Sektio / alatiesynnytys, onko muita hoitotoimenpiteitä, joissa potilaalla ei ole oikeutta valita hoitomuotoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Järkyttynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä olen aloittajan kanssa samoilla linjoilla. Naisten medikalisointi jatkuu, naisten täytyy "luonnollisesti" synnyttää lapsensa. Kivunlievityskin on vähän niin ja näin, useimpien mielestä, onhan nainen kuitenkin masokistinen luonne, joka nauttii kivusta. Niin, pakkohan sen on olla, eihän muuten mikään olisi mahdollista.

Sä et taida oikein tietää, mitä "medikalisointi" tarkoittaa? :D

Synnytys ei ole sairaus, johon tarvitaan hoitotoimenpiteitä.

Alkuperäinen kirjoittaja tt:
Alkuperäinen kirjoittaja Cosmopolitan:
Alkuperäinen kirjoittaja ai jaa:
Nainen VOI valita synnytystapansa Suomessakin, kunhan menee yksityislääkärille !

Tuliko se lakimuutos sittenkin? Siis pari vuotta sittenhän tästä kohistiin, kun lain mukaan synnytyksiä ei saa järjestää yksityisissa sairaaloissa tai lääkäriasemilla, vaan ainoastaa julkisessa terveydenhoidossa, eli sektiota ei saanut yksityiselläkään puolella.

Siis se sektio tapahtuu kyllä ihan julkisessam sairaalassa, mutta sen suorittaa se yksityislääkäri, jonka vastaanotolla äiti on käynyt raskausaikana .

No tässä tilanteessa tilanne on ihan sama kuin julkisen kautta, eli sektion saa vain pitkän harkinnan jälkeen pätevistä syistä. Se kun ei voi se ykstyislääkärikään, kuin suositella sektiota. Asiasta kuitenkin päättää lääkärit sairaalassa, eikä heistäkään kukaan yksin.

Ei pidä paikkaansa. Asianomainen henkilö menee tietysti sellaisen yksityislääkärin vastaanotolle, joka toimii myös julkisen synnytyssairaalan ylilääkärinä. Ko. lääkäri voi aivan yksin päättää synnytystavan ( eli esim. sektion ).

Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Naisten medikalisointi jatkuu, naisten täytyy "luonnollisesti" synnyttää lapsensa. Kivunlievityskin on vähän niin ja näin, useimpien mielestä, onhan nainen kuitenkin masokistinen luonne, joka nauttii kivusta. Niin, pakkohan sen on olla, eihän muuten mikään olisi mahdollista.

Sinä et taida nyt oikein ymmärtää, mitä medikalisointi tarkoittaa.

Ehkä Sinä et ymmärtänyt pointtiani tai minä itse muotoilin asian "väärin", mutta sinun ei tarvitse menettää yöuniasi minun vuokseni =)

Alkuperäinen kirjoittaja jaaha:
Mutta miksi lääkäri edes olisi kotona/sairaalassakaan synnytyksessä mukana, kun sehän sujuu normaalisti ilman häntäkin?

Eihän se olekaan. Ei mun synnytyksessä ainakaan ollut mukana kuin 1 kpl kätilöitä, vauvalle tuli sitten oma kätilö kun hän alkoi olla maailmassa. En tod. olisi tarvinnut lääkäriä mihinkään.

Komplikaatiot on sitten eri asia, mutta ne ei olekaan normaaleja synnytyksiä.

On se kumma juttu, kun lääketiede ja hoitotavat ovat kehittyneet entisajoista niin, että moni kuolema ja vammautuminen pystytään niiden turvin välttämään... Nyt sitten naiset valittavat siitäkin, että liikaa puututaan synnytykseen, annetaan kivunlievitystä ja voi voi... Joskus tehdään henkien pelastamiseksi jopa sektio. Kamalaahan se on. :(

On se kumma juttu, kun lääketiede ja hoitotavat ovat kehittyneet entisajoista niin, että moni kuolema ja vammautuminen pystytään niiden turvin välttämään... Nyt sitten naiset valittavat siitäkin, että liikaa puututaan synnytykseen, annetaan kivunlievitystä ja voi voi... Joskus tehdään henkien pelastamiseksi jopa sektio. Kamalaahan se on. :(

Eihän tässä oo kukaan kivunlievityksestä tai hengenpelastuksesta valittanut, vai onko? Kyse oli siitä, onko synnytys sairaus vai ei. Eikä se ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:

Eihän tässä oo kukaan kivunlievityksestä tai hengenpelastuksesta valittanut, vai onko? Kyse oli siitä, onko synnytys sairaus vai ei. Eikä se ole.

Kyse oli siitä saako nainen synnytyksessä valita tehdäänkö hänelle sektio vai ei.

Suomessa on kuitenkin loppupeleissä synnytysasiat todella hyvin. Esim. Hollannissa synnytetään kotona ellei jokin mene todella pieleen. Meillä nyt kuitenkin ollaan sairaalassa ja saadaan lääkkeet yms. tarvittaessa. En kannata sitä että sektion saa "valita" jos tahtoo. Se on kuitenkin isoleikkais ja yhteiskunnalla ei perse kestä tällä hetkellä edes sairauksien hoitoa kaikkien kohdalla. Sosiaali ja terveyspuolella näkyy kirstussa pohja ja valmistellaan tarkkaa priorisointia sairauksien hoitoon. Kaikki tietää mitä se tarkoittaa. Synnytyspelko ei ole mun mielestä syy sektioon. 2. odottaessa olin tosi ahdistunut kun 1 synnytys oli niin kauhea mutta olen silti tyytyväinen että pakotettiin alatiesynnytykseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:

Kyse oli siitä saako nainen synnytyksessä valita tehdäänkö hänelle sektio vai ei.

Niin. Että kun ainoastaan hullujenhuoneella ollaan pakkohoidossa, siis synnytyksen lisäksi, ja tilanteessa jossa ei saa valita hoitomuotoa itse. Ja sitä hoitomuotoa ei saa valita synnytyksessä itse siksi, ettei synnytys ole sairaus. Ei siis fiksata sellaista, mikä ei ole rikki. Tajusitko? :D

Edelleen, komplikaatiot on eri asia, mutta NORMAALI synnytys ei edelleenkään ole sairaus.

Nainen VOI valita synnytystapansa Suomessakin, kunhan menee yksityislääkärille !

Tuliko se lakimuutos sittenkin? Siis pari vuotta sittenhän tästä kohistiin, kun lain mukaan synnytyksiä ei saa järjestää yksityisissa sairaaloissa tai lääkäriasemilla, vaan ainoastaa julkisessa terveydenhoidossa, eli sektiota ei saanut yksityiselläkään puolella.

Siis se sektio tapahtuu kyllä ihan julkisessam sairaalassa, mutta sen suorittaa se yksityislääkäri, jonka vastaanotolla äiti on käynyt raskausaikana .

No tässä tilanteessa tilanne on ihan sama kuin julkisen kautta, eli sektion saa vain pitkän harkinnan jälkeen pätevistä syistä. Se kun ei voi se ykstyislääkärikään, kuin suositella sektiota. Asiasta kuitenkin päättää lääkärit sairaalassa, eikä heistäkään kukaan yksin.

Ei pidä paikkaansa. Asianomainen henkilö menee tietysti sellaisen yksityislääkärin vastaanotolle, joka toimii myös julkisen synnytyssairaalan ylilääkärinä. Ko. lääkäri voi aivan yksin päättää synnytystavan ( eli esim. sektion ).

Toivottavasti en koskaan törmää moiseen "ylilääkäriin" joka alkaa myymään sektioita jonon ohi vain siksi kun joku mamma valinnanvapauden nimissä sen haluaa. Tosin tuskin sellainen ihminen edes ylilääkäriksi pääsisi...

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Mitä jos minä nyt alan vaatia vaikka rintojen poistoa? Ei mulla mitään syöpää ole, mutta varmuuden vuoksi. Tai isäni voisi vaatia vaikka, että jalka amputoidaan. Törkeää holhoamista, jos lääkärit eivät suostu! Me isän kanssa pelätään rinta- ja jalkasairauksia niin kauheasti.

Vastauksia.

Alkuperäinen kirjoittaja hah hah:

Toivottavasti en koskaan törmää moiseen "ylilääkäriin" joka alkaa myymään sektioita jonon ohi vain siksi kun joku mamma valinnanvapauden nimissä sen haluaa. Tosin tuskin sellainen ihminen edes ylilääkäriksi pääsisi...

Olet hyvinkin jo saattanut törmätä, kyllä tällaisiakin ylilääkäreitä löytyy.

ketjua lukematta vastaan: synnytys ei ole mikään hoitotoimenpide. jos synnytys ei onnistu alakautta, voidaan operaationa tehdä sektio. ne eivät siis ole mitenkään tasavertaisia vaihtoehtoja.

mutta kertokaapa että miksi sektiota ei saa valita välttämättä siinäkään tapauksessa, että edellinen synnytyskään ei olisi onnistunut? miksi ihmeessä joidenkin lääkäreiden mielestä se alatiesynnytys on niin ehdoton vaihtoehto, ettei äidin kärsimyksistä välitetä. muutenkin semmoinen tunne, että ei mitään väliä, kuinka väkisin joudutaan lapsi ulos repimään, kunhan vaan tulee alakautta. sektioon mennään vasta kun lapsi tai äiti tai molemmat ovat henkihieverissä. Onko joku väkisin tehty pihtisynnytys nyt sitten ihanan luonnollinen asia??

eikö niitä ns. luonnollisia synnytyksiä nyt jää ihan riittävästi, vaikka ainakin rankan ja epäonnistuneen aiemman synnytyksen kokeneet äidit saisivat valita sektion? (huom!joskus se onnistuu, mutta paljon kyse siitä, onko lääkäri alatiefanaatikko vai ei)

Palstalla ollaan aina taisteltu siitä, että sektio on synnytys sinä missä alatiesynnytyskin. Siis toinen tapa synnyttää. Eikö enää asia olekaan niin? Jos on, niin silloinhan sen voisi myös vapaasti valita.

Alkuperäinen kirjoittaja sannulii:
ompa pitkä ketju, en jaksanut lukea.
mutta ap:lle sektion saa aika yllättävän helposti, ilma pelkopoliakin

Ei saa ainakaan Oulussa. Onneksi en joutunut nuorimmaista synnyttämään kun päädyttiin kiireelliseen sektioon kun olin ollut osastolla valmiina jo viikon. En ole kyllä saanut muissakaan synnytyksissä valita mitä tehdään vaan lääkärit ovat toimineet. Mikään synnytyksistä ei ole ollut niinsanotusti normaali.

Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
Suomessa on kuitenkin loppupeleissä synnytysasiat todella hyvin. Esim. Hollannissa synnytetään kotona ellei jokin mene todella pieleen. Meillä nyt kuitenkin ollaan sairaalassa ja saadaan lääkkeet yms. tarvittaessa. En kannata sitä että sektion saa "valita" jos tahtoo. Se on kuitenkin isoleikkais ja yhteiskunnalla ei perse kestä tällä hetkellä edes sairauksien hoitoa kaikkien kohdalla. Sosiaali ja terveyspuolella näkyy kirstussa pohja ja valmistellaan tarkkaa priorisointia sairauksien hoitoon. Kaikki tietää mitä se tarkoittaa. Synnytyspelko ei ole mun mielestä syy sektioon. 2. odottaessa olin tosi ahdistunut kun 1 synnytys oli niin kauhea mutta olen silti tyytyväinen että pakotettiin alatiesynnytykseen.

Sinua ei ole pakotettu alatiesynnytykseen, sitä ei voi tehdä. Olet suostunut alatiesynnytykseen painostuksen edessä, täysin eri juttu. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja hoitsu:
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Sektio ei kyllä ole yhtään sen vaarallisempi lapselle kuin alatiesynnytyskään. Ehkä jopa päinvastoin

Ohoh, mikä väite! Millähän tän perustelet?

Elektiivisessä sektiossa vauva otetaan ulos ilman että pienokaisella olisi mitään aavistustakaan asiasta. Vauva on erittäin tokkurainen ja pölämystynyt, koska alatiesynnytyksen mukaan tuoma hyvä stressi puuttuu. Vauva ei siis ole valmis syntymään. Alatiesynnytys on vaaratilanteita lukuunottamatta aina parempi SEKÄ vauvalle ETTÄ äidille.

juu tätä samaa- MIKSI MUKA EI SAA VALITA - olen miettinyt jo kolme päivää..

tämä tulokas on jo reilusti yli 4kg ja liikkuu "tahmeisesti", tottakai kun käy tila ahtaaksi,

edellinen oli parttiarallaa 5kg ja syntyi hengittämättä..luojalle kiitos saatiin elvytettyä..silloin ei annettu myöskään lupaa sektioon.. vaan piti puskea itsensä riekaleiksi..ja sanotiin että jos en olisi jaksanut ponnistaa niinkuin tein..niin ei olisi leikkuriin ehditty..

ja nyt kun pelottaa TOSISSAAN että homma ns.'kusee kintuille' niin ei ole kuulema synnytysopillisesti oikein mennä leikkaukseen...vaikka äitiä "vähän pelottaakin"..

käynnistämistä suunniteli lääkäri.. mutta kun tuolla vuodeosastolla on ruuhkaa.. nt odottelen petipaikkaa jo kolmatta päivää.. oma mieli on muualla kuin taivaassa tämän pelkäämisen kanssa.. eikä ole mikään tae että jos on viidesti, kuten minä, synnyttänyt aiemmin niin kaikk menisi ok nytkin..

minä tiedän riskit, liiankin hyvin, mutta miksi en voi valita niitä riskejä sen sijaan että lapsi saattasi kuolla siinä alatie rytinässä tai minä jos pelkään niin että sydän pysähtyy? O|

Raskaus ei ole sairaus mitä hoidetaan. Synnytys on luonnollinen tapahtuma ja jos jokin menee pieleen niin sitten vasta mietitään mitä tehdään, muuten edetään "normaaliin" tahtiin.

Ei v***u.. taas jotkut jaksaa kitistä kun ei saa valita luonnotonta, kallista ja turhaa leikkausta ihan vaan huvin vuoksi!! Jos lapsen haluaa, on oltava myös valmis synnyttämään se ihan normaalitavoin!

Esimerkiks lapsettomuushoidoissa ei saa todellakaan valita, ilman selkeää lääketieteellistä perustetta, kuten tukossa olevia johtimia, suoraan tehokkaampaa hoitomuotoa (ivf) vaan ensin on käytävä läpi ne "turhat" inseminaatiot. Ja jollei kolmella tehokkaimmallakaan hoidolla tule raskaaksi, niin voi voi, et saa yhteiskunnalta enää yhtikäs mitään hoitoja, olipa kuinka paha hedelmällisyyteen vaikuttava sairaus tahansa!

Yhteistyössä