Sektio / alatiesynnytys, onko muita hoitotoimenpiteitä, joissa potilaalla ei ole oikeutta valita hoitomuotoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Järkyttynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
nainen ei ole potilas sanan varsinaisessa merkityksessä ellei synnytyksessä tule jotain epänormaalia esiin, joka vaatii lääkäriä tietty asettamaan vauvankin edun vaakakuppiin. itse en missään muotoa tahtonut olla makaava potilas vaan aktiivinen synnyttäjä, joka kerta. sentään kyseessä minun synnyttämiseni, enkä ollut sairas.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä en alkuunkaan ymmärrä, miks se valinnan mahdollisuus olisi paha juttu? Jokainen vois sitten itse päättää. Miten se joltain on pois jos haluas sektion valita?

No johan se on sanottu moneen kertaan. Kalliimpaa, suuremmat riskit lapselle, toipuminen hitaampaa. Pois sekä yhteiskunnalta, vauvalta että sinulta.

terveisin itsekin sektioitu

Alkuperäinen kirjoittaja jaaha:
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Jokainenhan voi valita ja olla menemättä sairaalaan ollenkaan. Ainahan sitä voi kotona synnyttää juuri niin kuin haluaa.

Sektio onkin kätevä kotioloissa...

Sektio "sairaanhoitoa", koska ei onnistu kotona, mutta normaali synnytys onnistuu mainiosti, eli on luonollinen "terve" tapahtuma.
Miksi siinä tilanteessa lääkäri alkaisi leikata, että on olettamus synnytyksen sujuvan normaalisti?

Se on just niin, kuin joku sanoi, että ei sun umpilisäkettäkään leikata vain siksi, että se VOI tulehtua, vaan vasta sitten, kun se on jo tulehtunut, koska se ei välttämättä tulehdu koskaan, kuten synnytyskään ei välttämättä muutu ongelmaiseksi, niin sitäkään ei aleta hoitamaan ennen, kuin se tiedetään, että ongelmia tulee.
Joillakin tieto saadaan kuukausia etukäteen ja toisilla vasta minutteja ennen.

Mä en alkuunkaan ymmärrä, miks se valinnan mahdollisuus olisi paha juttu? Jokainen vois sitten itse päättää. Miten se joltain on pois jos haluas sektion valita?

Niin voisihan sitä kaikki mennä leikkauksiin ihan huvinvuoksi julkiselle puolelle. Napsittais rinnat pois, että ei tule rintasyöpää ja kaikkia mahdollisia sisäelimiäkin kannattaa vähentää, että niihin ei tule sairautta, ohituleikkaukksiakin tuosta, vaan ihan varmuuden vuoksi. Sädehoitokin voisi vähän ottaa, kun jossain voi kasvaa pesäkkeitä, tietysti joka ikinen luomi kannattaa leikata, että ei tule ihosyöpää jne.

Miten voi olla mahdollista, että et alkuunkaan ymmärrä?

Alatiesynnytys on lähes aina lapselle sekö äidille parempi vaihtoehto. Itselläni oli sekä raskausmyrkytys sekä perätila, ja päädyin sektioon, tyhmä minä. Lääkäri selitti juurta jaksain, että alatiesynnytys olisi siltikin parempi, jos lantion ja vauvan kokosuhde ok. Siis, ekaa vauvaa odottavat kuvittelee kaikkea urpoa. Sektio ei ole synnytys, se on leikkaus. Miksi kukaan haluaisi vapaaehtoisesti leikkaukseen, jos ei mitään lääketieteellistä tarvetta sille ole? Totta kai se synnytys pelottaa; siksi mäkin varmaan sen sektion valkkasin, mutta trust me, ei kannata.

Mä en ymmärrä miten tuosta asiasta on tullut valintakysymys - eihän synnytystapoja ole kuin yksi, alateitse. Sen varmaan tietää jokainen raskaaksi hankkiutuva, toivottavasti :kieh:

sektioon liittyy kuitenkin enemmän komplikaatioita kuin alatiesynnytykseen.

eturauhassyöpä on siitä huono esimerkki, että eihän siinä se syöpä mitenkään "itsestään" tule pois. se joko leikataan tai sen kasvua hillitään. synnytyksessä sulla ei ole vaihtoehtoa, lapsi tulee ulos joka tapauksessa..

jos jokainen äiti päättäisi valita sektion, tarvittaisiin synnytyksiin paljon enemmän henkilökuntaa ja paljon enemmän leikkaussaleja.. elektiivinen sektio kaikille sitä haluaville äideille olisi aika haastavaa toteuttaa ihan sairaalan resursseja ajatellen. hätäsektio taas on aina kiireellinen, joten siihenhän et voi itse oikein vaikuttaa..

Alkuperäinen kirjoittaja Cosmopolitan:
Nainen VOI valita synnytystapansa Suomessakin, kunhan menee yksityislääkärille !

Tuliko se lakimuutos sittenkin? Siis pari vuotta sittenhän tästä kohistiin, kun lain mukaan synnytyksiä ei saa järjestää yksityisissa sairaaloissa tai lääkäriasemilla, vaan ainoastaa julkisessa terveydenhoidossa, eli sektiota ei saanut yksityiselläkään puolella.

Minä olen aloittajan kanssa samoilla linjoilla. Naisten medikalisointi jatkuu, naisten täytyy "luonnollisesti" synnyttää lapsensa. Kivunlievityskin on vähän niin ja näin, useimpien mielestä, onhan nainen kuitenkin masokistinen luonne, joka nauttii kivusta. Niin, pakkohan sen on olla, eihän muuten mikään olisi mahdollista.

Mitä jos minä nyt alan vaatia vaikka rintojen poistoa? Ei mulla mitään syöpää ole, mutta varmuuden vuoksi. Tai isäni voisi vaatia vaikka, että jalka amputoidaan. Törkeää holhoamista, jos lääkärit eivät suostu! Me isän kanssa pelätään rinta- ja jalkasairauksia niin kauheasti.

Minä olen aloittajan kanssa samoilla linjoilla. Naisten medikalisointi jatkuu, naisten täytyy "luonnollisesti" synnyttää lapsensa. Kivunlievityskin on vähän niin ja näin, useimpien mielestä, onhan nainen kuitenkin masokistinen luonne, joka nauttii kivusta. Niin, pakkohan sen on olla, eihän muuten mikään olisi mahdollista.

tästä tulikin muuten mieleen taas muistuttaa kaikkia naisia siitä, että kaikki lääkkeethän testataan vain miehillä. yhtäkään puudutetta eikä pilleriä ole ikinä testattu naisilla. joten melkoisia koekaniineja ollaan me. tasa-arvoa? se on kaukana. mutta näillä mennään.

Alkuperäinen kirjoittaja 4n äiti:

tästä tulikin muuten mieleen taas muistuttaa kaikkia naisia siitä, että kaikki lääkkeethän testataan vain miehillä. yhtäkään puudutetta eikä pilleriä ole ikinä testattu naisilla. joten melkoisia koekaniineja ollaan me. tasa-arvoa? se on kaukana. mutta näillä mennään.

Sekin vähän ihmetyttää, miten miehiä on lähetetty kuuhun ja kohta jopa marssiin, mutta parhaimmatkaan asiantuntijat eivät osaa sanoa tarkalleen, miten ja miksi synnytys lopulta käynnistyy. Käsittämätöntä.

Alkuperäinen kirjoittaja 4n äiti:

Sekin vähän ihmetyttää, miten miehiä on lähetetty kuuhun ja kohta jopa marssiin, mutta parhaimmatkaan asiantuntijat eivät osaa sanoa tarkalleen, miten ja miksi synnytys lopulta käynnistyy. Käsittämätöntä.

no tässä lääketeollisuuden testauksessa on ainakin kyse yksinomaan siitä, että naisten hormonit sotkevat kaikki tulokset. naisilla ja miehillä nyt sattuu olemaan vaan eri kropat ja sen kun hyväksyy, on elämä helpompaa. ketään miestä ei varmaan kiinnosta tarpeeksi se, miksi synnytys käynnistyy. joten sitä ei tutkita. ja koska naiset hormonineen ovat mysteerisiä, niin annetaan olla.

Alkuperäinen kirjoittaja ai jaa:
Nainen VOI valita synnytystapansa Suomessakin, kunhan menee yksityislääkärille !

Tuliko se lakimuutos sittenkin? Siis pari vuotta sittenhän tästä kohistiin, kun lain mukaan synnytyksiä ei saa järjestää yksityisissa sairaaloissa tai lääkäriasemilla, vaan ainoastaa julkisessa terveydenhoidossa, eli sektiota ei saanut yksityiselläkään puolella.

Siis se sektio tapahtuu kyllä ihan julkisessam sairaalassa, mutta sen suorittaa se yksityislääkäri, jonka vastaanotolla äiti on käynyt raskausaikana .

Naisten medikalisointi jatkuu, naisten täytyy "luonnollisesti" synnyttää lapsensa. Kivunlievityskin on vähän niin ja näin, useimpien mielestä, onhan nainen kuitenkin masokistinen luonne, joka nauttii kivusta. Niin, pakkohan sen on olla, eihän muuten mikään olisi mahdollista.

Sinä et taida nyt oikein ymmärtää, mitä medikalisointi tarkoittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ai jaa:

Siis se sektio tapahtuu kyllä ihan julkisessam sairaalassa, mutta sen suorittaa se yksityislääkäri, jonka vastaanotolla äiti on käynyt raskausaikana .

No tässä tilanteessa tilanne on ihan sama kuin julkisen kautta, eli sektion saa vain pitkän harkinnan jälkeen pätevistä syistä. Se kun ei voi se ykstyislääkärikään, kuin suositella sektiota. Asiasta kuitenkin päättää lääkärit sairaalassa, eikä heistäkään kukaan yksin.

Alkuperäinen kirjoittaja m:
Alkuperäinen kirjoittaja jaaha:
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Jokainenhan voi valita ja olla menemättä sairaalaan ollenkaan. Ainahan sitä voi kotona synnyttää juuri niin kuin haluaa.

Sektio onkin kätevä kotioloissa...

Sektio "sairaanhoitoa", koska ei onnistu kotona, mutta normaali synnytys onnistuu mainiosti, eli on luonollinen "terve" tapahtuma.
Miksi siinä tilanteessa lääkäri alkaisi leikata, että on olettamus synnytyksen sujuvan normaalisti?

Se on just niin, kuin joku sanoi, että ei sun umpilisäkettäkään leikata vain siksi, että se VOI tulehtua, vaan vasta sitten, kun se on jo tulehtunut, koska se ei välttämättä tulehdu koskaan, kuten synnytyskään ei välttämättä muutu ongelmaiseksi, niin sitäkään ei aleta hoitamaan ennen, kuin se tiedetään, että ongelmia tulee.
Joillakin tieto saadaan kuukausia etukäteen ja toisilla vasta minutteja ennen.

En allekirjoita tuota väittämää, että alatiesynnytys aina onnistuisi mainiosti. Mutta miksi lääkäri edes olisi kotona/sairaalassakaan synnytyksessä mukana, kun sehän sujuu normaalisti ilman häntäkin?

Ja tuosta että nainen on synnytyksessä pakkohoidettava henkilö, jos hänelle JOUDUTAAN tekemään sektio... KUKA oikeasti haluaisi kieltäytyä sektiosta, jos toinen vaihtoehto on vauvan tai oman hengenlähtö, jopa molempien?
Eikö ole hyvä, että tuollaisessa tapauksessa tehdään sektio vaikka äiti olisi synnytyksessä niin sekaisin, että siitä kieltäytyisi? Olkaa kiitollisia, että sektiomahdollisuus on. Kotisynnytyksessä sitä ei edes ole, että silloin ei voi valita.

Yhteistyössä