Se oli taas ihan kauheeta :'(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vartooja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

vartooja

Aktiivinen jäsen
14.05.2004
15 713
0
36
JKL
Se letkun nieleminen meinaa :'( :'( :'( Vitja että miten voikin tulla sellanen alentava ja nöyryytetty olo :ashamed:
Koepalojen tulokset saan kuukauden päästä, mutta se lääkäri sano sen edellisen tutkimuksen (kapseliendoskopia ) perusteella että kyllä se crohnin tauti on... Lääkitys siis alotettiin... Solunsalpaajaa ja kortisonia... Eli lisää unettomia öitä tiedossa :kieh:
Lääkityksen takia joudun ekan kuukauden aikana käymään viikon välein verikokeissa...
Että sellasta!!!

kyllä paksusuolen tähystys kauheempaa. mahalaukku tähystetty kahesti ja oli paljon kivempi toimenpide kun tuo toinen

ja Crohnin tauti on krooninen, tulehduksellinen suolistosairaus. Tavallisimpia oireita ovat alavatsakivut, ripuli, veriuloste, kuumeilu ja laihtuminen. Tauti voi esiintyä missä tahansa ruoansulatuskanavan alueella suusta peräaukkoon. Yleisimmin se kuitenkin esiintyy ohutsuolessa tai paksusuolessa sekä erityisesti ohutsuolen loppuosassa. Tyypillisimmillään suolen limakalvo on laikuittain ja alueittain tulehtunut, osin tervettä ja osin sairasta.

Alkuperäinen kirjoittaja :o:
Miten se on niin nöyryyttävää?

No kun mitään ei voi siinä tilanteessa tehdä... Makaat vaan lavetilla, letku suussa... Sua yököttää ja röyhtäyttää (menee ilmaa kokoajan.. ), kuolaat ja limaa tulee vaan suusta poskelle valuen... Se vaan on mun mielestä nöyryyttävää :ashamed: :ashamed: :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja fv:
kyllä paksusuolen tähystys kauheempaa. mahalaukku tähystetty kahesti ja oli paljon kivempi toimenpide kun tuo toinen

Tämä ny onkin miun mielipide, mulla on myös tähystetty paksu/ohutsuoli ja mä meen siihen sata kertaa mieluummin kun tähän...

Alkuperäinen kirjoittaja vartooja:
Alkuperäinen kirjoittaja :o:
Miten se on niin nöyryyttävää?

No kun mitään ei voi siinä tilanteessa tehdä... Makaat vaan lavetilla, letku suussa... Sua yököttää ja röyhtäyttää (menee ilmaa kokoajan.. ), kuolaat ja limaa tulee vaan suusta poskelle valuen... Se vaan on mun mielestä nöyryyttävää :ashamed: :ashamed: :ashamed:

Niin on, joskaan se lekurille pyllistäminenkään ei oo kovin mieltä ylentävää. Kumpikin pää tähystetty ja vaikka se perätähystys sattui kamalasti niiin silti jollain tapaa mukavampi kun letkun nieleminen.

Se letkun nieleminen meinaa :'( :'( :'( Vitja että miten voikin tulla sellanen alentava ja nöyryytetty olo :ashamed:
Koepalojen tulokset saan kuukauden päästä, mutta se lääkäri sano sen edellisen tutkimuksen (kapseliendoskopia ) perusteella että kyllä se crohnin tauti on... Lääkitys siis alotettiin... Solunsalpaajaa ja kortisonia... Eli lisää unettomia öitä tiedossa :kieh:
Lääkityksen takia joudun ekan kuukauden aikana käymään viikon välein verikokeissa...
Että sellasta!!!

Jaksuja :hug: Mun miehellä epäiltiin ja tutkittiin tota tautia kaks vuotta. Söi samoja lääkkeitä kun sä. Mä en missään vaiheessa uskonut tohon epäilyyn, koska mistään tähystyksistä, eikä tosta kapseliendoskopiasta löytynyt mitään. Ja oikeessa olin.. nyt on lääkitys lopetettu.

Alkuperäinen kirjoittaja fv:

Tämä ny onkin miun mielipide, mulla on myös tähystetty paksu/ohutsuoli ja mä meen siihen sata kertaa mieluummin kun tähän...

Mun miehellä on colitis ulcerosa... Sillä aletaan kans nyt betasalpaajat, kortisoni on menossa ja asacol normilääkkeenä. Kauanko sä oot sairastanut?

Alkuperäinen kirjoittaja tuulia:
Mun miehellä on colitis ulcerosa... Sillä aletaan kans nyt betasalpaajat, kortisoni on menossa ja asacol normilääkkeenä. Kauanko sä oot sairastanut?

Mulla on ollu ripuli jo kuutisen vuotta. Vasta viime syksynä menin lekurille selvittää.

Että sellasta!!!

Tsemppiä! Nyttenkö sulla aloitettiin kortisoni? Älä sitten pelästy jos sulla alkaa kasvot pyöristymään tms.. Itselläni Crohnin tauti, ja alussa kun kortisonia söin monta kuukautta, niin mulle kehittyi kuukasvoisuus.. eli kasvot oli kuin pallo, ja muutenkin olin aika pyöreä (kun on valokuvia katsellut) mutta nytten olen palaillut normaaliksi hoikaksi itsekseni, kun kortisonia en ole tarvinnut/syönyt muutamaan vuoteen...
Ja ne labrat ei kivoja oo, mutta tärkeetä että seuraavat :) etkö saanut mitään Asacolia tms?

Ootko käyny crohn ja colitis ry:n sivuilla lueskelemassa. Siellä on paljon hyvää tietoa. Mies on sairastanut 15-vuotiaasta saakka eli 20 vuotta. Kyllä näitten sairauksien kanssa yleensä pärjää. Tietty välillä on hankalia aikoja. Älä vaivu synkkyyteen!!

Alkuperäinen kirjoittaja potilas:
Tsemppiä! Nyttenkö sulla aloitettiin kortisoni? Älä sitten pelästy jos sulla alkaa kasvot pyöristymään tms.. Itselläni Crohnin tauti, ja alussa kun kortisonia söin monta kuukautta, niin mulle kehittyi kuukasvoisuus.. eli kasvot oli kuin pallo, ja muutenkin olin aika pyöreä (kun on valokuvia katsellut) mutta nytten olen palaillut normaaliksi hoikaksi itsekseni, kun kortisonia en ole tarvinnut/syönyt muutamaan vuoteen...
Ja ne labrat ei kivoja oo, mutta tärkeetä että seuraavat :) etkö saanut mitään Asacolia tms?

Joo mua vähän pelottaa tuo kortisonin haittavaikutus, mä en tarttis kyllä yhtään ylimäärästä pöhöttymistä :ashamed: Asacolia mulla koitettiin sillon sen peräpään tähystyksen jälkeen mutta en kokenu siitä olleen mitään apua... Azamun on on nyt se toinen lääke.

Alkuperäinen kirjoittaja tuulia:
Ootko käyny crohn ja colitis ry:n sivuilla lueskelemassa. Siellä on paljon hyvää tietoa. Mies on sairastanut 15-vuotiaasta saakka eli 20 vuotta. Kyllä näitten sairauksien kanssa yleensä pärjää. Tietty välillä on hankalia aikoja. Älä vaivu synkkyyteen!!

En ole vielä käyny. Mulla kyllä on sellanen oma henkilökohtanen avustaja, meinaa paras ystäväni sairastaa samaa tautia ja häneltä oon saanu paljon tietoa...

Yhteistyössä