sektion jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Leikannut lääkäri antoi ohjeeksi pitää vähintään puoli vuotta väliä ennen uutta yritystä.

KUKAAN ei antanut sairaalassa tai neuvolassa MITÄÄN ohjeita vapaaehtoisesti. Kaikki piti tivata omatoimisesti.

Että ilmeisesti ei olisi ollut pahakaan asia, vaikka olisi laittautunut raskaaksi heti edellisen sektion jälkeen..??

Mulla on nyt esikoinen 8 kk ja huomasin olevani raskaana. sektio takana. Lääkäri sanoi esikoisen jälkitarkastuksessa, että vaikka heti voi yrittää uutta raskautta, että raskaus ei ala, jos kohtu ei ole valmis siihen.
Tiedä sitten, paha on enää mennä perumaankaan jos puhui potaskaa!

Tulin raskaaksi kun esikoinen (sektiolla syntynyt) oli 4,5 kk ikäinen. Raskaus sekä synnytys sujuivat tosi hyvin.Synnytin alateitse.Eli mulla ei ollu ainakaan mitään ongelmia,vaik tulin noin pian uudelleen raskaaksi.

Vauva lehti nro 6-7 2005
Gynekologi palsta:

""Minkä ajan kuluttua keisarinleikkauksesta voi suunnitella uutta raskautta?""

""Elimistön paranemistaipumus on synnytyksen jälkeen erinomainen. Siksi kudosten lujuuden arvioidaan korjautuvan normaaliakin nopeammin. Haavan vetolujuus on puolet lopullisesta jo viikon kuluttua ja noin 90 prosenttia lopullisesta 4-6 viikon kuluttua. Siten kohtu kyllä kestää uuden raskauden alkamisen hyvinkin pian ja viimeistään puolen vuoden kuluttua keisarileikkauksesta. Tilastotietojen mukaan tuo puoli vuotta on myös raskauden ennusteen kannalta hyvä raja. Tutkimusten mukaan esimerkiksi ennenaikaisen synnytyksen riski kasvaa, jos uusi raskaus on alkanut alle puolen vuoden kuluessa synnytyksestä.Turvallisena synnytysten välisenä aikana pidetään siten noin puoltatoista, kahta vuotta. Se pätee myös keisarileikkauksella synnyttäneisiin.""

Periaatteessa voi section jälkeen uutta alkaa hommailemaan heti kun se on mahdollista.

Minullekkin sanottiin kättärillä, että vuosi välissä ja sitten voi uutta tehdä :-). Sanottiin nimenomaan tuo kohdun repeäminen ongelmaksi. Itse odottelen sitä vuoden täyttymistä ja sitten tosi toimiin :D. Ihan vaan välttääkseni mahdolliset komplikaatiot. Toki olen myös lukenut onnistuneista raskauksista, vaikka sitä vuotta ei olekaan välissä.

Minulle sanottiin kolmelta eri taholta että vuosi taukoa ennen kuin kannattaa miettiä seuraavaa. Tosin mulle tehtiin hätäsektio (poikittaisviilto), lieneekö kiireellä vaikutusta asiaan?

Ihan hyvä vaan että käskettiin pitää taukoa, niin tämä hullu vauvakuume ehkä hellittää ja osaa päättää seuraavasta järjellä... =)

No hätäsektio minullekin tehtiin, tosin viilto on pystyssä. Ja tosiaan puoli vuotta lääkäri antoi ohjeeksi. Tällöin synnytysten väliin tulisi vähintään 1½ vuotta.

Ei sillä että asialla olisi ollut kiire. Kysyinpähän vain mielenkiinnosta, kun olin kuullut, että ohjeet vaihtelevat paljon lääkäristä riippuen.

Yhteistyössä