Sektion jälkeen uusi raskaus-kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "piiku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"piiku"

Vieras
Niin tulikin jo pääpiirteittäin tuossa otsikossa eli jos ensimmäinen raskaus on päätynyt syystä tai toisesta sektioon (tai toinen,kolmas,neljäskin jne....) niin miten pian olette raskautuneet uudestaan ja minkä pituista väliä on suositeltu pitämään raskauksien välissä? Ja miten raskaus on sujunut?

Itsellä sektio tehty 2/11 ja sairaalasta ei sanottu mahdollisen seuraavan raskauden alkamiskohdasta mitään enkä huomannut kysyä. Jälkitarkastuksessa kysyin onko aina vuosi ja terveyskeskuslääkäri(?) sanoi että kyllä, tai jos pienellä välillä haluaa uudestaan raskautua niin aikaisintaan lokakuussa eli 8kk sektiosta. En edes tiedä mikä lääkäri oli, mutta lääkäri kuitenkin. Aika lyhyen välin uskalsi luvata... Vaikka tiedän jossain suosituksen olevan jopa 6kk.

noo...tämä on sellainen asia joissa suositus vaihtelee siitä 6 kk aina pariinkin vuoteen. minulla on useita tuttuja joilla seuraava raskaus alkanut reilusti alle vuoden edellisestä sektiosta (itsenikin mukaan lukIen) eikä siitä ole mitään ongelmaa koitunut. Kokeneiden synn.lääk mielestä kohtu yleensä parantuu jopa kolmen kuukauden sisään edellisestä synnytyksestä,..mutta silti suositellaan pidempää odotusta.

Mä kysyin jälkitarkastuksessa sitä ja lääkäri sano et noin 1v ois hyvä olla väliä, mut reilut 10kk sektiosta tulinkin raskaaksi.. alussa ollaan nyt ja toivon että arpi kestää loppuun asti.
Ja joo, oon kanssa kuullut et jotkut lääkärit suosittelee 6kk.

Sektion ja uuden synnytyksen väliin jää vajaa 2vuotta. Minulle lääkäri ei sanonut mitään siitä kauanko pitää pitää väliä uuteen raskauteen. Olen nyt viimeisellä kolmanneksella ja kaikki on mennyt hyvin.

Tais kuukautta vajaa 2v olla ekasta sektiosta kun tein positiivisen raskaustestin. Nyt on viikkoja 28 ja tosi hyvin on mennyt kaikin puolin, alkuun oli sektioarpi tosi kipeä mutta muuten ei oo mitään ollut. En tiedä rajoista mutta ite halusin vähintään vuoden tohon ekan ja tokan raskauden väliin, varmuuden vuoksi. Eka raskaus oli vielä kaksosraskaus, joten halusin muutenkin antaa kohdun huilia ja ohan tässä tietty muutenkin ollu kädet aika täynnä :D

3kk kohtuarpi paranee niin hyvin kuin on parantuakseen sanoi
Dosentti, lääketieteen ja kirurgian tohtori, naistentautien, synnytysten ja perinatologian erikoislääkäri Tapio Kurki

Mulle tehtiin sektio tammikuussa 2010 eikä mitään puhuttu siitä, kauanko pitäis odottaa. Neuvolassa taidettiin sitte myöhemmin sanoa, että synnytyksillä ois hyvä olla vuoden väli. Ite tulin raskaaks uudelleen puol vuotta sektiosta eli synnytyksillä väliä sitte 1v3kk ja alakautta synnytin. Eikä mitenkään raskausaikana seurattu erityisesti eikä synnytyksessäkään, vaikka niin sanoivat, että katotaan tarkemmin sitte supistusten vaikutusta arpeen.

Yhteistyössä