sektiosta 2kk

  • Viestiketjun aloittaja helppiä
  • Ensimmäinen viesti
itselläni oli alatiesynnytys ja siinäkin sanottiin että ei kannata tossa vatsalihaksissa kiirehtiä että voi sitten jumppailla vaikka ulkoilemalla mutta ei mitään rasittavampaa ainakaan 3-4 kuukauteen
 
vieras
Olikohan silla vaaka vai pystyviilto sektiossa?Se vaikuttaa...

Jälkitarkastuksessa lääkäri antaa luvan, kun toteaa että kaikki on kunnossa.
Mutta jos rako ei ole mennyt umpeen niin olen lukenut/kuullut useammasta lähteestä että ei kannattaisi tehdä, sillä muuten venyneet kalvot yms jää niin venyneiksi, ja lihakset vain suurenevat eikä rako mene umpeen ja sulla on ikuinen pömppis!!

Itsestä oli hankala saada tietoa tuosta aiheesta kun olin toipumassa sektiosta. Googleta tai laita haku kaksplussaan ja vauvalehden arkistojen vanhoihin keskusteluihin...

Nyt jo 3 sektiota takana päin. Viimeisimmässä jäkitarkastuksessa oli vanhempi mieslääkäri joka ei edes tiennyt mistään mitään, ja sanoi että ala vaan treenaamaan vaikka joka päivä vatsalihaksia jos haluat. Ja ei ollut edes kokeillut onko minulla vatsalihasten välissä rakoa. No kotona sitten kokeilin ja jäi noin 2sormen levyinen rako ja tiesin että en todellakaan ala treenaamaan vaan odotan. Odotin että 6kk sektiosta kulunut. Liikuin kotona normaalisti, lenkkeilin, jumppasin kevyesti jne. Mutta en tehnyt ollenkaan vatsalihasliikkeitä, sillä niiden mekaaninen toisto olisi voinut aiheuttaa sen että rako ei mene umpeen myöhemmin. Mm.fysioterapeutit ja muutama lääkäri on sanonut minulle että pitäisi odottaa kunnolla ettei tee liian aikaisin noita liikkeitä. Vuosi sektiosta, ja rako oli n.1cm. Olen tehnyt vatsalihasliikkeitä siitä lähtien. Ja lääkäri siihen aikoihin sanoi että ei varmaan koskaan mene umpeen, kun on ollut jo 3raskauttakin (ja mulla muuten 3vaakasektiota bikinirajassa)

No nyt on viimeisestä sektiosta aikaa 1,5vuotta ja rako on edelleen 1cm. Eli rako voi jäädäkin jos on tarpeeksi monta vatsan venytysta takana. Mutta se 1cm rako ei haittaa mua yhtään, sillä kun paino on alakantissa, niin vatsani on litteä, oikeastaan kuin teinivuosina:)

Joku lääkäri sanoi että ne kalvot voi kiristää plastikkakirurgilla, mutta sellaiseen ei oo mulla noin pienen raon takia mitään tarvetta... Mutta jos jollain on jäänyt tosi suuri rako, niin voi vaikuttaa siten että aiheuttaa mm.selkäkipuja, kun ei ole oma tukeva "lihas-korsetti" kunnossa.
 

Yhteistyössä