sektiosta kysymyksiä

Tunnen itseni ny vähän tyhmäksi, mutta miten kohtu tyhjenee jos tehdään sektio? Alateitse synnyttäessähän on jälkivuotoa...
Saako tukihenkilö olla mukana kun sektio tehdään? Ja jos ei niin saako sitten olla lapsen seurassa kun äiti on heräämössä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja tuleva mami:
Tunnen itseni ny vähän tyhmäksi, mutta miten kohtu tyhjenee jos tehdään sektio? LEIKKAAVA LÄÄKÄRI + HOITAJAT TYHJENTÄÄ SEN. SE KUIVATAAN JA SIT LAITETAAN SUPISTAVAA LÄÄKETTÄ.

Alateitse synnyttäessähän on jälkivuotoa... ON SITÄ SEKTIOSSAKIN, AINAKIN MULLA OLI, MUTTEI OLLENKAAN NIIN PALJON KU ALAITEITSE.

Saako tukihenkilö olla mukana kun sektio tehdään? SUUNNITELLUSSA SAA, SPONTAANISSA (HÄTÄSEKTIO TAI SYNNYTYKSEN AIKANA SEKTIOON PÄÄTYMINEN) EI SAA.

Ja jos ei niin saako sitten olla lapsen seurassa kun äiti on heräämössä?
MUA EI NUKUTETTU, PÄÄSIN AINAKIN HETI ISIN JA LAPSEN VIEREEN. YLEENSÄ LAPSI VIEDÄÄN ISÄLLE/TUKIHENKILÖLLE JOS ÄITI ON HERÄÄMÖSSÄ, ELI ÄITI NÄKEE MUKSUN VAST MYÖH.SIIN TAPAUKSESSA.

TÄLLAINEN KÄSITYS MULLA NÄISTÄ, OSIN OMAN KOKEMUKSEN KAUTTA. TÄYDENTÄKÄÄ MUUT. VOIHAN OLLA MYÖS SAIRAALAKOHTASII EROJA.


-ÄLÄKÄ TUNNE IHTEÄS TYHMÄKSI -EI KYSYVÄ TIELTÄ EKSY =)
 
minuakaan ei nukutettu sectiossa, mutta jouduin silti heräämöön. heräämössä vietetään yleensä noin 2 tuntia, mutta itse olin heräämössä 5 tuntia. syynä se että kohtu ei lähtenyt palautumaan niinkuin piti ja pitivät minua tarkkailussa ja kävivät painelemassa mahaa. (auts, se teki kipeää!!) vauva oli tämän ajan isän ja kätilön seurassa, isä kylvetti ja syötti vauvan.
jälkivuoto oli jo viikon jälkeen niukkaa ja sellaista ärsyttävää tuhruvuotoa alkoi tulemaan jo 2 viikkoa synnytyksestä, nyt vauva on kuukauden ikäinen ja pikkuhousun suojaa pidän varmuuden vuoksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tiukutuulikki:
Alkuperäinen kirjoittaja tuleva mami:
Tunnen itseni ny vähän tyhmäksi, mutta miten kohtu tyhjenee jos tehdään sektio? LEIKKAAVA LÄÄKÄRI + HOITAJAT TYHJENTÄÄ SEN. SE KUIVATAAN JA SIT LAITETAAN SUPISTAVAA LÄÄKETTÄ.

Alateitse synnyttäessähän on jälkivuotoa... ON SITÄ SEKTIOSSAKIN, AINAKIN MULLA OLI, MUTTEI OLLENKAAN NIIN PALJON KU ALAITEITSE.

Saako tukihenkilö olla mukana kun sektio tehdään? SUUNNITELLUSSA SAA, SPONTAANISSA (HÄTÄSEKTIO TAI SYNNYTYKSEN AIKANA SEKTIOON PÄÄTYMINEN) EI SAA.

Ja jos ei niin saako sitten olla lapsen seurassa kun äiti on heräämössä?
MUA EI NUKUTETTU, PÄÄSIN AINAKIN HETI ISIN JA LAPSEN VIEREEN. YLEENSÄ LAPSI VIEDÄÄN ISÄLLE/TUKIHENKILÖLLE JOS ÄITI ON HERÄÄMÖSSÄ, ELI ÄITI NÄKEE MUKSUN VAST MYÖH.SIIN TAPAUKSESSA.

TÄLLAINEN KÄSITYS MULLA NÄISTÄ, OSIN OMAN KOKEMUKSEN KAUTTA. TÄYDENTÄKÄÄ MUUT. VOIHAN OLLA MYÖS SAIRAALAKOHTASII EROJA.


-ÄLÄKÄ TUNNE IHTEÄS TYHMÄKSI -EI KYSYVÄ TIELTÄ EKSY =)

Kiitos! Nyt tiedän paljon enemmän!
 
Olin itse tänä vuonna kätilöopistolla tukihenkilönä synnytyksessä. pitkän ja vaikean synnytyksen päätteeksi huomattiin että lapsen kasvot on ylös päin ja ei muuta kuin leikkaussaliin. ystävä meni edeltä ja itse menin noin 20 min perästä koska pääsy leikkausaliin oli luvallista vasta kun äiti on puudutettu.. eli olin koko leikkauksen ajan mukana! vaikkakin oli hätäsektio.
Ystäväni oli noin kaksi tuntia tarkkailussa jonka aikana sain kylvettää, pukea ja pitää seuraa vaaville ennenkuin ystäväni pääsi osastolle. Olivat sairaalassa kolme päivää. ei kipuja ja haava parantui nopeasti. jälkivuoto kesti noin viikon.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Meiming:
Olin itse tänä vuonna kätilöopistolla tukihenkilönä synnytyksessä. pitkän ja vaikean synnytyksen päätteeksi huomattiin että lapsen kasvot on ylös päin ja ei muuta kuin leikkaussaliin. ystävä meni edeltä ja itse menin noin 20 min perästä koska pääsy leikkausaliin oli luvallista vasta kun äiti on puudutettu.. eli olin koko leikkauksen ajan mukana! vaikkakin oli hätäsektio.
Ystäväni oli noin kaksi tuntia tarkkailussa jonka aikana sain kylvettää, pukea ja pitää seuraa vaaville ennenkuin ystäväni pääsi osastolle. Olivat sairaalassa kolme päivää. ei kipuja ja haava parantui nopeasti. jälkivuoto kesti noin viikon.
Tuskinpa kyseessä oli hätäsektio, siihen ei oteta ketään mukaan, kun ei ehditä. Äiti nukutetaan, ei puuduteta, sillä hätäsektiossa vauvan tulee olla ulkona 10 min.ssa. Kiirellinen sektio oli varmaan kyseessä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Meirami:
Alkuperäinen kirjoittaja Meiming:
Olin itse tänä vuonna kätilöopistolla tukihenkilönä synnytyksessä. pitkän ja vaikean synnytyksen päätteeksi huomattiin että lapsen kasvot on ylös päin ja ei muuta kuin leikkaussaliin. ystävä meni edeltä ja itse menin noin 20 min perästä koska pääsy leikkausaliin oli luvallista vasta kun äiti on puudutettu.. eli olin koko leikkauksen ajan mukana! vaikkakin oli hätäsektio.
Ystäväni oli noin kaksi tuntia tarkkailussa jonka aikana sain kylvettää, pukea ja pitää seuraa vaaville ennenkuin ystäväni pääsi osastolle. Olivat sairaalassa kolme päivää. ei kipuja ja haava parantui nopeasti. jälkivuoto kesti noin viikon.
Tuskinpa kyseessä oli hätäsektio, siihen ei oteta ketään mukaan, kun ei ehditä. Äiti nukutetaan, ei puuduteta, sillä hätäsektiossa vauvan tulee olla ulkona 10 min.ssa. Kiirellinen sektio oli varmaan kyseessä.
juu näin mullekin sanottiin, et nukutussektio=hätäsektio ja sinne ei kyl mukaan ketään.
 
Itselleni tehtiin hätäsektin ja tavallisen sektion välimaasto, jota leikkaava lääkäri nimesi myöhemmin hätäsektioksi. Minut siis ehdittiin juuri puuduttaa, kun sitten tulikin kiire, ja niinpä leikkaushaava tehtiin hätäsektion muikaisesti pystysuunnassa. Syynä sektioon oli muuten sama kuin Meimingin ystävälle; hätä tuli kun sykkeet laskivat hurjasti.

Mulla meni heräämössä seitsemän tuntia! Jalkoihin ei alkanut tunto palautua, joten eivät uskaltaneet päästä osastolle. Vauvan sain hetkeksi viereeni jo leikkaussalissa ja lisäksi isä ja kätilö toivat sen minulle puoleksi tunniksi heräämöön.
 
Mulle on tehty kaksi hätäsektiota ja isä ei ole päässyt kumpaankaan mukaan. Ensimmäiseen olisi otettu mukaan, mutta oli sitten käännytetty ovella pois, minun huonon tilani takia...
Kolmas on nyt sitten suunniteltu sektio ja sinne kuulemma isä saa luvan tulla.

Mie olen ollu heräämössä molemmista parisen tuntia, isä on sillä välin hoidellut vauvelia. Molemmat on syntyneet kylläkin yöllä, joten minut on viety sitten vain huoneeseen nukkumaan ja vauva vauvalaan ja aamulla olen sitten saanut vauvelit nähdä. Ekasta oli jalat puuduksissa vielä aamullakin (komplikaation takia) joten vauvaa en saanut kuin sänkyyn nostettuna kainaloon ja hoitaja nosti sen siitä poiskin, mutta toisesta sain vauvan vierihoitooni jo seuraavana päivänä.

Jälkivuotoa mulla on ollut 3 viikkoa suurinpiirtein, eli ihan normaalisti kuulemma...
 
Alkuperäinen kirjoittaja EevaRouva:
Mulla kesti sektiosta jälkivuoto 6 viikkoa eli lähes saman verran kuin normisynnytyksestä. Ettei kukaan nyt unelmoi vuodottomasta elämästä sektion jälkeen :kieh:
mulla kolme vkoa, eikä tosiaan mitään "pikkuvuotoa" ihan yösiteillä menin minäkin, joten juu, ei se sekstio ole sen siistimpää... ja kipeetä ei tee leikatessa, mutta sit tunnon palates haavaan niin sit kylläkin...ettei se musta nyt mikään kivuton vaihtarikaan ole. Mutta onneks lopputulos on ihana.
 

Yhteistyössä