Se, että yksinhuoltajilla on vaikeaa, ja ovat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja X:
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
Olenko mä ihan hukassa jos lasken että kh tuki, hoitolisä ja lapsilisä tekee 624-100e vuokraan= jää 524e muuhun+ elarit päälle. Kyllähän tuolla summalla voi kai jo elää? Olettaen ettei ole erityisiä sairauksia tai muita suuria vastoinkäymisiä.

kyllä sillä elää, muttei mitenkään löysästi. tuosta lopusta summasta kun sitten vähennetään kaikki muut laskut, vakuutukset ja vaatteet.. lopulla syödään.

Lasketaan nyt viimeisen päälle sitten:
Vuokran jälkeen käytössä 524e/kk

Lapsen ruoka 80e (soseet, korvike)
Vaipat 40e
Muut kulut 30e
Mun ruoka 30e/vk 130e
Kännykkä/netti 45e
524-325=199e vielä jäljellä

Oman ruoan summan heitin suurinpiirtein, lapsen ruoat ja vaipat laskettu summa.

mulla tulee vielä äkkiseltää seuraavia kuluja mieleen: tv-lupa, kotivakuutus+sun ja lapsen vakuutukset, sähkö, vesi.. kulkeminen? jos ei asu ihan keskustassa ja on oma auto tai käyttää julkisia.

piti ihan laskea noita vakuutuksia. mulla siis kaksi lasta ja kaikkien vakuutuksien yhteisarvo on noin 1150 vuodessa eli noin 95e kuulle. ne ei jakaudu noin tasaisesti, mutta jaettuna kuukausille se tekee tuon verran. autovakuutus, minun ja lasten vakuutukset ja kotivakuutus.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
muut kulut 30?, anteeksi, repesin :D :D
sulla ei siis ole mitään vakuutuksia, et osta ikinä mitään vaatteita tai taloustavaroita, kuten pesuaineita, vessapaperia. sähköhän on ilmaista, eikä ikinä tuu mitään sairaudenhoitokuluja, isompia hankintoja kun joku menee rikki.. yms yms
ja harvassa paikassa kaikki palvelut on vieressä, eli matkustuskulut, tai oman auton kulut.

ja kerran kuussa olis kiva ees 5? sijoittaa vaikka johonkin kivaan, ei välttämättä tarpeelliseen...

mutta juu, tuo sun laskelma oikeastaan kertookin sen, minkälaista vastuuta sä otat teidän perheen asioista ja taloudesta :) että se vastuullisuuskin vielä tarvitaan siihen yksinhuoltajuuteen.

Repee nyt rauhassa, muut kulut tarkoittavat vain lapsen muita kuluja. Vauva vasta eikä harrasta mitään, tuo 30e tekee jo 360euroa vuodessa. lapsen tapaturmavakuutus maksaa näköjään 20e vuosi ja tämän ketkinen kotivakuutus 60e. Mun tapaturma muistaakseni jotain 20-30e luokkaa kans.
Kyllähän tuo 199e pitäs vessapapereihin ja pesuaineisiin riittää. Täällä päin ainakin vuokraan sisältyy yleensä vesi tai sähkö.

Enkä tarkoita että herroiksi elää vaan hyvin pitäisi perustarpeisiin riittää kun suunnittelee vähän.
Niin ja elarit unohtui tuosta summasta vielä.

mä vielä mietin tuota laskemista... täällä (en tiedä onko tää paikkakuntakohtainen) on kohtuulliset asumismenot kolmelle 540e kuussa.. sen ylimenevää ei huomioida asumistuessa. eli tuohon 540 pitää mahtua vuokra, sähkö ja vesi jos haluaa että se omavastuu jää pieneksi ja että asumistuki korvaa 80% asumiskuluista.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Mun laskujen mukaan yh:n tuilla vois ihan hyvin pärjätä ja hoitaa lasta kotona. Jos ei siis vaadi mitään extremeä. Omalle kohdalleni tässä laskeskelin jos näin sattuisi käymään

siis millä yh:n tuilla? sillä lapsilisän korotuksella ja elareilla vai?

jos puhut asumislisästä yms, niin sehän kuuluu kaikille vähätuloisille ihan yhtälailla. ja tottakai niillä pärjää; sitä vartenhan ne tuet varmaan on, että niillä pärjäisi.. eri asia on taas se, kannattaako olla yksinhuoltaja vain näiden tukien takia. tässä ketjussa ilmeisen monen mielestä kannattaa.

itse ainakin vaihtaisin saamani tuet milloin tahansa tasapainoiseen parisuhteesee;, siihen, että joku muukin ottaisi välillä perheestä, taloudesta, pakollisista hoidettavista asioista, vastuun.

No siis mä laskin tuohon tosiaan asumistuen minkä saisin jos en asuisi miehen kanssa. +kh tuki, lapsilisä ja hoitolisä. Vuokraanhan saa 80% asumistukea jos ei ole tuloja jos vuokra olisi 500e niin omavastuuksi jäisi 100e.

Olenko mä ihan hukassa jos lasken että kh tuki, hoitolisä ja lapsilisä tekee 624-100e vuokraan= jää 524e muuhun+ elarit päälle. Kyllähän tuolla summalla voi kai jo elää? Olettaen ettei ole erityisiä sairauksia tai muita suuria vastoinkäymisiä.

Niin ja mitkäs noista tuista ovat vain yh:n tukia. Ja ei lapsesi ole myöskään loputtomiin alle 3-vuotias. Kyllä minun on ihan koko ajan tarvinnut tehdä töitä, kovastikin että tultaisiin toimeen. Ja muuten pääkaupunkiseudulla saa kälysen yksiön tuolla 500 eurolla, senkin todennäköisesti vähän heikommalla sijainnilla.

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Ja muuten pääkaupunkiseudulla saa kälysen yksiön tuolla 500 eurolla, senkin todennäköisesti vähän heikommalla sijainnilla.

totta. :| me asutaa pienellä paikkakunnalla ja toki tuolla viidelläsadalla saa pienen kaksion vuokrattua, mutta sähköineen ja vesineen senkin hinta kipuaa.

Sun kannattaa siis alkaa yh:ksi,kun se on noin helppoa!!Ota ero!Mitä sitä monimutkastaa asioita!!

Mää itte olin 20v sitten yh kahdelle lapselle,isä ei todellakaan tavannut lapsiaan(omasta halustaan siis)Mun vanhemmat: isää olen tavannu elämänaikana 3 kertaa ja äiti on narsistinpaska.Tukiperheistä en tuolloin kuullutkaan.Opiskelin itelleni ammattia ja söin kerran päivässä kaurapuuron,että mukulat sais kunnon ruokaa,ainiin ja kofeiiniriippuvaisena soin itselleni kahvin vaikka sitäkin piti rajottaa.............missä helvetissä toi rahatuutti oikeen on!!!?????????????????
Kerro nyt ihmeessä niin voin ottaa eron uudesta miehestäni jonka kanssa mulla kolme yhteistä lasta!!!

Toisaalta ymmärrän kateutesi,jos olet kuten me,että ukko käy duunissa,mää kotona pienten kanssa,perusti tossa laman korvilla yrityksen mikä meni päin vittua,mulla todettiin kaksi vakavaa sairautta jne. kukkaronnyörejä on joutunu kiristään,eikä apua ole saatu mistään about kymmeneen vuoteen,se vähätuloisen ja köyhän välillä oleva raja on todella häälyvä,mutten silti vaihtaisi tilannettamme yksinhuoltajuuteen vaikka saisin enämpi rahaa..
Se perhanan 100 euron seteli kunnei kanna vastuuta lapsista! ;)

mun lapset ei ole koskaan viikon loppuja pois mun luota,eivätkä muutenka ole missää yökylässä.. hoitoapua saan ainoostaa kauppa reissuihin ja esim lekuri reissuihin. juu ja rahaa ei tule joka tuutista..ainoostaa kelasta.+ sit elarit ukolta.

Se 46 e yh-korotus lapsilisässä ei juttele iltaisin sun kanssa päivän kulusta, lapsen asioista tai nukuta sitä lasta. Se ei hoida sun lasta kun sun pitäisi olla tentissä tai palaverissa ja lapsi on kipeä. Eikä se jaa sun kanssa sitä raivoa, mitä uhmaikäinen sussa aiheuttaa. Eikä se paljoa lämmitä, kun istut illat kotona, yksin, kun lapsi nukkuu. Eikä se vapaa-aika ole aina tervetullutta, mieluummin sitä viettäisi aikaa kokonaisen perheen kanssa, kuin eläisi sinkkuelämää tiettyinä päivinä viikossa. Kyllä sitä lasta ikävöi kun se ei ole luona.

Tää on taas malliesimerkki "minä ja mun maailma"-ihmisistä, jotka aukoo päätään asioista, joista ei mitään tiedä. Perheen hajoaminen on aina tragedia ja itse tulen suremaan sitä vähintään lapseni vuoksi ehkä jopa loppuelämän.

muoks: ja mulla siis ns helppoa: tulen hyvin toimeen (opiskelen, mutta käyn myös töissä ) ja lapsi on isällään kaksi yötä viikossa (yhden yön kerrallaan) ja mulla on hyvät tukiverkot. Ja silti tämä ei todella ole se, mitä halusin!

Alkuperäinen kirjoittaja winhis:
Se 46 e yh-korotus lapsilisässä ei juttele iltaisin sun kanssa päivän kulusta, lapsen asioista tai nukuta sitä lasta. Se ei hoida sun lasta kun sun pitäisi olla tentissä tai palaverissa ja lapsi on kipeä. Eikä se jaa sun kanssa sitä raivoa, mitä uhmaikäinen sussa aiheuttaa. Eikä se paljoa lämmitä, kun istut illat kotona, yksin, kun lapsi nukkuu. Eikä se vapaa-aika ole aina tervetullutta, mieluummin sitä viettäisi aikaa kokonaisen perheen kanssa, kuin eläisi sinkkuelämää tiettyinä päivinä viikossa. Kyllä sitä lasta ikävöi kun se ei ole luona.

Tää on taas malliesimerkki "minä ja mun maailma"-ihmisistä, jotka aukoo päätään asioista, joista ei mitään tiedä. Perheen hajoaminen on aina tragedia ja itse tulen suremaan sitä vähintään lapseni vuoksi ehkä jopa loppuelämän.

muoks: ja mulla siis ns helppoa: tulen hyvin toimeen (opiskelen, mutta käyn myös töissä ) ja lapsi on isällään kaksi yötä viikossa (yhden yön kerrallaan) ja mulla on hyvät tukiverkot. Ja silti tämä ei todella ole se, mitä halusin!

Näimpä!

Alkuperäinen kirjoittaja winhis:

tätä on hyvä peesata.

Hmm... mä asun lapsineni neliössä, ja maksan tästä Hesassa 540 kuussa. Onpas teillä isot vuokrat.
Muuten yh:na ei juhlita, mä käyn töissä, saan tonnin kuussa käteen. Asumistuki menee tulojen ja asukasmäärän jne mukaan, lapsilisään korotus on kai jotain parikymppiä per ipana.
Mitään yllättäviä menoja en siis kestä. Jos me sairastellaan, siihen uppoaa rahaa jne.
Lasten kasvaessa ne kuluttaa paljon enemmän, mä en kierrä turhaan kirppareita eikä olis ees aikaakaan, koska niistä ei löydy mitään meille.
Ja laskut, no niitä on ihan yhtä paljon kuin kahdenkin vanhemman perheessä, vai miten luulette yh:n hoitavan lainan lyhennykset jne? Huoraamallako???

Yhteistyössä