Haaveena vauva 2025

Täällä käytiin tänää aukiolotutkimuksessa ja kaikki oli kunnossa. Nyt ei tällä hetkellä oo mitää vikaa tiedossa, kun ferritiini ja testosteroni on saatu jo hyvälle tasolle. Eli seuraavissa kierroissa toiveet nousee aika korkealle onnistumisen suhteen, ja pettymykset tulee olemaan valtavia, jos ei tärppää. Tässä reilun vuoden yrityksen aikana on jo ehtiny syntyä pessimistinen asenne, mut nyt se hetkellisesti muuttuu vähä positiivisemmaksi.
 
Täällä käytiin tänää aukiolotutkimuksessa ja kaikki oli kunnossa. Nyt ei tällä hetkellä oo mitää vikaa tiedossa, kun ferritiini ja testosteroni on saatu jo hyvälle tasolle. Eli seuraavissa kierroissa toiveet nousee aika korkealle onnistumisen suhteen, ja pettymykset tulee olemaan valtavia, jos ei tärppää. Tässä reilun vuoden yrityksen aikana on jo ehtiny syntyä pessimistinen asenne, mut nyt se hetkellisesti muuttuu vähä positiivisemmaksi.
Oliko kivulias toimenpide vai miltä tuntui?
Itselläni aukkari seuraavaksi tiedossa, kun saan muutaman kilon karistettua.

Prolaktiinista lääkäri soitteli ja sanoi, että vaikka se oli yli tuhat niin aktiivinen prolaktiini oli vähän päälle sata eli viitearvoissa. Ei pitäisi vaikuttaa mitään. En kyllä ihan ymmärtänyt, miksi tuo kokonaisarvo oli sitten noin suuri.
 
Moi!

Miten teillä kenellä on pcos se on todettu? Mitä testejä yms on tehty että olette saaneet diagnoosin?

Mikä pcos vaikeuttaa raskautumista?

Olen aikasemmin kirjoittanut tänne, että meillä toinen lapsi haaveena. Esikoinen on nyt vuoden ja ehkäisyä ei ole käytetty ja 2 kieroa yritetty. Raskauden jälkeen kierto ollut tosi sekava ja kävin viime viikolla Mehiläisen Felicitaksen hedelmällisyys tarkastuksessa mielenrauhan vuoksi. Mulla näkyi toisella puolella 12 munarakkulaa ja toisella puolella 17, joka voisi viitata pcosiin. Seuraavana on oviksen jälkeinen verikoe (keltarauhashormoonia mittaava) ja sit kun menkat alkaa niin sit oli toinen verikoe, jossa oli monta asiaa mitä katsotaan.

Ovis ollut viimeviikolla ja siihen saatiin hyvät osumat, mutta silti fiilis että tuskin vielä tärppää. Onneksi on kesä ja tekemistä, koska piinapäivät on kamalia henkisesti.
Miulla sivuttiin pco-maisia munasarjoja 2010-11 kun oltiin edellisen miehen kanssa hoidoissa hänestä johtivista syistä. Sillon vaikutti vain kierron pitkittymiseen, todennäköisesti en ovuloinut silloinkaan säännöllisesti.
2020 syksyllä pidettyäni taukoa yhdistelmäehkäisystä vas munasarjaan kehittyi iso keltarauhaskysta jonka jälkiseurantakäynnillä lääkäri totesi olevan pcos mutta ei tehnyt diagnoosia. Keväällä kävin työterveyden lähetteellä gynellä joka ei asiasta ymmärtänyt, sain terolutit kiertoa tasaamaan mutta ei auttanut ovuloimattomuuteen.
Nyt kesäkuun alussa kävin yksityisellä lapsettomuushoitoihin erikoistuneella gynellä joka teki suoraan pcos diagnoosin, sanoi ettei nykyisin tarvitse verikokeita, periaatteessa riittää munasarjojen pco-rakenne joka näkyi itsellänikin selvästi. Lisäksi vaste lapsettomuushoidoissa, karvoitus sekä painonhallinnan ongelmat vahvisti diagnoosia. Voin sanoa olevani enemmän kun tyytyväinen diagnoosiin, pitää vaan tietää gynet jotka tästä ymmärtää. Sain metformiinin jonka tavoiteannos olisi 4tbl /pv, nyt otan 3. Maha ei kestä enempää. Mutta painossa pieni laskusuhde havaittavissa jo nyt. Syksyllä kun/jos paino tippunut väh.10kg aloitetaan ovulaation induktio ilmeisesti letroilla jos kierto ei palaudu itsestään. Metformiini voi myös auttaa siihen
 
Oliko kivulias toimenpide vai miltä tuntui?
Itselläni aukkari seuraavaksi tiedossa, kun saan muutaman kilon karistettua.

Prolaktiinista lääkäri soitteli ja sanoi, että vaikka se oli yli tuhat niin aktiivinen prolaktiini oli vähän päälle sata eli viitearvoissa. Ei pitäisi vaikuttaa mitään. En kyllä ihan ymmärtänyt, miksi tuo kokonaisarvo oli sitten noin suuri.
Ei ollu kovin kivulias. Yhe kerra nippasi sellai vähä kovemmin ja yllättäen, mutta se nippaus meni nopeasti ohi. Mul se meni tosi nopeasti ja sain ite nähä näytöltä, mite se virtaus meni.
 
  • Tykkää
Reactions: RLiisukka
Kokeilin jotain uusia ovulaatiotestejä ja ei tullut toista viivaa ollenkaan, vaikka monta päivää testasin aamuin illoin, ärsyttävää. Ovulaatioinduktion ultrassa sentään olin riittävän aikaisin eilen (kun edellisellä kerralla päästiin vaan toteamaan että oon jo ovuloinut), meinas että ovulaatio olis tänään (+-1pv). Sain myös reseptin luteaalituelle, mutta nyt pitää sit vähän arpoa, että mikä päivä sen aloitan :S Mut taas on toivoa, koska mutulla sanoisin et ongelma on kiinnittymisessä ja nyt saa kokeilla siihen lääkettä 😊 Ja loman takia talletuksia on 😊

Mut hirveen jännä, miten letrot vahvistaa ovulaatiokipuja ihan älyttömästi! Ennen ei mitään ovistuntemuksia ja nyt tuntuu painetta ja koko alavatsa pingottaa. Ultrassa oli kuitenkin vain yks kypsynyt munarakkula!
 
Ei ollu kovin kivulias. Yhe kerra nippasi sellai vähä kovemmin ja yllättäen, mutta se nippaus meni nopeasti ohi. Mul se meni tosi nopeasti ja sain ite nähä näytöltä, mite se virtaus meni.
Mä en olis kans tunnistanut onko perus ultra vai ei, jos en olis tiennyt, koska ei tuntunut yhtään 😄 Naureskelin siinä et olin lukenut et tää tuntuis puukotukselta ja lääkäri vähän järkyttyi et niin kivuliaita toimenpiteitä tehtäis 😄
 
vierailija
Kiitos vastauksesta. Nyt odotellaan ekan verikokeen tuloksia mulla ennen ekaa raskautta oli epäsäännöllinen kierto 30-42 pv. Raskauden jälkeen ollut 2 kiertoa, 69 pv ja 39 pv ja nyt tulossa + 40pv kierto, koska ovis oli viikko sitten ja nyt kierto pv 40. Turhinta tässä on just odottelu ku on pitkäkierto, ei saa niin usein edes mahdollisuutta raskauteen.
Nyt tuli Luteaalivaiheen progesteroni arvo 17,2. Mitattu ovulaatiosta 7-8 vrk ovulaatioista eli ei taida arvo riittää. Myös luteaalivaiheessa ollut paljon valkovuotoa. Luin, että se myös kertoisi heikosta progesteroni tasosta.

Onko täällä monilla joku lääke tohon ongelmaan? Mikä lääke ja mihin aikaa kiertoa otetaan?

Nyt pitää odottaa menkat ja sit vielä verikokeita ja sit vasta soittoaika lääkärille. Mietin meneekö myös seuraava kierto ohi muiden verikokeiden takia.
 
Miulla sivuttiin pco-maisia munasarjoja 2010-11 kun oltiin edellisen miehen kanssa hoidoissa hänestä johtivista syistä. Sillon vaikutti vain kierron pitkittymiseen, todennäköisesti en ovuloinut silloinkaan säännöllisesti.
2020 syksyllä pidettyäni taukoa yhdistelmäehkäisystä vas munasarjaan kehittyi iso keltarauhaskysta jonka jälkiseurantakäynnillä lääkäri totesi olevan pcos mutta ei tehnyt diagnoosia. Keväällä kävin työterveyden lähetteellä gynellä joka ei asiasta ymmärtänyt, sain terolutit kiertoa tasaamaan mutta ei auttanut ovuloimattomuuteen.
Nyt kesäkuun alussa kävin yksityisellä lapsettomuushoitoihin erikoistuneella gynellä joka teki suoraan pcos diagnoosin, sanoi ettei nykyisin tarvitse verikokeita, periaatteessa riittää munasarjojen pco-rakenne joka näkyi itsellänikin selvästi. Lisäksi vaste lapsettomuushoidoissa, karvoitus sekä painonhallinnan ongelmat vahvisti diagnoosia. Voin sanoa olevani enemmän kun tyytyväinen diagnoosiin, pitää vaan tietää gynet jotka tästä ymmärtää. Sain metformiinin jonka tavoiteannos olisi 4tbl /pv, nyt otan 3. Maha ei kestä enempää. Mutta painossa pieni laskusuhde havaittavissa jo nyt. Syksyllä kun/jos paino tippunut väh.10kg aloitetaan ovulaation induktio ilmeisesti letroilla jos kierto ei palaudu itsestään. Metformiini voi myös auttaa siihen
Näkyisikö se ultrassa selkeästi, jos on pcos? Minkälaista toi liikakarvoitus on? Ite oon "aika kasvanen", mutta oon yhdistänyt sen hoikkuuteen. Mulla on semmosta kevyttä haituvaa/nukkaa melkeen kaikkialla. Nyt kun tästä lapsettomuusesta kärsitään ihan todenteolla, niin oon alkanut miettiä pcos:n mahdollisuutta. Muita tyypillisimpiä oireita ei kylläkään ole, mutta tuo karvoitus sopis.. Ultrattu on kyllä sekä kkm yhteydessä että lapsettomuuspolin ensikäynnillä eikä sanonut mitään silloin.
 
Näkyisikö se ultrassa selkeästi, jos on pcos? Minkälaista toi liikakarvoitus on? Ite oon "aika kasvanen", mutta oon yhdistänyt sen hoikkuuteen. Mulla on semmosta kevyttä haituvaa/nukkaa melkeen kaikkialla. Nyt kun tästä lapsettomuusesta kärsitään ihan todenteolla, niin oon alkanut miettiä pcos:n mahdollisuutta. Muita tyypillisimpiä oireita ei kylläkään ole, mutta tuo karvoitus sopis.. Ultrattu on kyllä sekä kkm yhteydessä että lapsettomuuspolin ensikäynnillä eikä sanonut mitään silloin.
Mulla liika karvotus näkyy kans vähän jokapaikassa, leuassa on vaaleeta karvaa, rintakehällä tummempaa karvaa ja ihan rinnoissa kans. Navan alla on semmonen vahvempi karvotus kans. Ja vaikka sheivaan jalat, on ne seuraavana päivänä lähes samanlaiset ku ennen sheivausta. On kyl tosi rasittavaa ja hävettää paljo🤧
 
  • Tykkää
Reactions: Mollama
Näkyisikö se ultrassa selkeästi, jos on pcos? Minkälaista toi liikakarvoitus on? Ite oon "aika kasvanen", mutta oon yhdistänyt sen hoikkuuteen. Mulla on semmosta kevyttä haituvaa/nukkaa melkeen kaikkialla. Nyt kun tästä lapsettomuusesta kärsitään ihan todenteolla, niin oon alkanut miettiä pcos:n mahdollisuutta. Muita tyypillisimpiä oireita ei kylläkään ole, mutta tuo karvoitus sopis.. Ultrattu on kyllä sekä kkm yhteydessä että lapsettomuuspolin ensikäynnillä eikä sanonut mitään silloin.
Gyne sanoi että jos munasarjoissa näkyy helminauhamainen kuvio niin riittää diagnoosiin. Itselläni kuva on vaan pahentunu kerta kerralta. Nytkin oli molemmilla puolilla parikymmentä pientä palloa..
Karvoitukseen olen itse tulkinnut yli bikinirajojen menevää ja napaan nousevaa mustaa karvaa. Myös rinnan, ylähuulen ja leuan alueella voi kasvaa enemmän tai vaan yksittäisiä mustia karvoja. Käyn säännöllisesti sokeroinnissa joka ei varsinaista hirutismia ole todennut mutta pitää oman mielen parempana.
 
  • Tykkää
Reactions: Mollama
Gyne sanoi että jos munasarjoissa näkyy helminauhamainen kuvio niin riittää diagnoosiin. Itselläni kuva on vaan pahentunu kerta kerralta. Nytkin oli molemmilla puolilla parikymmentä pientä palloa..
Karvoitukseen olen itse tulkinnut yli bikinirajojen menevää ja napaan nousevaa mustaa karvaa. Myös rinnan, ylähuulen ja leuan alueella voi kasvaa enemmän tai vaan yksittäisiä mustia karvoja. Käyn säännöllisesti sokeroinnissa joka ei varsinaista hirutismia ole todennut mutta pitää oman mielen parempana.
Itselläni ensikäynnillä lääkäri sanoi, että oikeassa munasarjassa oli helminauhamainen muodostelma, mutta sanoi, ettei riitä pco-diagnoosiin. Aina ollut säännöllinen kierto ja ovulaatio tapahtuu ainakin mitä lämpöjä seurailin. Painoa on aina ollut hiukan ylimääräistä ja laihdutus vaikeaa ja nyt on tullut viime vuosina vain lisää. Leuassa myös kasvaa mustia karvoja, jotka aina silloin tällöin joudun nyppimään. En tiedä mikä noiden vaikutus on raskaaksi tuloon, kun tosiaan kiertohäiriöitä ei ole koskaan ollut.
 
Eilen valitin ettei ovistesti toimi, tänään oli lämpö laskenut entisestään oviksen jälkeisen nousun sijaan, joten aattelin että why not testata vielä kerran. Ja: https://aijaa.com/6GCPUR

Molemmat samasta aamuvirtsasta. Taas näkee et viivatestin viivojen ei tartte olla ihan samanvahvuiset ollakseen positiivinen. Ja että ei ne lääkäritkään aina osaa arvata ovista oikein, kun hän meinas ultran perusteella että plussa olis tullut jo 3 pv sitten. Onneks tein digin vielä ja sain hymynaaman 😊 Nyt vaan pitäis kerätä voimia taas yhteen talletukseen 😆
 
Vauva 2025

Ilmoitathan tietosi listalle ja päivityksesi punaisella, jos väri ei toimi, voit myös @-merkitä listan kyseisen päivän päivittäjän.

Lista päivitetään kerran päivässä. Kuka vain voi päivittää listan, vaihdellaan vuoroa. Päivitä lista vastaamalla edellisen päivän viestiin, poista [ ]-sulut teksteineen alusta ja lopusta, lisää kierto- ja piinapäiviin yksi päivä lisää. Plussanneet siirtyvät YA-listalta plussanneiden listalle (muista ilmoittaa kun haluat siirtyä).

Kiertopäivä- ja piinalistalta voidaan poistaa, jos käyttäjä ei ole ollut aktiivinen vähään aikaan. Takaisin pääsee tottakai heti halutessaan!

★★★★★★★★★★★★★★★

Nimi ★ yritys aloitettu ★ monesko lapsi

@Saaga86 ★ 06/21 ★ 2.
@Kellyz ★09/21 ★ 3. (1. yhteinen)
@hermoilija_ ★ 12/21 ★ 1. yhteinen
@Dinaas ★ 03/22 ★ 1. ★ kkm 07/23
@Mollama ★ 05/22 ★ 3. ★ 3x km -23
@RLiisukka ★ 08/22 ★ 1. ★ ku 2/23
@heltsuli ★ 08/22 ★ 1.
@haaveillen ★ 11/22 ★ 1.
@Kerttumaaria ★ 01/23 ★ 1.
@Min204 ★ 03/23 ★ 2.
@Frija ★ 05/23 ★ 1.
@Tyyn3 ★ 05/23 ★ 1. yhteinen
@Päivänsäde84 ★ 05/23 ★ 6.
@Henskii ★ 05/23 ★ 3.
@Masunen ★ 06/23 ★ 2.
@burkei ★ 07/23★ 1.
@Miemei ★ 08/23 ★3. (1. yhteinen)
@pineapplee ★ 09/23 ★ 3. (1. yhteinen)
@Puolijalopeura ★ 10/23 ★ 1.
@Liilja ★ 01/24 ★ 4.
@Neljäshaaveena ★ 01/24 ★ 4. (1.yhteinen)
@jauhopeukalo ★ 02/24 ★ 2. (1. yhteinen)
@Mötti ★ 04/24 ★ 3. (1. yhteinen)
@madddie ★ 04/24 ★ 3.
@Niisq ★ 05/24 ★ 2.
@Minnix ★ 05/24 ★ 3.
@KolmattaKehiin ★ 05/24 ★ 3.
@possu. ★ 06/24 ★ 2.
@taikinatonttu ★ 07/24 ★ 2.

★★★★★★★★★★★★★★★

3.7.2024 keskiviikko

Nimi ★ Kiertopäivä


@Minnix kp 39/26-30
@Neljäshaaveena kp 30/26-29
@KolmattaKehiin kp 27/?
@Min204 kp 20/23-30
@jauhopeukalo kp 19/28
@Päivänsäde84 kp 15/26-29
@possu. kp 14/25-30
@heltsuli kp 14/29-36


★★★★★★★★★★★★★★★

Piinailijat
Nimi ★ DPO


@Neljäshaaveena DPO 15
@KolmattaKehiin DPO 5
@Min204 DPO 4

★★★★★★★★★★★★★★★

Plussanneet
Nimi ★ yritys aloitettu ★ monesko lapsi ★ plussa <3


@Andune ★ 02/24 ★ 2.★ 05/24
@Aronia88 ★ 04/24 ★ 3. ★ 05/24
@Cara-mel ★ 01/24 ★ 3. ★ 06/24
@rimpsukka84 ★ 03/23 ★ 3. ★ 06/24
@Noups ★ 08/23 ★ 2. ★ 06/24
@Samovaari ★ 12/22 ★ 4. ★ 06/24
 
Mut voi lisätä pois piinailijoista. Täällä kp4 menossa ja menkat tuli just sillonku pitikin.

Varattiin elokuulle aika yksityiselle et käydään tsekkaamassa tilanne. Lisännyt stressiä tämä kuukausien kuluminen eritoten miehellä, jolla ei entuudestaan lapsia ole.. jos sieltä löytyy jotain "vikaa", niin ehkä sit saadaan apuakin siihen. Jos ei, niin voi sit rauhassa odotella kun kaikki kunnossa. 🙂

Eihän se niin vaa mene, et vaikka aiemmin kerrasta raskautunut, että niin olisi jatkossakin.. Selkeästikään!
 

Yhteistyössä