Se laitimmainen urheilukokemus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jojo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"jojo"

Vieras
Oletko kokeillut jotakin urheilulajia ja todennut sen täysin sinulle sopimattomaksi?

Minun kohdallani puhutaan laskettelusta. Yläasteella oli talviurheilupäivä ja kavereiden imussa lähdin mukaan kokeilemaan laskettelua. Oletin, ettei se voi olla kovin vaikeaa, olinhan nähnyt telkkarissakin jo muksusta asti jotakin laskettelukouluohjelmia, joissa opetettiin mm. auraamalla jarruttaminen, kääntyminen painoa siirtämällä jne.

Ensimmäinen yllätys olivat varusteet. En ollenkaan ymmärtänyt, miten ne jäykkismonot jalassa olisi pitänyt voida edetä hissille asti. Tai ylipäätään minnekään, kun nilkat tuntuivat olevan pakotetut 90 asteen kulmaan pysyvästi. Siinä pyrstö soikeana lykitiin sittten tasapokkaa porkilla ja yritettiin säilyttää arvokkuus.

Toinen ongelma tuli hiihtohissillä. Olimme aamun ekat koko rinteessä ja kaverini vielä arempia kuin minä tekemään mitään ekana, joten jouduin arvaamaan, miten hississä toimitaan. En tiennyt, että se varren päässä ollut palikka olisi pitänyt sovittaa jalkojen välistä takapuolen alle, joten roikuin siinä sitten käsivoimin, perse pitkällä ja kyyryssä kiikkuen. On sekin mahtanut olla näky. Mäen päälle kuitenkin jotenkuten päästiin.

Sen verran fiksuja me sentään olimme, että aloitimme kokeilun lasten rinteestä. Minua pelotti ihan kauheasti jo sen huipulla. Arvata saattaa, miten kävi, kun lähdin paskajäykkänä valumaan alas rinnettä niillä suksilla. Onneksi sattui olemaan suunta jo valmiiksi viistoon, totesin nimittäin, että kääntyminen ei onnistunut. Rinteen laidassa sain sukset jotenkuten vaakasuoraan asentoon, ja onnistuin pysähtymään tökkäämällä porkat suoraan eteeni. Kauhusta kankeana iskin porkat lumeen ja lähdin tikkujäykkänä kääntymään paikallani. Kriittinen hetki tuli silloin, kun suksien kärjet osoittivat alamäkeen ja meinasin lähteä liikkeelle, mutta porkkien ote ja käsivoimat pitivät juuri ja juuri.

Sahasin näin epätoivoisen tuskaisesti kääntyillen lastenrinnettä alas varmaan tunnin, aina mahdollisimman suoraan poikki rinteen, ettei vauhti vain kiihdy. Mikään kääntöyritys ei tuottanut tulosta muutoin. Olen tosin miettinyt jälkikäteen, sainko vuokraamosta liian jäykät sukset, sillä milläs käännät, ellei ole mitään otetta maahan jalkojen kohdalla?

Toinen nousu rinteen päälle sujui hissilläkin jo ihan hyvin, mitä nyt meinasi mennä vähän pitkäksi, kun en osannut irrottautua kovinkaan sulavasti.

Laskin koko päivänä varmaan yhteensä viisi kertaa, itku silmässä ja toivoin koko ajan, että päivä päättyisi ja pääsisin kotiin. Kaikki kaverit oppivat laskettelemaan ja siirtyivät isompiin rinteisiin, minä 15-vee vietin koko päivän alle metrin mittaisten kanssa samassa rinteessä. Se oli noloa.

Lopulta en enää suostunut edes yrittämään, sillä viimeinen lasku oli ihan hirveä. Jouduin rinteeseen sukset suoraan alaspäin osoittaen, ja sitten mentiin. Yritin panna hanttiin porkilla, ei onnistunut. Kääntyminen ei tietenkään tullut kyseeseen. Ajattelin sitten, että istun alas, vauhti hidastuu ainkin, kun persaus osuu maahan. Mutta kas kummaa, hiton mononvarret eivät antaneet myöden, pehva pysyi alimmillaankin viiden sentin päässä maasta ja vauhti tietysti sen kuin kiihtyi. Yritin pysäyttää vauhtia käsillä, ei tuloksia. Urat vain jäivät jälkeen mun meikätyttö lasketteli oikein sydämensä kyllyydestä. Paniikki jo iski, mäki oli kuitenkin lyhyt, suurin osa oli jo takanapäin ja alhaalla oli tosi lyhyt tasamaa ennen verkkoaitaa, penkkejä yms. Lopulta onnistuin kaatumaan ja tulin selälläni pää edellä tasamaalle, mihin vauhti sitten loppui. Potkin sukset irti ja istuin penkillä loppupäivän.

Oli justiinsa ainoa kerta kun eksyin laskettelemaan.

Mites te muut, mitkä lajit eivät ole teidän heiniänne?

Mulle kaikki joukkuelajit ovat painajaismaisia. Olen aina vihannut pesäpalloa, koripalloa, jalakpalloa... En muista sääntöjä, hoksottimeni ja reagointikykyni eivät ole riittävän nopeat, en ole pätkääkään voitonhaluinen...

EI OO TOTTA!

Mut on kanssa peljätetty ihan ekalla kerralla ikuisiksi ajoiksi laskettelumäestä.
Kävi kuin sinulle. Paitsi että sain jotenkin käännettyä, mutta kaaduin. Tämän seurauksena toinen suksi irtosi ja valui pari metriä alas. Minä sitten perässä, koko ajan pelkäsin, että joku tulee mun päälle. JUURI kun olin saamaisillani suksesta kiinni (eikä sit oltu missään lasten mäessä...) niin siinä onkin rinteessä jäinen kohta ja MINÄ liu'un ohi siitä suksesta. Koitin kynsilläni kiivetä sitä jääkohtaa ylös, että saisin sen pirun hiihtimen... Jotenkin sen sitten sain ja koitin saada sen jalkaan (en tietenkään tiennyt miten ne siteet toimii, nehän oli mulle autettu jalkaan siellä vuokraamossa) ja koko loppurinteen se perkeleen kapine irtosi jalasta kun koitin kääntyä.
Oli meinaan itku aika herkässä, vielä kun en tosiaan ollut mikään suosittu henkilö yläasteella. Tää tapahtui kaikki jonain liikuntapäivänä, eli siellä oli bussilastillinen koulu"kavereita". Lopulta yksi tyttö tuli laittamaan mulle sen suksen takaisin jalkaan, muta vielä tänä päivänä en tiedä miten se oikeasti toimii...

Se sama laskettelu. Traumat jäi ala-asteella jo, kun pari kertaa lähdin koulun laskettelureissulle mukaan, kun kaikki kaveritkin lähti ja se tuntui olevan tosi "cool"...

Ekalla kerralla varasin paikan laskettelukouluun, johon oli mahdollisuus. Puolet ajasta meni, että pääsin edes sen pikkurinteen ylös.

Sain kyllä sen nappihissin jalkojen väliin näppärästi, mutta mä en vaan jotenkin saanut taottua simppeliin päähäni, ettei siinä voi istua, vaan pitää seistä ja se hissi hinaa ylös. Ei.
Aina vaan istahdin siihen reteen rempseesti, ja aina vaan se jousi antoi periksi ja tuiskahdin ahterilleni, sukset solmussa ja keilasin vielä ne pari seuraavaakin nurin, jotka juuri olivat ehtineet omiin "hisseihinsä".

Kun lopulta pääsin sinne ylös, ehdin laskea ehkä viitisen kertaa, senkin niin, että hiihtokoulun opettaja kärsivällisesti piti käsistä kiinni ja aurasi takaperin rinnettä alas, jotta mä voin opetella auraamaan etuperin.

Tokalla reissulla pääsin sitten jo toisella yrittämällä hissiin ja ylös asti. Olin uudemman kerran ilmoittautunut ohjattuun opetukseen, varmuuden vuoksi.
Opettaja edelleen kärsivällisesti piti käsistä kiinni ja peruutti, ja sitten yritin itse. Kaatuilin, pyörin sukset solmussa ja napsin kumoon suksijoita ja lautailijoita ja törmäilin ties mihin rinteen sivuaitaan. Ja lopulta opettaja ei-enää-ihan-niin-kärsivällisesti piti käsistä kiinni ja peruutti.

Ja viimeisen tunnin istuin sitten kahvilassa juomassa kaakaota ja odottamassa, että lähtis jo se bussi takaisinpäin.

Ei vaan ole mun laji, ei kertakaikkiaan.

Lasketaanko kuumailmapalloilu urheiluksi? Minulle se oli todellista extremeä... vaikka mukana oli keksejä, luettavaa, sanaristikko ja hyppynaru, olin kuolla tylsyyteen toista tuntia kestäneen koettelemuksen aikana.

Äärikokemus kai tuokin, ottaen huomioon, että kuumailmapallokyydissä kai noin yleisesti ottaen tehdään jotakin muuta kuin pitkästytään. Sehän on jo suorastaan saavutus.

No mulle se on kyllä tuo hevostelu.
Siis oon joskus kymmenisen vuotta sitten yrittänyt aloittaa ratsastuksen, kun sitä oli niin mukavaksi harrastukseksi mulle kehuttu. Kävinkin ratsastustunnilla vissiin 5 krt... mut mä en vaan päässy yli siitä, että mä pelkään niitä hevosia ihan kauheena. Se parikymmenen metrin matka, minkä mun piti se hevonen tallista sinne maneesiin taluttaa, tuntui aina kilometriltä, ku mä niin jännitin - suorastaan pelkäsin. Ja itse ratsastustunti sujui odottaen, että hevonen alkaa hötkyämään ja mä tipun :ashamed: Eli se siitä.

Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa;22263690:
Ai niin, ja Lucha canaria (kanarian paini) mikä oli pakollista koulussa.

Se koulu ei mahtanut olla Suomessa? Kuuluiko painia ohjelmaan paljonkin? Onko se jotain kansallisurheilua tai vastaavaa?

Aamuntorkku on sentään urheasti yrittänyt!

Mulle ratsastaminen on just sitä parasta mahdollista rentoutumista ja pään nollaamista, mutta laskettelukokemukseni jälkeen ymmärrän kyllä, etteivät kaikki siitä(kään) pidä. Sillä kyllähän tosi moni ihan tosissan nauttii siitä laskettelemisestakin, jota minä taas en halua kokeilla enää koskaan.

[QUOTE="jojo";22263826]Se koulu ei mahtanut olla Suomessa? Kuuluiko painia ohjelmaan paljonkin? Onko se jotain kansallisurheilua tai vastaavaa?[/QUOTE]

Ei ollut Suomessa, kansallisurheilu tosiaan kyseessä mutta ihan kauheata pakkopullaa, luokan pojat kyllä tykkäs mutta ei yksikään tytöistä. Kerran viikossa liikuntatunnit mutta onneksi tuota painia ei ollut kuin ehkä jotain alle 10 kertaa vuodessa.

Minulla myös on yhden kerran laskettelukokemus. Silloinen poikaystäväni oli lajissa hyvä ja siitä kovin innostunut ja minäkin sitten halusin kokeilla. Mutta kun en harjoittelematta osannut, päätin heti, että tämä on etelänpellejen hommaa:ashamed:

Toinen kertakokemus on myös rullaluistelu.

Koripallo. Jostain syystä inhosin sitä aivan järjettömästi enkä koskaan tajunnut koko peliä, enkä tajua vieläkään. Yleisurheilusta korkeushyppy on vastaava... Tosin kun olen 160cm pitkä niin ei se korkeushyppy mitenkään edes voisi olla mun laji! :D

Laskettelu sen sijaan oli heti mun laji! Mutta: rinteeseen kannattaa mennä joko lapsena, tai sitten ottaa pari tuntia ohjausta. Muuten käy helposti kuten monelle tässä ketjussa.

Olin lapsena/nuorena hyvä yleisurheilussa, joukkuepeleissä ja hiihdossa.
Laskettelua en ole kokeillut enkä kokeile, koska kerran kiipesin (varmaan suht' pienen) laskettelurinteen päälle tarkoituksena tulla se kävellen alas. No alas tulin, mutta rämmin metsän kautta. Minua alkoi rinteen päällä huippaamaan ja ei puhettakaan, että olisin voinut samaa kautta laskeutua kuin sinne meninkin. Että ei musta laskettelemaanole vaikka olisi varmaan huippukiva harrastus.

Tennistä olen kokeillut ja jäi ikävät muistot, kun se meni lähinnä vaan syöttelyksi kaverin kanssa. Ei voinut puhua pelaamisesta, oltiin varmaan kumpikin yhtä hyviä siinä lajissa.

Koulusta jäi yleisurheilukammo. En IKINÄ enää aio hypätä korkeutta tai pituutta tai juosta sitä ratahelvettiä ympäri. Samoin telinevoimistelu. TUSKAA! Joukkuepeleistä tykkäsin. Pesis, jalkkis, sähly, lentopallo, koris oli kivoja.

Laskettelua erehdyin kokeilemaan kaksikin kertaa, kun eka kerta lastenmäessä ja -hississä meni ihan ok. Tokalla kerralla sitten selvisi, että jostain syystä mä en vaan osaa poistua siitä ankkurihissistä kaatumatta tai jäämättä housunpersuksista siihen ankkuriin kiinni. Se siitä sitten.
Ja pesäpalloa en oppinut ikinä, olin surkea lyömään, enkä ikinä tiennyt pitääkö lähteä juoksemaan vai ei. Lajin himoharrastajat ei varsinaisesti tykänneet siitä, että mä aina pilasin niiden pelin, joten en erityisemmin rakastanut kyseistä lajia...

Lentopallo, sain pallon kynsiini ja etu- ja keskisormen kynnet katkesivat ja verta tuli sykäyksittäin sormen päistä. Tämä tapahtui koulussa, sen koommin en ole edes kokeillut.

Yhteistyössä