Alatiesynnytys sektion jälkeen, kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Namppis88
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Namppis88

Aktiivinen jäsen
24.01.2011
3 774
0
36
Eli tällainen tarina:

Pikkukakkonen olisi jossain vaiheessa haaveissa ja sitten toivoisin alatiesynnytystä. Meidän esikois-poika syntyi kiireellisellä sektiolla 38+3 sydänäänien laskun takia. Tätä ennen synnytystä oli kuitenkin yritetty käynnistää Ballonkilla, mikä ei tehnyt minun kohdallani mitään. Kohdunsuu oli siis täysin kiinni ja epäkypsä sektioon mentäessä, koska vauva ei kestänyt edes pieniä harjoitussupistuksia mitä ballonki sai aikaiseksi.

Haluaisinkin nyt kysellä teiltä, joilla on ollut suunniteltu sektio tai muuten vastaava tilanne kun meikäläisellä ettei kohdunsuu ole avautunut lainkaan ennen sektioon menoa. Toki muutkin sektion jälkeen alatiesynnytyksen kokeneet voivat vastata ja luen kokemuksia mielelläni! Lähinnä mietityttää kun periaatteessa "ensikertalaisena" lähtee niin miten teillä muilla on synnytys edennyt ja onko yrityksestä huolimatta päädytty uudelleen sektioon?

Netistä löytyy lähinnä pysähtyneiden alatiesynnytysten aiheuttamista sektioista ja niiden jälkeisiä alatiesynnytyskokemuksia niin siksi tein uuden aloituksen. Kiitos kaikille jo etukäteen vastauksista!

Minulla esikoinen oli kiireellinen sectio.Käynnistys vkolla 36 raskaushepatoosin vuoksi.leikattiin koska sydänäänissä ei riittävää vaihtelua. Toisesta alkoi 10min välein supistella,jota kesti 4pvää ilman tulosta. Sairaalaan ottivat sisälle koska minun voimani olivat ihan loppu..en muista mitä lääkettä sain, mutta lähti se synnytys vihdoin käyntiin..imukuppi ulosautto, sydänäänien laskun vuoksi. Poika 4.2kg ja 3 asteen repeämä...

Mulla esikoinen leikattiin sydänäänten monotonisuuden takia. Olin siis sairaalassa valmiiksi käynnistyksessä. Olin saanut jo cytoteckia. Siitä kohdunsuun tilnteesta mulla ei kyllä ole käsitystä. Tuskin se kovinkaan auki oli, koska käynnistystabletin sain joskus kello 9 jälkeen ja leikkauspäätös tehtiin kahdeltatoista.

Esikoisen ja toisen ikäero on 1v9kk ja hän on syntynyt alateitse. Synnytys oli kaiketi ihan tavallinen. Suurin pelko mulla synnytyksen aikana oli se, että kohta kuuluu, että "leikataan". Onneksi sitä ei tullut. Nyt kun olen kokenut lapsen maailmaan saamisen kummallakin tavalla niin valitsisin alatiesynnytyksen. Toivuin siitä tosi nopeasti. Kivut oli kovat synnytyksessä, mutta ne jäi sinne saliin. Sektiossa kivut alkoivat vasta leikkauksen jälkeen.

eka leikattiin sydänäänien vuoksi kiirellisesti ja silloin oli kohdunsuu ihan epäkypsä ja sentin auki. Tokasta meni lapsivedet ja otettiin sisään sairaalaan, jossa käynnisteltiin cytoteceillä kolme päivää. Elämäni pisimmät päivät! Olin jo niin loppu, että anelin sektiota vaikka alatiesynnytyksen halusinkin kokea. Neljäntenä päivänä se sitten syntyi! :D ensimmäisiin neljään senttiin kohdunsuulla meni siis se kolme päivää ja 4-10cm puolitoista tuntia! Vaikeasta alusta huolimatta alatiesynnytys oli lastenleikkiä verrattuna sektioon...

Minulla myös esikoinen syntyi sektiolla sydänäänten laskettua. Synnytys eteni ennen sitä hitaasti. Toista lasta lähdin synnyttämään sitten alateitse, synnytys kesti kaikkiaan 30 tuntia ja eteni taas todella hitaasti. Vauhditettiin oksitosiinilla, mutta jäi silti hyvä fiilis. Kolmanessakin synnytyksessä sain oksitosiinia. Molemmista on tikattu sitten jonkun verran, mutta en ole kokenut sitä minään hirveänä asiana. Alatiesynnytys on minusta ollut henkisesti ja fyysisesti helpompi, ja olo on ihan jotain muuta kuin sektion jälkeen.

Mulla esikoinen syntyi suunnitellulla sektiolla ison kokonsa ym. syiden takia. Nyt odotan toista rv 36+4 ja luultavasti edessä on toinen sektio. Koska takana on sektio, vain ballongi olisi kuulemma mahdollinen käynnistystapa. Eivä ala käynnistämään ellei paikat ehdi kypsyä ja vauva laskeutua kahdessa viikossa. Mutta itselläni on siis se tilanne, että rv 38-39 ON synnytettävä, muutenhan sitä avautumista ym. voisi odotella rauhassa.

Kaikilla tuntuu olevan tosi huonoja kokemuksia sektiosta.. Mulle itselle siitä jäi ihan hyvät muistot, kipuja kesti viikon ja pystyin tekemään normaaleja asioita.. Nyt menossa rv 29, odotan synnytystapa-arviota ja pelottaa se alatiesynnytys kun kaikki sitä kipua valittelee, että se on niin kova. Lisäksi mua myös jotenkin pelottaa, että kuolen siinä alatiesynnytyksessä. Pelkään, että kun ponnistan niin joku verisuoni katkeaa päässä ja kuolen.. :/ :D

No juuri alatiesynnytystä koskevien pelkojen takia tämän pinon laitoinkin pystyyn. Pelkään että kohtu repeää arven kohdalta supistusten aikana tai viimeistään ponnistusvaiheessa repeän kaulasta niskaan. Onneksi näyttää monella olleen positiivinen kokemus sektion jälkeisestä alatiesynnytyksestä.

Mulle sektio oli henkisesti rankka enkä edelleenkään koe synnyttäneeni mut siitä fyysisesti toipuminen oli todella helppoa. Kuukausi sektiosta niin olin täysin parantunut ja lapsen lisäksi vain arpi muistutti operaatiosta.

Täytyy vaan keskustella neuvolassa sitten näistä peloista kunhan se pikkukakkonen joskus saapi alkunsa.

Kiitos kaikille vastauksista ja lisää kokemuksia olisi vielä kiva kuulla! :)

Ensimmäinen käynnistettiin, meni pari päivää. Sektioon päädyttiin ekassa tarjonta virheen takia. Synnytys siis eteni muuten loppuun asti, ponnisteli pari tuntia jne.
Toka olikin sitten vauhtisynnytys eli supistukset alkoi. 1,5h:n päästä oltiin sairaalassa jossa todettiin ettei epiduraalia kerkeä laittamaan 10senttiä auki, nyt ponnistetaan :D
Ponnistelin tunnin. Lapsi avotarjonnassa. Vaihdettiin asentoa kyljelleen, selälleen, kyljelleen jne. Lapsi kääntyi. Tunnin ponnistelun jälkeen syntyi alakautta.
Hyvä kokemus oli vaikka jännitin etukäteen onnistuuko. luin paljon kokemuksia muiden synnytyksistä, mutta ei se siihen epävarmuuten mitenköhän tällä kertaa käy- auttanut. Tsemppis inne ja toivottavasti onnistuu alakautta!

eka leikattiin vedenmenon ja supistusten ja perätilan vuoksi 37 viikolla, en muista oliko kohdunsuulla tapahtunu mitään....toinen (ja kolmas ja neljäs) normaalisti alakautta, eka alatiesynnytys kesti "normaalin ensisynnyttäjän" 12h, kaks viimeistä 3-5h

Mulla esikoisen aikana tehtiin suunniteltu sektio perätilan takia. Ja kuopuksen aikana synnytin lakautta :D
Ja todellakin jos saisin vielä yhden ihanuuden niin ehdottomasti haluaisin alatiesynnytyksen... Oli kyllä suhkot helppo kokemus.

• Tykkää
Reactions: Namppis88
Esikoinen sektioitu, toinen alatiesynnytys 1v9kk ikäerolla, komas ensiksi yritetty käyynistää cytotecilla,mutta jouduttu sektioon kohdun repeämän ja istukan irtoamisen takia( vauva kuoli) neljäs suunniteltu sektio.
En antaisi ainkaan käynnistä millään aineella sektion jölkeen. jos itsekseen ätee niiin sitten asia parempi

Eka synnytys käynnistettiin yliaikaisuuden takia, synnytys eteni hitaasti ja lopulta sydänäänet hävisivät ja tehtiin hätäsektio. Toinen lapsi syntyi normaalisti alakautta, käynnistyi ihan itsestään pari päivää lasketun ajan jälkeen. Toisessa raskaudessa mulle tehtiin synnytystapa-arvio edellisen sektion takia, lääkäri oli sitä mieltä, että normaalisti mennään tällä kertaa, toki synnytystä kait tarkkailtiin enemmän ja mm. kohtuun laitettiin joku anturi seuraamaan kohdun painetta, jotta ei juuri tapahtuisi mitään repeämää arpeen tms. Synnytys meni tosi hyvin, aika nopeasti ja ponnistusvaihekin oli nopea vaikka ekaa kertaa sitä kautta syntyikin. Nyt on kolmas synnytys edessä ja toivon kovasti, että menis niin kuin toi tokakin.

• Tykkää
Reactions: Namppis88
Alkuperäinen kirjoittaja neljä lasta kolme sektiota;26708517:
Esikoinen sektioitu, toinen alatiesynnytys 1v9kk ikäerolla, komas ensiksi yritetty käyynistää cytotecilla,mutta jouduttu sektioon kohdun repeämän ja istukan irtoamisen takia( vauva kuoli) neljäs suunniteltu sektio.
En antaisi ainkaan käynnistä millään aineella sektion jölkeen. jos itsekseen ätee niiin sitten asia parempi

Huh! Olen pahoillani menetettyäsi lapsen! :|

En nyt varsinaisesti tiedä mitä haluat tietää. Meillä ensimmäinen syntyi sektiolla virhetarjonnan vuoksi. Lapsivedet meni edellisenä iltana, seuraavana aamuna leikattiin. Toinen syntyi alateitse kaksi viikkoa lasketun jälkeen. Supistukset alkoivat itsekseen, mutta ilman tulosta, joten oksitosiinia sain ja kalvot puhkaistiin kun pystyttiin. Sektioarven/kohdun repeämistä ei seurattu mitenkään, ainakaan niin että olisin itse tiennyt. Alunperin oli puhe että ballonkilla käynnistetään, jos ei lähde itekseen tulemaan, mutta kun nuo omat supistukset olivat jo alkaneet niin heittivät surutta oksitosiinia kehiin.

Mulla oli 2 kiireellistä sektiota,sitten 4 syntyi alateitse ja cytotecin avulla.sen jälkeen olen saanut vielä 2 lasta lisää,molemmat sektioita,koska synnytykset eivät ole enää edenneet muutamaa senttiä pidemmälle.lääkäri sanoi että kohtu on jo väsähtänyt..mutta ei ole ollut muutoin mitään ongelmia.

Yhteistyössä