sektioäidit!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
onko kukaan tullut uudestaan raskaaksi pian sektion jälkeen? jos oot niin kuinka pian? itellä 4kk sektiosta ja mietin että uskaltaako vielä raskautua. oon kuullu että pari vuotta pitäis olla raskauksien välissä mutta neuvolassa ei oo mitään puhuttu.

Meidän lapsilla on ikäeroa 1v 6kk ja esikoinen otettiin leikkaamalla ja kakkonen sitten syntyikin alateitse. Ja taitaahan se jokin suositus siihenkin olla, kantsii varmaan kysellä neuvolassa=)

Minulle annettiin suositukseksi puoli vuotta. Kuulemma sen vuoksi että kohtu ei lääkärin mukaan päässyt kovin pahasti vaurioitumaan. Ymmärtääkseni nämä eri pituiset suositukset johtuvat siitä että jokaisella potilaalla kunto on erilainen. Kannattanee siis tiedustella sairaalasta jossa sinut leikattiin.

Minulla huomenna 6kk sektiosta ja olen raskaana rv 7+0.
Huomenna vasta ilmoitan neuvolassa, saa nähdä, mitä kommentoivat. Imetän lisäksi vielä esikoistani.
Puoli vuotta oli tarkoitus ainakin odotella, mutta aina ei elämässä voi kaikkia asioita itse suunnitella. Nyt jo iloisena pikkusisarta odotellaan ja toivotaan, että kaikki menee arven yms. kanssa hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Mikähän se "sektioäiti" oikein on? Vai onko oikea äiti ollenkaan? :o

no se on tietysti äiti jolle on tehty keisarileikkaus, vai eikö Timppa tiedä mitä sektio tarkoittaa?

miten Timppa olis aiheen otsikoinu?

Jos toipuminen sektiosta on ollut normaali, ilman tulehduksia ja muita jälkioireita, arpeutunut leikkaushaava kyllä kestää synnytyksen 9kk eli normaalin raskausajan kuluttua. Sen takia ei väliä tarvita. Useat lääkärit kuitenkin suosittelevat synnytyksiin vähintään vuoden väliä, koska leikkaus on aina äidille riski, etenkin jos se tapahtuu nukutuksessa. Paikallispuudutuksessa tehty sektio on turvallisempi, koska silloin äidin hengitys kulkee normaalisti. Muutaman kuukauden väli ennen uutta raskautta antaa äidille (kohdulle) toipumisaikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Sektioäiti:
Huomenna vasta ilmoitan neuvolassa, saa nähdä, mitä kommentoivat. Imetän lisäksi vielä esikoistani.
Puoli vuotta oli tarkoitus ainakin odotella, mutta aina ei elämässä voi kaikkia asioita itse suunnitella. Nyt jo iloisena pikkusisarta odotellaan ja toivotaan, että kaikki menee arven yms. kanssa hyvin.

Onko järkee tehdä noin peräkanaa lapset ja pian hermoilla

Vaikka olis synnyttäny alateitse kannattaa mun mielestä pitää enemmän väliä lasten välillä. Miksei sen ensimmäisen voi antaa olla vauva ennen kun pitää tehdä heti toinen perään? Ja äidin kuntoa ajatellen olisi myös hyvä antaa kehon levätä ja keskittyä nyt sen esikoisen imettämiseen ja hoivaamiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja huhuu:

Öh, en koe sen ihmeemmin hermoilleni vaikka meillä muksut on vähän vajaa 1v3kk ikäerolla ja molemmat sektioilla. Kaveri jolla juuri syntyi kakkonen 4v ikäerolla tuntuu kokoajan hermoilleen moninkertaisesti... :whistle:

Itse haluttiin lapset lyhyellä ikäerolla ja sitä kyseltiinkin sitten esikloisen sektion jälkeen usemammalta kätilöltä ja lääkäriltä. kaikkien vastaus oli ettei ole mitään ikäerosuosituksia että oman voinnin mukaan. Ja että se oma fyysinen ja henkinen jaksaminen on oleellisempi kuin sektiosta kulunut aika. Esikoinen oli sitten 6kk kun raskaustesti näytti plussaa. =)

Alkuperäinen kirjoittaja huhuu:

Kuten sanoin aina ei voi kaikkea elämässä suunnitella, siihen sen enempää puuttumatta.
Tapanani ei kuitenkaan ole hermoilla lapsistani. Meillä eletään tavallista perhearkea, johon mahtuu hyvin pikkusisarus pienellä ikäerolla.
En ole ihan nuori, joten jaksan ja pystyn kyllä kaksi lasta hoitamaan ja onhan meillä isäkin.

Yhteistyössä