Sarjassamme tyhmiä kysymyksiä... Silmiin liittyen.

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Mulla on siis niskasta pakaroihin asti ko kroppa AEVAN jumissa. Venyttelen ja urheilen aina kun kerkeen kyllä... Pää- ja silmäongelmia nuo jumit aiheuttaa. Lisäksi on vissiin leukanivelen oireyhtymä, eli leuat löysät ja purennassa vikaa, joka myös aiheuttaa silmä- ja pääoireita.
Mutta mua häsää tällänen; kun alan tujottaa esim näyttöä enkä enää keskity siihen mitä siinä kattelen niin mulla alkaa menee näkö vähän niinku sumuseks, ts. tuntuu et silmät lähtee vetää kieroo vaikkei oikeesti lähe ja sit sumenee teksti tms. Mutta heti ku "herään" ajatuksistani ja tarkennan näön niin ei ongelmaa..
Kuulostaako ihan normaalilta?
Mä heti kehittelen itelleni jotain vähintäänkin aivokasvainta.. :(
 
"vieras"
[QUOTE="a p";25605704]öö ala-asteella kai viimeks tarkastettu.. Olen 23v. Tein netissä nissenin sivuilla ja sielä sanottiin että hyvä näkö.[/QUOTE]

Oletko hyvännäköinen?
 
Mä en ihan suoraan luottais mihinkään nettitesteihin, vaan jos asia alkaa vaivata enemmänkin niin menisin suoraan optikolle näöntarkastukseen.

Noi sun oireet kuulostaa siltä, että siitä näöntarkastuksesta ei välttämättä haittaakaan olis, varsinkin jos sulle ei oo koskaan tehty muita kuin niitä koulun testejä (joissa ei läheskään kaikki huonosti näkevät jää edes kiinni).

Oireilu voi johtua myös kuivista silmistä tai työpisteen huonosta ergonomiasta.
 
"a p"
Mä en ihan suoraan luottais mihinkään nettitesteihin, vaan jos asia alkaa vaivata enemmänkin niin menisin suoraan optikolle näöntarkastukseen.

Noi sun oireet kuulostaa siltä, että siitä näöntarkastuksesta ei välttämättä haittaakaan olis, varsinkin jos sulle ei oo koskaan tehty muita kuin niitä koulun testejä (joissa ei läheskään kaikki huonosti näkevät jää edes kiinni).

Oireilu voi johtua myös kuivista silmistä tai työpisteen huonosta ergonomiasta.
Sillon sain siis lukulasit, mutta näkö parani.
Mun työpiste on kyllä erittäin epäergonominen: läppäri sohvalla ja ite risti-istunnassa selkä kyyryssä sen ääressä. :D
Varmaan pitää varata aika tarkastukseen..
 
Mämä
No mulla on kans noin, joskus vaatii todella töitä pitää katse tarkkana. Mulla on lapsena todettu piilokarsastus, ja jokunen vuosi sitten kun kävin optikolla niin hajataittoa on kuulemma niin paljon että pitäisi ehdottomasti hankkia lasit. Jospa se sitten siitä johtuu kun silmä ei jaksa jatkuvasti tehdä töitä.
 
"o-o"
Siis luultavasti vaan siirrät tarkennuspisteen "kauemmas", vähän kohteen "läpi". Väsyneenä tota tapahtuu. Ihan normaalia.
Jep, juuri näin minäkin veikkaan. Jos itse näössä ei ole mitään vikaa muutenkaan, niin en mä kyllä turhia murehtisi. :) Kannattaahan sitä silti näkö käydä tarkistuttamassa, vaikka sit oman mielenrauhan vuoksi, mutta myös siksi, että näkö on kuitenkin tärkeää ja sen heikentyminen voi vaikuttaa myös elämänlaatuun. Itse sain vastikään lasit, kun en meinannut enää ihmisten kasvoja kaupungilla kulkiessani tunnistaa ja aina sai kävellä jotain parin metrin päähän vähintään, jos meinas nähdä esim. astemittarin lukemat. Silti näkö on vielä sellainen, että saisin nippanappa ajella autoa ilman laseja. No thanks, kun tuntuu että näiden lasien kanssa voin taas oikeasti elää, eikä tarvi joka paikassa tihrustaa. :)
 
"Meitsi"
Mullakin käy noin, varsinkin väsyneenä. Tuntuu, ettei jaksa tarkentaa katsetta, ei jaksa vain keskittyä niin paljon että katse pysyisi tarkkana, vaan koko näkökenttä menee sumeaksi. Sitten kun 'ravistan' itseäni, tai 'otan niskasta kiinni' itseäni, niin saan katseen taas tarkennettua. Jotenkin se on vähän kuin silmätkin ylirentoutuisivat kuten joku lihas, joka on velttona!
 
Vastailija
On ihan normaalia. Sitä sanotaan lasittuneeksi katseeksi, usein menneisyyttä miettiessään sama katse tulee silmiin. Tai vastavuoroisesti se on periferia, katse jolla näet kaiken ympärilläsi, mutta et selvästi mitään.
 

Yhteistyössä