secktio

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :DD
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kysymys: Jos sektio ei oo synnyttämistä, niin mitähän se sitten on? Eikö lapsi siis synny ollenkaan... Kuinkas sektiolla syntyneineiden syntymäpäivä? Vai eikö heille kuulu tällaista etua?

Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
Alkuperäiseen kysymykseesi...
Itse ainakin arvostelen niitä äitejä, jotka etukäteen, ilman kokemusta, ovat varmoja etteivät tule kestämään synnytystä, että se on aivan kamalaa ja toosakin menee pilalle. Niinhän voi käydä, mutta sektiossakin voi kuolla. Lääketieteellinen peruste sektiolle on tietysti ok, mutta oman mukavuuden takia sektion valitseminen ja lisäksi väittäminen, että sektio on parempi tapa synnyttää kuin alateitse on mielestäni ärsyttävää...
Eikä ärsyyntymiseni tosiaankaan johdu pilalle menneestä värkistäni vaan päinvastoin, kahdesta erittäin hyvin sujuneesta alatiesynnytyksestä, joista ei pahemmin jälkiä jäänyt, ainakaan niin, että haittaisi.

joo, mä oon kanssa sitä mieltä vahvasti et "synnytyspelko" ja siihen vedottuna sektion on joku ihme ilmiö täspumpuli yhteiskunnas. Synnytyspelko sinänsähän on ihan normaalia, mut et siks että jännittää menis sektioon :DD. Pelottaahan naimisiin meno, koulun alkaminen, uusi työtpaikka tai mikä vaan muukin eikä se estä kohtaamasta elämää sellaisenaa. Tiedän koska itse olen tosi panikoija. Tää on must ihan yhtä naurettava juttu kun se et suurimmassa osassa euroopan maissa naisia jopa rohkaistaan ei-imettämiseen, koska siinä menee rinnat pilalle. huh huh, aletaan mennä jo niin typeriin pinnallisiin juttuihin, jos ei ole valmi luopumaan aika monesta jutusta ja oikeestaan uhraamaan elämäänsä lapselle niin sit kyl kandee jättää tekemättä, äitiys on epäitsekkyyttä parhaimmillaan. Terve itsekkyys tietty pitää olla, ettei nyt kenenkää tästä tarvii sieppejä ottaa ;)

Alkuperäinen kirjoittaja :DD:
Kysymys: Jos sektio ei oo synnyttämistä, niin mitähän se sitten on? Eikö lapsi siis synny ollenkaan... Kuinkas sektiolla syntyneineiden syntymäpäivä? Vai eikö heille kuulu tällaista etua?

syntyvät ja on heillä syntymäpäivä. mutta ei heitä synnytetä eikä heillä ole synnytyspäivää.

Alkuperäinen kirjoittaja mulle:

ihme tyyppi

millä tavalla ihme? Normaaleja kysymyksiä... vai tuottiko ongelmia vastata?

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Joo no sehän nyt on ihan varma et vaikka kuin reenais niin ei se samanlainen enää ole kun ennen... mietippä nyt jos sieltä on n.50cm ja n.4 kg puskenut pihalle niin muuttuuhan se.

Ei ne ennallaan toki ole, joustaahan se kerran joustanut kudos jo eri lailla. 4kg poika painoi, mut oli kyllä pidempi. Miksi se muutos on aina pahasta? Ainakin mä koen tuntevani mun lihakset eri tavalla kuin ennen synnytystä.

Peesi tähän. Eletty elämä saa kyllä näkyä ja tuntua, naamassa ja muuallakin ;) Ja ehdottomasti tahdoin synnyttää normaalisti, ja tahdon tämän toisenkin. Missään nimessä en menisi veitsen alle ilman terveydellistä syytä.

Jos se tosiaan on niin et vuosien kuluessa ennalleen palautuu niin ei muuta kun odottaan. Ja synnytyksestä on noin vuosi... vähän alle.

Ei palaudu, jollei jumppaa. Ja se on sitten ihan oma häpeä, jollei vaivaudu harjoittamaan noita lihaksia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

syntyvät ja on heillä syntymäpäivä. mutta ei heitä synnytetä eikä heillä ole synnytyspäivää.

:D Onpas ihana. Se oliskin kamala menetys jos ei olis "synnytyspäivää". Mun täytyykin seuraavaksi muistaa ihan juhlistaa omaa synnytyspäivääni, mutta muistaa toki kertoa lapsille, että heillä on vain syntypäivä, kun heitä ei ole synnytetty. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Lady DoMiNa:
No mikä on se sana siihen. Jos alatetse synnyttänyt sanoo että synnytin viikko sitten niin mitä sanoo sektio äiti?
sanoo että synnytin

Joo sitä mieltä minäkin oon mut entäs niiden mielestä jotka sanoo et sektio ei oo synnytys?

No teknisesti ottaen se on kyllä leikkaus.

Itse ainakin arvostelen niitä äitejä, jotka etukäteen, ilman kokemusta, ovat varmoja etteivät tule kestämään synnytystä, että se on aivan kamalaa ja toosakin menee pilalle. Niinhän voi käydä, mutta sektiossakin voi kuolla. Lääketieteellinen peruste sektiolle on tietysti ok, mutta oman mukavuuden takia sektion valitseminen ja lisäksi väittäminen, että sektio on parempi tapa synnyttää kuin alateitse on mielestäni ärsyttävää...
Eikä ärsyyntymiseni tosiaankaan johdu pilalle menneestä värkistäni vaan päinvastoin, kahdesta erittäin hyvin sujuneesta alatiesynnytyksestä, joista ei pahemmin jälkiä jäänyt, ainakaan niin, että haittaisi.

Suunnilleen näin minäkin ajattelen. Tosin minä jouduin sektioon esikoisen perätilan takia. Vauvaa yritettiin kääntää, mikä ei onnistunut ja kaksi lääkäriä totesi, että minun lantiollani ei varsinkaan ensimmäistä lasta alakautta perätilassa synnytetä. Vaikka en henkilökohtaisesti näitä syyllistämisiä täällä palstalla otakaan, tuntuu se silti ikävältä, koska minä en olisi halunnut sektiota, mutta se oli ainoa turvallinen vaihtoehto niin minulle kuin vauvallekin.

Alkuperäinen kirjoittaja mulle:

joo, mä oon kanssa sitä mieltä vahvasti et "synnytyspelko" ja siihen vedottuna sektion on joku ihme ilmiö täspumpuli yhteiskunnas. Synnytyspelko sinänsähän on ihan normaalia, mut et siks että jännittää menis sektioon :DD. Pelottaahan naimisiin meno, koulun alkaminen, uusi työtpaikka tai mikä vaan muukin eikä se estä kohtaamasta elämää sellaisenaa. Tiedän koska itse olen tosi panikoija. Tää on must ihan yhtä naurettava juttu kun se et suurimmassa osassa euroopan maissa naisia jopa rohkaistaan ei-imettämiseen, koska siinä menee rinnat pilalle. huh huh, aletaan mennä jo niin typeriin pinnallisiin juttuihin, jos ei ole valmi luopumaan aika monesta jutusta ja oikeestaan uhraamaan elämäänsä lapselle niin sit kyl kandee jättää tekemättä, äitiys on epäitsekkyyttä parhaimmillaan. Terve itsekkyys tietty pitää olla, ettei nyt kenenkää tästä tarvii sieppejä ottaa ;)

Ihan tohon synnytyspelkoon, että mulla oli ihan järjetön, mutta en siltikään suostunut sektioon. Tänä päivänäkin kadun päätöstäni, ilman itsepäistä "urheuttani" saattaisin vielä saada toisen lapsen, enkä olisi joutunut kokemaan niitä helvetillisiä henkisiä ja fyysisiä (en puhu supistuksista) tuskia, joista henkiset eivät varmaan ikinä häviä.
Itse en suosittele alatiesynnytystä kenellekkään, ja kiroan alimpaan helvettiin teidänlaisenne ihmiset, jotka luovat paineita syyllistämällä ja syytämällä mielipiteitä ja tuomioita ihmisille jotka pelkäävät!

No mikä on se sana siihen. Jos alatetse synnyttänyt sanoo että synnytin viikko sitten niin mitä sanoo sektio äiti?

Sanoin että lapsi syntyi tai että minut leikattiin. En halua edes antaa sellaista kuvaa että olisin SYNNYTTÄNYT koska olen sektoitu.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

:D Onpas ihana. Se oliskin kamala menetys jos ei olis "synnytyspäivää". Mun täytyykin seuraavaksi muistaa ihan juhlistaa omaa synnytyspäivääni, mutta muistaa toki kertoa lapsille, että heillä on vain syntypäivä, kun heitä ei ole synnytetty. :D

mun pitää vissiin samaa korostaa tolle kuopukselle sit :D
toki kovasti synnyttää yritin häntäkin...

Alkuperäinen kirjoittaja nyyti:
molemmat on koettu ja molemmat olivat ihan erilaisia,jos saisin valita niin alateitse synnyttäisin!

samoin, jos saisin takuun etten joudu kokemaan sitä helvetillistä kipua, minkä virhetarjota aiheutti.
joten jos saan valita, niin mä en synnytä enää koskaan, vaikka lapsia tuliskin...

Alkuperäinen kirjoittaja jepu:

Sanoin että lapsi syntyi tai että minut leikattiin. En halua edes antaa sellaista kuvaa että olisin SYNNYTTÄNYT koska olen sektoitu.

No, itse en pidä sektioitani synnytyksinä enkä siis kahden lapsen äitinä koe synnyttäneeni. Mutta välillä meinaa mennä kieli solmuun näissä pilkun viilaamisissa kun joutuu ihan epäoleellisiin paikkoihin (siis silloin kun puhuja/kysyjä ei millään lailla ole kiinnostunut synnytystavastasi) aina korjaamaan että en siis synnyttänyt vaan lapsi syntyi sektiolla. Ettei vaan vahingossa jollekin jäisi kuvitelmaa siitä että luulisin synnyttäneeni. Se on ainoa juttu mikä itseäni ärsyttää tässä sektio ei ole synnytys-korostamisessa.

Mutta minun on helppo puhua kun en koskaan ole halunnut synnyttää. Synnytys on aina pelottanut ja ahdistanut jo ajatuksenakin ja molemmilla kerroilla sektiopäätökset (ihan lääketieteellisistä syistä ) olivat suuri helpotus. En koe äitinä jääneeni paitsi mistään oleellisesta enkä koe synnyttämättömyyteni takia olevani yhtään sen huonompi tai vajavaisempi äiti kuin alatiesynnyttäneet.

Kuitenkaan kaikki eivät ajattele samoin. Jos äiti on ennakolta pitänyt synnytystä merkityksellisena ja ainutlaatuisena kokemuksena, varustautunut siihen hyvin ja miettinyt noita paljon etukäteen ehkä peläten sektioa. Haluten kenties synnyttää niin luonnonmukaisesti kuin vain mahdollista ja tarjota täten lapselle paras mahdollinen elämänalku ja sitten joutuukin vasten tahtoaan sektioon, se voi olla äidille kova pettymys. Kenties synnytys on ollut jo käynnisssä pitkään ennen sektiopäätöstä ja äiti kokee todella synnyttäneensä vaikkei lasta saakaan ulos omin avuin. Silloin tämä voi olla todella herkkä paikka enkä tiedä mitä iloa alatiesynnyttäneet lopulta saavat todistelemalla toiselle ettei tämä ole synnyttänyt. Ei kai se kenenkään omasta alatiesynnytyksestä ole pois jos joku kokee sektionsakin synnytyksenä?

Yhteistyössä