Sektion jälkeinen raskaus - kuinka pian?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieras

Vieras
Vähintään vuoden lääkäri suositteli odottamaan ennen kuin seuraava raskaus alkaa, mutta onko täällä ketään jolla olisi aika ollut vähemmän kuin tuo vuosi? Miten lääkärit ovat asiaan suhtautuneet?

Alkuperäinen kirjoittaja minä vaan:
siis miksi pitäs oottaa vuosi?

Varmaan siksi, että kohtu kestää paremmin "venymisen". Ettei aukea arven kohdalta. Tai näin minä olen sen ymmärtänyt. Jossain on suositeltu jopa kahta vuotta. Mutta luulen, että sellaisiakin tapauksia löytyy, jossa seuraava raskaus on alkanut alle vuoden sisään. Siksi kyselen. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
9kk oli kun alkoi uusi raskaus...(kaksosraskaus)

Menikö kaikki hyvin? Varoittelivatko lääkärit riskeistä tai tehtiinkö jotain lisätutkimuksia edellisen sektion johdosta?

Meni hyvin,ihan 38-39 viikoilla tehtiin sektio(tosi pitkälle päästettiin kaksosten kanssa!!) Mulle on tehty nyt 4sektiota ja viimesin oli just et oli 9kk ja alko uus raskaus.Ainahan ne sanoo että hyvä ois pitää taukoo,vaikka mulla onki kahen ekan välillä reilu 2v väliä.Mutta nyt jännittiiee kauheesti kun kaksosia ootti,että kuin kestää.mutta kuulemma vois vieläkin tehä lisää!! Ei siis mitää lisätutkimuksia yms.tehty,ihan niinku ennenki niitä tutkimuksia.

9kk oli kun alkoi uusi raskaus...(kaksosraskaus)

Menikö kaikki hyvin? Varoittelivatko lääkärit riskeistä tai tehtiinkö jotain lisätutkimuksia edellisen sektion johdosta?

Meni hyvin,ihan 38-39 viikoilla tehtiin sektio(tosi pitkälle päästettiin kaksosten kanssa!!) Mulle on tehty nyt 4sektiota ja viimesin oli just et oli 9kk ja alko uus raskaus.Ainahan ne sanoo että hyvä ois pitää taukoo,vaikka mulla onki kahen ekan välillä reilu 2v väliä.Mutta nyt jännittiiee kauheesti kun kaksosia ootti,että kuin kestää.mutta kuulemma vois vieläkin tehä lisää!! Ei siis mitää lisätutkimuksia yms.tehty,ihan niinku ennenki niitä tutkimuksia.

Kiitos vastauksesta!

Ja onnea lastesi johdosta. (Mulla vasta yksi, mutta kovasti lisää toivon..)

Alkuperäinen kirjoittaja jarna:
Mulla oli poika 5kk kun tulin raskaaksi section jälkeen. En kylläkään omaa tyhmyyttäni, suositushan on se vuosi, mutta hormonaalinen ehkäisy petti.

Joo, sitähän minäkin ajattelin, että varmasti niitä raskauksia alkaa alle vuoden sisään suosituksista huolimatta. Ehkäisy voi aina pettää.

Mutta sullakin sitten kaikki meni ihan hyvin, eikä mitään erityistä seurantaa tarvinnut raskauden aikana tehdä? Miten lääkärit suhtautuivat asiaan? Oliko noin nopea (sektion jälkeinen) uusi raskaus heille ihan ok asia?

Mulla oli poika 5kk kun tulin raskaaksi section jälkeen. En kylläkään omaa tyhmyyttäni, suositushan on se vuosi, mutta hormonaalinen ehkäisy petti.

Joo, sitähän minäkin ajattelin, että varmasti niitä raskauksia alkaa alle vuoden sisään suosituksista huolimatta. Ehkäisy voi aina pettää.

Mutta sullakin sitten kaikki meni ihan hyvin, eikä mitään erityistä seurantaa tarvinnut raskauden aikana tehdä? Miten lääkärit suhtautuivat asiaan? Oliko noin nopea (sektion jälkeinen) uusi raskaus heille ihan ok asia?

Mun tutulla on lasten ikäero vaan n.vuosi ja molemmat sektiolla ja hyvin meni kaikki...varmaan on ihan yksilöllistäkin.

Eivät ole kommentoineet mitään ja rv nyt 20+4. Normaalia seurantaa ihan eli tavalliset neuvolat ja ultrat.

Meillä esikoinen taisi olla 6kk kun raskaustesti näytti plussaa, ikäeroa lapsille tuli muutamaa päivää vaille 1v3kk. Oli ihan suunnitelt raskaus, esikoisen synnyttyä kysyttiin turvavälistä ja meille sanottiin ettei selaista ole, eli ihan oman voinnin ja jaksamisen mukaan.

Toinen raskaus meni hyvin, paljon paremmin kuin ensimmäinen. Sektioon päätyi lopulta sekin, moninaisista syistä. Yksi lääkäri laittoi jopa lähetteen synnytyksen käynnistykseen rv 39+1 lapsen ison koon (n.4,5kg veikkaus) takia, eli hänen mukaansa kohtu olisi kestänyt tuonkin. :/ Käynnistyksessä ollut lääkäri taas piti käynnistystä tuossa tilanteessa vaarallisena, koska lapsi oli noin iso ja ensisynnyttäjä kyseessä (ei mitään synnytystapa-arvioa tehty koskaan) ja tuo aikaero edellisestä sektiosta vajaa 15kk. Lisäki perheessä jo yksi kehitysvammainen lapsi eikä lapsivesipunktioa tehty tässä raskaudessa, eli hänen mukaansa käynnistyksen riskit olivat tuossa liian suuret, varsinkin kun tilanne ei ollut lainkaan kypsynyt.

Mutta muuten siis alatiesynnytyskin normaalitapauksissa olisi ollut ihan ok.

Meillä uutta raskautta seurattiin tarkasti, mutta ei sektioon vaan esikoisen vammaan liittyen. Lisäksi loppuvaiheessa TODELLA runsas lapsivesi ja sikiön huima kasvu teki monta ylimääräistä ultraa. Loppupelissä kuitenkin kaikki hyvin. =)

Mulle lääkäri sanoi että MINIMISSÄÄN 2 vuotta pitää pitää raskauksien välissä ja korkeintaan 3 raskautta kohtuni "kestää"! Varmaankin aika pitkälti tapauskohtaista...

joo tapauskohtaistahan tuo..

mun uus raskaus alkoi 8kk sektion jälkeen, eikä lääkärit mitään siitä maininneet, että olisi jotain haitannut.
ainoastaan joudun synnytystapa-arviointiin, että leikataanko tämäkin, vai saanko synnyttää alakautta :)

Yhteistyössä