Sektion jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Fanni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

Fanni

Vieras
Onko mitään aikarajoituksia, kuinka pian sektion jälkeen on "turvallista" tulla uudelleen raskaaksi? Jälkitarkastuksessa lääkäri ei tiennyt, mutta hämärästi muisti kuullensa joskus jotain 6 kuukauden suosituksesta... Sairaalassakaan ei sanottu mitään. Eikä siellä asia tullut itsellekään mieleen, että olisi voinut kysyä. Ensimmäistä yritimme reilusti yli vuoden, joten ei huvittaisi turhaan nyt käyttää ehkäisyä, kun toinen vauvakin olisi tervetullut. Mitäs muille on asiasta sanottu?

Mulle sanottiin sairaalassa (omahoitaja) esikoisen jälkeen, että "Toivottavasti nähdään uudelleen, mutta vasta kahden vuoden päästä." Ja neuvolalääkäri puhui vuoden välistä. Miten muilla - muakin kiinnostaa!?

Kysyin asiaa leikanneelta lääkäriltä. Hän sanoi, että puoli vuotta olisi hyvä olla väliä ennen uutta raskautta. Se on kaiketi suositus normaalin alatiesynnytyksenkin jälkeen.

Vuosi sektiosta voi tulla uudelleen raskaaksi tai olisi suositeltavaa. Tosin ystäväni sai tasan vuoden päästä sektion jälkeen toisen lapsen sektiolla. Raskaudet eivät olleet helppoja.

Minulle sanottiin ekan ja tokan jälkeen että 9kk pitää vähintään pitää väliä ennenkuin raskautuu uudelleen. Kohdun pitää kunnolla parantua että taas kestää.
Kolmannen sektion jälkeen sanottiin että taitaa olla lapsiluku täynnä, tai ainakin pidät 10 vuoden tauon. Kohdun repeämis vaara oli olemassa kolmannen odotuksen lopussa.

Leikkaava lääkäri sanoi, että kaksi vuotta väliä, ennen kuin saa yrittää, jälkitarkastuksen tehnyt lääkäri sanoi että vuosi väliä ja kätilö puhui, että puol vuotta . Kolme lasta kannattaa maksimissaan sektiolla tehdä. Joka raskaus sektion jälkeen lisää kohdun repeämisen riskiä ja kohdun repeämisessä usein hoitona on kohdun poisto. Kyllä minua ainakin masensi kun kuulin nämä jutut jälkeen päin. Kukaan ei puhunut näistä asioista silloin kun sain valita tehdäänkö sektio vai yrietäänkö alakautta (vauva suurikokoinen) . Kakkosta olisi tarkoitus ryhtyä yrittämään vuoden päästä ekan syntymästä... :)

Kyllähän tuo tieto että täytyy 10 vuotta odottaa että voi hengissä selvitä raskaudesta ja sektiosta, masensi minuakin.
Tänään tein laatikollisen spr:n Konttiin meneevää tavaraa, lähinnä vauvan vaatteita. Hyvä mieli tuli mutta voi että, niitä pieniä vaatteita kun katsoi niin meinasi itku tulla. Ei meille lapsia enään. Mies on nyt jo 33v. Voihan se tietysti vielä 43 v:na saada aikaiseksi lapsen, mutta ....

Olen kyllä kuullut (mm. neuvolan tädiltä) että on jopa 8 sektiota tehty 16 vuoden sisällä jollekin.

Ja täälläkin oli aiheesta keskustelua vuosi (?) sitten. Olin silloin juuri kolmannen saanut.

Mulla oli 7 kk aikaa sektiosta kun tulin uudelleen raskaaksi, molemmat raskaudet olivat helppoja (kai?!). Ei ollut ongelmia. Mulle neuvolalääkäri sanoi tuon vuoden suosituksen olevan semmoinen jenkkityylinen juttu, ja että oikeasti raskaaksi ei tule, jos kohtu ei ole valmis kantamaan seuraavaa raskautta. Tiedä häntä sitten, mutta meillä meni hyvin.

Minulle neuvolan täti sanoi, että suositus olisi tuo 9 kk. Kylässämme on raskaana oleva nainen, jolle on tehty jo kuusi sektiota. Eli ilmeisesti toisten kohdut kestävät vähän enemmän rääkkiä kuin toisten...

Mulla oli ekasta vauvasta sectio ja tokassa synnytyksessä mitattiin sellasella alapäähän laitettavalla "laitteella" kohdun kestävyyttä. Eli aina supparin tullessa ilmoitti jotain lukemia. En niistä paljon siinä rääkissä tajunnut =)

Mulle leikkaava lääkäri sanoi, että enää ei ole sääntöä, että pitäisi antaa joku aikarajoitus. Että silloin kun itsestä siltä tuntuu mikäli sektio on onnistunut normaalisti ja toipuminen ollut myös normaalia.

Kiitos kaikille vastauksista! Aika kirjavia tuntuvat ohjeet olevan. Kai sitä varmuuden vuoksi olisi hyvä ottaa ehkäisy käyttöön vielä hetkeksi. Riippuukohan tuo suositeltava aika siitä onko leikkaushaava tehty pystyyn vai vaakaan?

Olitkin 'aino ehtinyt tuossa samalla vastata, kun kirjoitin omaa viestiäni. Taitaa olla sinun tietosi sitten nykykäsitys, koska eivät minullekaan mitään asiasta sanoneet...

Aloin odottaa kuopustamme,kun esikoisen sektiosta oli kulunut 4 kuukautta.Mulle ei ollu sanottu mitään aikarajaa.Raskaus ja kuopuksen synnytys alateitse sujuivat tosi helposti ja mitään ongelmia ei ollut.

Mulle sanottiin ekan section jälkeen että vuosi pitäisi odottaa ennen toisen vauvan yrittämistä.

Ystävälle on tehty 3 sectiota ja sanottiin että jos haluaa niin lisää lapsia voi vielä tehdä (hänellä synnytys on aina sectio) - tarkistivat kohdun ja sanoivat että se on vielä hyvässä kunnossa. On siis henk.kohtaista montako synnytystä sectiolla voi tehdä.

Yhteistyössä