Rozalla
Se on Sadulle...Joskus nuorempana mä aina kiireesti korjasin että se on sitten SADULLE!!! oikein painokkaasti korjasin, enää se ei haittaa paljoakaan......
t: satu
t: satu
Niin mut onhan Äitikin Äiti ja silti se on Äidille!!! Kielioppikurssille kiitos immeiset!Alkuperäinen kirjoittaja Katrusa:apua.. en muuten oikesti osaa sanoa. satuhan on se nimi niin kai sit satulle.... en ole varma.
Näin.Alkuperäinen kirjoittaja Satu Helsingistä:Molemmat on kieliopillisesti ihan yhtä oikeita. Mä haluan nimeni taivutettavan Satulle, mutta ei mua haittaa vaikka jotkut taivuttaa Sadulle.
Kotimaisen kielen tutkimuskeskuksen sivuilla on Sampo nimen taivutuksesta seuraavanlainen kommentti:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:laittaisin satulle.
meidon nuoremman pojan nimi on sampo ja moni joskus kysyi että kirjotetaanko se sammolle,,totesin vain että ei todellakaan.
no mä mä en puhu kirjakieltä enkä sitä myöskään kirjoita. Jollei ole tarkoitus sitä kirjoittaa. Joten onko sitten ihmisillä oikeus puhua murteita ja taivutella kieltä miten huvittaa?Alkuperäinen kirjoittaja mutu:Sadulle olis kieliopillisesti oikein. Mun kaverin lapsi on Ahti, ja hänen äitinsä ristiäisissä ilmoitti että taivutamme tämän sitten Ahtille. Eli varmaan voi käyttää kumpaa haluaa, mut asianomaisella on varmaan jompikumpi mistä itse tykkää enemmän.
Ei nimen haltija saa itse päättää siitä, miten nimi taivutetaan, saati sitten nimen haltijan äiti. Nimet ovat osa kieltä ja niitä taivutetaan kielen sääntöjen mukaan eikä kunkin yksilön mielihalujen mukaan.
juuri näinAlkuperäinen kirjoittaja vieras:Näin.Alkuperäinen kirjoittaja Satu Helsingistä:Molemmat on kieliopillisesti ihan yhtä oikeita. Mä haluan nimeni taivutettavan Satulle, mutta ei mua haittaa vaikka jotkut taivuttaa Sadulle.
immeiset?Alkuperäinen kirjoittaja mä:Niin mut onhan Äitikin Äiti ja silti se on Äidille!!! Kielioppikurssille kiitos immeiset!Alkuperäinen kirjoittaja Katrusa:apua.. en muuten oikesti osaa sanoa. satuhan on se nimi niin kai sit satulle.... en ole varma.
Meillä taas menee kaverin kans just päinvastoin. Hämeessä myösAlkuperäinen kirjoittaja .....:Satu niminen kaverini inhoaa jos joku käyttää Satulle eikä Sadulle.. Ainakin täällä Hämeessä näin..
ei muuten oo totta, nimenomaan nimet ovat erisnimiä eivätkä yleissanoja, ja nimen omistaja äättää kuinka taivutetaanAlkuperäinen kirjoittaja mutu:Sadulle olis kieliopillisesti oikein. Mun kaverin lapsi on Ahti, ja hänen äitinsä ristiäisissä ilmoitti että taivutamme tämän sitten Ahtille. Eli varmaan voi käyttää kumpaa haluaa, mut asianomaisella on varmaan jompikumpi mistä itse tykkää enemmän.
Ei nimen haltija saa itse päättää siitä, miten nimi taivutetaan, saati sitten nimen haltijan äiti. Nimet ovat osa kieltä ja niitä taivutetaan kielen sääntöjen mukaan eikä kunkin yksilön mielihalujen mukaan.
NÄINSatulle, kun systerille korttia laitan