saunominen

Minkä ikäisenä olette menneet saunaan vauvan kanssa?

Minä vein tytön 11kk (tänään :hug: )ekaa kertaa!!!
On vaan jäänyt kokeilematta, mitä tykkää.
Ei otettu kovia löylyjä, eikä oltu kuin hetki.
Muistan että ekan lapsen vein samoja aikoja, tai vähän ennen.
Ja hänestä tulikin kova saunoja heti =)
Keskimmäinen ei tykännyt ollenkaan, enkä vienytkään häntä, ennenkuin
itse selvästi halusi taas saunoa :p
Nyt kyllä on hänkin saunaan menossa hyvin mielellään...
 
Vieraana
Oman äitini kertomana minä olen ollut saunassa ekaa kertaa 2 kk:n ikäisenä. Omat lapseni ovat myös saaneet kokeilla saunomista jo noin 3 kk:n ikäisenä. Tosi lämpötila saunassa vielä silloin matala ja vetää saa koko ajan päällensä sekä ei olla kui viitisen minuuttia...

Kovia saunojia on heistä tullut.
 
Vuoden täytettyään ovan päässeet nämä kaverit saunomaan ihan löylyistäkin jo nauttien. Sitä ennen viettäneet aikaa saunassa kylpyammeessa alimmalla lauteella noin 10kk:n iästä eteenpäin. Esikoinen ei tykkää saunoa, kakkonen tykkää ihan mahoton ja kolmosesta ei vielä tiä. :)
 
½ vuotiaasta lähtien ovat molemmat saunoneet. Vuoden ikään asti ollaan menty ilman suurempia löylyn heittämisiä n. 70 asteessa, mutta sitten on hankittu pikkukiulut ja itse heittävät löylyä minkä kerkeävät. :)
 
Poika oli 3kk kun käväisi saunassa. Siirrettiin kylpyamme saunan puolelle. Mutta kas kun se kylpeminen ei ollut ollenkaan niin kivaa siellä lämpimässä...kylpyhuoneessa kyllä polskisi vaikka kuinka kauan ammeessaan. Tai oikeastaan se kylpeminen loppuu siihen kun kaikki vesi on polskittu ammeesta lattialle/kylvettäjän päälle :p
 
Meidän tyttö oli ekan kerran saunassa nyt jouluna, pikkasen vajaat 8 kk iässä. Silloinkin istui paljussa saunan puolella, mutta ei todellakaan missä ylälauteilla. Korkeintaan 10 minuuttia oli saunan puolella. Lämpimän kylppärin puolella sai olla paljussa, missä innoissaan leikki. Vikatikki on viedä lapsi sinne kaikista kuumimpaan paikkaan, ylälauteille, missä mahd. nestehukkaan ei todellakaan auta se, että lapsi saa vettä päällensä. Parempi olisi antaa tuttipullosta välillä vähän vettä, varsinkin jos löylyt on 70 astetta tai vauva on saunassa pidempää aikaa. Tuleehan siellä nyt jo aikuisellekin hiki ja kun tulee jano, niin eihän aikuinenkaan vaan suihkuttele päällensä vettä, kun janottaa. Melestäni on kovin itsekästä lähteä viemään vauvaa 2 kk iässä saunaan ylälauteille, niin että vielä löylyä heitellään vain sillä varjolla, että aikuisten on päästävä joulusaunaan. Muistakaa, että alta vuoden ikäisen vauvan lämmönsäätely ei toimi vielä aikuisten lämmönsäätelyn lailla.
 
Minulle on kyllä sanottu, että koska vauva ei osaa säädellä lämpöään, ei löylyyn saisi mennä ennenkuin on täyttänyt vuoden. Lattiatasossa on vauva ollut meillä sitterissä kun käytiin löylyissä jouluna.
 
Meillä käytiin 7,5 kk iässä alimmalla lauteella hetkisen istumassa, ei heitetty löylyjä vauvan ollessa sisällä. En tiedä lämpötilaa alimmalla lauteella, mutta kutsuisin sitä lämmittelyksi, en saunomiseksi.

Vauvauinnissa näkee kuitenkin paljon vauvoja, jotka lämmittelevät saunassa jo 3-4 kk ikäisestä lähtien. Mielestäni siellä saunassa lämpötila on kuitenkin niin alhainen etten kutsuisi sitä varsinaiseksi saunomiseksi.
 
Meillä ovat molemmat pojat päässeet ekaa kertaa saunaan 2-3kk ikäisenä.
Esikoinen ei ollut moksiskaan saunasta ja oikein nautti vauvana saunomisesta.
Mutta tämä meidän iltatähti ei oikein tykkää saunomisesta.
Aluksi menee hyvin, mutta sitten melkein rupeaa itkemään.
Luulen että tämä joka kertainen saunassa itkeminen on tullut siitä, kun esikoisemme säikäytty junnun saunassa.
Mutta toivottavasti vielä tottuisi saunomaan.
 
Kävimme joulusaunassa melkein 4 kk vauvan kanssa. Keskimmäisellä lauteella istuttiin hetki tunnelmoimassa. Sitten kun täti heitti löylyä, siirryimme ovensuuhun, josta kuuntelimme veden sihausta kiville. "Sellaista se on saunominen" oli tavoitteena vähän näyttää vauvalle. Tuolla tavoin varmaan "saunotaan" kunnes lapsi on suunnilleen vuosikas.
 
Meillä poikaa on käytetty saunassa reilun 2kk ikäisestä asti, kohta poitsu täyttää 4kk. Nauttii paljon kylpemisestä ja tykkää olla saunassakin. Meillä saunominen pikku miehen kanssa on sitä että istutaan alalauteilla ja ei tietenkään olla missään kovissa löylyissä, samalla ukko imee joskus tissiä :)
 
Meillä poika oli myös joulusaunassa, 6kk ikäinen. Alalauteilla istuttiin ihan muutama minuutti kerrallaan(juomapullokin oli mukana, mutta ei kauheasti juonut) ja sitten siirryttiin pesuhuoneeseen pulikoimaan. Saunassa oli 70 astetta ylälauteilla, joten ei mitenkään hirmu kuuma sauna ollut.

Poika tykkäsi kyllä olla saunassa(muutenkin rakastaa kylpemistä, nyt sai kylpeä kauan kun pääsi välillä lämmittelemäänkin). Nuo suositusiät taitaa olla eri paikoissa erit, meille kun sanottiin nimenomaan tuo puoli vuotta... tosin eihän se tarkoita mitään "aikuisten saunomista".
 
käytin ensimmäisen kerran n 5kk ja nyt n 10kk on käynyt pari kertaa. pieniä hetkiä,istuu ammeessa alalauteella ja on juomavettä ollut mukana. Meilläkin poika tykkää kovasti kylpemisestä ja nautti saunastakin. ekalla kerralla taisi ihan vähän jännittää,mutta ei itkenyt
 
Meillä aloitettiin miedossa lämmössä saunominen vajaa 5 kk iässä lastenlääkärin suosituksesta. Pojalla oli sitkeä räkätauti ja kova yskä, johon höyryhengityksestä oli apua. Lääkäri neuvoi sitten lämmittämään saunaa miedolle lämmölle ja heittelemään löylyä höyryn muodostumiseksi. Keskilauteilla ollaan löylytelty n 50 asteen lämmössä.
 
onhan joskus ihan vastasyntyneetkin saunas ollu ku siel kert synnyttiin.
meillä poika istui punkassa alimmalla rapulla meidän kanssa kun oli noin 10kk.kylpeminen saunassa mukavampaa kuin pesuhuoneen "kylmällä" lattialla...(meil vanha torppa niin ei tuol alakerras("kellari"kerros) niin lämmintä oo)! B)
 
Lanella
Vauvauintien yhteydessä, n4kk ikäsenä aloitettiin saunominen ja nyt se on rutiini (8kk) ja mieluisa paikka. Isosisko on 5,5v ja sen kanssa herkkähipiäinen äiti ei voi ottaa löylyjä, kun on niin kova saunoja.
 
Mä oon käyttäny poikaa saunan puolella lämmittelemässä suihkun jälkeen 2-3kk iästä lähtien... Siinä oven edessä seisoin poika sylissä sen aikaa, että mies tuli kuivaamaan ja pukemaan pojan (eli vapautti mut saunomaan :)). Nyt kun poika täytti puol vuotta, otin joulusaunaan hetkeks, mut istuttiin alalauteella eikä heitetty löylyä. Sit käytin suihkussa. Vuoden vaihteessa tehtiin vastaava, mut poika pääs sit ammeeseen kylpemään. Lähinnä siis lämmittely oli noissakin kyseessä.

Mietoihin löylyihin (siitä alalauteelta käsin) alan varmaan tutustuttaa tossa 9kk iässä tms... Kunhan poika oppii juomaan enemmälti vettä (nyt vähän ihmetyttää se "mauttomuus") , niin sit voin ottaa vaikka vannaan saunan puolelle leikkimään. Mut ei tietenkään pitkiä aikoja, ihan lapsen ehdoilla. :)
 

Yhteistyössä