa, joista eka oli tuulimuna (luomu) ja toka 1.ivf:n alkuraskauden keskenmeno rvi 6+5.

Meille väestöliiton lääkäri sanoi, että ei meidän kannata tahkota inssejä (kolme siis tehtiin) kun luomuna yhtä suuri mahdollisuus onnistua.

Mulla myös säännöllinen ovulaatio. Miehellä alussa vähän huono sperma, mutta parani huomattavasti ja on nyt pysynyt samana. Tilapäinen huonontuma johtui ilmeisesti vaikeista asioista, joista hänellä oli kova stressi.

Oikeastaan ivf:ssä selviää vasta usein syitä. Meillä siellä tuli yllätyksensä se, että kahdeksasta follikkelista vain viidessä oli solu. Nyt katsotaan, että miten seuraavassa ivf:ssä käy, jos paljon soluja tyhjinä, niin se sitten selittäisi meidän lapsettomuutta. Mutta tämä saattoi vain olla tämänkin kerran ongelma. Se nähdään keväällä.

En suostu vielä luovuttamaan, vaan uskon, että meillekin vielä onni suodaan.
Kovasti jaksamista teille ja erityisesti miitä kuuluisia plussapuhureita!
 
Mekin ollaan selittämättömiä. INssejä tehtiin kolme. Ikinä en ole tehnyt edes haamutestiä. Kierrot ei vaihtele paljoakaan yms. Ainoa syy mitä ite epäilen on ohuet limakalvot, mutta eipä niihin ole clomifen tai clomit+menopur+pregnyl tehnyt muutosta.
Tuntuu itestä kamalalta että toiveet nostettiin korkealle ja mitään apua ei ollut. Yhtä hyvin kroppa toimii joka kierrossa.
NYt on eka IVF ja uskon syyn lapsettomuuteen selviävän. Pelkään että munikset on silkkoa sisältä...

Tsemppiä teille!
 
Suosittelen kokeilemaan!

Meillä oli takana turhaa yritystä 4.5 vuotta ja selittämättömiksi siis jäätiin tutkimuksissa. Aiemin oli kokeiltu 4 clomikiertoa kotiyrityksellä ilman tulosta. Itse olin sitä mieltä että turha lähteä inssejä kokeilemaan. Lääkäri oli kuitenkin sitä mieltä että tyvestä puuhu kiivetään ja päätettiin kokeilla ainakin 1 inseminaatio. Ekasta inssistä sitten yllätyksekseni tärppäsi ja nyt kaksosia odotellaan rv 13+2. Että kyllä inssillä voi selittämätönkin onnistua! Tsemppiä kovasti kaikille hoitoiihin!
 
kaz
Me ollaan myös selittämättömiä. 1,5 vuotta yritetty. Selvää syytä lapsettomuuteen ei ole löytynyt. Miehessä alussa pientä häikkää, mutta pesun jälkeen loistavat ominaisuudet. Kaksi negainssiä takana. Yksi vielä edessä ja sitten IVF. Ekassa inssissä clmit, puregon ja pregnyl, toisessa lisänä lugesteron, joka vain pidensi loppukiertoa kahdella päivällä. Tämä on kyllä aika turhauttavaa, sillä äiti ja mummu on tulleet raskaaksi melkein ajatuksesta ja oletti, että myös itse, mutta eipä tuota plussia ole näkynyt. :ashamed:
 
varmaan moni on lukenu tuon artikkelin, mutta laitan sen vielä tähän:

http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/etusivu?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=/portlet_action/dlehtihakuartikkeli/viewarticle/action&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo92830&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_p_auth=

Kun kyseessä on nuori pari (nainen alle 35-vuotias) ja selittämätöntä lapsettomuutta on kestänyt alle kaksi vuotta, ei yleensä pidä aloittaa mitään hoitoa, koska spontaanin raskauden mahdollisuus on suuri (te Velde ym. 2000). Hoidon avulla voidaan raskaus toki saada alkamaan ehkä muutama kuukausi aiemmin, mutta turhin kustannuksin. Jos selittämätön lapsettomuus on kestänyt yli kolme vuotta, on hoidon aloitus parin niin halutessa perusteltua. Onko IVF sitten ainoa mahdollinen hoitovaihtoehto? Hollantilaiset tutkijat selvittivät tätä satunnaistetulla prospektiivisella tutkimuksella (Goverde ym. 2000). He seurasivat 258:aa paria, joiden selittämätön tai lievästä spermaviasta johtuva lapsettomuus oli kestänyt yli kolme vuotta. Puolet pareista arvottiin IVF-hoitoon ja puolelle aloitettiin munarakkulan kypsytyshoitoon yhdistetty inseminaatio. Hoitokiertoja toteutettiin enintään kuusi. Inseminaatiohoito osoittautui yhtä tehokkaaksi raskaustuloksen suhteen kuin IVF, mutta halvemmaksi.
 
Kiitos tuhannesti vastanneille! Enpä tuotakaan tiennyt, että IVF:ssä selviää moisia syitä. Ja mielenkiintoinen oli myös Halleberryn liittämä artikkeli. Tosin ei ainakaan itsellä olisi mitenkään riittänyt maltti odotella 35 vuotiaaksi ja 3 vuotta yritystä! Aika sissi saa olla, jos siihen pystyy. Itse aloin hermostua jo alle vuoden yrittämisestä ja nyt reilu kahden vuoden jälkeen, kun 35 v synttärit häämötää parin kuukauden päässä, niin alkaa olla jo aika epäuskoinen, mutta silti niin toiveikas. Joka kierrosta sitä vaan jaksaa toivoa... Kertokaahan lisää onnistumisia ja tutkimusyllätyksiä! Ja niitä onnistumisia toivon teille sydämeni pohjasta!
 
Heish, mekin ollaan selittämättömiä : 3 vuotta yritystä takana ja 35 vee tulee täyteen tänä vuonna ; paniikkihan tässä meinaa tulla :| Tänään täti tuli taas kylään ; toka inssi siis ei onnistunut. Vielä niitä kokeillaan 2 ja sitten varmaan rynnätään IVFään.

Halleberryn artikkeli oli tosi mielenkiintoinen, kiitos siitä !

Itse alan kuvitella että mulla on ihan yksinkertaisesti vaan kroppa liian stressaantunut jotta tästä tulisi mitään (opiskelen töiden ohella ja matkustelen jatkuvasti... ja kyllä nää hoidotkin siihen vaikuttaa tietty). Eli etsin nyt kaikkia mahdollisia tapoja itsestäni huolehtimiseen. :flower:
 
Pitkään olen näitä sivuja jo lueskellut ja päätimpä itsekkin liittyä remmiin.Ollaan siis selittämättömiä tapauksia,kaiken pitäs olla lääkereiden mukaan paremmin kun hyvin,itselläni 2 lasta aijemmasta liitosta,luomusti ja ilman ongelmia.Nyt yritystä takana yli 4 vuotta,eka inssi ei tulosta,toka inssi viikon sisällä,mikäli ei satu vknlopulle :( Toiveet jo aika vähäiset...
 
Sammale321
Kirjottelin jo tuonne toiselle inssi-palstalle, mutta laitetaan nyt tännekin viestiä :) Eli tällä viikolla pitäis olla inseminaatio, jos vaan ovulaatio suostuu esittäytymään... Olen tässä kierrossa syönyt clomeja ja nyt on menossa menopur-pistokset ja varoilta on pregnylin resepti odottamassa..mietin minäkin juuri tuota viikonloppua, että toivottavasti ei satu ovulaatio siihen..

Huomenna on UÄ niin näkee, että onko siellä mitä tapahtunut. Viime viikon loppupuolella oli kans ultra, mutta sillon ei ollut mitään merkittävää vielä näkyvissä.

Kerkesin jo huokaista, että menopur ei aiheuta minulle mitään kipuja tms, niin tänään alkoi iltapäivästä munasarjoja nipistellä..toivottavasti se on vaan hyvä merkki.

Ja siis yli kolme vuotta on vierähtänyt lasten teossa ja mitään syytä ei ole vielä löytynyt, että miksi ei ole plussaa testeihin tullut..tosin en saa koskaan edes ovulaatioplussaa niin liekö siinä syy...tosin verikokeiden mukaan pitäisi ovulaation tulla normaalisti.
 
No niin,tänään tehty toinen inssi ja kaikki lääkärin mukaan taaaaas niin hyvin :) voi kumpa kaikki meniskin hyvin...ollaan oltu hoidoissa julkisella puolella,mut tää inssi tehtiin yksityisellä,kun julkisella sanovat ettei onnistu tänään kun liian vähän henkilökuntaa,saatte uskoo et harmitti :( nyt clomien avulla mennään ja rakkuloita oli kypsynyt 2,normisti niitä vain yksi,joten nyt kaikki kohtalotoverit peukut pystyyn et saatais vihdoinkin hyviä uutisia!!!!!
 
Meilla meni tama inssikiekka puihin kun oli vaan yksi liian pieni ja hitaasti kehittyva folli :( en tieda olisiko syyna akupunktio mita kokeilin kierron alussa ; ainakaan ei ole ikina aiemmin kayny nain. Alkais nyt pian menkat niin paastais taas yrittamaan!!!

Sitten rupesin miettimaan, etta mita jos taman 3 vuotisen yrityksen aikana follit onkin aina ollut liian pienia (luin ettei alle 15mm folli ikina hedelmoidy), niitahan ruvettiin seuraamaan siina vaiheessa vasta kun sain clomit ?? Ei kai ne verikokeesta nae jos on liian pieni fofo jos sitten kuitenkin ovuloi.

Ja viela tuumin sitakin, etta meille ei olla ikina tehty Huhnerin testia ; mua hoitavan lekurin mukaan se on vanhanaikainen eika sita enaa tehda !? Miten teilla ?
 
Sammale321
kozmic mikä on Huhnerin testi? En oo ikinä kuullu tollasesta :) Samaa minäkin olen miettinyt, että jotain vikaa kai folleissa(tai munasoluissa) on ollut, vaikka verikokeet sanoo että ovuloin, mutta plussaa ei ole yli 3 vuoden yrityksen aikana tullut ja missään ei pitäis olla vikaa..
 
tervehdys mulla inseminaatio tepsi olen myös mieheni kanssa selittämättömiä , meillä ei ollut kuin 4mlj siittiötä pesun jälkeen ja tärppäsi ,muniksesta en tiedä koska se kerkesi jo lähteä liikkeelle ennen inssiä . siis toinen inssi meillä tärppäsi ja nyt varovaisilla viikoilla ollaan 6+0 niin ja yritystä meillä takana huikeat 7v
 
Ai Huhner? :whistle:

No joo... asustelen ulkomailla ja hoitojen kanssa olen liian usein pihalla kaiken erikoissanaston ja muun mukavan takia
:LOL:

Tarkoitan siis sita testia missa katsotaan muutama tunti yhdynnan jalkeen etta missa kunnossa simpat on kuin niita kaivellaan takaisin "paivan valoon". Takalaisilta palstoilta olen lukenut, etta usein se saattaa olla selityksena kun vaikka on todettu normi sperma, niin se ei kuitenkaan jostain syysta kesta uusia olosuhteita ja kaverit kuolee parin tunnin sisalla.

Kysyin kylla maanantaina mielipiteen toiselta lekurilta, joka kans sanoi, etta useimmat klinikat eivat enaa tee tata testia, koska tulokset on liian epaluotettavia... Etta nain. :/
 
Sammale321
onnellinen onneton :heart: ihana uutinen.

kozmic nii eiks se oo mahdollista, että siittiöt esim. kuolee jo ennen ku ne pääsee kohtuun asti. Ihan ku oisin jostain lukenu jotain sellasta... Mutta eikös inssin pitäis auttaa siihen? Mua ainakin helpottaa tieto, että nyt ku on inssi tehty ni siittiöt on ainakin perille asti päässy.
 
Hei :wave:

Me ollaan myös sellittämättömiä ja ollaan nyt yhden inssin tehneet. Siitä näyttää tulevan negatiivinen,mutta uuden aloitan heti kun luvan vaan saan. Meillä ei simppoja oikeaan kohtaan saatu,kun minun kohtu teki kuulemma todella jyrkän mutkan ja se sattu ihan P.... :x

Kyllä nämä hoidot jotain lohtua antaa,kun on se seuraava vaihe kuitenkin niin paljon rankempi. Ja kun ei mitään vikaa ole,niin jos ne hormoonit vähän auttais meitä tässä tilanteessa :)

Onnea Onnellinen Onneton :flower: :heart:

Kyllä me muut viellä perässä tullaan,ei heitetä mekään viellä kirvestä kaivoon =)
 

Yhteistyössä