Se aika, kyläily ja vessan roskis

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maira
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
keittiöjäteroskis? siis biojäte? pelkästään vai? en ymmärrä...eikö teillä tule keittiössä muuta jätettä ku biojätettä vai miksei keittiöjäteroskikseen saa laittaa terveyssiteitä?

Eli meilläpäin jätteet lajitellaan keittiö- ja karkeajätteeseen. Ja hittovie, mun lajittelutaidoissa on jotain vikaa, kun rupesin tarkistamaan asiaa ja keittiöjätteeseen todellakin saa laittaa siteet. Jotenkin olen ollut siinä käsityksessä ettei. Noh tuli jotain opittua tänäänkin :)

Nykyään ei enää tuota ongelmaa ole, kun kuppia käytän. Silloin joskus aikanaan mulla oli käsilaukussa mukana pieni pussi, johon omat roskani laitoin vessassa käynnin yhteydessä. En missään tapauksessa alkaisi mitään tamponejani toisten roskiksiin heittämään.

Eli meilläpäin jätteet lajitellaan keittiö- ja karkeajätteeseen. Ja hittovie, mun lajittelutaidoissa on jotain vikaa, kun rupesin tarkistamaan asiaa ja keittiöjätteeseen todellakin saa laittaa siteet. Jotenkin olen ollut siinä käsityksessä ettei. Noh tuli jotain opittua tänäänkin :)
Mitä ihmettä kuuluu "keittiöjätteeseen" ja mikä on sitten taas "karkeaa jätettä"?? Keittiössä voi muodostua biojätettä ja kaikenlaista pakkausjätettä (muovia, pahvia, metallitölkkejä). Meneekö ne kaikki samaan? Ja mikä saa ihmisen kuvittelemaan, että jäteastiaan, johon voi laittaa vaikka tyhjän jauheliharasian, ei voisi laittaa sidettä, vain koska se kuukautisside ei "synny" keittiössä?

Nojoo, eri tavalla lajitellaan eri puolella Suomea, mutta tuollaiset nimitykset eivät yhtään kerro mitä sinne jätteeseen saa laittaa ja mitä ei saa laittaa.

Mulla on pari. Toisen kanssa alkaa sujua, mutta toisella kuukautiset on vielä niin uusi asia, että kotioloissakin välillä on vaikeaa. Kyläpaikoissa ovat joskus aivan paniikissa, kun ei ole vessaroskista. Ei heillä ole käsilaukkua. Eivätkä osaa ennakoida. Tappavat isensä ennemmin kuin "kiikuttavat" käytettyjä terkkareita keittiöön...

Tottakai minä yritän ennakoida heidän puolestaan. Ja niin edelleen. Mutta minusta vessaroskiksetkin on ihan kiva juttu. Ja meidän vessaroskikseen saa totisesti vieraatkin laittaa roskansa.

Käyttääkö joku teini todella kuukuppia? Sopiiko se ihan 11-vuotiaalle?

Niin ja en ole ikinä asunut asunnossa, jossa vessassa olisi roskis. Oikeasti ei sitä jätettä synny siellä niin paljon, vaikka miekin enimmäkseen käytän siteitä. Omat kämppäni eivät toki ole olleet kauhean isoja, mutta lapsuuden kodissanikin oli vain kaksi roskista, yksi keittiössä ja toinen yläkerrassa.

[QUOTE="tii-";24418800]Mitä ihmettä kuuluu "keittiöjätteeseen" ja mikä on sitten taas "karkeaa jätettä"?? Keittiössä voi muodostua biojätettä ja kaikenlaista pakkausjätettä (muovia, pahvia, metallitölkkejä). Meneekö ne kaikki samaan? Ja mikä saa ihmisen kuvittelemaan, että jäteastiaan, johon voi laittaa vaikka tyhjän jauheliharasian, ei voisi laittaa sidettä, vain koska se kuukautisside ei "synny" keittiössä?

Nojoo, eri tavalla lajitellaan eri puolella Suomea, mutta tuollaiset nimitykset eivät yhtään kerro mitä sinne jätteeseen saa laittaa ja mitä ei saa laittaa.[/QUOTE]

En tiedä mistä nuo nimet noille tulevat, mutta sillä nimillä ne on. jMutta keittiöjätteeseen taitaa kuulua kaikki energiajäte eli siis muovi yms mitä voidaan käyttää energiahyötykäyttään. Karkeajäte on sitten se mikä ei kelpaa. Olen siis muuttanut tänne noin vuosi sitten ja osittain päähän pinttyneet vanhat lajittelu tavat. Kun entisellä asuinpaikkakunnalla siteet kuuluivat ns. kaatopaikka jätteisiin. Tai sitten eivät ja olen koko ikäni vain luullut niin :D

Alkuperäinen kirjoittaja häh;24418848:
Kyllä mun mielestä WC-tilassa pitää olla roskis. Mihin te ihmiset tosiaan laitatte käytetyt siteet, tampoonit, vanulaput, hammaslangat, nenäliinat jne. jne.???

Roskikseen - keittiöön. Mä osaan kävellä vessasta keittiöön roska kädessäni. Ja edelleen - vaikka kyläpaikassa olis roskis vessassa niin en mä mun siteitä sinne jätä haisemaan. Kaikki ei tyhjennä sitä roskista tyyliin päivittäin (jollei talon emännäällä ole se aika kuusta). Aika äklöä jättää sinne sitten haiseva yllätys. Yleisesti ottaen ei kyllä viivytä kylässä niin kauaa että ees tarttis sidettä vaihtaa - mutta jos niin, ni silloin kiikutan talon keittiön roskikseen.

Yleiset vessat on eri juttu, ne nyt siivotaan pääsääntöisesti edes kerran päivässä.

En tiedä mistä nuo nimet noille tulevat, mutta sillä nimillä ne on. jMutta keittiöjätteeseen taitaa kuulua kaikki energiajäte eli siis muovi yms mitä voidaan käyttää energiahyötykäyttään. Karkeajäte on sitten se mikä ei kelpaa. Olen siis muuttanut tänne noin vuosi sitten ja osittain päähän pinttyneet vanhat lajittelu tavat. Kun entisellä asuinpaikkakunnalla siteet kuuluivat ns. kaatopaikka jätteisiin. Tai sitten eivät ja olen koko ikäni vain luullut niin :D
No on erittäin kummalliset nimet joka tapauksessa :D Kyllähän nyt "energiajätettä" tulee muuallakin kuin keittiössä. Ja itse oon asunut alueella, jossa kerättiin energia- ja kaatopaikkajätettä, jolloin siteet meni kaatopaikkajätteisiin. Sitten taas jossain kaikki menee samaan sekajätteeseen... Toivottavasti en koskaan muuta paikkakunnalle, jossa jätteet lajitellaan noilla nimillä :D Olen opiskellutkin jätehuoltoa ja herran jestas, kyllä lähtisi palautetta jäteyhtiölle :D :D

Alkuperäinen kirjoittaja häh;24418848:
Kyllä mun mielestä WC-tilassa pitää olla roskis. Mihin te ihmiset tosiaan laitatte käytetyt siteet, tampoonit, vanulaput, hammaslangat, nenäliinat jne. jne.???

On meillä muuallakin kotona roskis, eikä asuta missään hehtaari lukaalissa joten kiikuttaminen on helppoa.

Roskikseen - keittiöön. Mä osaan kävellä vessasta keittiöön roska kädessäni. Ja edelleen - vaikka kyläpaikassa olis roskis vessassa niin en mä mun siteitä sinne jätä haisemaan. Kaikki ei tyhjennä sitä roskista tyyliin päivittäin (jollei talon emännäällä ole se aika kuusta). Aika äklöä jättää sinne sitten haiseva yllätys. Yleisesti ottaen ei kyllä viivytä kylässä niin kauaa että ees tarttis sidettä vaihtaa - mutta jos niin, ni silloin kiikutan talon keittiön roskikseen.

Yleiset vessat on eri juttu, ne nyt siivotaan pääsääntöisesti edes kerran päivässä.

No kyllä musta on ainakin paljon mukavampi laittaa kotona roskat suoraan roskikseen jo vessassa kuin esim. kiikuttaa hammaslankoja ja tai vanulappuja keittiöön. Pesettekö te sitten uudelleen kädet kun olette saaneet ne roskat pois käsistä...

Mä ainakin tyhjennän roskikset aina vieraiden lähdön jälkeen...

[QUOTE="heh";24419876]Mä ainakin tyhjennän roskikset aina vieraiden lähdön jälkeen...[/QUOTE]
Pesen - edeleenkin meillä on keittiössä myös hana ja lavuaari ja pyyhekin. Ei se niin vaikeaa ole.

mie en, kun ei tartte, kun ei ole. eikä tule.

Jep, ahdistaa kyllä, jos ei ole vessassa roskista. Ihanko tosissanne kuljetatte niitä saastaisia siteitä pokkana johonkin keittiön roskikseen? Hitto, entä jos istuskellaan vaikka olohuoneessa, siitäkö hiippaillaan sitten keittiöön koluamaan kaappeja ja etsimään sitä roskista? Voi hitto.

Alkuperäinen kirjoittaja yäk;24420030:
Jep, ahdistaa kyllä, jos ei ole vessassa roskista. Ihanko tosissanne kuljetatte niitä saastaisia siteitä pokkana johonkin keittiön roskikseen? Hitto, entä jos istuskellaan vaikka olohuoneessa, siitäkö hiippaillaan sitten keittiöön koluamaan kaappeja ja etsimään sitä roskista? Voi hitto.

Niin eli siirrät mieluummin sen YÄK-kuljetuksen talon emännän tai isännän vastuulle? Tai jos eivät huomaakaan sun YÄK-pakettia heti - niin seuraavana aamuna taatusti huomaavat hajusta ja Tsädäm, sua muistetaan. Tuo keittiöroskis kun tupataan suurimmassa osissa koteja tyhjään päivittäin.

Mä mieluummin roudailen omat jätökseni kuin jätän haisemaan toisten vessaan - ja kun aikuisia ihmisiä ollaan niin en ymmärrä häpeää siitä että sulla on menkat.

Alkuperäinen kirjoittaja yäk;24420030:

No kyllähän ne isäntä perhe saa sun menkoista muutenkin tiedon kun roskis vessassa haisee. Mutta toki, ei sulle niin noloa kun et silloin ole enää paikalla.

Kuukuppi on iso/löysä pilluisille.. Minäkin kaksi lasta synnyttänyt ja ei mahdu kuppi sisään.. Tampoonitkin on keksitty ni eipä haise alapää menkkojen aikana, muutenkin on niukka vuoto.

[QUOTE="kuku";24420159]huhuile sieltä vessanovelta,että mihinkäs tään laitan ja heiluttelet veristä sidettä sieltä oven raosta[/QUOTE]

... niin no toisilla ei ne aivot vaan raksuta sitä vertaa että siteen voi kääriä paperiin ja viedä roskiin ilman huhuiluja. Mutta mikäs siinä jos tykkää tuotostaan esitellä. Kukin tavallaan.

En käytä siteitä, mutta jälkivuotoon oon käyttänyt enkä ikimaailmassa tahtois niitä mihinkään keittiön roskikseen, en vieraiden enkä omiani. Meillä on vessassa roskis, tarviihan sitä muillekin kuin siteille.

Ei ole ikinä ollut ongelma. Terveyssiteet on nykyään yksittäispakattu niihin muovilärpäkkeisiin, jotka voi kääriä entisen ympärille ja napauttaa sillä pikkuteipillä kiinni. Mekkojen aikaan farkut on hyvät jalassa ja taskuun menee niin käyttämätön kuin käytettykin side. Käytetyn voi sitten tiputtaa roskikseen kun sellainen tulee vastaan. Omassa kodissa on toki myös vessaroskis.

Minusta kuukautiset on kyllä epämiellyttävät, mutta en ymmärrä kuitenkaan mitä hirveän häpeiltävää, inhottavaa tai oksettavaa niissä on. Joo verta ja limaa tulee, mitä siitä? En ole tuntenut tarvetta peitellä tai esitellä kuukautisiani sitten ala-asteen. Mutta kyllähän alapääveri on varmasti maailman kaatava asia monille, joiden mielestä ihminen ei saa ikinä koskaan missään haista hiellekään, ei edes tuoreelle.

Yhteistyössä