SDP:n Vartiainen ehdottaa eläkeiäksi 78 vuotta.

• Viestiketjun aloittaja mitäs mieltä olette?
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26868454:
Jotakin vaan olisi syytä tehdä itse työelämälle, kun nykyäänkään väki ei jaksa töissä eläkeikään saakka. Ei se pidentämällä parane.
ehkäpä kaheksankymmentäluvulla syntyi vähän kovemmista aineksista laadittuja kansalaisia kuin nelkytluvulla?

[QUOTE="vieras";26868418]Sinä et ole koskaan tehnyt, ja tuskin koskaan tulet tekemäänkään, työtä joka toisi lisää verotuloja, joten sut voisi päästää vaikka heti pienelle eläkkeelle, niin sinusta olisi mahdollisimman vähän taloudellista rasitetta veronmaksajille.[/QUOTE]

??? Palkkatöistäni olen jo yli kymppitonnin veroja tänä vuonna maksanut.

ehkäpä kaheksankymmentäluvulla syntyi vähän kovemmista aineksista laadittuja kansalaisia kuin nelkytluvulla?
Sopii toivoa.

Vartiainen kyllä hoitaa hyvin sellaisen pahanilmanlinnun homman - tietyt asiat pitää sanoa ääneen ja mahdollisimman suoraan, jotta keskustelua syntyy. 2010-luvun Raimo Sailas - nyt kun Sailaksen eläkeikä kolkuttelee. Demareista löytyy...

[QUOTE="vieras";26868470]Mainitsemaasi säästöä eläkemaksuissa ei tule, koska kun porukka hokaa ettei eläkemaksuista ole mitään hyötyä ei niitä enää haluta maksaa.[/QUOTE]
Kyseessähän ei ole vapaaehtoinen maksu. Tosin se saattaisi poikia lisää elämäntapatyöttömiä.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26868454:
Jotakin vaan olisi syytä tehdä itse työelämälle, kun nykyäänkään väki ei jaksa töissä eläkeikään saakka. Ei se pidentämällä parane.
Porukka jaksaa vallan mainiosti töissä jos sille ei ole vaihtoehtoa.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja jassåå;26868420:
eläkeikää täytyy jokatapauksessa nostaa, mut 78-v?
Minusta eläkeikä voisi olla liukuva, esim 65-78. Koska on tosiaan ihmisiä ja aloja, joilla ei nytkään pystytä olemaan töissä edes 65-vuotiaiksi asti. Mutta eläkkeenmaksu olisi portaittain laskeva, esim ne 6 ekaa vuotta täysi eläke ja sen jälkeen laskisi vaikka 10% vuodessa, kunnes eläke on kansaneläkkeen suuruinen. Ihminen voisi itse valita, milloin haluaa tuon kuuden vuoden lähtölaskennan alkavan. Siis ne, jotka pystyvät vielä 65-vuotissynttäreidensäkin jälkeen tekemään töitä. Niiden kuuden vuoden aikana ehtisi jo tehdä kaikenlaista ja ehtisi myös tehdä sellaisia tarvittavia muutoksia elämässään, että tulojen asteittaiseen pienenemiseen olisi varauduttu. Voisin kuvitella, että em systeemi myös kannustaisi ihmisiä pitämään paremmin huolta omasta terveydestään ja nk elintasosairauksien määrä saattaisi laskea.

Mun "pitäisi" päästä vanhuuseläkkeelle jo 14 vuoden kuluttua, mutta se nyt on aivan saletti, että en pääse. Vuonna 1961 syntyneiden naisten elinikäennuste on 84 vuotta, joten olisi yhteiskunnalta sulaa hulluutta edes luvata mulle ja mun ikäluokalleni, että me saataisiin ansiotuloihimme perustuvaa eläkettä 19 vuoden ajan. Jotkut vielä pidempäänkin. Jotain on siis pakko tehdä, koska nykyinen systeemi ei ole tulavaisuudessa enää mahdollinen.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26868503:
Kyseessähän ei ole vapaaehtoinen maksu. Tosin se saattaisi poikia lisää elämäntapatyöttömiä.
Yrittäjille se on käytännössä vapaaehtoinen maksu ja kun itselle säästää ei kukaan pääse vetämään välistä, vaan voi nauttia työnsä hedelmistä ihan itse ja lasipalatseissa jättiliksoilla notkuvat eläkepamput jäävät nuolemaan näppejänsä.

Säästötalkoot
[QUOTE="vieras";26868473]Tätä mä olen vähän ennustanutkin, ja aloittanut siitä syystä eläkesäästämisen. 20% nettotulosta joka kuukausi, sijoitan osakkeisiin, korkoihin ja indeksirahastoihin.

Eläkeikä noin 60v laskettiin aikanaan Saksassa sen aikaisen eliniän ennusteen perusteella. Eli eläkeiäksi tuli sen ajan keskimääräinen elinikä. Nyt elinikä on noussut jopa 30v tuosta ajasta, miten kuvittelette että 30v töissä käymällä saisi tienattua itselleen eläkettä 30 vuodeksi?[/QUOTE]

Samaa olen miettinyt, mutta voitko luottaa siihen, että saat omasi takaisin?
Valitettavasti mä en luota ollenkaan noihin sijoitusjuttuihin nyt.

Ei ku sukanvarteen vaan, juu..

[QUOTE="vieras";26868538]Anna mulle satanen niin sit mä voin elättää sua kahdellakympillä. Kässäätkös?[/QUOTE]

Ite oon yksityisellä sektorilla töissä, en missään suojatyöpaikassa ja minusta aika erikoinen ehdotus, että esim. kaikki alle 200.000 euroa vuodessa tienaavat elääkkeelle, koska eivät tuota tarpeeksi verotuloja. Tuotanhan miekin kuitenkin voittoa työnantajalleni myös, joka sitten taas mahdollistaa esim. investointeja, lisätyöpaikkoja välillisesti yms.

[QUOTE="vieras";26868553]Yrittäjille se on käytännössä vapaaehtoinen maksu ja kun itselle säästää ei kukaan pääse vetämään välistä, vaan voi nauttia työnsä hedelmistä ihan itse ja lasipalatseissa jättiliksoilla notkuvat eläkepamput jäävät nuolemaan näppejänsä.[/QUOTE]
Kyllähän YEL on ihan lakisääteinen. Tosin jokin sivutoiminen verkkokaupan pitäminen voi olla niin vähäistä liiketoimintaa ettei sitä silloin tarvitse maksaa.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26868556:
Se on kyllä ristiriitaista, että 68-vuotiaana on pakko jäädä eläkkeelle esim. valtion viroista. Tiedän henkilöitä, jotka olisivat halunneet jatkaa.
Mä tunnen henkilöitä, jotka ovat virastaan eläkkeelle jäätyään menneet yksityiselle töihin tai perustaneet oman firman.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26868535:
Tiedän kyllä millaista yhteiskuntaa sinä halajat.
Minä halajan sellaista yhteiskuntaa jossa jokainen tekee kykyjensä mukaan töitä, eikä kukaan pääse loisimaan toisten rahoilla vain sen takia kun ei huvita tehdä töitä.

Sinun unelmayhteiskunnassa asia on toisinpäin: laiskaa palkitaan ja ahkeraa rangaistaan, mutta se on nähty monta kertaa miten sellaisen yhteiskunnan käy ja se on edessä myös Suomessa jos suunta ei muutu parempaan (Jutta on ottanut 24.000.000.000 euroa syömävelkaa runsaassa vuodessa).

Ite oon yksityisellä sektorilla töissä, en missään suojatyöpaikassa ja minusta aika erikoinen ehdotus, että esim. kaikki alle 200.000 euroa vuodessa tienaavat elääkkeelle, koska eivät tuota tarpeeksi verotuloja. Tuotanhan miekin kuitenkin voittoa työnantajalleni myös, joka sitten taas mahdollistaa esim. investointeja, lisätyöpaikkoja välillisesti yms.
Lisäksi käytämme rahoja hyödykkeisiin joista myös maksetaan veroja sekä palkkatuloja joista jälleen kerran maksetaan veroja jne jne.
Raha kiertää jatkuvasti ja niin sen kuuluukin tehdä.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26868588:
Kyllähän YEL on ihan lakisääteinen. Tosin jokin sivutoiminen verkkokaupan pitäminen voi olla niin vähäistä liiketoimintaa ettei sitä silloin tarvitse maksaa.
YEL on lakisääteinen, mutta yellin työtulon voi päättää ihan itse. Eli vaikka tienaisit miljoonan vuodessa voit maksaa yelliä 10.000 eurosta, pari tonnia, etkä miljoonasta joka olisi 230.000 euroa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26868591:
Mä tunnen henkilöitä, jotka ovat virastaan eläkkeelle jäätyään menneet yksityiselle töihin tai perustaneet oman firman.
Minäkin tunnen, ja omat vanhempani (70+) tekevät molemmat yhä töitä (jopa liikaa). Usekon että monelle aivan uuden työn aloittaminen 68-vuotiaana voi kuitenkin olla liikaa, ja "työinto" laitetaan harrastuksiin. Ei siinä mitään pahaa, mutta toisaalta ristiriitaista, että työssä jatkaminen estetään.

Enkä "vieras" sekoitti sinut minuun. :saint:

[QUOTE="vieras";26868629]YEL on lakisääteinen, mutta yellin työtulon voi päättää ihan itse. Eli vaikka tienaisit miljoonan vuodessa voit maksaa yelliä 10.000 eurosta, pari tonnia, etkä miljoonasta joka olisi 230.000 euroa.[/QUOTE]
Ei YEL:iä makseta tulojen mukaan vaan yritykseesi uhraamasi työpanoksen mukaan. Sen perusteella lasketaan kuinka paljon palkkaa kyseisestä tehtävästä pitäisi asian osaavalle ihmiselle keskimäärin maksaa ja vasta se kuvitteellinen palkka on YEL:in peruste.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Säästötalkoot;26868577:
Samaa olen miettinyt, mutta voitko luottaa siihen, että saat omasi takaisin?
Valitettavasti mä en luota ollenkaan noihin sijoitusjuttuihin nyt.

Ei ku sukanvarteen vaan, juu..
Ihan samoihin sijoituskohteisiin eläkeyhtiötkin sijoittavat, osakkeisiin, kiinteistöihin ja korkopapereihin, mutta eläkeyhtiöiden hallinointi vie tuotoista suuren osan.

Yhteistyössä