Alkuperäinen kirjoittaja jassåå;26868420:
eläkeikää täytyy jokatapauksessa nostaa, mut 78-v?
Minusta eläkeikä voisi olla liukuva, esim 65-78. Koska on tosiaan ihmisiä ja aloja, joilla ei nytkään pystytä olemaan töissä edes 65-vuotiaiksi asti. Mutta eläkkeenmaksu olisi portaittain laskeva, esim ne 6 ekaa vuotta täysi eläke ja sen jälkeen laskisi vaikka 10% vuodessa, kunnes eläke on kansaneläkkeen suuruinen. Ihminen voisi itse valita, milloin haluaa tuon kuuden vuoden lähtölaskennan alkavan. Siis ne, jotka pystyvät vielä 65-vuotissynttäreidensäkin jälkeen tekemään töitä. Niiden kuuden vuoden aikana ehtisi jo tehdä kaikenlaista ja ehtisi myös tehdä sellaisia tarvittavia muutoksia elämässään, että tulojen asteittaiseen pienenemiseen olisi varauduttu. Voisin kuvitella, että em systeemi myös kannustaisi ihmisiä pitämään paremmin huolta omasta terveydestään ja nk elintasosairauksien määrä saattaisi laskea.
Mun "pitäisi" päästä vanhuuseläkkeelle jo 14 vuoden kuluttua, mutta se nyt on aivan saletti, että en pääse. Vuonna 1961 syntyneiden naisten elinikäennuste on 84 vuotta, joten olisi yhteiskunnalta sulaa hulluutta edes luvata mulle ja mun ikäluokalleni, että me saataisiin ansiotuloihimme perustuvaa eläkettä 19 vuoden ajan. Jotkut vielä pidempäänkin.
Jotain on siis pakko tehdä, koska nykyinen systeemi ei ole tulavaisuudessa enää mahdollinen.