SARKOIDOOSI

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sarkkis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mies sairasti n. 3 vuotta sitten sarkoidoosin... Pahin vaihe kesti n. 2-3kk. Oli kovat kivut ja liikkuminen vaikeaa... sitten siitä pikkuhiljaa toipui. Seurantaa oli vielä seuraavan vuoden ajan ettei uusi.

Alkuperäinen kirjoittaja memmu:
Mies sairasti n. 3 vuotta sitten sarkoidoosin... Pahin vaihe kesti n. 2-3kk. Oli kovat kivut ja liikkuminen vaikeaa... sitten siitä pikkuhiljaa toipui. Seurantaa oli vielä seuraavan vuoden ajan ettei uusi.

Mulla kestäny jo vuoden...:( onko sun miehes nyt terve?

On terve. Seurattiin tosiaan sen vuoden verran ja todettiin, että keuhkoista oli kaikki rakkulat hävinneet eikä muitakaan oireita ollut ja veri arvot oli normaalit. Eli ihan terveen paperit on saanu.
Tosin miehellä oli töissä työkaveri joka sairasti melkeen samaan aikaan ja hällä oli sit niin paha, että söi kortisoonia yli vuoden. Eli hällä oli sit pitkällinen se tauti.
Kyllähän se raskas tauti on. Niin itse sairaalle kuin läheisillekkin. Meillä oli vielä sillon 4kk ikänen vauva ja kaikki arjen pyöritys jäi sitten mun kontolle. Mutta meillä tosiaan selvittiin sillä n.3kk sairastamisella. Töihin ei mies pystynyt sinä aikana kun kivut oli niin kovat. Ei oikeen mitkään särkylääkkeet auttanu. Kerran oli kivut niin kovat, että mies vaan itki mulle että "älä anna mun kuolla". :( Mutta sitten kun kivut rupes helpottaan ja kuumetta ei enää ollut niin aika nopeeta oli toipuminen.

Tsemppiä sulle kovasti. Kyllä siitä seviää, vaikka välillä epätoivosta varmasti onkin.

Olen sairastanut/sairastan sarkoidoosia.
Itse söin aikoinaan kortisoonia ( prednisolon) noin vuoden ajan.
Sitten olin vuoden verran tarkkailussa jolloin kävin verokokeissa ja keuhkokuvassa kolmen kuukauden välein.
Nyt ns. terveenpaperit ollut kolmisen vuotta.
Minulla vain jäi keuhkoihin pysyvät muutokset, kun oli sen verran ärhäkäs taudinmuoto.
Nyt en sairauttani oikeastaan muuten huomaa kun siitä, että hengästyn paljon helpommin kuin muut.

Mulla todettiin keväällä -04. Oireena olivat vain satunnaiset vihlonnat keuhkoissa. Mitään hoitoja en onneksi ole tarvinnut, ja kontrolleissa kävin pari kertaa puolen vuoden välein, jolloin todettiin keuhkokuvissa muutosten pienentyneen. Muutin ulkomaille ja nyt ei ole kontrolloitu ollenkaan, mutta en ole huomannut mitään oireitakaan. Eli mulla taisi onneksi olla erittäin helppo ja nopeasti ohi menevä versio. Ei vaikuttanut elämääni mitenkään.

Täällä kanssa yksi. :wave:
Kontrolleissa käydään ja viime syksynä tuli epäilys, joka kaikkien kokeiden jälkeen vahvistui alkuvuodesta. Kortisonia määrättiin, mutta mä olin pelkuri enkä uskaltanut aloittaa. :ashamed:
Silmät oireilee sarkoidoosin vuoksi, mutta itse tautia ei kuitenkaan silmissä onneksi ole. Kelju tauti jatkuvine kuumeiluineen ja oireineen.