Alatiesynnytys sektion jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pt

Vieras
Eroaako seuranta raskausaikana mitenkään siitä, jos takana olisi aiempi alatiesynnytys?
Entäs sitten synnytyksessä.. Onko jotain mihin kiinnitetään enemmän huomiota? Riskit?

Mulla siis yksi sektio takana.. ja pelottaa jo valmiiksi uusi raskaus ja synnytys.. saanko edes synnyttää alateitse? Niin kyllä luvattiin.. mutta onkos jotain riskejä sektiosta johtuen?

Ihan normaalisti mentiin.

Sektion jälkeen heti kylläkin oli lantio kuvattu, joten sen puolesta oli asia selvä. Eli lantion puolesta alatiesynnytyksen onnistumiselle ei ollut estettä. Ekaan sektioon päädyttiin, kun alatiesynnytys ei ottanut edetäkseen lainkaan.

Mistään riskeistä ei puhuttu muuta kuin että ihan heti sen sektion jälkeen ei kannata toista tehdä vaan antaa sen haavan parantua ensin :-)

Ei muuta erikoista kuin että synnytystapa-arvio tehdään loppuraskaudessa ainakin TAYSissa. Toiset lääkärit sanovat että käynnistys on sektion jälkeen liian vaarallista, toisten mielestä siinä ei ole mitään riskiä. Itse kieltäydyin käynnistyksestä.

Ei muuta erikoista kuin että synnytystapa-arvio tehdään loppuraskaudessa ainakin TAYSissa. Toiset lääkärit sanovat että käynnistys on sektion jälkeen liian vaarallista, toisten mielestä siinä ei ole mitään riskiä. Itse kieltäydyin käynnistyksestä.

Mulla käynnistettiin tipalla tää toinen. Lapsivesien menosta oli jo 12h eikä supistuksia kuulunu..

Tuosta käynnistys vs. sektio -jutusta en oo ennen kuullutkaan.

Mulla käynnistettiin tipalla tää toinen. Lapsivesien menosta oli jo 12h eikä supistuksia kuulunu..

Tuosta käynnistys vs. sektio -jutusta en oo ennen kuullutkaan.

Äitiyspolilla yksi lääkäri sanoi, että jos käynnistetään, niin käynnistetään oksitosiinitipalla. Siksi, että sitä voidaan pienentää jos supistuksen käyvät liian rajuiksi (Cytotecilla näin helposti käy). Toisen mielestä käynnistyksessä ei ollut mitään vaaraa. Ja kolmas ei käynnistäisi ollenkaan sektion jälkeen. Ota siitä sitten selvää.

Äitiyspolilla yksi lääkäri sanoi, että jos käynnistetään, niin käynnistetään oksitosiinitipalla. Siksi, että sitä voidaan pienentää jos supistuksen käyvät liian rajuiksi (Cytotecilla näin helposti käy). Toisen mielestä käynnistyksessä ei ollut mitään vaaraa. Ja kolmas ei käynnistäisi ollenkaan sektion jälkeen. Ota siitä sitten selvää.

Minulla käynnistettiin cytotecilla eikä yksikään lääkäri maininnut, että siitä voisi olla jotain vaaraa.

Alkuperäinen kirjoittaja kesäkurpitsa;24004496:
Minulla käynnistettiin cytotecilla eikä yksikään lääkäri maininnut, että siitä voisi olla jotain vaaraa.

Minullakin käynnistettiin esikoisen synnytys Cytotecillä ja supistukset olivat alusta asti todella rajuja, ilman kunnon taukoa. Siinä voi todellakin olla riski että sektioarpi ei niin rajuja supistuksia kestä, eikä niitä saa oikein mitenkään hillittyä jos ne käyvät niin rajuiksi.

Jellonaisen kanssa sanoilla linjoilla. Taysissa tehdään synnytystapa-arvio kun sektio on takana ja nyt olisi tarkoitus synnyttää alateitse.

Kaverille tehtiin siellä sektio ja 1v3kk sen jälkeen oli uuden synnytyksen aika. Käynnistämään eivät alkaneet, koska sektiosta oli vielä niin lyhyt aika.

mullakin käynnistettiin sytkyillä, mutta aloiteltiin varovaisemmin 1/4 tabletilla aiemman sektion vuoksi. Onhan siinä riski, että haava repee ja muistan laitoksella googlettaneeni että esim usassa sytkyt on kiellettyjä käynnistyksessä jos on sektio alla, koska ovat niin tujuja. Eli siis on riski, että haava repeää..

[QUOTE="vieras";24004616]mullakin käynnistettiin sytkyillä, mutta aloiteltiin varovaisemmin 1/4 tabletilla aiemman sektion vuoksi. Onhan siinä riski, että haava repee ja muistan laitoksella googlettaneeni että esim usassa sytkyt on kiellettyjä käynnistyksessä jos on sektio alla, koska ovat niin tujuja. Eli siis on riski, että haava repeää..[/QUOTE]

Eikä tuo 1/4-tabletti edes ole mikään "turvallinen" annostus, sillä minä muistaakseni sain esikoisen käynnistyksessä ensin yhden neljännestabletin suun kautta, ja muutaman tunnin päästä toisen, ja sitten alkoivatkin ne rajut supistukset.

Mulla tuli ylimääräinen ultra sen takia ku eka syntyi suunniteltu sektio perätilan takia.. muuten oli kaikki normaalia ja ei onneks ollu perätilaa ja sain synnyttää :)

Ai, vaarallista! No, eipä ollut TYKS:n lääkärien mielestä, en siis ole minäkään moisesta kuullut. Ja kun oli muutenkin riskiraskaus, muka, kaksosia odotin. Ja niitä sitten käynnisteltiinkin liki viikko...ja päädyttiin leikkausaliin. Eka normaali synnytys, toinen siis sektio, jonka jälkeen siis kaksoset yritettiin saada maailmaan normaalia reittiä. :) Mä en kieltäytynyt, kun oli alkava raskausmyrkytys. Enkä kai muutenkaan olis, kun olo oli jo siinä vaiheessa kuin rantautuneella ruhävalaalla tädenkuun aikaan! ;)

Yhteistyössä