Vähältä piti tilanne, jossa vakava onnettomuus on ollut hiuskarvan varassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Cherry Maua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Cherry Maua

Jäsen
26.01.2012
576
0
16
Maailma
Mutta olet tyylikkäästi ja mukana hitunen onnen kantamoista selvinnyt täpärästi?

Mulla tuli tuosta pulkkamäessä tapahtuneesta turmasta mieleen seuraavaa:
Olin 11-vuotias, kun menimme laskettelemaan. Vanhempani katselivat alhaalla järven jäällä, milloin mahdan tulla alas. Noh, ylärinne oli sellaista loivaa ja rauhallista. Tuo laskettelumäki kuitenkin jyrkkenee yhdessä vaiheessa huomattavasti, jonka jälkeen saa olla jo aika taitava käännöksissä, että pääsee taitavasti alas.

Pahaksi onnekseni iltapimeässä en havainnut hyppyriä, jonka jotkut pojan koltiaiset olivat tehneet. Tuo hyppyri oli juuri siinä kohtaa, missä rinne alkaa muuttua jyrkemmäksi. Selvisin hyppyristä kaatumatta, mutta hyppyrin alla oli monen metrin alla silkkaa jäätikköä. Lumi oli siis jäätynyt kovaksi useamman metrin matkalta niin, että en kyennyt jarruttamaan. Samassa rinne alkoi olla jo siinä 75% kulmassa, jos nyt tuota ilmaisua voi asiasta käyttää. Päästelin rinteen alas syöksylaskua. En uskaltanut jarruttaa, koska siinä vauhdissa olisi käynyt todella pahasti. Jokin itsesuojeluvaisto pakotti pysymään pystyssä, vaikka mikä olisi. Matkalla oli töyssyjä ja epätasaisuuksia, pari "hidasta" laskettelijaakin. Huusin kurkku suorana "Pois altaaaaa!" Onneksi väistyivät.

Äidillä ja isällä oli kuulemma kauhun hetket järven jäällä kun katselivat menoa. Sieltä se heidän ainoikainen tyttönsä syöksyi kaulaliina ojossa ja housun puntit vipattaen...Menin melkoisen pitkälle järven jäälle, kaatumatta. Sen jälkeen kyllä housun puntit tutisivat. En sentään päässyt paikallislehteen tapauksen johdosta, mutta sen jälkeen oli joku ammattilaskija käynyt testaamassa että syöksylaskuna sitä rinnettä tulee vauhtia 100km/tunnissa. Ehkä en ihan niihin lukemiin päässyt, kun painoin kuitenkin varmaan vähemmän kuin se testaaja:D

Kyllä sitä on aikuisiällä monesti miettinyt että millähän onnenkantamoisella sitä oikein onkaan enää hengissä.
Etenkiin minisuksien kanssa ollaan pentuna laskettu niin järjettömistä paikoista että hommasta on selvitty puhtaasti tuurilla.

[QUOTE="vieras";25673623]Ei tainnut olla kypärää päässä?[/QUOTE]

Joo ei ollut. Siihen aikaan "normilaskettelijat" eivät niitä käyttäneet. :ashamed: Siksi oli luotettava itsesuojeluvaistoon ja hengissäpysymisviettiin, että kaatua ei saa...

[QUOTE="vieras";25673659]Kännissä kerrostalon katolla tuli vedettyä leukoja "tyhjän päällä"[/QUOTE]

Jaahah? Mites tuo käytännössä tapahtuu?:O

Minä lapsena harrastin kavereitten kanssa sellaista, että lapioitiin aina mahdollisimman suuri lumikasa (mielestämme) kerrostalon päätyseinän tikapuitten alle. Siinä sitten uhkarohkeiltiin, kuka uskalsi korkeimmalta puolapuulta hypätä lumikasaan (kyseessä talon päädyn tikkaat, jotka johti katolle)

Täytyy myöntää, että hyppäsin tekemäämme lumikasaan sen kolmannen kerroksen korkeudelta sillä seurauksella, että en liikuttanut niskojani muutamaan päivään:ashamed: Joten säikähdyksellä tuostakin tuli selvittyä....:whistle:

penskana laskimme suksilla (hiihto) sillan sivusta alas siis sitä sillan lähes pystysuoraa tukiseinämää. homma loppui, kun joku katkaisi käden, vai jalkakohan se oli.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;25673617:
Kyllä sitä on aikuisiällä monesti miettinyt että millähän onnenkantamoisella sitä oikein onkaan enää hengissä.
Etenkiin minisuksien kanssa ollaan pentuna laskettu niin järjettömistä paikoista että hommasta on selvitty puhtaasti tuurilla.

tuttua =) enää ei uskalla kävellenkään talvella (just ja just kesällä) mennä niitä mäkiä alas mitä pentuna laskettiin talvella minareilla ja kesällä fillareilla..

Pahin läheltä piti- tilanne varmaan kun 12-vuotiaana olin auton kyydissä, joka alkoi heittelemään liukkaalla, auto kierähti katolleen ja meni suoraan metsään. Isoja kuusia oli joka puolella, mutta auto kieri juuri sellaiseen sopivaan aukkoon, jossa oli vaan sellainen pieni puu joka hajotti tuulilasin osittain. Veljelle tuli pikku naarmu käteen, äidilleni, mulle ja koirallemme ei käynyt kuinkaan. Aika paljon oli onnea matkassa.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;25674696:
tuttua =) enää ei uskalla kävellenkään talvella (just ja just kesällä) mennä niitä mäkiä alas mitä pentuna laskettiin talvella minareilla ja kesällä fillareilla..
Kerran laskin minareilla Lahden suurmäen alastulorinteen ihan sieltä hyppyrin juurelta asti. Ensin se tuntui hyvältä ajatukselta mutta puolivälissä, jossa mäki on aivan sairaan jyrkkä, pelotti jo ihan saatanasti. Minarit kun eivät ole ihan kaikkein vakaimmat ja hallittavimmat skimbat. En muista vedinkö turvat.

K20-mäestä olen laskenut pulkalla ihan ylhäältä asti. Alastulo sattui vähän helvetisti perseeseen. Näin jälkeenpäin ajateltuna moinen touhu on oikein hyvä tapa murtaa selkärankansa.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;25673617:

ollaankohan vanhoja tuttuja :laugh:

Kerran ajoin huomaamatta miinakentän läpi, silloin kävi vähäön kylmäämään.

Ja laskuvarjoillessa meinasi pari kertaa käydä heikosti, se oli kyllä lähinnä omaa tyhmyyttä.

Ja toki kersana ne pakolliset tyhmäilyt, ihme että on tosiaan kaikki raajat tallella :)

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;25677377:
Kerran laskin minareilla Lahden suurmäen alastulorinteen ihan sieltä hyppyrin juurelta asti. Ensin se tuntui hyvältä ajatukselta mutta puolivälissä, jossa mäki on aivan sairaan jyrkkä, pelotti jo ihan saatanasti. Minarit kun eivät ole ihan kaikkein vakaimmat ja hallittavimmat skimbat. En muista vedinkö turvat.

K20-mäestä olen laskenut pulkalla ihan ylhäältä asti. Alastulo sattui vähän helvetisti perseeseen. Näin jälkeenpäin ajateltuna moinen touhu on oikein hyvä tapa murtaa selkärankansa.

Paljonks tuli hypylle pituutta?

No joo, onhan näitä aikuisiälläkin.

90-100km/h lasissa täysikasvuisen hirven kylkeen on huono juttu.

Kerran yhdellä talvikauden sukelluksella regulaattori jäätyi 15 metrin syvyydessä. Sen keikan jälkeen tuli hommattua jäätymissuojalla oleva regu.

[QUOTE="vieras";25677456]Paljonks tuli hypylle pituutta?[/QUOTE]

vastaavaa kokeilleena tulos riippuu ihan siitä että pysyykö laskija pulkassa vai ei, mutta muistaakseni semmosia n. 5 metrisiä lentoja ..

• Tykkää
Reactions: TriplaIsä
Pahin on varmaan kun paluumatkalla maastossa hevonen säikähti ja lähti lapasesta. Kiitolaukkaa pikitietä kohti. Päässä vaan kävi ajatus että mennään joko kumpikin tielle ja huonolla tuurilla jäädään auton alle, tai hyppään kyydistä, sopivaa laskeutumispaikkaakin kyttäsin.

Jostain syystä kroppa ei suostunut hyppäämään niin kiskaisin meidät kummatkin lumihankeen vähän ennen pikitietä.
Sinne pölähti hevonen eikä kyllä tasan tajunnut mistään mitään, liki sokkona tuli sitten perässä talliin.

Pahin on varmaan kun paluumatkalla maastossa hevonen säikähti ja lähti lapasesta. Kiitolaukkaa pikitietä kohti. Päässä vaan kävi ajatus että mennään joko kumpikin tielle ja huonolla tuurilla jäädään auton alle, tai hyppään kyydistä, sopivaa laskeutumispaikkaakin kyttäsin.

Jostain syystä kroppa ei suostunut hyppäämään niin kiskaisin meidät kummatkin lumihankeen vähän ennen pikitietä.
Sinne pölähti hevonen eikä kyllä tasan tajunnut mistään mitään, liki sokkona tuli sitten perässä talliin.

Miten sä kiskaisit molemmat lumihankeen?

- olin jäädä auton alle muksuna. :( minullehan oli opetettu, että kun valot vaihtuu vihreälle niin saa mennä. no enköhän lähtenyt menemään heti kun valot vaihtui ja sieltähän tuli viel musta maasturi hirveetä kyytiä, isä kerkesi kopata minut syliin, etten alle jäänyt. vieläkin voin kuulla korvissani niiden jarrujen kirskumisen. :(

[QUOTE="vieras";25677553]Miten sä kiskaisit molemmat lumihankeen?[/QUOTE]

Kokeile itse yllärinä vetää turpa polveen kiinni ja isket kaiken painon toiselle jalustimelle. Siinä meni tuon ex-ravurin tasapaino sen verran että kintut meni hankeen ja loputkin pasmat sekaisin. (Lumihangella meinaan nyt lähemmäs metrin hankea enkä nilkkoja hipovaa räntäloskaa).

muksuna sitä sattui & tapahtui kaikenlaista. tyyliin jyrkkä, hiekkainen alamäki ja kolme ihmistä saman polkupyörän päällä eikä ajan hengen mukaisesti kellään tietenkään kypärää.. pöpelikköönhän sitä päädyttiin. ja toinen kerta oli, kun ängettiin kaverin kanssa jäämäkeen potkukelkalla, mie seisoin takana ja kaveri istui edessä. mutkassa lähti kelkka lapasesta, kaveri liukui mäen loppuun kelkka kyljellään perässä ja meikäläinen taas lensi kuin ohjus kelkan yli.. onneksi päädyin pehmeään hankeen ja kaverikin selvisi mustelmilla

Kun olin ihan pieni, äitini veti minua pulkassa autotien vieressä(jossa ei kävelytietä)- pulkka kaatui, ja äitini ehti vetäisemään minut juuri ja juuri auton edestä pois.

Olen pienenä meinannut hukkua myös suihkulähteeseen, kun vanhemmat ei katsonut mun perään(olin hiukan alle 3-v), kelluin siellä suihkulähteessä naama vedessä, sinne kiivennyt ilmeisesti katsomaan sorsia.

Yhteistyössä