Hei,
minulle tehtiin reilu viikko sitten kiireellinen sektio, eli synnytys ei edistynyt ja vauvalla alkoi sydänäänet pelotella. Olin henkisesti varautunut sekä alatie että sektiosynnytykseen, mutta tietoa minulla oli sektiosta ja toipumisesta vähemmän kuin alatiesynnytyksestä. Valmennuksissa, kirjoissa yms. kerrotaan aina enemmän alatiesynnytyksestä, ja olisikin ollut hyvä jos olisin tiennyt enemmän sektion hoidosta etukäteen. Mutta tässä muutamia asioita jotka olivat uusia minulle.
Vinkkejä sektioon ja toipumiseen...
* Sektiota varten laitetaan katetri ja kanyyli, ne eivät tunnu mukavilta laitettaessa ja jälkikäteenkin ne haittaavat liikkumista ja vauvan hoitoa. Lisäksi selkään laitetaan epiduraali sekä kipupumppu. Niistä ensimmäisenä poistetaan usein katetri, ja pääset käymään vessassa itse. Kanyyli ja epiduraali ja kipupumppu poistetaan kun et enää tarvitse kipulääkettä selän kautta, 1-2 päivän päästä leikkauksesta. Kun niistä pääset eroon, tunnet olosi kumman vapautuneeksi etkä halua nähdä letkuja pitkään aikaan...
* Ensimmäinen päivä ja yö ovat tosi kipeät, ja vauvan hoito on hankalaa. Varaudu siihen että et pysty nostamaan vauvaa sänkyysi vaan valmistaudu pyytämään hoitajien apua moneen asiaan. Sitä ei kannata arastella ja he kyllä tuovat vauvan mielellään rinnalle.
* Jos vauva on levoton ja itkee, niin hyssyttely on vaikeaa kun et pääse jaloillesi. Eräs kätilö opetti minulle miten vauvaa voidaan hyssytellä/röyhtäyttää makuullaan, kun olet kyljelläsi niin nosta vauvan pää kylkesi/rintasi päälle ja anna vauvan pötköttää päälläsi. Siinä on hyvä paikka rauhoittua ja pystyy taputtelemaan pepun päälle.
* Jos vauva itkee kovasti, niin lastenhoitajat voivat ottaa vauvan hoitoonsa ensimmäiseksi yöksi jotta saat levättyä, mutta he tuovat vauvan rinnalle kuitenkin yönkin aikana. Yritä olla ajattelematta että vauvalla olisi hätä ilman sinua...
* Imetykseen tarvitset aluksi apua, sillä vauva pitää asetella tyynyillä viereesi kun et pysty imettämään vielä kyljelläsi tai istuallasi. Asennon löytäminen voi olla etenkin ensikertalaiselle vaikeaa, mutta pyydä kätilöiden apua.
* Pyydä sänkyyn liukulakana jos et sitä saa, se auttaa kun pystyt itse siirtämään painoa helpommin kyljeltä toiselle.
* Varaudu nukkumaan selälläsi, sillä kylkiasennossa ei pysty olemaan pitkään kun kudosnesteet alkavat painaa haavaa ja kylkiasento muuttuu kivuliaaksi.
* Ekana yönä/aamuna saatetaan tehdä sänkypesu, sekin tuntuu aika oudolta, mutta jälkeenpäin olo paranee.
* Vahvat kipulääkkeet kovettavat vatsaa, ja kakka saattaa antaa odottaa...viiden päivän odottelun jälkeen sen tulo on kivuliasta. Voit helpottaa oloasi liikkumalla, juomalla luumunektaria, pyytämällä Movicol-ulosteen löysentäjää sekä siirtymällä nestemäisistä ruuista kiinteisiin.
* Suihkuun ja jaloilleen kannattaa lähteä heti kun kätilöt sitä ehdottaa. Kipupumpun voi ottaa mukaan jos se on vielä kiinni selässä.
* Muutaman ekan päivän ajan saat vain nestemäisiä ruokia (velliä, keittoja, jugurttia, mehukeittoja, mehuja).
* Maidontuloa auttaa kun vauva saa imeä ja vaikka sen tulo kestäisi 1-2 päivää enemmän kuin alatiesynnytyksen jälkeen, niin silti imetys voi lähteä hyvin käyntiin. Vauva saa tarvittaessa sairaalassa lisämaitoa, mutta siitä pääsee vähitellen eroon kun vauva tulee kotiin ja rentoudut ja imetys lähtee sujumaan paremmin.
* Älä yritä olla liian urhea ja pärjätä liian vähillä lääkkeillä. Lääkkeet auttavat haavan paranemisessa ja helpottavat oloasi. Kerro kivuista ja ota lääkkeet.
* Kotona kannattaa ottaa lääkkeet ajallaan, ettei kipu pääse yllättämään. Haavan suihkuttelu auttaa myös. Älä touhua liikaa, muista levätä makuullaan.
Nämä kun olisin tiennyt etukäteen niin kaikki ei olisi tuntunut niin uudelta ja oudolta...tsemppiä kaikille vaan vastaavaan joutuville.
R