Sektion jälkeen alatiesynnytys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kupsis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kupsis

Vieras
Alkaa pikkuhiljaa jännittämään, synnytys lähestyy ja synnytystapa-arvio on kohta. Halusisin yrittää alatiesynnytystä, mutta edellinen raskaus päätyi kiireelliseen sektioon, kun synnytys pysähtyi. Nyt mietityttää, onko siinä millaisia riskejä, onko kohdun repeäminen paljonkin todennäköisempää, kun se on kerran leikattu? Sektiosta on aikaa kolme vuotta. Millaisia kokemuksia teillä muilla on? Onko ensinnäkään synnytys onnistunut, jos edellinen on "jumiutunut"? Ja mitenkähän jos käynnistetään? Voikohan käynnistellä normaaliin tapaan, vai seuraavatko kohdun supistuksia tarkemmin, kun on leikattu aiemmin?

Minulla meni synnytys ihan loistavasti. Kyllähän ne siinä viimesessä ultrassa katsovat, että onnistuuko alatiesynnytys, ainakin minulle lääkäri siinä sanoi, että alateitse sitten vaan synnyttämään, kun kaikki on ok. Käynnistää ei tarvinnut, joten siitä puolesta en osaa sanoa mitään...

Kaikkiin kysymyksiisi en varmaan osaa vastata mutta yritän kuitenkin. :) Kohdun repeämisen riski on toki kasvanut, mutta ei merkittävästi. Mutta tuohon käynnistykseen se toki vaikuttaa sen jälkeen sen verran, että yleensä jos edellinen synnytys on päättynyt sektioon ja seuraava joudutaan käynnistämään, niin käynnistäminen tehdään varovammin kuin ehkä normaalisti. Käynnistyshän aiheuttaa yleensä huomattavasti normaalia voimakkaampia supistuksia ja siksi on tärkeää, ettei kohtu ala heti supistelemaan liikaa ja liian voimakkaasti.

Kokemusta ei mulla ole, mutta tietoa jonkun verran. :) Mun esikoisen synnytys päättyi hätäsektioon ja toinen sitten leikattiin suunnitellusti.

Mulla on hätäsektion jälkeen kaks alatiesynnytystä, ihan normaalisti sujuivat. Tosin käynnistyksestä en osaa sanoa, itsellä ei siihen ollut tarvetta. Luulisin että seuraavat kyllä supistuksia tarkemmin mikäli käynnistää täytyy.

Itse en lähtisi missään tapauksessa käynnistykseen sektionjälkeen. Minulla 15 vuotta vanha sektioarpi repesi käynnistyksen johdosta ja samoinistukka irtosi. vauvan eteen ei voitu enään tehdä mitää :(
Näitä nyt sattuu harvemmin,mutta kohonnut repeämisriksi sinulla kyllä on ja varsinkin käynnistyksessä. Itse en lähtisi.

Alkuperäinen kirjoittaja ei koskaan ikinä;24618175:
Itse en lähtisi missään tapauksessa käynnistykseen sektionjälkeen. Minulla 15 vuotta vanha sektioarpi repesi käynnistyksen johdosta ja samoinistukka irtosi. vauvan eteen ei voitu enään tehdä mitää :(
Näitä nyt sattuu harvemmin,mutta kohonnut repeämisriksi sinulla kyllä on ja varsinkin käynnistyksessä. Itse en lähtisi.

Sektioarvet kestää kyllä mormisupistukset mitkäitsestään on lähtenyt tulemaan,mutta käynnistettyjä huonommin. Ja jos kuitenkin menent niin älä cytotecilla anna käynnistää koska sitä ei voi kontrolloida ja säädellä, oksitosiiniä voi

Pitää vielä sanoa,että minullakin oli onnistunut alatiesnnytys 1,9 kk sektion jälkeen, mutta synnyts lähti itsekseen käyntiin lapsiveden menolla ja ei tarvittu lisävauhtia antamaan mitään lääkettä.

Alkuperäinen kirjoittaja ei koskaan enään;24618243:
Pitää vielä sanoa,että minullakin oli onnistunut alatiesnnytys 1,9 kk sektion jälkeen, mutta synnyts lähti itsekseen käyntiin lapsiveden menolla ja ei tarvittu lisävauhtia antamaan mitään lääkettä.

No, minulla vauhditettiin tipalla

[QUOTE="abc";24618278]Näistä syistä itse en uskalla enää kolmatta lasta. Eka tuli normisti ja toinen leikattiin sektiolla jalkaperätilan vuoksi. Liikaa riskejä :([/QUOTE]

Tässä ollaan kolmanteen sektioon menossa ihan luottavaisin mielin, tosin kiinnikkeitä on varmasti ja jo tokasta kesti avaus huomattavasti kauemmin kuin ekasta mutta eiköhän siitä selvitä.
Siis en näe tässä liikaa riskejä kun suunniteltu sektio edessä.

Hyvä, että muut uskaltaa. Itseäni kammoksuttaa se sektioon joutuminen niin hirveesti. Sektiosta kohta 2vuotta ja vasta nyt pystyn kunnolla tekemään vatsalihaksia ja elämään normaalia elämää. No ei se nyt ekan muutaman kuukauden / puolen vuoden jälkeen enää hirveesti haitannut...mutta ehkä enemmän pään sisällä se ongelma. Kaikki mahdolliset repeämät ja raskauskomplikaatiot ja muut pelottaa, ehkä tarttis käydä jossain pelkopolilla puhumassa tai unohtaa koko juttu. Mutta tsemppiä kaikille teille muille rohkeille :)

Mulla esikoinen syntyi hätäsektiolla ja kuopus alateitse. Lasten ikäero 4v vuotta.

Kakkosen synnytys sujui ihan normaalisti, vaikka se käynnistettiinkin yliaikasena nollatilanteesta. Eli hyvät kokemukset mulla :) Tseppiä :flower:

[QUOTE="abc";24618528]Hyvä, että muut uskaltaa. Itseäni kammoksuttaa se sektioon joutuminen niin hirveesti. Sektiosta kohta 2vuotta ja vasta nyt pystyn kunnolla tekemään vatsalihaksia ja elämään normaalia elämää. No ei se nyt ekan muutaman kuukauden / puolen vuoden jälkeen enää hirveesti haitannut...mutta ehkä enemmän pään sisällä se ongelma. Kaikki mahdolliset repeämät ja raskauskomplikaatiot ja muut pelottaa, ehkä tarttis käydä jossain pelkopolilla puhumassa tai unohtaa koko juttu. Mutta tsemppiä kaikille teille muille rohkeille :)[/QUOTE]

Käy ihmeessä puhumassa! :hug:
Mulla samat suunnitelmat, pitää kysästä seuraavalla neuvolakäynnillä.

Yhteistyössä