selällään nukkuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pikkupiika
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pikkupiika

Vieras
Hei, olen koettanut selvittää tuota selällään nukkumista näin loppuraskaudesta (viikot 34+). Neuvolantäti sanoi, että ehdottomasti pitää nukkua kyljellään, vaikkei äidillä olisi mitään oireita. Mutta kun en pysy kyljellään, vaikka siihen asentoon yritän asetella nukkumaan mentäessä. Olen koettanut tyynyjä ja vaikka mitä esteitä, niin aina herään selällään...

No mihinkähän toi mahtais perustua, ettei saisi selällään nukkua ?
En oo koskaan kuullutkaan....
Mitä oireita sitten pitäisi tai ei pitäisi olla ?

Olen kyllä nukkunut selällään,
oikein opettelin tuonkin taidon kaksosia odottaessani,
kun olin siihen asti aina nukkunut mahallaan...no eihän se onnistunut
enää kun masu kasvoi.
Mulle ei ainakaan kukaan ole koskaan moista sanonut, ettei "saisi"
nukkua selällään...outoa ?

Olen käsittänyt, että selällään nukkuminen haittaisi istukan verenkiertoa ja sikiön hapensaantia. Kun suurin osa maailman naisista kuitenkaan ei tästä ole kuullut, ja silti synnyttää ihan terveitä lapsia vaikka nukkuukin selällään, niin olen itse ajatellut ihan vaan jatkaa tätä selällään nukkumista..:)

No millä raskausviikoilla sitä sitten suositellaan, että pitäisi alkaa nukkumaan kyljellään? Itsekin nukun mieluummin selälläni, kyljelläkin menee mutta puuduttaa tuo asento aika äkkiä... nimim. rv 22

Neuvolasta saadussa kirjassa on viikon 34 kohdalla maininta "Fysiologisesti katsottuna ihanteellisin nukkumisasento on vasemmalla kyljellä, tarvittaessa tyyny vatsan alla. Se on paras asento verenkierrolle ja munuaisten toiminnalle. Myös rakkoon kohdistuva paine on tässä asennossa vähäisin."

...neuvolantäti sanoi, että jos tulee paha olo, silloin ei pidä nukkua selällään. (Liekö oire hapenkulun estymisestä...?) Itse noudatan tuota sääntöä, eli jos tulee paha olo, käännyn kyljelleen. :) (Nyt on viikkoja muistaakseni 31.)

Olen ymmärtänyt, että selällään nukkuminen ei haittaa mitäään, jos äiti vaan pystyy nukkumaan. Itse en ole varmaankaan rv 25 jälkeen vaan pystynyt nukkumaan selälläni, kun tulee paha olo.

Mullakin oli se "ongelma", että vaikka nukahdin kyljellään, niin heräsin aina selällään. Mulle myös neuvolassa sanottiin, että ei tule paha olo selällään, niin voi hyvin nukkua niin. Eli en ottanut mitään stressiä tuosta asiasta. Eikä ongelmia raskaudessa ollut.