Sekundäärilapsettomat

Hei!

Realmerkku78: niin, nämä ovat niin hlökohtaisia mielipiteitä, niistä ei voi kiistellä mielestäni.

Ilmaisin itseni ehkä huonosti, tarkoitin tosiaan omasta puolestani, että itse aion hyväksyä tilanteemme (mies on hyväksynyt alusta lähtien) ja olen onnellinen ,että olen siinä onnistunutkin ajan myötä ihan hyvin. Ja että mies hyväksyy minutkin, vaikka synnytinkin yhden lapsen.
Ja se asian hyväksyminen tekee juuri onnelliseksi,kun ei tarvitse yrittää eikä kokea vajavaisuutta lapsiluvun tähden.
Ei se nopeasti käy ,tietenkään, mutta minun on ollut pakko hyväksyä tämä asia, se tietysti auttaa asiaa aika tavalla.
Halusin vaan tuoda oman näkökulman perheille,joilla yrityksistä huolimatta se lapsiluku jää pienemmäksi kuin mitä itse on halunnut, että koko "loppuelämä" ei menisi murehtimiseen, mitä ei voi saada.


Mutta siis tsemppiä kaikille edelleen !

Hopeinen Q
 
Belle Onnea siirtoon :wave:

Hopeinen Q Hienoa, että osaat asian ottaa noin :hug: Siulla varmaan kuitenkin ajatukset ihan erilaiset sen takia, koska siulle toinen raskaus olisi jo hengenvaarallinen. Monella muulla tilanne on aivan toinen: lapset olisivat tervetulleita ja kroppa kestäisi, kunhan se vaan toimisi oikein niin, että raskaus saataisiin alkuun ja jatkumaan syntymään asti. Lapsettomuuden voi kokea niin monella tavalla. Eihän samaa sairautta sairastavatkaan koe aina sairauttaan samalla tavalla ;) Mutta ymmärrän pointtisi :heart:
 
Kiin,
Kiitos ymmärryksestä. Tosiaan, kun luin tarkemmin viestejänne, tuli ihan paha mieli, koska yritin kuvitella miltä tuntuu keskenmenot yms. hoidot. Minulla niitä ei ole ollut.

Ajattelin jo, että toivottavasti en pahasti loukannut ketään, se ei ollut tarkoitus.
Meidän perhettämme totta kai auttaa se, että on pakko katsoa totuutta silmiin ja hyväksyttävä asia tai sitten katkeroituu ja sitä en halua ,en lapsenkaan takia.

Kaikille tasapuolisesti voimia joka raskautumisyritysten tai lapsettomuuden hyväksymisen yms. tiellä!
 
Realmerkku Keskenmenojen syitä on tutkittu verikokein kolmannen km:n jälkeen ja muutama koe otettiin vielä neljännenkin jälkeen. Samoin lapsettomuuden syytä on etsitty verikokein kierron kartoituksella ym. Neljännen km:n jälkeen kerättiin myös raskausmateriaali talteen. En ole saanut tutkimuksista tähän mennessä mitään syytä keskenmenoihin. 20.11. mulla on lääkäriaika sairaalanpolilla, katotaan onko jotain uutta löytynyt. Eivät ne osaa muuta vaihtoehtoa tässä vaiheessa tarjota kuin sen, että munasolut olisivat huonolaatuisia. Kromosomitutkimustulokset (otettiin sekä musta että miehestä) on vielä saamatta, mutta epäilevät et niissä tuskin on vikaa, koska niillä samoilla värkeillä ollaan jo saatu kaksi tervettä lasta.

Kierronkartoituksessa kaikki arvot olivat normaalit tai normaalin rajoissa, mutta niiden perusteella sain kuitenkin diagnoosiksi Hormonal PCO:n. Täytyy vaan sanoa, etten oikein itsekään tiedä, mitkä kriteerit siitä täytän. Suurin ongelma lienee kierron pituus ja väliin kai myös ovuloimattomuus. Toisaalta mun kierto on viimeiset vuodet ollut aika tarkalleen 31pv ja näiden hoitojen jälkeen jopa normaali 28pv. Esikoista ennen mun kierrot oli yli 60pv ja se kuulemma riittää kriteeriksi, jos on joskus ollut epäsäännöllinen kierto... Lisäks mulla on kierrossa usein ns. välivuotoja. Verikoetulokset kuulemma viittaisivat myös siihen, et munasolujen määrä ja laatu olisi heikentynyt.

Mulla ei kuitenkaan ole todettu monirakkulaisia munasarjoja eikä lisääntynyttä karvoitusta eikä aknea ym. Atoopikko kyllä olen. Viimeksi kun kysyin asiaa lääkäriltä, hän sanoi, et diagnoosiksi riittää kun 2 (vai 3) kriteeriä täyttyy ja mulla kuulemma täyttyy. Miehessä ei vikaa.

Nyt taitaa tulla pitkä viesti, mutta kyselit vielä tosta limiksestä. Mullahan on juuri noita PASeja varten limistä kasvatettu estrogeenin avulla. Viimeksi kun tehtiin siirto, limis oli 12mm ja kuulemma tosi hyvä. Sit 2 päivää ennen siirtoa oon aloittanu myös Luget korvaavan lääkityksen Crinonen tai YO-apteekin Progesteronin (oon allerginen lugejen sisältämälle pähkinälle). Täältä palstoilta oon saanut lukea, että hiilihappopitoiset juomat (vichy, limsa ym.) "rikkoo" limakalvon pintaa ja hankaloittaa kiinnittymistä. Pintaa taas "korjaa/parantaa" foolihappo. Buranaakaan ei suositella käytettäväksi kai samasta syystä. Nyt kun mulla on estrogeeni ja progesteroni tauolla, klinikalta suositeltiin kuitenkin jatkettavaksi sekä foolihappoa että glucophagea. Jälkimmäinen puolestaan on diabetes-lääke, josta on havaittu aineenvaihduntatasolla olevan apua raskaaksi tulemisessa ja raskaana olemisessa. Vaikuttaa siis kaiketi sokeriaineenvaihduntaan/tasapainoon. Korjatkaa vaan mua vapaasti, jos ilmaisen näitä jotenkin väärin.

Kaikki siirrot, jotka mulle on tehty, on onnistunu olosuhteiltaan hyvin: limis ja kohtu on ollu "hienoja", samoin alkio. Mikään ei olisi voinut olla paremmin. Jostain syystä, yksikään PAS ei ole kiinnittynyt. Tuoresiirrosta tuli plussa, mut sain km:n rv13. Tosta "hienosta" lähtökohdasta johtuen, lääkäri esim. on koko ajan yhden alkion siirron kannalla. Luotan lääkäriin, mut hieman ihmetyyttää, kun mitään tulosta ei "hienoudesta" huolimatta saada.

Kovasti toivon, että saisit hyvän ja ymmärtäväisen lääkärin, joka olis valmis tekemään kaikkensa teidän haaveen toteuttamiseksi. Kuvailit yllä niin hyvin sitä kipua ja tuskaa, jonka myös tämä sekundaarilapsettomuus aiheuttaa. Eikä se todellakaan tarkoita sitä, etteikö olisi onnellinen ja kiitollinen näistä jo olemassaolevista. Meille myöskään ne eivät ole tulleet tuosta vaan.
 
Onko kellään tietoa miksi kortisonia määrätään raskauden tukemiseksi?? Minulle tänään määrättiin vkolle 8 asti kortisoni tukemaan raskautta. En töissä kehdannut ruveta kyselemään (soitin siis töistä soittoajalla lääkärille), koska töissä eivät tiedä raskausasioistani.
 
Tuomenmarja, Kiitos myötätunnosta, se on tärkeää.. paljon olet sinäkin kokenut. Tosi surullista, että pääsit jo rv 13 asti ja sitten km. Kamalaa varmasti, kun kaiken pitäisi olla kunnossa. Pakkohan sitä on uskoa, että joskus onnistaa, ei sitä muuten jaksaisi. Ei sinulle ole määrätty kortisonia alkuraskauteen?

En tiedä miksen saanut tuota estrogeenilisää, limis oli kuitenkin selvästi aivan surkea, mutta kiitos selvityksestä kuitenkin. Ehkä otan tämän puheeksi, kun nyt joskus pääsen hysteroskopiaan.

Mymmyryy; Onnittelinkin sinua jo toisessa ketjussa. Muistat varmasti taustaani ja tosiaan vuonna 2006 raskauduin loppuvuodesta onnistuneesti. Erona esim. saman syksyn keskenmenoon tässä raskaudessa oli se, että söin kortisonia perussairauteeni (eräs reumasairaus). Gynekologini ja reumatologini sanoi, että tuskin oli sattumaa, että onnistunut raskaus ja kortisonikuuri osuivat samalle ajalle. Kortisonin vaikutuksesta raskauteen on vain vähän näyttöä, mutta joskus selittämättömiä keskenmenoja hoidetaan suun kautta otettavalla, ns. systeemisellä kortisonilla (esim. prednison). Kortisoni estää kehon hylkimisreaktiota (joskus äidin keho voi tuntemattomasta syystä hylkiä alkiota, jolloin seuraa km, kortisoni estää tämän). Aloitan itse kortisonilääkityksen, kunhan saan lääkärin kiinni. Minulla tosiaan toimi. Korjatkaa muut, jos puhun ihan potaskaa, mutta näin minulle muistaakseni selitettiin.

Tsemppiä!
 
merkku :flower: kiitokset vastauksestasi. Mulla tosiaan epäilynä, että minä hyljin sikiötä ja loppupelissä pieni kuolee, minun elimistöni käytyä vieraan kudoksen kimppuun. Keskiviikkona aloitan, kunhan resepti tulee huomenissa kotiin. :hug: :hug: .
 
Ja mymmyryy! On tärkeää, että otat lääkkeen aamuisin, jolloin lääke myötäilee sinun omaa kortisolisteroidin eritystä. Tämä ehkäisee myös sivuvaikutuksia (esim. unettomuus). onnea 9 kuukauden matkalle! (ihan pikkusen kateellisena toivottelen ja tietysti onnellinen puolestasi =) )

Merkku
 
Ei näyttänyt ovistesti tänään vielä plussaa lääkärin vahvoista arvioista huolimatta :(

Sinänsä pikkujuttu, mutta heti rupeaa miettimään, että onko ovulaatio tapahtumassa normaalisti vai onko siinä jotain häikkää. Ja nyt tietysti murehdin sitä, voiko ovulaatio siitä huolimatta, että folli oli maanantaina jo tosi iso, siirtyä torstaille asti. Silloin luultavasti menisi koko hoito ohi suun, sillä VL:ssä ei tietääkseni tehdä siirtoja sunnuntaina.

Ovulaatiotestiin plussasäteitä voisi siis lähettää tähän suuntaan.
 
Onpa hauska nähdä, että tänne ketjuun on liittynyt monta uutta ja on ollut vilkasta keskustelua. Ymmärsinkö oikein, että Mymmyryy olet plussannut? Jos näin, niin onnittelut.
Cristinalle taas pahoittelut inssin negasta. :hug: Oliko tämä sun toinen piikityskierto?

Itselläni meneillään välikierto, kun lomareissu sotki hoidot. Aloitin maanantaina Primolutit, kun spontaaniovista ei tullut (no ei ollut yllätys :/ ). Sitten kun täti joskus suvaitsee saapua, päästään aloittamaan toinen Gonal-kierto. Tällä kertaa Lugejen kera. Vielä en tiedä, tehdäänkö inssi vai koitetaanko tämä kierto vielä kotikonstein. Olisin kyllä valmis inssiin nyt jo.

Täytyy kertoa vielä sellainen harmistuksen aihe, että kun olin viimeks lääkärissä, jossa todettiin, että loman takia tästä tulee välikierto, niin lekuri vielä hehkutti, että joskus lomalla niitä ihmeitä tapahtuu. No juupa juu, ovuloimatta niitä ihmeitä ei kai oo tapahtunu kuin Marialle... Jotenkin lääkärin tsempitys ei ihan mennyt nappiin.
 
moi.
aattelin tulla vähän pölisemään tähän ketjuun.
Tilasin viime viikolla AVA:lta mun hoito-paperit vuodelta 2000-2001. Tänään ne tuli; olin jo ihan unohtanut ja ihmettelin sitä paksua kirjettä. :)
Sain sellaisia papereita, joita en ookkaan ennen nähnyt - mielenkiintoista. Mulle on siis tehty inssi luonnolliseen kiertoon, 3 inssiä clomi -kiertoon ja 1 IVF. Kahdessa ekassa inssissä oli profaasi ja 2 seuraavassa pregnyl. Huomasin noista papereista, että 3:ssa ultrassa on ollut VASEMMALLA MUNIS... ja yhdessä oikealla(siinä ekassa, lääkkeettömässä)... oho. enpäs muistanut tuollaista. Clomeja oon ottanut 2x50, 2x50 ja 3x50. Ja ekassa otin kp6-10 ja seuraavissa 3-7. Limakalvo on ollut n. 12mm inssi-päivänä.
Sit ivf:ssä on ollu mun ymmärtämyksen mukaan lääkkeinä: orgalutran ja gonal-f sekä pregnyl. Kypsiä muniksia saatiin 15, hedelmöityneitä 10, siirrettiin 2 ja pakkaseen saatiin 7. Lukee tässä jotain siirrettyjen alkioiden luokituksestakin, mutta en nyt ymmärrä niitä... ja niitten pakastettujenkin. Jotenkin tuli nyt sellainen haikea olo: tossa ne mun(mun ja exän) alkiot on listattuna ja kahden kohdalla lukee "siirto".. Ja loput on tuhottu. :( *niisk* Sattumaa että just nuo kaksi lasta on valittuna. :)
höh - kummia sitä tässä miettiikin.
No, nyt on katseet tulevaan ja henkinen valmistautuminen aloitettu. :) Kunpa mun kroppa vaan toimis samalla tavalla ja nuo ukkelin simot sopis hyvin siihen sekaan.

Tsemppiä muillekin odotuksen/hoitojen odottajille!! :wave:
 
Mie olen ollu monta päivää ihan alamaissa :ashamed: Oon tehny opparia tässä ja anoppi on hoitanu lasta. Nyt on hiljanen vaihe tuossa opparissa, jolloin miulla ei ole muuta tekemistä, kun kytätä onko miun kyselyyn tullut lisää vastauksia.... :headwall: Tunnen itseni tosi turhaksi, kun kökin vaan tässä kotona. Toissapäivänä mietin, että miehän voin soittaa tuonne sairaalalle ja terveysasemalle keikkaa, jos niillä olis vaikka jotain tarjota.... Mutta minnuu rupes pelottamaan :eek: Mie en oikeesti älyä! Mie pelkään mennä töihin! Pelkään, etten muistakaan enää mitään juttuja, enkä osaa hoitaa potilaitani :'( Näin toissayönä painajaistakin siitä, että vein syöpäpotilaan ulos, enkä löytäny enää takasin koko sairaalaan :whistle: Tää pelko on niin suuri, etten uskaltanu soittaa sinne terveyaseman esimiehelle ja olin tosi helpottunu, kun sairaalasta osastonhoitaja ei vastannu puhelimeen :ashamed: Ja siis mie olen siellä aikasemminkin ollu pari kertaa kummassakin paikassa työharjottelussa, että olis tutut paikat. Rohkaskaa nyt minnuu :snotty:
 
Aikaisempien hankalien tikutusten takia tikutin ovista vielä uudestaan tiistai iltana. Ja tulos oli sellainen epäselvä tapaus. Eli melkein samanvärinen, mutta ei ehkä ihan... tai tiedä tuota. Keskiviikkona oli kuitenkin taas uudestaan ihan selvä nega. No lääkärin kanssa keskusteltuani pääteltiin yhdessä, että uskotaan siihen, että tiistai iltana oli positiivinen (maanantainen ultrakin tukisi tätä).

Nyt siis mennään siirtoon sittenkin perjantaina.
 
Kiin; Mä olen samalla alalla ja usko pois. Kyllä sä pärjäät. Mulla oli ekaan työpaikkaan mennessä valmistumisen jälkeen sellainen olo, että mä en todellakaan voi mennä lähellekään mitään potilasta, että pitäiskö mun tiedoilla ja taidoilla mun osata auttaa jotakin..No, kahden viikon kuluttua olin jo niin rutinoitunut koko juttuun, että koko huoli tuntui ihan naurettavalta. Rohkeasti vaan. Ja mikä oikeastaan on pahinta mitä voisi tapahtua? Et osaisi jotain? Mitä sitten?? Sitten vaan tyhmänä pyytämään apua.Tsemppiä!!

Tsemppiä Bellelle siirtoon!
 
realmerkku Kiitos tsempeistä :hug: Sairaalaan ei silleen pelottaisi mennä töihin, kun siellä on kokoajan joku kaveri, jolta kysyä, jos ei oikein muista hommia, mutta tuolla terveyskeskuksen vastaanotolla pitäs pärjätä ihan itekseen ja vielä ohjatakin potilasta :| Kiva jos ei muista jotain diabetes-juttuja ja neuvoo ihan päin seiniä ja potilalle käy jotain :'( Ja potilaatkin hermostuu, kun ne huomaa, että hoitaja on epävarma.
 
Mites täällä on näin hiljaista?

Itselläni siirto onnellisesti ohi :)

Tai no onnellisuus on suhteellista, sillä molemmat siirretyistä alkioista oli aika huonolaatuisia. :'(

Mutta vielä en anna periksi, pari viikkoa piinaillaan.

Ja onneksi pakkaseen jäi vielä toiset kaksi alkiota.
 
Olen tässä vähän aikaa lueskellut vain teidän viestejä ja mietiskellyt syntyjä syviä... Nyt tapahtuikin sitten jotain outoa... Olen raskaana! Tässä ei nyt paljon juhlita siltikään, koska ensimmäinen ajatus on pelko keskenmenosta. Tämä tuntuu vaan yleensäkin ihmeeltä, kun lääkäri pyysi meitä harkitsemaan IVF -hoitoja ja olimme päätyneet siihen, että ensio vuoden puolella aloitetaan hoidot. Ehkä meidän vitamiinikuureilla oli jotain tekemistä asian kanssa.

Tsemppiä teille kaikille muillekin! Tavalla tai toisella sieltä varmasti jokaiselle vielä plussa tulee. Bellelle peukkuja!!!

Yritän nyt hetkeksi siirtää ajatukset johonkin muualle ja katsoa, mihin tämä johtaa...
 
annis kyllä plussasin tossa isänpäivänä. Meidän lääkäri klinikalla oli enemmän innoissaan kun minä :ashamed: . Mä en vaan uskalla iloita, koska jos joku menee jälleen vikaan niin on helpompi olla, kun ei oo liian innoissaan pienestä.
Onnea kaikille jatkossa :heart: .
Ja maariallekin :flower: plussasta!
 
Onnea Mymmyryy ja Maaria :heart: :heart: :flower: :flower:

Taidan edelleenkin pysyä täällä seurassanne, hamaan maailman tappiin saakka.
2,5vko sitten tehty ICSI antoi positiivisen tuloksen perjantaina, jota en voi uskoa edelleenkään todeksi. Olen vuotanut viime keskiviikosta lähtien, särkylääkettä ottanut kipuihin päiviittäin ja runsas vuoto. Vahvasti epäilen, että alkuraskauden km on kyseessä. En tunne lainkaan raskauden merkkejä ja tuolla vuodolla, on viimeinenkin kohdunpohjukka tyhjennetty. Tuskin siellä enää mitään elollista on. :'( Huomenna menen kontrolli hCG mittaukseen ja toivon selkeää ratkaisua asiaan. Olen henkisesti aikalailla nyt väsynyt koko touhuun ja koko elämä taas hakusessa. Kahden kuukauden täydellinen keskittyminen vain tähän yhteen asiaan, on ottanut voimille ja pettymyksen määrää on turha varmaan edes kuvata. Te jokainen sen tiedätte.

Hyvää, parempaa sunnuntaipäivää jokaiselle ! :flower:
 
en muistanut että olen itseni tällekkin "listalle" laittanut. Siirto meillä oli 28.10 ja
tein plussaa tikkuun isänpäivänä, ja verikoe vahvisti sen.
ensimmäinen ultra on 4.12 ja sitten vasta voin uskoa asian todeksi.

ONNEA TEILLE KAIKILLE JA PLUSSIA :heart: :heart:
 
"SEKUNDAARIT" / Seur. hoito? / Lapsia



Tikru-72...........................icsi.........tyttö06-icsi
rentunruusu..................................3, -96-luomu
HannaG.........................................10v.
gabom..............................iui..........luomu
risukasa-...........31........iui.............poika11v.-luomu
Danjuska.......................................poika05
EllaElias............................pas........poika03
Sonja74.........................................3,5v.
Cherrypie.......................3.iui.........poika3/04-luomu
Tuomenmarja....34...1.ivf/3.pas.....poika9/00, poika7/03-clomit
aida..................................ivf..........poika96-luomu
Aniliini71..................tutkimukset....8v.-luomu
Annis72..........................................poika3/04-clomit
dreamer78.....................................2x6,5v.-ivf, m1-luomu
hopottitar.......................3.ivf.........poika17v.
sunnuntailapsi...............................2v.
Kristiina76...................ivf/pas.........poika06-pas
meemee.........................................poika6v.,tyttö4v.-luomu
siiri38.................38........4.ivf..........-94,-96,-97-luomu
cristina...........................iui............tyttö02-luomu (m1)
Tuulia79........................................2v7kk-luomu
pumpuli-72....................4.ivf..........tyttö3v.-1.ivf
Kiin................................pas...........poika12/07-ivf/pas
Belle70......................4.ivf/pas......tyttö-2.ivf/pas, tyttö-3.ivf/2.pas
realmerkku78................................kolmas toiveissa


[/url]


Sisu...............26.............................tyttö11/03-luomu, + 30.9.
mymmyryy..........28........................-99, poika01, + 9.11.
riepuriia.........................pas..........2x4v.-ivf, + 9.11.
maaria75.......................................tyttö2,5v., + 16.11.

 

Yhteistyössä